kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Műszaki Könyvkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Vászon |
Oldalszám: | 611 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-102-589-6 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva, kihajtható melléklettel. Tankönyvi szám: 41-734. |
Bevezetés | 17 |
Irodalom a bevezetéshez | 21 |
A vasúti járművek alapvető jellemzői | 22 |
Mozdonyok | 22 |
Gőzmozdonyok | 22 |
Villamos mozdonyok | 22 |
Diesel-mozdonyok | 23 |
Gázturbinás mozdonyok | 23 |
Motorkocsik, motorvonatok | 23 |
Diesel-motorkocsik, -motorvonatok | 23 |
Villamos motorkocsik (motorvonatok) | 26 |
Személykocsik | 26 |
Egy órán belüli utazásra épített kocsik | 26 |
Néhány (egy-öt) órás utazásra épített kocsik | 26 |
Több órás nappali utazásra épített kocsik | 28 |
Éjszakai vagy néhány napos utazásra épített kocsik | 31 |
Nem közforgalmi, szolgálati kocsik | 31 |
Teherkocsik | 33 |
Pőrekocsik | 33 |
Nyitott kocsik | 36 |
Fedett teherkocsik | 38 |
Tartálykocsik | 39 |
Járművek vasútüzemi célokra | 40 |
Irodalom a 2. fejezethez | 42 |
A vontatójárművek főbb vontatási jellemzői | 43 |
Alapvető vontatás-mechanikai összefüggések | 43 |
Az alap- és járulékos ellenállások | 43 |
A vonóerő és a tapadás | 60 |
Vontatási teljesítmény | 67 |
A vonat mozgásegyenletének analitikus és grafikus megoldása | 69 |
A gépezeti teljesítmény számítása | 77 |
A szükséges Diesel-motorteljesítmény számítása | 77 |
A Diesel-vontatójárművek hajtási rendszerének megválasztása és a hajtómű-teljesítmény számítása | 78 |
A villamos vontatójármű beépített teljesítményének a meghatározása | 79 |
A vasútüzemi rendeltetés sajátos követelményei a vontatójárművektől | 80 |
Vonali mozdonyok | 80 |
Motorvonatok | 82 |
Tolatómozdonyok | 83 |
Irodalom a 3. fejezethez | 86 |
Villamos mozdonyok | 87 |
A villamos mozdonyok fejlődésének rövid áttekintése | 87 |
A villamos mozdony teljesítményének és egyéb vontatási jellemzőinek meghatározása | 88 |
A vonóerő-sebesség jelleggörbe | 90 |
Különböző áramnemű villamos mozdonyok | 94 |
Egyenáramú villamos mozdonyok | 94 |
16 2/3 Hz-es váltakozóáramú mozdonyok | 95 |
50 Hz-es egyfázisú váltakozóáramú mozdonyok | 98 |
A mozdony fő adatainak megválasztása | 98 |
Villamos fékezés | 102 |
Ellenállásos fékezés (dinamikus fékezés) | 104 |
Visszatápláló fékezés | 106 |
A villamos berendezés főbb alkatrészeinek kiválasztása | 106 |
A vontatómotor | 107 |
Az áramirányító berendezés | 110 |
Az elektronikus szabályozó | 116 |
A transzformátor | 117 |
A simító-fojtótekercs | 117 |
Villamos készülékek | 119 |
Nagyvasúti villamos motorkocsik és motorvonatok | 121 |
Alkalmazási terület | 121 |
Elővárosi motorkocsik és motorvonatok | 121 |
Tapad-skihasználás, kezdeti gyorsulás | 122 |
A vonóerő-sebesség jelleggörbe | 124 |
Utazási sebesség, utazási gyorsulás | 128 |
A fajlagos teljesítmény meghatározása | 130 |
Villamos fékezés | 133 |
Különösen nagy sebességű villamos motorvonatok | 135 |
A villamos berendezés főbb alkatrészei | 137 |
Vontatómotor | 138 |
Egyenirányító berendezés | 138 |
Transzformátor | 139 |
Villamos fékellenállás | 139 |
Irodalom az 5. fejezethez | 139 |
Diesel-mozdonyok | 140 |
A Diesel-mozdonyok fejlődésének áttekintése | 140 |
A Diesel-mozdonyok általános felépítése | 143 |
A Diesel-mozdonyok osztályozása | 146 |
A Diesel-mozdonyok szabványosítása | 149 |
A Diesel-mozdonyok tervezése | 150 |
A mozdonymotor kiválasztása | 151 |
Az erőátvitel kiválasztása | 156 |
Az egyéb berendezések kiválasztása | 158 |
A járműszerkezeti rész tervezése, szerkesztése | 158 |
Erőátviteli berendezések | 158 |
Mechanikus és hidromechanikus erőátvitel | 159 |
Hidraulikus erőátvitel | 162 |
Villamos erőátvitel | 176 |
Segédberendezések | 188 |
Hűtés | 188 |
Üzemanyag-ellátás | 191 |
Fűtés | 192 |
Egyéb segédberendezések | 193 |
Vezérlés és szabályozás | 196 |
Irodalom a 6. fejezethez | 200 |
Diesel-motorkocsik és - vonatok gépészeti berendezése | 201 |
A motorkocsik és motorvonatok kialakulása | 201 |
Motorok | 202 |
Általános követelmények és megállapítások | 202 |
A vasúti Diesel-motorok jellegzetességei | 208 |
Segédgépek | 223 |
Segédberendezések a motor üzeméhez | 241 |
Erőátvitel | 243 |
A főegységek, segédgépek, gépegységek, vezetékrendszerek elrendezése, elhelyezése, felerősítése | 244 |
Ganz-MÁVAG 12 VFE 17/24 Diesel-motor és Hidro-Ganz HM 912-11 sebességváltó segédgépei és beépítésük | 245 |
Ganz-MÁVAG-SEMT-Pielstick 8PA4 185 hajtómotor és Voith 1520 rU2 típusú sebességváltó stb. beépítése | 251 |
A motorvonat távvezérlése | 255 |
Irodalom a 7. fejezethez | 257 |
Gázturbinás vasúti járművek | 258 |
A gázturbina működési elve, munkafolyamatai | 258 |
Vasútijármű-gázturbinák | 259 |
Szerkezeti kivitel, üzemi tulajdonságok | 259 |
A vasúti járművekbe épített Diesel-motor és gázturbina összehasonlítása | 260 |
A gázturbina és az erőátviteli rendszerek összehangolása, szabályozása | 260 |
Vezérlés, biztonsági berendezések | 262 |
Járműszerkezeti rész | 263 |
A gázturbinás vontatás mai helyzete | 263 |
Gázturbinás mozdonyok | 263 |
Diesel-motoros-gázturbinás mozdonyok | 263 |
Gázturbinás vonatok és motorkocsik | 263 |
Gázturbinás vonatok és motorkocsik | 266 |
Irodalom a 8. fejezethez | 267 |
Futó- és hordmű, forgóváz | 268 |
Futásdinamikai alapok | 270 |
A kúszási jelenség | 273 |
A jármű-pálya dinamikai modell | 276 |
A matematikai tárgyalsmód | 277 |
A függőleges és keresztirányú dinamika tulajdonságai | 285 |
A futómű feladata és az üzemi követelmények | 292 |
A jármű vezetése a pályán | 292 |
Rugalmas kapcsolat létesítése a járműszekrény és a pálya között | 308 |
A gyorsításhoz és a megálláshoz szükséges erőhatások közvetlen létrehozása | 327 |
Futásbiztonsági és futásminőségi követelmények | 332 |
Gazdasági követelmények | 336 |
Korszerű futóműszerkezetek | 337 |
Az Y25 típusú teherkocsi-forgóváz (SNCF, UIC) | 337 |
Az Y32 típusú személykocsi-forgóváz (SNCF) | 339 |
Elővárosi villamos motorvonat hajtott forgóváza (SNFC) | 340 |
Korszerű mozdonyforgóvázak | 341 |
Összefoglalás | 342 |
Irodalom a 9. fejezethez | 343 |
Vonó-, ütköző- és kapcsolókészülékek | 344 |
Energiafolyamatok | 344 |
Az ütköző- és vonókézsülékek rugói | 346 |
Az európai 1435 mm nyomtávolságú vasúti járművek vonó- és ütközőkészülékei | 353 |
Önműködő kapcsolókészülékek | 357 |
Irodalom a 10. fejezethez | 360 |
Alváz és szekrényváz | 361 |
Alváz | 361 |
Közvetlen futóműves alvázak | 361 |
Forgóvázas alvázak | 364 |
Különleges alvázak | 367 |
Szekrényhéjazat mint teherviselő szerkezet | 367 |
Rácstartós szekrény | 369 |
Tömörtartós (lemez oldalfalú) szekrény | 369 |
Héjszerkezetű szekrény | 370 |
Szerkezeti anyagok és megengedhető igénybevételük | 377 |
Acélok | 377 |
Alumínium | 381 |
Teherviselő műanyag elemek és méretezésük | 383 |
Mértékadó terhelések | 384 |
Függőleges terhelések | 385 |
Hosszirányú igénybevételek | 385 |
Keresztirányú terhelések | 390 |
Biztonság | 394 |
A szilárdsági méretezés általános alapelvei | 394 |
Erőmódszer (hajlékonysági vagy kompatibilitási módszer) | 396 |
Mozgásmódszer (egyensúlyi módszer) | 402 |
A kompatibilitási egyenlet mátrixos alakja | 403 |
A törzstartó | 405 |
A kompatibilitási egyenletrendszer megoldása | 406 |
A mátrixszámítás alkalmazása az erőmódszernél Michelberger nyomán | 410 |
Keretszerkezettel modellezhető oldalfal számítási módszerei | 414 |
o-pont módszer | 414 |
Sutter-módszer | 416 |
Bieck-módszer | 417 |
Fabry-módszer | 418 |
Módosított Fabry-módszer | 418 |
Cross-módszer | 419 |
Cross-Morris eljárás | 419 |
Cross-Csonka módszere | 420 |
Csonka módosított eljárása | 420 |
Mina-Bognár eljárás | 421 |
Ráskai gyors, közelítő módszere | 421 |
Fahlbusch közelítő módszere | 422 |
A Sutter-, Fabry- és Cross-Csonka módszerek összehasonlítása | 422 |
Az előszámítások gépesítésének lehetősége, ill. teljes programcsalád kialakítása | 422 |
A számítási módszerek továbbfejlesztési irányai | 423 |
A merevített héjszerkezetű térbeli statikai modell | 423 |
A járműszekrény dinamikai méretezésének alapjai | 423 |
Irodalom a 11. fejezethez | 424 |
Fékberendezések | 426 |
A vasúti fékezési mechanika elemei | 426 |
Vasúti fékszerkezetek | 429 |
Légfékek | 429 |
Különleges fékberendezések | 443 |
A fékberendezés mechanikus elemei | 447 |
A vasúti fékezés hatásossága | 454 |
A "féksúly"-fogalom és különböző változatai | 454 |
A fék hatásosságának jellemzésére szolgáló egyéb módszerek | 456 |
Fékezési üzemi előírások | 456 |
Fékútszámítási módszerek | 456 |
Vasúti járművek fékberendezésének tervezése | 458 |
A tervezés általános irányelvei | 458 |
Vontatójármű-fékrendszerek | 459 |
A vontatott járművek fékrendszerei | 462 |
Motorkocsik, motorvonatok | 467 |
Néhány gondolat a célszerű féktervezésről | 467 |
A vasúti fékberendezések karbantartásáról és javításáról | 468 |
Irodalom a 12. fejezethez | 469 |
Személykocsik utaskényelmi berendezései | 471 |
Térhatároló szerkezetek, belső burkolatok, hő- és hangszigetelés | 471 |
Falak, burkolatok | 471 |
A falak hő- és hangszigetelése | 473 |
Nyílászáró szerkezetek | 474 |
Ajtók | 474 |
Ablakok | 476 |
Ülések, fekvőhelyek | 480 |
Ülések | 481 |
Fekvőhelyek | 482 |
Egyéb (asztal, W.C., mosdó stb.) utaskényelmi berendezések | 484 |
Asztalok | 484 |
W. C., mosdó | 486 |
Hulladékgyűjtők | 486 |
Poggyász, ruhanemű-tárolók | 486 |
Utasellátás | 487 |
Tájékoztató jelképek, szimbólumok | 487 |
Lépcsős kocsifeljáró | 487 |
Irodalom a 13. fejezethez | 488 |
Személy- és teherkocsik gépészeti berendezései | 489 |
Fűtés | 490 |
A fűtőteljesítmény meghatározása | 490 |
Vízfűtés | 493 |
Gőzfűtés | 497 |
Szellőzés, légfűtés | 498 |
Szellőzés | 498 |
Légfűtés | 499 |
Szabályozás és védelem | 505 |
Légjavítás, hűtés | 514 |
A hűtőteljesítmény meghatározása | 521 |
Szabályozás | 529 |
Teherkocsik gépi hűtőberendezései | 533 |
Tűz elleni védelem | 535 |
Irodalom a 14. fejezethez | 538 |
Vasúti kocsik villamos berendezései | 539 |
A kocsikba épített villamos fogyasztók | 539 |
Világítási fogyasztók | 539 |
Fűtőberendezések | 542 |
Egyéb fogyasztók | 544 |
Energiaellátás | 545 |
Akkumulátorok | 545 |
Akkumulátortöltő berendezések | 546 |
A kocsik külső hálózatról való táplálása | 548 |
Védőföldelés | 550 |
Önműködő ajtózáró-berendezés | 551 |
Hangosítóberendezés | 552 |
Kapcsolótábla és készülékszekrény | 554 |
Irodalom a 15. fejezethez | 555 |
Teherkocsik különleges alkatrészei | 556 |
Térhatároló- és rögzítőszerkezetek | 556 |
Rakoncák | 556 |
Nyitott kocsik lefedőszerkezete | 556 |
Tartályburkolás, szigetelés | 557 |
Tartályrögzítés | 560 |
Konténerrögzítés | 562 |
Töltő- és ürítőberendezések | 562 |
Tartály töltő- és ürítőberendezése | 562 |
Szemetesterméket szállító kocsi ürítőberendezése | 564 |
Porszerű anyagok töltő-ürítő berendezése | 565 |
Zárószerkezetek az önürítő teherkocsikhoz | 565 |
Önürítős garatkocsi ajtózárja | 567 |
Irodalom a 16. fejezethez | 567 |
Vasúti kocsik korrózió elleni védelme, külső festése, fényezése | 568 |
Irodalom a 17. fejezethez | 572 |
Közúti vasúti és egyéb városi sínjárművek | 573 |
A nagyvasúti járművektől, ill. rendszertől való általános eltérések | 574 |
Átlagos megállóhely-távolság | 574 |
A vonategységek nagysága | 574 |
Az indítási időköz, ill. forgalomszabályozás | 577 |
Végsebesség, utazási sebesség, gyorsítóképesség | 577 |
A fékberendezés hatékonysága | 579 |
Az ülő- és állóhelyek aránya, utasszámok | 579 |
Méretezési és szerkezeti eltérések a közúti villamosjárműveknél | 579 |
Villamos és gépészeti berendezések eltérései | 579 |
Eltérés az alváz és a kocsiszekrény kialakításában | 582 |
Eltérés a jármű és a pálya kapcsolatában | 589 |
A fékberendezés különleges követelményei | 589 |
Az ütköző- és vonószerkezetek különbsége | 591 |
Méretezési és szerkezeti eltérések az elővárosi vasutaknál | 592 |
A gépészeti berendezések eltérései | 592 |
Eltérés az alváz és a kocsiszekrény kialakításában | 594 |
Eltérés a jármű és pálya kapcsolatában | 594 |
A fékberendezés különleges követelményei | 594 |
Az ütköző- és vonószerkezetek különbsége | 595 |
Irodalom a 18. fejezethez | 595 |
Tárgymutató | 597 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.