Előszó
A belsőégésű hőerőgéppel /motorral/ hajtott vasúti vontatójárműveknek fejlődésük során két jellemző fajtája alakult ki: a motormozdony és motorkocsi.
A motormozdony - hasonlóan a gőzmozdonyhoz - általában csak vonatok továbbítására alkalmas, de mint jármű ún. haszonterhet /árut, utasokat/ nem szállít.
A motorkocsi ezzel szemben haszonterhet is szállít.
Napjainkban a közforgalmú vasutak üzemében használt motorkocsik és motormozdonyok hajtőgépe gyakorlatilag kizárólag a Diesel-motor, ezért ezeket a vontatójárműveket általában Diesel-motorkocsinak, illetve Diesel-mozdonynak is nevezik.
A motorkocsik a vasúti pályán már régen megjelentek, és fejlődésük úgyszólván a gőzmozdonyokéval párhuzamosan zajlott le. Megjelenésüket azok a gazdasági kérdések sürgették, amelyekkel a vasutak - nemsokkal keletkezésük után - a személyszállítás területén küzdöttek. A személyszállítás nagyobb műszaki követelményei és nagyobb önköltsége következtében ugyanis a személyforgalom kevésbé volt jövedelmező, mint az áruforgalom, sőt a személyforgalom igen gyakran ráfizetéssel járt.
Ezek a gazdasági nehézségek elsősorban a helyiérdekű vasutak személyforgalmában jelentkeztek, ahol az utaslétszám alakulása viszonylag sűrűn közlekedő, kis vonategységeket kívánt meg. A gőzmozdonyos vontatás sajátossága, hogy gazdaságosan, azaz kis fajlagos üzemköltséggel, csak nagy vonategységek vontathatók. A helyiérdekű vonalak aránylag kis áru- és személyforgalmát a vasutak un. vegyesvonatokkal bonyolították le, ami azonban a teherkocsikkal végzett tolatások miatt a forgalmat rendkívül lassúvá tette.
Ezek a gazdasági és közlekedéspolitikai nehézségek hívták életre a könnyű felépítésű, kisebb holtsúllyal rendelkező motorkocsit. A motorkocsi aránylag kis önsúlya mellett kis teljesítményű hajtógépet igényel, és a járműben utasokat is el lehet helyezni. Ezzel az áruforgalmat elválasztva a személyforgalomtól,az utazási sebesség is növelhető volt.
Az első motorkocsik a múlt század közepe táján jelentek meg, melyeknél a hajtóerőt gőzmotor szolgáltatta. Nehézséget jelentettek ezeknél a kis vízterű erőltetett üzemű gőzkazánok,amelyek a tápvizek minőségére rendkívül érzékenyek voltak. A belsőégésű motorral hajtott motorkocsik a múlt század végén jelentek meg, amelyeknél a hajtóerőt Ottó-motorok /benzinmotorok/ szolgáltatták.
Vissza