1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasúti üzemtan I/1-2.

Vasútállomások technológiája/MÁV Szakkönyv

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Közlekedési Dokumentációs Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 512 oldal
Sorozatcím: MÁV Szakkönyv
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrált. Kihajtható mellékletekkel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A vasúti közlekedés technológiai rendszerében az utóbbi évtizedben is jelentős fejlődés tapasztalható, melynek alapja az a kutatási, fejlesztési tevékenység, amit a külföldi és hazai szakemberek... Tovább

Előszó

A vasúti közlekedés technológiai rendszerében az utóbbi évtizedben is jelentős fejlődés tapasztalható, melynek alapja az a kutatási, fejlesztési tevékenység, amit a külföldi és hazai szakemberek végeztek.
A vasúti közlekedéssel kapcsolatos szakirodalomban sajnos kevés esetben találkozunk olyan kutatási eredményekkel, publikációkkal, egyetemi, főiskolai tankönyvekkel, amelyek a technológiával, azok hatékony üzemeltetésével, a kapcsolódó technika fejlesztésével, foglalkoznak a döntések szakmai megalapozásához nélkülözhetetlen új elvi és módszertani ismereteket tartalmaznak.
Éppen ezért a VASÚTI ÜZEMTAN c. szakkönyv-sorozat a MÁV koncepciójából adódóan is az üzemvitel és a kereskedelem területén hiánypótló kézikönyv, amelynek megírása és elsődleges felhasználása a szakemberek képzéséhez és továbbképzéséhez szükséges. Továbbá a döntések technológiai megalapozásához tartozó tanulmányok és tervdokumentációk színvonalas elkészítéséhez célszerűen felhasználható.
A VASÚTI ÜZEMTAN c. szakkönyv-sorozat kötetei az alábbi fő fejezeteket tartalmazzák:
I. kötet: A VASÚTÁLLOMÁSOK TECHNOLÓGIÁJA
II. kötet: A RENDEZŐPÁLYAUDVAROK TECHNOLÓGIÁJA
III. kötet: A VASÚTI ÁRUSZÁLLÍTÁS TECHNOLÓGIÁJA
IV. kötet: A VASÚT KAPACITÁSA ÉS KIHASZNÁLÁSA
V. kötet: A VASÚTI SZEMÉLYKÖZLEKEDÉS TECHNOLÓGIÁJA
A szakkönyv I. kötetében: A VASÚTÁLLOMÁSOK TECHNOLÓGIÁJA cím alatt az ismeretanyag feldolgozása a szemlélet formálása céljából is az alábbi három fő fejezetben jelenik meg:
"A" fejezet: A VASÚTÁLLOMÁSOK TECHNOLÓGIAI RENDSZERE
"B" fejezet: A VASÚTÁLLOMÁSOK TECHNIKAI RENDSZERE
"C" fejezet: A VASÚTÁLLOMÁSOK TECHNIKAI, TECHNOLÓGIAI RENDSZERÉNEK TERVEZÉSE
Már ebben a kötetben is szeretnénk hangsúlyozni az üzemviteli technológia meghatározó szerepét, azt ugyanis, hogy az optimálisan szükséges technikai rendszert csak egy jól tervezett technológiai rendszer alapján lehet meghatározni. Vissza

Tartalom

1. Rész
BEVEZETÉS
A) VASÚTÁLLOMÁSOK TECHNOLÓGIAI RENDSZERE
A vasútállomások technológiai folyamata és részei 17
Vonatokkal kapcsolatos forgalmi-üzemi folyamatok 25
Állomási forgalmi-üzemi műveletek típusai 26
A vonatok közlekedésével kapcsolatos állomási műveletek 26
a) Művelettípusok 26
1. A vonatfogadás és behaladás 27
2. Vonatmenesztés és kihaladás 28
3. A vonat áthaladása 29
