1.059.830

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasúti járművek villamos fűtési és világítási berendezései a gépészeti és vontatási szak (műszaki kocsiszolgálati tagozat) hallgatói részére

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: MÁV Tisztképző Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 122 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 62 fekete-fehér ábrával illusztrálva, mely közül néhány kihajtható. A könyv 530 példányban jelent meg.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az életszínvonal állandó emelkedésével összhangban növekedik az utasok igénye is a nagyobb sebességet és kényelmesebb utazást biztosító járművek terén. A járműveken való kellemes tartózkodást... Tovább

Előszó

Az életszínvonal állandó emelkedésével összhangban növekedik az utasok igénye is a nagyobb sebességet és kényelmesebb utazást biztosító járművek terén. A járműveken való kellemes tartózkodást nemcsak a kocsik belső terének esztétikai kialakításával és kényelmes ülésekkel lehet biztosítani, gondoskodni kell fűtésről, szellőzésről és kielégítő világításról is. A kielégítő világítás kissé tág fogalom, mivel az a világítás, ami ezelőtt néhány évtizeddel még minden igényt kielégített, ma már nagyon szűkösnek bizonyul. A növekvő követelményeknek megfelelően, szükségszerűen fejleszteni és tökéletesíteni kellett a kocsik világítási berendezését, ami az utas szempontjából tekintve, elsősorban a megvilágítás erősség növelésére irányult. A nagyobb megvilágítás erősséget nagyobb teljesítményű, illetve jobb fényhasznosítású fényforrásokkal lehet biztosítani.
Villamos világítás esetén a fényenergiát villamos energiából nyerjük, így a nagyobb fényteljesítményhez nagyobb villamos teljesítmény szükséges, ami az áramellátási rendszer /generátor, akkumulátor/ teljesítményének növeléséhez vezetett. Energia megtakarítást érhetünk el, ha az előírt, nagyobb megvilágítás erősség biztosítása érdekében nem csupán a fényforrás teljesítményét növeljük, hanem az eddig használatos izzólámpák helyett, a jobb fényhasznosítású fénycsöveket alkalmazzuk. A fénycsövek azonban nem kapcsolhatók közvetlenül a 24 V névleges feszültségű kocsivilágítási rendszerre, táplálásuk átalakítókról történik.
A fűtés terén is törekedni kell az utaskényelem fokozására, amelynek ma már elengedhetetlen feltétele az önműködő hőfokszabályozás, valamint az utasterekben az elhasznált levegőnek friss levegővel való cseréje. További követélmény - a nemzetközi forgalomban is közlekedő kocsiknál - olyan kiegészítő berendezés beépítéséről gondoskodni, amely lehetővé teszi a villamos fűtés üzemeltetését valamennyi, az UIC által elfogadott füűőfeszültséggel és áramnemmel.
A villamos fűtésnél alkalmazott automatikák táplálása a kisfeszültségű, kocsivilágítási rendszerről történik. Mind a világításnál, mind a fűtésnél törekedni kell az egységesítésen kívül olyan berendezések, illetve készülékek alkalmazására, amelyek kevesebb karbantartást igényelnek. Ezért a vasutak ezen területén is egyre nagyobb teret hódítanak a félvezetők. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
1. A kocsik világítási és fűtési berendezésénél alkalmazott félvezetők és mágneses erősítők tulajdonságai 4
1.1 Félvezetők diódák 10
1.1.1 A p-n átmenet külső feszültség nélkül 10
1.1.2 A p-n átmenet külső feszültséggel 12
1.1.2.1 A külső feszültség az áteresztési irányban hat 12
1.1.2.2 A p-n átmenet záróirányú külső feszültséggel 14
1.2 Zener diódák 16
1.3 Tranzisztorok /rétegtranzisztorok/ 18
1.4 Transzduktor 21
2. A kocsik világítása 22
2.1 Áramforrások 24
2.1.1 Egyenáramú generátorok működése, szerkezet 24
2.1.2 Váltakozóáramú generátorok 29
2.2 Szabályozók 31
2.2.1 A kocsi világítási feszültség szabályozóval szemben támasztott követelmények 32
2.2.2 Szénoszlopos feszültségszabályozók 33
2.2.3 A félvezetős feszültségszabályozók 35
2.3 Akkumulátorok 42
2.3.1 ólomakkumulátorok /savas akkumulátorok/ 43
2.3.2 Nikkelakkumulátorok /lúgos akkumulátorok/ 49
2.3.3 Az akkumulátorok alkalmazási területe a MÁV személykocsijain 53
2.4 Fényforrások, lámpatestek 54
2.4.1 Fényforrások 58
2.4.1«! Izzólámpák 38
2.4.1.2 Gázkisülési csövek 59
2.4.2 Átalakítók 60
2.4.3 A világítási hálózatról ellátott egyéb fogyasztók 64
2.5 Szerelvények, kapcsolótábla, 67
2.6 Egyszerűsített elvi kapcsolási rajzok, illetve áramutas sémák 73
3. A kocsik villamos fűtése 77
3.1 Villamos fűtési rendszerek 79
3.1.1 Konvekciós fűtés 80
3.1.2 Konvekciós fűtés, önműködő hőfokszabályozással qq
3.1.2.1.Két fűtőáramkörös kocsik 80
3.1.2.2 Több fűtő áramkörös kocsik 81
3.1.3 Meleglevegő befúvással kiegészített konvekciós fűtés önműködő hőfokszabályozással 82
3.1.3.1 Villamos fűtés 84
3.1.3.2 Gőzfűtés 87
3.1.3.3 Szellőzés 88
3.1.4 Légfűtés, önműködő hőfokszabályozással 89
3.1.4.1 A fűtés és vezérlés elemeinek csoportosítása feladatuk szerint 91
3.1.4.2 Fűtési üzem 96
3.1.4.3 Villamos üzem 97
3.1.4.4 Gőzfűtési üzem 100
3.1.4.5 Szellőzési üzem 101
3.2 A -fűtési rendszerek összehasonlítása 105
3.3 önműködő átkapcsolású többfeszültségű fűtésberendezés 106
3.3.1 1000 V-os üzem 110
3.3.2 1300 V-os üzem /50 Hz/ váltakozóáram/ 112
3.3.3 1300 V-os üzem /egyenfeszültség/ 113
3.3.4 3000 V-os üzem 114
3.3.3 Biztonsági fokozatok 114
Ellenőrző kérdések 117

Zalaváry Zoltán

Zalaváry Zoltán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Zalaváry Zoltán könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
Kuponos kedvezmény ezen könyv esetében nem vehető igénybe.