1.062.132

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasúti üzemszervezés IV.

Személyközlekedési üzemtan/Kézirat/Széchenyi István Műszaki Főiskola Közlekedés- és Postaüzemi Intézet

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 339 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 3. változatlan kiadás. Megjelent 209 példányban, 225 fekete-fehér ábrával. Tankönyvi szám: J19-397.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:

"Az emberek kapcsolatai, s ezért a helyváltoztatások is, fokozatosan meghatározott útvonalakon, meghatározott céllal, kötött időpontokban, egyre inkább rendszeresen... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:

"Az emberek kapcsolatai, s ezért a helyváltoztatások is, fokozatosan meghatározott útvonalakon, meghatározott céllal, kötött időpontokban, egyre inkább rendszeresen ismétlődővé váltak. A közlekedés fogalomkörébe tartozó helyváltoztatások közül is, elsősorban csak azokat vizsgáljuk, amelyek meghatározott, technikailag erre a célra készített utakon, áramlatok formájában jelentkeznek.
A helyváltoztatások célját, kiváltó okát, motívumát a következőkben szokták megadni:
- munkával kapcsolatos közlekedés,
- a munkahelyek egymásközti forgalma,
- a rendszeres oktatással összefüggő (lakás és iskola közötti) helyváltoztatások,
- az egyéb okok miatti helyváltoztatások.
Bár az utazások okai, akár távolsági, akár elővárosi, akár városi közlekedés esetén ugyanazok, mégis az egyes okok lényegesen más súllyal vesznek részt a távolsági, a környéki, az elővárosi, illetőleg a városi helyváltoztatási szükségletek nagyságának alakításában." Vissza

Tartalom

A SZEMÉLYKÖZLEKEDÉSI FOLYAMAT 3
1.1. A személyközlekedési szükségletek okai, osztályozása és részei 3
1.2. A személyközlekedési folyamat jellemzői, befolyásoló tényezői és modellje 7
1.2.1. A személyközlekedési szükségletek 7
1.2.2. A személyközlekedési áramlatok 15
1.2.2.1. A közlekedési áramlatok jellemzői 16
1.2.2.2. A közlekedési áramlási folyamat modellje 22
1.3. A személyközlekedési folyamatjellemzők tényleges értékeinek meghatározása; A forgalomszámlálás 25
1.3.1. A forgalomszámlálás előkészítése 26
1.3.2. A forgalomszámlálás végrehajtása 27
1.3.2.1. Az áramlatok nagyságának megfigyelése 27
1.3.2.2. A célforgalmi (honnan-hová) számlálás 28
1.3.2.3. A forgalomáramlás időbeniségének vizsgálata 30
1.4. A személyközlekedési szükségletek és áramlatok tervértékeinek megállapítása 32
1.4.1. A globális személyközlekedési szükségletek tervezése 33
1.4.2. A személyközlekedési szükségletek elosztása 34
1.4.3. A környéki és elővárosi személyközlekedés sajátosságai 38
A NAGYVASÚTI SZEMÉLYKÖZLEKEDÉS 40
2.1. A nagyvasúti személyközlekedés követelményrendszere és technikai berendezései 40
2.1.1. A rendszerrel szemben támasztott általános, mennyiségi és minőségi követelmények 40
2.1.2. Az utazási szükségletek kielégítésének minőségi követelményei 41
2.1.2.1. Minőség fogalma a közlekedésben 41
2.1.2.2. A minőségi követelmények mérése 43
2.1.2.3. A biztonság 44
2.1.2.4. A sebesség 56
2.1.2.5. A gyakoriság (járatsűrűség) 69
2.1.2.6. A kényelem 73
2.1.2.7. Rendszeresség, pontosság, menetrend-szerűség 80
2.1.2.8. A gazdaságosság 84
2.1.3. A közlekedési hálózat; A vasút és a város kapcsolata 85
2.1.3.1. A nagyvasúti csomópontok városhoz viszonyított fekvése 87
2.1.3.2. A vasúti csomópontok részei 88
2.1.3.3. A személypályaudvar 90
2.1.3.4. A tároló (üzemi) pályaudvar 93
2.1.3.5. A rendezőpályaudvar 93
2.1.3.6. A teherpályaudvar 93
2.1.3.7. A város területére eső állomásokon kívüli, vasúti vonalrészek 94
2.1.4. A közlekedési rendszer 98
2.1.4.1. A közlekedési berendezések osztályozása 98
2.1.4.2. A közlekedési rendszer részei 99
2.1.5. A vasúti személyközlekedés technikai berendezései 100
2.1.5.1. A nagyvasúti utasforgalmi álló berendezések 103
2.1.5.2. A nagyvasúti személyszállító járművek 154
2.2. A vasúti személyforgalmi szükségletek kielégítésének szervezési sajátosságai 159
2.2.1. A nagyvasúti személyforgalom megszervezése 166
2.2.1.1. A személyszállító vonati viszonylatok és útvonalak megállapítása 167
2.2.1.2. Vonatspecializáció 170
2.2.1.3. A vonatok terhelésének meghatározása 171
2.2.1.4. A szerelvények összeállítási terve 172
2.2.1.5. A szerelvénynagyság ellenőrzése a korlátozó feltételek alapján 173
2.2.1.6. A szükséges vonatmennyiség megállapítása 173
2.2.1.7. A fordulótervek elkészítése 174
2.2.1.8. A személykocsipark és szerelvények állomásítása 175
2.2.1.9. Az áramlat-ingadozáshoz való alkalmazkodás 176
2.2.2. Az elővárosi személyforgalom lebonyolításának megszervezése 177
2.2.2.1. A vasúti elővárosi forgalom szervezésével szemben támasztott követelmények 179
2.2.2.2. Az elővárosi és távolsági forgalom elválasztásának elve 180
2.2.2.3. Az elővárosi forgalom zónarendszerű megszervezésének elve 181
2.2.2.4. Az elővárosi forgalom átlós rendszer szerinti szervezésének elve 182
2.2.2.5. Az átbocsátóképesség és a vonatok menetrendjének sajátosságai elővárosi vonalszakaszokon 184
2.2.2.6. Az elővárosi vasútforgalom tervezése és szervezése 190
2.2.3. A vasúti személy- és üzemi pályaudvarok munkájának megszervezése 194
2.2.3.1. Az átmenő személyszállító vonati műveletek és üzemi részfolyamati időrendek 195
2.2.3.2. A személyszállító-vonati szerelvényekkel honos és fordulóállomásukon végzendő műveletek és részfolyamatok időrendje 199
2.2.3.3. A személypályaudvarok üzemterve 207
2.2.3.4. Operatív tervezés és irányítás a személypályaudvarokon. 208
2.2.4. A felvételi épületben folyó tevékenység szervezése 209
2.2.4.1. A felvételi épület áramlatainak jellemzése 209
2.2.4.2. A felvételi épület üzemi folyamatának irányítása 213
2.2.4.3. A pályaudvari tájékoztató szolgálat megszervezése 214
2.2.4.4. A személypénztárak munkájának megszervezése 215
2.2.4.5. A ruhatárak, poggyászraktárak és a poggyászpénztárak munkájának megszervezése 215
2.2.4.6. A felvételi épület tisztántartásának megszervezése 217
3. A VÁROSI KÖTÖTTPÁLYÁS SZEMÉLYKÖZLEKEDÉS 218
3.1. Technikai eszközei, sajátosságai 218
3.1.1. Villamosvasút 221
3.1.1.1. A villamosvasúti közlekedés 221
3.1.1.2. A villamosvasúti pálya forgalmi és üzemi szempontjai 222
3.1.1.3. A villamosvasúti járművek 226
3.1.1.4. Az áramellátás 240
3.1.1.5. Üzemi berendezések 245
3.1.2. A trolibusz közlekedés 249
3.1.2.1. A pálya és tartozékai 251
3.1.2.2. A járművek 254
3.1.2.3. A trolibusz felsővezetéke 259
3.1.3. A gyorsvasút 268
3.1.4. Különleges gyorsközlekedési eszközök 280
3.2. A tömegközlekedés irányítása, szervezése 282
3.2.1. A forgalom szervezése 286
3.2.1.1. A viszonylatvezetés kérdései 286
3.2.1.2. A menetrend 292
4. KÖTÖTTPÁLYÁS KÖZLEKEDÉSI RENDSZEREK FEJLŐDÉSE 309
4.1. A vasút és a többi közlekedési ágazat 309
4.1.1. A fejlesztés perspektívái 314
4.2. A klasszikus vasút rekonstrukciója 315
4.2.1. Sebességhatárok 315
4.2.2. Vontatási módok 318
4.2.3. A járművek kérdései 323
4.2.4. Mai eredmények és elképzelések 325
4.3. Jelenlegi tervek és kísérletek 327
IRODALOMJEGYZÉK 335
TARTALOMJEGYZÉK 337

Dr. Kisbakonyi József

Dr. Kisbakonyi József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kisbakonyi József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem