Előszó
A vasúti közlekedés technológiai rendszerében az utóbbi évtizedben is jelentős fejlődés tapasztalható, melynek alapja az a kutatási, fejlesztési tevékenység, amit a külföldi és hazai szakemberek végeztek.
A vasúti közlekedéssel kapcsolatos szakirodalomban sajnos kevés esetben találkozunk olyan kutatási eredményekkel, publikációkkal, egyetemi, főiskolai tankönyvekkel, amelyek a technológiával, azok hatékony üzemeltetésével, a kapcsolódó technika fejlesztésével, foglalkoznak a döntések szakmai megalapozásához nélkülözhetetlen új elvi és módszertani ismereteket tartalmaznak.
Éppen ezért a VASÚTI ÜZEMTAN c. szakkönyv-sorozat a MÁV koncepciójából adódóan is az üzemvitel és a kereskedelem területén hiánypótló kézikönyv, amelynek megírása és elsődleges felhasználása a szakemberek képzéséhez és továbbképzéséhez szükséges. Továbbá a döntések technológiai megalapozásához tartozó tanulmányok és tervdokumentációk színvonalas elkészítéséhez célszerűen felhasználható.
A VASÚTI ÜZEMTAN c. szakkönyv-sorozat kötetei az alábbi fő fejezeteket tartalmazzák:
I. kötet: A VASÚTÁLLOMÁSOK TECHNOLÓGIÁJA
II. kötet: A RENDEZŐPÁLYAUDVAROK TECHNOLÓGIÁJA
III. kötet: A VASÚTI ÁRUSZÁLLÍTÁS TECHNOLÓGIÁJA
IV. kötet: A VASÚT KAPACITÁSA ÉS KIHASZNÁLÁSA
V. kötet: A VASÚTI SZEMÉLYKÖZLEKEDÉS TECHNOLÓGIÁJA
A szakkönyv I. kötetében: A VASÚTÁLLOMÁSOK TECHNOLÓGIÁJA cím alatt az ismeretanyag feldolgozása a szemlélet formálása céljából is az alábbi három fő fejezetben jelenik meg:
"A" fejezet: A VASÚTÁLLOMÁSOK TECHNOLÓGIAI RENDSZERE
"B" fejezet: A VASÚTÁLLOMÁSOK TECHNIKAI RENDSZERE
"C" fejezet: A VASÚTÁLLOMÁSOK TECHNIKAI, TECHNOLÓGIAI RENDSZERÉNEK TERVEZÉSE
Már ebben a kötetben is szeretnénk hangsúlyozni az üzemviteli technológia meghatározó szerepét, azt ugyanis, hogy az optimálisan szükséges technikai rendszert csak egy jól tervezett technológiai rendszer alapján lehet meghatározni.
Vissza