1.062.160

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasúti járművek III.

Diesel-vontatójárművek

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 332 oldal
Sorozatcím: Vasúti technikumok tankönyvei
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 27405. 302 fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A belsőégésű hőerőgéppel /motorral/ hajtott vasúti vontatójárműveknek fejlődésük során két jellemző fajtája alakult ki: a motormozdony és motorkocsi.
A motormozdony - hasonlóan a gőzmozdonyhoz -... Tovább

Előszó

A belsőégésű hőerőgéppel /motorral/ hajtott vasúti vontatójárműveknek fejlődésük során két jellemző fajtája alakult ki: a motormozdony és motorkocsi.
A motormozdony - hasonlóan a gőzmozdonyhoz - általában csak vonatok továbbítására alkalmas, de mint jármű ún. haszonterhet /árut, utasokat/ nem szállít.
A motorkocsi ezzel szemben haszonterhet is szállít.
Napjainkban a közforgalmú vasutak üzemében használt motorkocsik és motormozdonyok hajtőgépe gyakorlatilag kizárólag a Diesel-motor, ezért ezeket a vontatójárműveket általában Diesel-motorkocsinak, illetve Diesel-mozdonynak is nevezik.
A motorkocsik a vasúti pályán már régen megjelentek, és fejlődésük úgyszólván a gőzmozdonyokéval párhuzamosan zajlott le. Megjelenésüket azok a gazdasági kérdések sürgették, amelyekkel a vasutak - nemsokkal keletkezésük után - a személyszállítás területén küzdöttek. A személyszállítás nagyobb műszaki követelményei és nagyobb önköltsége következtében ugyanis a személyforgalom kevésbé volt jövedelmező, mint az áruforgalom, sőt a személyforgalom igen gyakran ráfizetéssel járt.
Ezek a gazdasági nehézségek elsősorban a helyiérdekű vasutak személyforgalmában jelentkeztek, ahol az utaslétszám alakulása viszonylag sűrűn közlekedő, kis vonategységeket kívánt meg. A gőzmozdonyos vontatás sajátossága, hogy gazdaságosan, azaz kis fajlagos üzemköltséggel, csak nagy vonategységek vontathatók. A helyiérdekű vonalak aránylag kis áru- és személyforgalmát a vasutak un. vegyesvonatokkal bonyolították le, ami azonban a teherkocsikkal végzett tolatások miatt a forgalmat rendkívül lassúvá tette.
Ezek a gazdasági és közlekedéspolitikai nehézségek hívták életre a könnyű felépítésű, kisebb holtsúllyal rendelkező motorkocsit. A motorkocsi aránylag kis önsúlya mellett kis teljesítményű hajtógépet igényel, és a járműben utasokat is el lehet helyezni. Ezzel az áruforgalmat elválasztva a személyforgalomtól,az utazási sebesség is növelhető volt.
Az első motorkocsik a múlt század közepe táján jelentek meg, melyeknél a hajtóerőt gőzmotor szolgáltatta. Nehézséget jelentettek ezeknél a kis vízterű erőltetett üzemű gőzkazánok,amelyek a tápvizek minőségére rendkívül érzékenyek voltak. A belsőégésű motorral hajtott motorkocsik a múlt század végén jelentek meg, amelyeknél a hajtóerőt Ottó-motorok /benzinmotorok/ szolgáltatták. Vissza

Tartalom

A/ DIESEL-VONTATÓJÁRMŰVEK FEJLŐDÉSE ÉS OSZTÁLYOZÁSA 5
B/ BELSŐÉGÉSŰ MOTOROK OSZTÁLYOZÁSA ÉS MŰKÖDÉSE 7
1. A vasúti Diesel-motorok felosztása 7
1.1 Munkafolyamat és égéstérkialakítás 7
1.2 Szerkezeti felépítés és felhasználás 9
1.3 Üzemi tulajdonságok 10
2. Belsőégésű motorok működése 14
2.1 Négyütemű motorok 14
2.2 Kétütemű motorok 14
2.3 Motorok vezérlése, szelepvezérlési diagramok 16
C/ BELSŐÉGÉSŰ MOTOROK ELMÉLETI MUNKAFOLYAMATA 19
1. Összehasonlító munkafolyamatok /körfolyamatok/ 19
1.1 Az ideális motorok munkafolyamatai 19
1.11 Otto-munkafolyamat 20
1.12 Diesel-körfolyamat 25
1.13 Sabatha-körfolyamat 27
2. A tökéletes Diesel-motor 28
2.1 Az égés lefolyása és levegőszükséglete 29
2.2 A tökéletes motor termikus hatásfoka 32
D/ A VALÓSÁGOS DIESEL-MOTOR MUNKAFOLYAMATA 33
1. Töltési fok, gázcsere-folyamat, indikált középnyomás 33
2. A sűrítés 36
3. Az égés lefolyása, kopogás 36
4. Az expanzió 38
5. Az égéstermékek eltávolítása 38
6. A valóságos motorok veszteségei, hatásfokok 39
E/ MOTOROK PARAMÉTEREINEK ÉS FŐBB MÉRETEINEK SZÁMÍTÁSA, JELLEGGÖRBÉK 43
1. Tüzelőanyagfogyasztás 43
2. Teljesítmény-számítás 44
3. Az effektív középnyomás meghatározása 48
4. A motor főméreteinek meghatározása 49
5. Motorok jelleggörbéi 54
5.1 Elméleti jelleggörbék 54
5.2 A valóságos Diesel-motor jelleggörbéi 56
F/ DIESEL-MOTOROK FELTÖLTÉSE 60
1. Motorok feltöltéséről általában 60
2. Mechanikus töltésű négyütemű tökéletes Diesel-motor munkafolyamata 62
3. Mechanikus töltésű négyütemű valóságos Diesel-motor munkafolyamata 63
4. Diesel-motorok feltöltői 66
5. A kipufogógáz energiájának hasznosítása 68
6. Turbótöltésű négyütemű tökéletes Diesel-motor munkafolyamata 69
7. A turbótöltésű négyütemű valóságos Diesel-motor 71
7.1 Büchi-rendszerű feltöltés 72
8. A feltöltött motor vezérlése és igénybevétele 73
9. Kétütemű Diesel-motorok feltöltése 73
G/ KEVERÉKKÉPZÉS, ÉGÉSTÉR-KIALAKÍTÁSOK 74
1. Keverékképzés Otto-motorokban 74
2. Keverékképzés Diesel-motorokban 75
2.1 Közvetlen befecskendezésű Diesel-motorok 76
2.2 Osztott égésterű motorok 77
H/ MOTOROK SZERKEZETI RÉSZEI
1. Forgattyúház 82
1.1 A forgattyúház igénybevétele 83
1.2 A forgattyúház anyaga és szerkezeti felépítése 84
1.3 Forgattyúház-meghibásodások 86
2. Henger, hengerpersely 87
2.1 A hengerpersely igénybevétele és anyaga 88
2.2 A hengerperselyek beépítése és ellenőrzése 89
2.3 Hengerpersely-meghibásodások 90
3. Hengerfej, hengerfejtömítés 94
3.1 A hengerfej igénybevétele és anyaga 95
3.2 Hengerfej-meghibásodások 96
4. Dugattyú, dugattyúcsap és dugattyúgyűrűk 97
4.1 A dugattyú igénybevétele és anyaga 99
4.2 A dugattyú illesztése 102
4.3 Dugattyúgyűrű 105
4.4 Dugattyú-meghibásodások 107
5. Forgattyús hajtómű 108
5.1 Forgattyútengely 111
5.11 A forgattyútengely szerelvényei 113
5.12 A forgattyútengely ellenőrzése és meghibásodása 115
5.2 Hajtórúd 116
5.21 A hajtórúd részei és fajtái 117
5.22 A hajtórúd anyaga és gyártásellenőrzése 119
5.3 Diesel-motorok csapágyazása 119
5.31 A csúszócsapágy élettartamát befolyásoló tényezők 119
5.32 A csapágyanyagok jellemzői 120
5.33 A csapágyak illesztése 121
5.34 Csapágy-meghibásodások 122
6. Szelepvezérlő szerkezetek 123
6.1 Vezértengely 123
6.2 Szelepemelő tőke 124
6.3 Szelepmozgató tolórúd, szelephimba 125
6.4 Szelepek 126
6.41 A szelepek anyaga és gyártása 127
6.5 Szeleprugó, szeleprugó-tányér 128
7. Diesel-motorok kenése és hűtése 129
7.1 A kenőolaj főbb jellemzői 129
7.11 Kenőolajok adalékolása 130
7.2 Olajozási rendszerek 131
7.3 A kenőolaj szűrése és hűtése 135
7.4 Diesel-motorok hűtése 137
7.41 A hűtővíz tulajdonságai és kezelése 138
7.42 Diesel-motorok hűtési rendszerei 140
7.421 A vízhűtési rendszer tartozékai 141
7.43 A hűtővíz hőmérsékletének szabályozása 142
8. Tüzelőanyag-ellátás, fordulatszám-szabályozás 144
8.1 Befecskendező rendszerek 147
8.11 Befecskendező szivattyúk 148
8.12 Tüzelőanyag-porlasztók /befecskendező rendszerek/ 156
8.2 Fordulatszám-szabályozás 158
8.21 Fordulatszám-szabályozó szerkezetek 160
9. Levegőellátás, kipufogás 166
9.1 Levegőszűrés 166
9.2 Kipufogó gázok 167
9.21 Zajelhárítás 168
I/ A VASÚTI VONTATÁS MECHANIKÁJA 170
1. A vonóerő 171
2. A vonatellenállás 176
2.1 A járművek alapellenállása 176
2.11 A gördülési ellenállás 177
2.12 A csapsúrlódási ellenállás 178
2.13 Az ütközési ellenállás 180
2.14 A levegőellenállás 180
2.15 Az alapellenállás összetevőinek eredője 181
2.2 A járművek járulékos ellenállásai 184
2.21 Emelkedési /esési/ ellenállás 184
2.22 A pályaívben haladásból származó ellenállás 187
2.23 A szélerő által okozott ellenállás 188
3. A változó sebességű vonatmozgás 188
4. A vontatójármű vontatóképessége 190
5. A fékezőerő 191
J/ DIESEL-VONTATÓJÁRMŰVEK MECHANIKUS ÉS HIDRAULIKUS HAJTÁSI RENDSZEREI 194
1. A hajtóberendezésekkel szemben támasztott követelmények. A hajtási rendszerek felosztása 194
2. A mechanikus hajtási rendszer 198
2.1 A mechanikus hajtású vontatójármű kerületi teljesítménye és vonóereje 199
2.2 A mechanikus hajtómű szerkezeti elemei 204
2.3 A mechanikus hajtómű vezérlése 209
3. Hidraulikus hajtási rendszerek 215
3.1 A hidrosztatikus hajtás működési elve. A hidrosztatikus hajtómű 215
3.2 A hidrodinamikus hajtás működési elve 223
3.21 A hidrodinamikus tengelykapcsoló jelleggörbéi 226
3.22 A hidrodinamikus nyomatékmódosító jelleggörbéi 231
3.3 Hidrodinamikus és hidromechanikus hajtóművek 240
3.4 Hidrodinamikus hajtóművek vezérlése 251
K/ SEGÉDÜZEMI BERENDEZÉSEK 255
1. Hűtőberendezések 256
1.1 Hűtőberendezések elhelyezése 256
1.2 Ventillátorok hajtása és szabályozása 260
2. Melegentartó /előmelegítő/- és fűtőberendezések 267
2.1 Kályhafűtés, kipufogógáz-fűtés és melegvízfűtés 268
2.2 Gőzfűtés 271
2.3 Villamos fűtés 276
2.4 Légfűtés 280
3. Sűrített levegő szolgáltatás 283
4. A Diesel-motor indítása 286
5. A jármű áramellátása 290
L/ DIESEL- ÉS VILLAMOS-VONTATÓ JÁRMŰVEK JÁRMŰSZERKEZETI RÉSZEI 294
1. Főkeret, járműszekrény, vezetőállás 295
2. Futómű és hordmű 299
3. Forgóvázak 306
Tengelyhajtások 313
IRODALOMJEGYZÉK 326
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem