A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
BEVEZETŐ
A vasúti pályafenntartás főiskolánkon a vasútépítés és fenntartás szakos hallgatók három állam vizsgatárgyának egyike, a tanuláshoz szükséges jegyzet megjelenése mégis sokáig váratott...
Tovább
Előszó
BEVEZETŐ
A vasúti pályafenntartás főiskolánkon a vasútépítés és fenntartás szakos hallgatók három állam vizsgatárgyának egyike, a tanuláshoz szükséges jegyzet megjelenése mégis sokáig váratott magára. Ennek okát elsősorban abban kell keresni, hogy a pálya fenntartásának módja, az utolsó fél évtizedben nagyobbat lépett a fejlődés utján mint az elmúlt száz év alatt. - A vasutépitéstant világszerte oktatják, hatalmas irodalmi anyag foglalkozik a témával, a fenntartás irodaima azonban igen szegény, speciális felsőszintű oktatásra alig tudunk példát.
A jegyzet irói igyekeztek elszakadni a MÁV utmutatók előírásokat ismertető vonalától és megkísérelték a pályafenntartási mérnök logikai gondolkodásmódját előtérbe helyezni. Igen nagy súlyt fektettek arra, hogy az az ismeretanyag, ami a pályakezdő mérnök leggyakoribb munkájához szükséges, kellő mélységig fel legyen tárva: igy a vágány geometriai helyzetének mérését és gépi szabályozását részletesebben tárgyalja azoknál az ismereteknél, melyeket a munka során a kezdő szakember akarva - nem akarva elsajátít.
A vasút a fiatal üzemmérnökökben kész szakembert vár, holott a jő szaktudást, csak a gyakorlati munkában töltött évek érlelik meg.
A hosszú gyakorlati idő során szerezhető tapasztalati tudást a jegyzet természetesen nem pótolhatja, de a szerzők igyekeztek olyan könnyen megtanulható, logikus matematikai összefüggéseket feltárni, amelyek önmagukba süritik az egyébként eddig csak tapasztalatból ismert műszaki jelenségek kapcsolatát.
Reméljük, hogy a hallgatók tanulás közben és a gyakorló üzemmérnökök hasznosan forgatják uj jegyzetünket.
Budapest, 1976.
Dr. Stadler Tamás tanszékvezető, főiskolai tanár
Vissza
Tartalom
1. Bevezető 9
A vasúti pálya avulása 11
1.1 A vasúti pálya romlásának okai 11
1.2 A pályahibák terjedésének körfolyamata 12
1.3 A P4lya romlásának törvényszerűségei 14
1. 4 A pályafenntartás feladatai 19
2. A pályafenntartás szervezeti felépitése 21
2.1 Szervezeti felépités 21
2.2 A pályafenntartási főnökség műszaki
dolgozóinak feladatköre 25
3. Pályafelügyelet 29
3.1 A pályafelügyeletről általában 29
4. A pálya geometriai helyzetének mérése
és szabályozása 33
4.1 Mérettürések 34
4.2 Vágány mérés 40
4.2.1 Kézi vágánymérés 40
4.2. 1.1 Nyomtáv- és tulemelésmérés 40
4.2.1. 2 Nyilmagasságmérés
4.2.1.3 Rövid és hosszú süppedések mérése.
Fekszintmérés 45
4.2.2 Gépi vágánymérés 50
4.2.2.1 Vágány mérő készülékek 50
4.2.2.2 Vágány mérő kocsik 54
4.2.2.2.1 Mérőkocsik szerkezeti elemei 54
4.2.2.2.2 Gépi nyomtávmérés 58
4.2.2.2.3 Gépi nyilmagasságmérés 59
4.2.2.2.4 Gépi süppedésmérés 61
4.2,2.2.5 Gépi siktorzulásmérés 64
4.2.2.2.6 Gépi tulemelésmérés 64
14.2.3 Vágánymérési grafikonok hasznosítása 71
4.2.3.1 Pályahibák megitélése kisiklásveszély
szempontjából 71
4.2.3.1.1 Nyomtáv megitélése 71
4.2.3.1.2 Nyilmagasság értékek megitélése 72
4.2.3.1.3 Rövid süppedések mértékének megitélése
4.2.3.1.4 Tulemelési és siktorzulási érték megitélése 74,
4.2.3.1.5 Egyéb szempontok a balesetveszély
megítélésénél 75
4.2.3.2 A vágánymérési grafikonok alapján végzendő
fenntartási munka elemeinek meghatározása,
megtervezésének lehetősége 75
4.2.3.2.1 Nyomtáv diagram 75
4.2.3.2.2 Nyilmagasság diagram 76
4.2.3.2.3 Tulemelés diagram 77
4.2.3.2.4 Süppedés diagram 79
4.2.3.3 A pálya állapotának megitélése 83
4.2.3.3.1 Átvételi mérések 84
4.2.3.3.2 Mérések értékelése matematikai módszerekkel ... 87
4.2.3.3.2.1 Hibaszámlálás 88
4.2.3.3.2.2 Hibák statisztikai értékelése 93
4.2.3.3.2.3 Spektrál-analízis 95
4.3 A vasúti pálya geometriai helyzetének
szabályozása 97
4.3.1 Fekszint-szabályozási módok 98
4.3.2 A gépi vágányszabályozás geometriája 101
4.3.2.1 Fekszintszabályozás 102
4.3.2.1.1 A fekszintszabályozási rendszer mértani elemei 104
4.3.2.1.2 Az adók elhelyezése 105
4.3.2.1.3 Az alapemelés 106
4.3.2.1.4 Gépi fekszintszabályozás előre bemért
értékek alapján 111
4.3.2.1.5 Fekszintszabályozás hibacsökkentő eljárással 112
4.3.2.1.5.1 A hibacsökkentés névleges értéke 114
4.3.2.1.5.2 A visszamaradó hiba tényleges értéke 117
4, 3.2.1.6 Tulemelésben lévő sinszál szabályozása 118
4.3.2.1.7 Inflexiós ivek fekszintjének szabályozása 123
4.3.2.1. 8 Többletemelés ivekben 127
4.3.2.1.9 Lejttörések fekszintjének szabályozása 129
4.3.2.2 Irány szabályozás 135
4.3.2.2.1 A gépi ivszabályozás elve 136
4.3.2.2.2 A kéthuros ivszabályozási eljárás 137
4.3.2.2.3 Gépi megoldások 139
4.3.2.2.4 Az irányszabályozás munkamódszerei 142
4.3.2.2.5 A visszamaradó hiba mértéke hibacsökkentő
eljárásnál 145
4.3.2.3 Átmeneti ivek szabályozása 147
4.3.2.3.1. Átmeneti iv korrekció az előretolt
pontban 147
4.3.2.3.2 Átmeneti iv korrekció a centrális és
bázis pontban 156
4.3.2.3.3. Átmeneti iv korrekció inflexióban 157
4.3.2.3.4 Átmeneti iv korrekció kosárgörbék
közti klotoidban 158
4.3.2.3.5 Átmeneti ivek nélkül csatlakozó körök,
rövid átmeneti ivek korrekciója 153
4.3.2.4 Gépi ivszabályozás hibamegszüntető
eljárással 159
4.3.2.5 Az irányszabályozás gyakori hibái és
ellenőrzése 168
4.4 A vágányszabályozó gépláncok összetétele 172
5. Felépítmény elemeinek fenntartása,
vizsgálata 176
5.1 Sinek 176
5.1.1 Sinhibák 177
5.1.1.1 Gyártásból származó sinhibák 177
5.1.1.1.1 A lunker 177
5.1.1.1.2 Kagylós kitöredezés 178
5.1.1.1.3 Hosszanti repedések 180
5.1.1.2 Hiányos fenntartásból, helytelen kezelésből
származó sinhibák 181
5.1.1.2.1 Sinvéglehajlás 181
5.1.1.2.2 Sinvégbetüremlés, fáncosodás, elverődés 182
5.1.1.2.3 Repedések furatoknál 183
5.1.1.3 Természetes elhasználódásból eredő
sinhibák 183
5.1.1.3.1 Oldalkopás 183
5.1.1.3.2 Hullámos sinkopás 190
5.1.1.3.3 Sinszétlapulás 191
5.1.1.4 Jármüvek rendellenességéből származó
sinhibák 191
5.1.1.4.1 Fékezési szakaszok 191
5.1.1.4.2 Lapos kerekek 191
5.1.1.4.3 Kis átmérőjű kerekek 191
5.1.2 Fáradásos sinhibák 191
5.1.3 Sinhibák vizsgálata 196
5.1.4 Sinvándorlás és szabályozása 206
5.1.4.1 Sinvándorlás okai és jelenségei 206
5.1.4.2 Sinvándorlás szabályozás megtervezése 210
5.1.4.3 Sinvándorlás szabályozás végrehajtása 215
5 2 Kapcsolószerek javítása és cserélése 216
5.3 Aljak vizsgálata és fenntartása 218
5.3.1 Aljak vizsgálata 218
5.3.2 Aljak javítása, nyomtávszabályozás 219
5.4 Ágyazat fenntartása 227
5.4.1 Építési hibák 227
5.4.2 Fenntartás-okozta hibák 229
5.4.3 Természetes elhasználódás, tisztítás,
pótlás 229
5.4.4 Gyomirtás 230
6. A vasúti vágány állékonyságának kérdései 234
6.1 A megengedett munkáltatás hőmérsékleti
határai 234
6.2 Munkahőmérséklet 236
6.3 Hézagnélküli vágány fesztelenitése 237
6.4 Sintörések helyreállítása 240
6.5 Vágány kinyom ódás, vágánykivetődés 250
7. Kitérők vizsgálata és fenntartása 245
7.1 Kitérők vizsgálata 245
7.2 Kitérők szabályozása és javítása 248
7.2.1 Kitérők fekszint és irányszabályozása 248
7.2.2 Behegesztett kitérőknél sinszálak cseréje 249
7.2.3 Gyökcsapos kitérők 249
7.2.4 Csapfuratok javítása 249
7.2.5 Váltótárcsa szabályozása 249
7.2.6 Hézagminimum szabályozása 250
7.2.7 Biztosítóberendezésbe kapcsolt kitérők 250
7.2.8 Csucssinkopás 251
8. Alépítmény 253
8.1 Földmüvek fenntartásának néhány kérdésé 253
8.1.1 Rézsüállékonyság 253
8.1.2 Vizzsákképződés 254
8.1.3 Földmüvek állati kártevői 260
8.2 Tőzeges altalaj 260
8.3 Bányamüvelés feletti pálya 261
8.4 Sorompók, útátjárók 266
9. Pályafenntartási rendszerek
9.1 Ugrásszerű fenntartás
9.2 Tervszerű megelőző karbantartási rendszer 270
10. Vasutak védelme a hó ellen 280
10.1 A hóvédelem szükségessége 280
10.2 Hófúvások elleni védelem, hóeltakaritás 281
11. Vasúti futásbiztonság 288
11.1 A kerék kisiklásának mechanikája 288
11.2 A kerékpár kisiklásának mechanikája 293
11.3 Kéttengelyű kocsi futásbiztonsága ...294
11.4 Centrifugális erő hatása 301
11.5 Nyomkarimánál támadó erők hatása 303
11.6 Lengésből származó veszélyes hatások 306
11.7 A pálya bemérése balesetek alkalmával 308
Felhasznált irodalom 311
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.