4. Vágányút beállítása 29
b) Vonatvédelem tolatás közben 30
c) Vonattalálkozások 30
d) A vonatok egyidejű közlekedésének lebonyolítása 33
e) A vonatokkal kapcsolatos állomási forgalmi műveletek időnormáinak meghatározása 34
1. A vonatok vágányútjának felépítésével, bontásával és a jelző kezelésével kapcsolatos idők 35
2. A be-és áthaladási idők 35
3. A vonatfogadás és menesztés 38
4. A visszajelentés és az érkezési-követési időköz 38
5. Állomási időköz 41
a) A legrövidebb állomási időköz meghatározása 41
b) Az állomási időközök fajtái 41
c) A legkisebb állomási tartózkodási idő meghatározása 49
d) A legkisebb állomási időköz csökkentésének módszerei 50
A vonatok tartózkodása alatti műveletek 51
a) Személyvonatokkal kapcsolatos műveletek 51
b) Tehervonatokkal kapcsolatos műveletek 52
1.1.1.3. A meddőidő-felhasználások 52
a) A menetrendi kötöttség 52
b) A vonali zavaridők 53
1.2. A vasúti kocsikkal vonaton kívül végzett forgalmi műveletek 55
1.2.1. A tolatási műveletek és típusai 58
1.2.1.1. A tolatás fogalma és célja 58
1.2.1.2. A tolatások osztályozása 59
1.2.1.3. A síktolatás, mint tolatás technológiai módszer 60
a) A bejárásos tolatás 60
b) A szalasztás 60
c) A csurgatás 64
1.2.2. A vonatösszeállítási részfolyamat tervezése 65
1.2.2.1. Az egycsoportos vonatok képzése 65
1.2.2.2. Többcsoportos vonatok képzése 66
1.2.2.3. Sokcsoportos vonatok képzése 66
a) A finomrendezés optimum feltételei 66
b) A finomrendezés elvei 68
c) A finomrendezés időrendjének meghatározási módszerei 68
1.2.3. A tolatási műveletek időszükségletének tervezése 70
1.2.3.1. A tolatási időnormák megállapítása számítási paraméterekkel 74
1.2.3.2. A tolatási időnormák meghatározása menetdinamikai számítással 77
1.2.4. A kocsicsoportok tolatásközbeni követésének meghatározása 80
1.2.5. A kihúzási távolság meghatározása 80
1.2.6. A szalasztási sebesség meghatározása 83
1.2.7. A tolatási műveletek tervezése 84
1.2.7.1. A vonatösszeállítás időszükséglete 84
1.2.7.2. Az egyéb tolatási műveletek időszükséglete 86
1.2.7.3. A tolatási óra és a szükséges tolatómozdonymennyiség megállapítása 86
1.2.7.4. A tolatás megszervezésének irányelvei 87
1.2.8. Vasúti kocsikkal vonaton kívül végzett kereskedelmi-, technológiai- és üzemi műveletek 88
1.2.8.1. A rakodási műveletek 90
1.2.8.2. A vasúti és a csatlakozó üzemi folyamatok összehangolása 91
1.2.8.3. Az árukezelési helyek kiszolgálásának tervezése 92
a) A rakodóhely kiszolgálási idő (sor-)rend megállapításának módszerei 94
b) A szükséges idő megállapítása azonos rakodási idejű kocsicsoportok kiállítása esetén 96
c) A szükséges idő megállapítása különböző rakodási idejű kocsicsoportok kiállítása esetén ! 100
d) A rakodóhelykiszolgálás összehangolása a menetrenddel 101
1.2.8.4. Irányvonatok rakodásának tervezése 103
a) Ha az irányvonatok rakodását egyetlen helyen végzik 104
b) Ha az állomás irányvonal-rakodást két helyen is végezhet 106
c) Ha három, vagy annál több rakodóhelyen egynemű árúval megrakott kocsicsoportból szerveznek irányvonatot 109
B) VASÚTÁLLOMÁSOK TECHNIKAI RENDSZERE
1. Vasúti technika és biztonság 115
1.1. A vasúti közlekedés technikai elemei 115
1.2. A vasúti közlekedés biztonsága 116
1.2.1. A biztonság fogalma 116
1.2.2. A veszélyforrások 117
1.2.3. A vasúti közlekedés biztonságát befolyásoló tényezők 119
2. A vasúti pálya 121
2.1. A vasúti pályával kapcsolatos alapfogalmak 121
2.1.1. A vasúti pálya műszaki alapfogalmai 121
2.1.1.1. A vasúti pálya szerkezete 121
2.1.1.2. Űrszelvény 123
2.1.1.3. Rakszelvény 125
2.1.1.4. Nyilvántartási szelvény 129
2.1.1.5. Nyomtávolság 130
2.1.1.6. Vágánytengely-távolság 134
2.1.1.7. Nyombővítés 136
2.1.1.8. Túlemelés 137
2.1.2. A vasúti pálya műszaki jellemzői 143
2.1.2.1. Terhelési szakasz 143
2.1.2.2. Sebesség 145
2.1.2.3. A vonat hossza 147
2.1.2.4. Megengedett legnagyobb függőleges tengelyerő 148
2.1.2.5. A vontatás rendszere 149
2.1.3. A vasúti pálya szelvényezése 150
2.2. A vasúti pálya felépítménye 151
2.2.1. A vasúti felépítmény szerkezeti elemei 151
2.2.1.1. A sín 151
2.2.1.2. Az aljak 154
2.2.1.3. A sínleerősítések 158
a) Közvetlen sínleerősítés 160
b) Szétválasztott szorítóhatású sínleerősítések 162
c) Rugalmas sínleerősítések 165
2.2.1.4. Hevederkötések 169
2.2.1.5. Az ágyazat 171
2.2.1.6. Vágánylezáró szerkezetek 172
2.2.2. Hézagnélküli vágányok 175
2.2.2.1. Hőmérséklet és gátolt dilatáció 177
2.2.2.2. Semleges hőmérséklet 179
2.2.2.3. Vágánykivetődési veszély 180
2.2.2.4. A hideg törés
2.2.2.5. Hézagnélküli vágányok gazdaságossága 182
2.2.3. Különleges felépítmények 183
2.2.3.1. Vasúti-közúti szintbeni kereszteződés felépítménye 183
2.2.3.2. Vasúti felépítmény hidakon 185
2.2.3.3. Alagutak felépítménye 185
2.2.3.4. Nagysebességű vonalak felépítménye 186
2.2.3.5. A felépítmény egyéb szolgáltatásai 186
2.2.3.5.1. Szigetelt sínmezők 186
2.2.3.5.2. Villamosított vasútvonal felépítménye 188
2.2.4. Kitérő szerkezetek 188
2.2.4.1. Kitérők 189
a) A kitérők részei 189
b) A kitérők típusai 200
c) A kitérők megjelölése 204
2.2.4.2. Átszelések 211
2.2.5. Vágánykapcsolások 212
2.2.5.1. Szabványos vágánykapcsolás 212
2.2.5.2. Párhuzamos vágányok összekapcsolása 218
2.2.5.3. Egyedi vágánykapcsolás 223
2.2.5.4. Különleges vágánykapcsolás 223
2.3. A vasúti felépítmény igénybevétele 225
2.3.1. A vasúti járművek mozgása 228
2.3.2. Terhelés és igénybevétel 229
2.4. A vasúti pálya alépítménye 231
2.4.1. Az alépítménnyel kapcsolatos alapismeretek 231
2.4.1.1. A térszín jellemző formái 231
2.4.1.2. Talajmechanikai alapismeretek 234
2.4.1.3. Töltések, bevágások 236
2.4.2. Földművek 238
2.4.3. Műtárgyak 243
2.4.3.1. Vízfolyások keresztezési műtárgyai 243
2.4.3.2. Alul-és felüljárók 245
2.4.3.3. Vasúti hidak 245
2.4.3.4. Vasúti alagutak 249
2.4.4. A vasúti pálya védelme 250
2.4.4.1. Védelem a víz ellen 250
2.4.4.2. Védelem a hó ellen 251
2.4.4.3. Védelem omlás ellen 253

2. Rész
C) VASÚTÁLLOMÁSOK TECHNIKAI ÉS TECHNOLÓGIAI RENDSZERÉNEK TERVEZÉSE
1. A vasútállomások és nyíltvonali szolgálati helyek technikai- és technológiai rendszere 15
1.1. A vasútállomásokkal kapcsolatos alapismeretek 16
1.1.1. Az állomások osztályozása 16
1.1.2. Az állomások fő vágányfajtái 19
1.1.3. Irány-és vonal-szerinti üzem 21
1.1.4. Az állomási vágányok kialakításának elvei 21
1.1.5. Az állomástervezés általános menete 22
1.2. Az állomások és nyíltvonali szolgálati helyek üzemi folyamata
és térbeli elrendezése, kialakításuk elvei 26
1.2.1. Nyíltvonali szolgálati helyek 26
1.2.1.1. Megállóhelyek 27
1.2.1.2. Rakodóhelyek 29
1.2.1.3. Megállórakodóhelyek 32
1.2.1.4. Iparvágánykiágazások 33
1.2.1.5. Pályaelágazások 37
1.2.1.6. Forgalmi kitérők 38
1.2.2. Középállomások 40
1.2.2.1. A középállomás üzemi folyamata 40
a) Középállomás feladatai 40
b) Középállomás üzemi részfolyamatai 41
1. A tolató tehervonatok tolatási műveletei 41
2. Vonattartózkodás alatti rakodások 42
3. Rakodási és lépcsőzetes irányvonatok szervezése 43
1.2.2.2. A középállomások kialakítása 43
a) A középállomások berendezései 43
b) A középállomások elrendezése 46
1.2.3. Rendelkező állomások 51
1.2.3.1. A rendelkező állomás kialakítása 51
1.2.3.2. A rendelkező állomás üzemi folyamata 52
a) A rendelkező állomás feladatai 52
b) A rendelkező állomás sajátos üzemi részfolyamatai 53
1. Az átmenő vonatokkal kapcsolatos teendők 53
2. Részleges átrendezés után átmenő vonatok 54
3. Az átrendezésre kerülő vonatokkal kapcsolatos teendők 55
4. A rendelkezési szakasz tevékenységének irányítása 56
c) A rendelkező állomások kialakítása 57
1. A rendelkező állomások berendezései 57
2. A rendelkező állomások elrendezése 58
a) Csatlakozó állomások elrendezése 59
b) Elágazó állomások elrendezése 60
c) Keresztező állomások elrendezése 64
1.2.4. Teherpályaudvarok 65
1.2.4.1. A teherpályaudvarok rendeltetése és szabályozása 65
1.2.4.2. A teherpályaudvarok üzemi folyamata 66
a) A teherpályaudvarok feladatai 66
b) A teherpályaudvar üzemi részfolyamatai 67
1. A teherpályaudvar! munka 67
2. Iparvágány kiszolgálás 68
3. A teherpályaudvar munkájának operatív irányítása 71
c) A teherpályaudvarok kialakítása 71
1. A teherpályaudvarok berendezései 71
2. A rakodó és tároló vágányok 72
3. A rendező-, fogadó- és indító vágánycsoport 73
4. Az iparvágány hálózat berendezései 74
5. A töltő- és lefejtő-állomások speciális berendezései 75
6. Egyéb teherpályaudvari berendezések 75
d) A teherpályaudvarok elrendezése 76
1. A helyi teherpályaudvarok általános elrendezése 76
2. Az iparvágány kiszolgáló teherpályaudvarok elrendezése 80
3. A körzeti (központi) teherpályaudvarok 80
4. Az átrakó és kikötői teherpályaudvarok 80
1.3. A vonalak csatlakozása a vasútállomásokhoz és a vasúti csomópontokhoz 81
1.3.1. Vágányutak keresztezései 81
1.3.1.1. A metszéspontok, keresztezések elrendezése és mennyisége 83
1.3.1.2. A keresztezési pontok számának csökkentése 88
1.3.2. A bújtatások és elrendezésük 89
1.3.2.1. A bújtatások elrendezése 92
1.3.2.2. A bújtatások számának csökkentése 93
1.4. Az állomások technológiai terve és kidolgozásának menete 95
1.4.1. Az állomási üzemterv szerkezete 97
1.4.2. Az állomási üzemterv készítése 98
1.4.3. A tolatási feladatok tervezése 104
1.4.3.1. A tolatási munkák csoportosítása 105
1.4.3.2. A mozdonyonkénti tolatási terv 108
1.4.4. Az árukezelési helyek kirakodásának tervezése (lásd az Á. fejezet 1.2.8.3. pontját)
1.4.5. Az állomási üzemtervvel összefüggő összehangolási feladatok 109
1.4.5.1. A kiszolgáló állomás és az iparvágányon folyó tevékenység egységes üzemi terve 109
1.4.5.2. Az egységes üzemi terv grafikonok 112
1.4.6. Az állomási technológiai terv hatékonysági vizsgálata 112
1.4.6.1. Az állomási kocsitartózkodási idő 112
1.4.6.2. Az átlagos kocsitartózkodási idő meghatározása 114
1.4.6.3. Az állomási kocsitartózkodási idő meghatározása kocsióra-ráfordítások alapján 115
1.4.6.4. Az átlagos kocsitartózkodási idő meghatározása az átbocsátott kocsimennyiség alapján 117
2. A technológiához kapcsolódó technikai rendszer teljesítőképessége, kapacitás tervezés 121
2.1. A helyhezkötött berendezések kapacitásszámítási rendszerének általános elméleti alapja 121
2.1.1. A termelési kapacitás 121
2.1.1.1. A termelési kapacitás fogalma 121
2.1.1.2. A termelési kapacitás normája 122
2.1.1.3. A termelési kapacitással összefüggő időalapok 123
2.1.1.4. A termelési kapacitás mérőszámai 124
2.1.1.5. Az üzem termelési kapacitásának meghatározása 126
2.1.2. A termelési kapacitás kihasználása 128
2.1.2.1. A termelési kapacitás kihasználásának fogalma 128
2.1.2.2. A termelési kapacitás kihasználásával összefüggő időalapok 129
2.1.2.3. A termelési kapacitás kihasználási színvonalának meghatározása, a kihasználási indexe 130
2.1.2.4. A termelési kapacitás kihasználásának mutatószámai 132
2.1.3. A termelési tartalékok 135
2.1.3.1. A termelési tartalékok osztályozása 133
2.1.3.2. A nyílt tartalékok értéke és a termelésbe vonásuk módszerei 134
2.1.4. A termelési kapacitás kihasználhatóságának tervezése 135
2.1.4.1. A termelési kapacitás kihasználhatóságának meghatározása 135
2.1.4.2. A termelési kapacitás tervezett kihasználása 139
2.1.5. A kapacitások, terhelések és a szűk keresztmetszetek megállapítása 140
2.1.6. A termelési folyamat időrendjének és átfutási idejének tervezése 143
2.1.6.1. Az átfutási idő összetétele és meghatározásának módja 143
2.1.6.2. Az egy- és többfázisú termelési folyamat időrendje és átfutási ideje 148
2.2. A vasútállomások teljesítőképességének meghatározása analitikus módszerrel 151
2.2.1. A helyhezkötött berendezések átbocsátóképessége 152
2.2.1.1. Az állomás teljesítőképessége 152
a) Az állomási átbocsátóképesség értelmezése 153
b) Az állomási átbocsátóképesség számítási módszerei 156
c) Az állomási vágányok átbocsátóképességének számítási módszerei 159
d) Az állomási váltókörzetek terhelésének számítása 163
1. Tipikus vágányútmetszések teljes terhelésének analitikus számítási módszere 164
2. A váltókörzet teljes terhelésének általános analitikai számítási módszere 168
3. A váltókörzetben megengedhető vágányútmetszések ellenőrzése követési időköz alapján 171
4. A vágányútmetszések miatt bekövetkező feltartóztatások idejének meghatározása 173
e) A váltókörzet átbocsátóképességének elméleti megalapozása 176
1. A váltókörzet teljes foglaltságának valószínűsége 176
2. A kizáró menetek hatásának vizsgálata 178
3. Váltókörzet átbocsátóképessége több elem esetén 186
4. A kihúzó vágányok váltókörzetének átbocsátóképessége 193
22.1. Az állomások rakodási kapacitása és kihasználása 194
2.2.3. Az állomás kocsifeldolgozó képessége 197
2.2.3.1. A kocsifeldolgozó képesség számítása 198
2.2.3.2. Az elegyfeldolgozó-képesség számítása 203
2.2.4. A rendszer átbocsátóképessége 206
2.2.4.1. A kisforgalmú vasútvonal középállomásaira jellemző váltókörzet átbocsátóképessége 206
2.2.4.2. A kisforgalmú vasútvonalak rendszerváltó állomásaira jellemző váltókörzetek átbocsátóképessége 208
2.2.4.3. A kisforgalmú vasútvonal állomásainak átbocsátó képessége 209
2.3. A vasútállomás teljesítőképességének grafikus- és grafoanalitikus módszere 210
2.3.1. A vasútállomások teljesítőképességének grafoanalitikus módszere 217
2.3.1.1. Az állomásközök 217
2.3.1.2. Az állomási vágányok és váltókörzetek 221
2.3.2. A vasútállomások teljesítőképessége meghatározásának grafikus módszere 225
2.4. A vasútállomás technológiai rendszerének számítógépes tervezési módszere (Esettanulmány) 227
2.4.1. A szimuláció célja 227
2.4.2. A rendszerrel szemben felállított követelmények 228
2.4.3. A technológiai folyamat szimulációs rendszere 231
2.4.3.1. A módszerről 231
2.4.3.2. INPUT adatok 231
A) Erőforrások 231
a) A pálya leírása, adatok 231
b) Az állomási technológiai műveletek lebonyolításában résztvevő brigádok, mint erőforrások 235
B) Technológiai idők 235
a) Vágányút felépítési idő 235
b) Tolatási műveletek időszükséglete 236
c) Brigádtevékenységek időszükséglete 237
C) Be-, ki- és áthaladási távolság adatok 237
D) Vonatokkal kapcsolatos idő és egyéb adatok 238
a) A szolgálati menetrendkönyvből felhasznált adatok 238
b) Tervező által megadott adatok 240
E) Tolatások szimulálásához szükséges egyéb adatok 241
2.4.3.3. OUTPUT adatok
(a szimuláció eredményének megjelenítésén túlmenően) 244
2.4.3.4. Számított értékek 245
A) Térközáthaladási idő számítása 245
B) Vágányút felépítési idő számítása 247
C) Be- és áthaladási idők számítása 247
D) Tolatási műveletek időszükséglet számítása 250
E) Brigádtevékenységek időszükségletének számítása 250
F) Minimális tartózkodási idők számítása 251
2.4.3.5. Státuszok 252
2.4.3.6. A szimulációs kísérlet eredményének megjelenítése 257
Foglaltsági grafikon 257
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem