1.061.471

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasúti tarifapolitika

Szerző
Budapest
Kiadó: Szerzői kiadás
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 238 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: "Hellas" Irodalmi és Nyomdai Részvénytársaság, Budapest nyomása.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Azok között a kérdések között, amelyek mindig a közérdeklődés előterében állottak, az egyik fő helyet a vasúti tarifapolitika foglalja el. Abból a megismerésből kiindúlva, hogy a vasúti fuvardíjak... Tovább

Előszó

Azok között a kérdések között, amelyek mindig a közérdeklődés előterében állottak, az egyik fő helyet a vasúti tarifapolitika foglalja el. Abból a megismerésből kiindúlva, hogy a vasúti fuvardíjak az üzleti élet áralakulásaiban sokszor döntő szerepet játszhatnak, az egyén figyelme állandóan e fontos tényező felé fordúl. De arra a messzemenő kihatásra való tekintettel, amelyet a vasúti fuvardíjak a gazdasági élet minden megnyilvánulására gyakorolnak, magának az államközösségnek, illetve az intézkedésre jogosúlt tényezőknek is állandó, legfőbb gondját képezte az, hogy a vasúti fuvardíjak megállapítása úgy a fuvaroztatók, mint pedig a fuvarozók jogos érdekei szempontjából a lehető legigazságosabb legyen.
Az ennek elérésében követett tarifapolitika fontossága a világháborút követő időkben még fokozódott, így magyar vonatkozásban nézve: Magyarország független állami létet nyervén, a tarifapolitikai öncélúság teljes érvényesítésének lehetőségei megadattak. Ez a tény már önmagában véve is a tarifapolitika fokozottabb jelentőségére utal. De a letiport, megcsonkított ország ezer bajban vergődő gazdasági élete annál érzékenyebb a vasúti díjszabáspolitikával szemben, mivel az államok között folyó gazdasági küzdelem rendkívül kiéleződött és a termékek elhelyezésének lehetőségei az államoknak elzárkózó vámpolitikája, önellátásra való törekvése folytán felette megnehezültek. Sőt korábban az a vélelem is fölmerült az önálló kereskedelmi vállalattá alakúlt államvasutakkal szemben, hogy kevésbé lesznek a nemzetgazdasági célok szolgálatába állíthatók és így minden tarifapolitikai intézkedést a legéberebben figyelt a gazdasági élet. Vissza

Tartalom

Előszó5
Vasúti tarifapolitika
A vasút előnyei a korábbi fuvarozási eszközökkel szemben; a gazdasági életre gyakorolt hatásuk9
A tarifarendszerek kiépítésének alapjai16
A fuvaroztatók érdekében támasztható kívánalmak, mint a tarifapolitikai szabadság korlátai20
A tarifapolitikai szabadság egyéb korlátai29
A díjszabási politika fogalma. Tarifapolitikai tanácsadó, véleményező szervek36
A materiális tarifapolitika irányelvei az általános érvényű tarifáknál39
A magángéazdasági elv alapján vezetett vasutaknál az elérni szándékolt összbevétel lehető igazságos felosztása az egyes teljesítményekre; az értékelés ideális határai39
Az árú értéke, mint kisegítő alap; az ehhez fűzött helytelen következtetések megvilágítása44
Az igazságos megterhelés gyakorlati elősegítői - Az árúk csoportosítása - Díjszabási rendszerek; árú-, illetve értékcsoportok; árúosztályozás49
A fuvarozási teljesítménynek egységekre való vonatkoztatása; a díjegység, mint a materiális tarifapolitika alapja50
A fuvarozási teljesítmény ellenértékének ideális alsó határa: az önköltség59
Az önköltség megállapítása; tarifapolitikai szempontból fontossággal bíró csoportosítások62
Az önköltségek alakúlásának törvényszerűségei és ezek tarifapolitikai vonatkozásai68
Az önköltségre befolyással bíró tények figyelembevétele a díjképzésnél; egységes-, változó alapú díjképzés. Díjtételképzés73
A materiális tarifapolitika irányelvei a konkrét igényekhez szabott tarifáknál86
A konkrét igényekhez szabott tarifák hatásai az elhelyezhető árúk tömegére és az elhelyezési terület kiterjedésére88
A forgalom és a fuvardíjak kölcsönhatása. A fuvardíjleszállítás forgalomnövelő hatásának elhatároltsága91
A díleszállításoknak vasútüzleti szempontból indokolt határai98
A különböző alapokon képezett díjszabások102
A különböző alapokon képezett díjszabások szerepe a belforgalomban104
A különböző alapon képezett díjszabások szerepe a behozatalban, kivitelben108
A különböző alapon képezett díjszabások szerepe az átmenetben114
A vasútüzleti szempontból való csoportosítások az önköltség alakúlását követik118
A vasút jövője131
Magyar Vasúti Tarifapolitika
Díjszabás. Díjszabási politika. Díjszabási jog. Díjszabályozó tényezők151
Véleményadó, javaslattevő szervek161
A tarifapolitika gyakorlására befolyással bíró egyéb tények164
A tarifapolitika megjelenési formái, eszközei, felosztásuk170
A díjtételképzéssel összefüggésben nem álló tarifális tényezők 172
A díjtételképzéssel összefüggésben álló merev tarifális tényezők179
A díjtételképzéssel összefüggésben álló hajlékony tarifális tényezők. Díjkedvezmények185
A díjkedvezmények megjelenési alakjai és csoportosításai; indító okaik187
A külfölddel való forgalomban adott díjmérséklések189
Érvényességi területükben meg nem kötött és ugyanabban korlátozott kedvezmények197
Érvényességi időtartam tekintetében korlátozott kedvezmények200
A díjkedvezményeknél szokásos egyéb korlátozások204
A díjkedvezmények vizsgálatával kapcsolatosan felmerülő kérdések211

Dr. Müller Miklós

Dr. Müller Miklós műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Müller Miklós könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem