1.060.457

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasúti fékek és fékszerkezetek

A műszaki szakközépiskolákban folyó vasúti vontató- és vontatott járműszerelő képzés IV. osztálya és a vasútgépész technikusképzés V. osztálya számára

Szerző
Budapest
Kiadó: MÁV Vezérigazgatóság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 221 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: A könyv 500 példányban jelent meg.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A vasúti biztonságos közlekedés egyik döntő tényezője a fék. Általános igény a vasúttal szemben, hogy minél nagyobb tömegeket, minél rövidebb idő alatt (minél nagyobb sebességgel) biztonságosan... Tovább

Előszó

A vasúti biztonságos közlekedés egyik döntő tényezője a fék. Általános igény a vasúttal szemben, hogy minél nagyobb tömegeket, minél rövidebb idő alatt (minél nagyobb sebességgel) biztonságosan elszállítsa. A vasút e követelményeknek csak abban az esetben tud megfelelni, ha az egyéb tényezők mellett (pályaépítés, biztosítóberendezés, forgalmi és jármű-műszaki fejlettség) korszerű fékberendezések kerülnek alkalmazásra. A korszerű fékberendezések azonban, amelyek maradéktalanul kielégítik a velük szemben támasztott igényeket, meglehetősen bonyolult szerkezetek. Indokolt tehát, hogy a vasúti fékek jelentőségüknek és bonyolultsági szintjüknek megfelelően kapjanak helyet az oktatásban is.
Hazánkban eddig még nem jelent meg olyan vasúti fék könyv, amely kifejezetten a középfokú oktatás számára készült volna. Gyakorlatilag ez az első ilyen jellegű kiadvány. A kitűzött cél egy olyan vasúti fékjegyzet megírása volt, amely segítséget nyújt a vasúti vontató és vontatott-járműszerelő szakmát elsajátító tanulóifjúság számára, de ugyanakkor maradéktalanul kielégíti a vasútgépész technikussal szembeni jogos igényeket is.
Munkám során jelentős segítséget kaptam több kiváló vasúti szakembertől. Köszönetemet fejezem ki D. Nagy Károly MÁV mérnök-főtanácsosnak és IIkei Sándor mérnök-tanárnak a könyv nagyon alapos, lelkiismeretes lektorálásáért. Köszönet illeti Dr. Heller György mérnök-főtanácsos MÁV fékszakértőt és Dr. Zobory István Professzor Urat a Budapesti Műszaki Egyetem Vasúti Járművek Tanszékének vezetőjét, akik javaslataikkal, értékes észrevételeikkel nagyban segítették a munkámat. Utoljára, de nem utolsósorban elismerésemet és köszönetemet fejezem ki Agárdi János oki. közlekedésmérnöknek az ábrák nagyon színvonalas, lelkiismeretes elkészítéséért. Vissza

Tartalom

Előszó 2
A nemzetközi vasúti együttműködés szervezetei 3
I. A FÉKEZÉS ELMÉLETE 5
1. Fékezési és féktechnikai alapismeretek 5
1.1 A fékezés célja 5
1.2 A fékezés mint mechanikai jelenség 5
1.3 A vasúti fékek csoportosítása 7
1.4 A fékezőerő működésének helye 7
1.4.1 Közvetett sínfékezés (kerékpárfékezés) 7
1.4.2 Közvetlen sínfékezés 9
1.4.3 Légellenállásos fékezés 9
1.5 A tuskós fékezés mechanikai viszonyai 9
1.6 A súrlódás jelensége a vasúti fékezéstechnikában 14
2. A légnyomásos fékekkel kapcsolatos alapismeretek 23
2.1 Kétnyomásos kormányszelepek. Az egyszerű működésű Westinghouse-kormányszelep 23
2.2 Háromnyomásos kormányszelepek. A Humphrey-elv 23
2.3 Fékezési alapfogalmak 25
2.3.1 Egykamrás fék 26
2.3.2 Kétkamrásfék 27
2.3.3 Nem önműködő fék 27
2.3.4 Önműködő fék 27
2.3.5 Fokozatos fékezés 27
2.3.6 Teljes fékezés 28
2.3.7 Fokozatos oldás 29
2.3.8 Teljes oldás 29
2.3.9 Érzékenység - érzéketlenség 29
2.3.10 Fővezeték csapolás 32
2.3.11 A fékhatás-kiterjedési sebessége 32
2.3.12 Gyorstöltés-túltöltés 33
2.3.13 Önműködő utántáplálás 34
2.3.14 Kimeríthetőség - kimeríthetetlenség 34
2.3.15 Rakománytömeg-fékezés 35
2.3.16 Személyvonat! fék, tehervonati fék, nagyteljesítményű fék 35
2.3.17 Az oldás és kimerülés problémái 38
2.3.18 A légnyomásos fék kezelhetősége 40
2.4 A légnyomásos fékek kritikai ismertetése 40
2.4.1 Nem önműködő légfékek 40
2.4.2 A Westinghouse sémán alapuló nagyvasúti önműködő légfékek 41
2.5 A két és háromnyomásos kormányszelepek jellemző tulajdonságai 41
2.5.1 Az egyszerű működésű Westinghouse kormányszelep tulajdonságai 41
2.5.2 A Humphrey-féle szelep tulajdonságai 42
II. A FÉKBERENDEZÉSEK MECHANIKUS ELEMEI 44
1. A fékrudazat 44
1.1 A kézifékrudazat 48
1.1.1 Csavarorsós kézifék 48
1.1.2 Exter-féle vetősúlyos kézifék 49
1.1.3 Láncos kézifék 50
1.2 Légfékrudazat 50
1.2.1 Vontató járművek légfékrudazata 50
1.2.2 Vontatott járművek légfékrudazata 52
1.3 A kézifékrudazat és a légfékrudazat együttműködése 53
2. Fékhenger. Rudazatvisszanyomó-és rudazatvisszahúzó rugók 55
3. Féktengelyemeltyűk 57
4. Húzó-és nyomórudak 57
5. Fékkeresztrúd és fékháromszög 57
6. Felfüggesztő elemek 58
7. Rudazatállító berendezések 58
7.1 Kézi működtetésű rudazatállítók 59
7.2 Önműködő rudazatállítók 59
7.3 Vontatójárművek fékhenger-dugattyúlöketeinek utánállítása 60
8. Féktuskók 60
III. KORMÁNYSZELEPEK 63
1. A kormányszelep alapvető feladata 63
2. Knorr Fe 115 típusú kormányszelep 63
3. Nagyérzékenységű kormányszelepek 64
3.1 A nagyérzékenységű kormányszelepek általános jellemzése 65
3.2 A Knorr KE szelepcsalád 65
3.2.1 A Knorr KE 0 típusú kormányszelep 67
3.2.2 A Knorr KE 1 típusú kormányszelep 72
3.2.3 A Knorr KE 2 típusú kormányszelep 79
3.2.4 Önműködő, légnyomásos rakománytömeg-fékezőberendezés négytengelyes vasúti kocsikon. KE 2SL-ALD kormányszelep 82
3.2.5 Mechanikus rakománytömeg-váltók 90
4. Nyomásmódosítós fékek 90
4.1 Sebességfüggés nélküli nyomásmódosítós fékek 92
4.1.1 Az utánfékezés 92
4.1.2 Utánfékezés NBV-2 utánfékező szeleppel 93
4.1.3 Nyomásmódosítós fék egyszerű működésű Westinghouse- vagy Fe 115 típusú kormányszeleppel (utánfékező, közvetlen működésű, nem önműködő fék) 94
4.1.4 Nyomásmódosítós fék KE OaM kormányszeleppel (közvetett működésű, nem önműködő fék) 97
4.1.5 Nyomásmódosítós fék KE 2-AL kormányszeleppel 100
4.2 Sebességfüggésű nyomásmódosítós fékek. (Gyorsvonati fékek) 101
4.2.1 G-P-R váltós, nyomásmódosítós gyorsvonati fék. (Kétnyomásos kormányszelep és közvetlen működésű, nem önműködő fék) 101
4.2.2 GG-G-P-R váltós nyomásmódosítós fék (KE kormányszelep és közvetett működésű, nem önműködő fék) 104
4.2.3 Nyomásmódosítós mozdonyfékek oldása. ALE 10 oldószelep 110
4.2.4 A közvetett működésű önműködő és nem önműködő fékek szétválasztása 112
4.2.5 A hidegmeneti váltó és a mozdony üzemképes állapota 114
4.2.6 Keveréktípusok 115
4.3 Nyomásmódosítós G-P-R váltós gyorsvonati fék a mozdonyon Westinghouse kormányszeleppel 115
4.4 Nyomásmódosítós nagyteljesítményű gyorsvonati fék (KE-GPR) a vontatott járműveken. KEs fékberendezés 119
4.5 A gyorsvonati fék tartozékai 124
4.5.1 A csúszásvédelmi berendezések 124
4.5.2 A csúszásgátló működése 125
IV. MOZDONYVEZETŐI FÉKEZŐSZELEPEK 127
1. A fékezőszelep feladata 127
2. Félig nyomástartó fékezőszelepek 127
2.1 Knorr háromállású forgótolattyús pótfékszelep és tartozékai 127
2.2 Félig nyomástartó fékezőszelepek az önműködő fékhez 128
3. Nyomástartó fékezőszelepek 128
3.1 Az állandó működésű nyomásszabályozó 129
3.1.1 Gyorstöltő szerv 130
3.1.2 Nyomásigazító 131
3.1.3 Áramlásjelző 131
3.1.4 Bütykösvezérlésű szelep 132
3.2 Fékezőszelep állások 132
3.3 Knorr Zbr 3,7 típusú pótfékszelep 133
3.4 Knorr D 2 típusú mozdonyvezető fékezőszelep és tartozékai 136
3.5 Knorr D 12 típusú mozdonyvezető fékezőszelep és tartozékai 146
3.6 Knorr D 5 és D 15 típusú mozdonyvezető fékezőszelep és tartozékai 158
4. A fékezőszelepek üzemi kérdései 159
4.1 Az önműködő légnyomásos fék fékezőszelepének kezeléséről 159
4.1.1 Fékezés 159
4.1.2 Oldás 162
4.1.3 A légnyomásos fék önműködése 163
4.2 Különböző fékezőszelep és kormányszeleprendszerek együttműködése 164
4.3 Az önműködő és a nem önműködő (kiegészítő) légfék együttműködése 166
V. A SŰRÍTETT LEVEGŐ TERMELÉSE ÉS TÁROLÁSA 167
1. A levegő sűrítésével kapcsolatos alapismeretek 167
2. A motoros légsűrítők és tartozékaik 169
2.1 Motoros légsűrítők 169
2.2 Motoros légsűrítők egyéb tartozékai 172
2.2.1 Szívófej 172
2.2.2 Közbenső hűtő 172
2.2.3 Olajleválasztó 172
2.2.4 Visszacsapószelep 173
2.3 Motoros légsűrítők üzembentartása 173
3. Főlégtartály és tartozékai 174
3.1 Főlégtartály 174
3.2 A főlégtartályból közvetlenül táplált egyéb légtartályok 175
3.3 Főlégtartály biztonsági szelep 175
3.4 Főlégtartály-víztelenítő szerkezetek 176
3.5 A sűrített levegő állapotának javítására szolgáló szerkezetek 177
3.5.1 Légszűrő 177
3.5.2 Alkoholporlasztó 177
3.5.3 A sűrített levegő szárítása 178
3.5.3.1 Utánhűtők 178
3.5.3.2 Légszárítók 178
VI. LÉGVEZETÉKEK ÉS TARTOZÉKAIK 180
1. A fővezeték, fékvezeték és egyéb légvezetékek 180
2. A vezetékek összekapcsolására szolgáló szerkezetek 181
2.1 Elzáróváltók 181
2.1.1 AK 8 típusú elzáróváltó 181
2.1.2 LH 3 típusú elzáróváltó 181
2.2 Tömlőkapcsolatok 182
2.2.1 Fővezeték tömlőkapcsolatok 183
3. A fővezeték egyéb tartozékai 183
3.1 Cseppgyűjtő 100
3.2 Kormányszelep előtt alkalmazott levegőtisztítószerkezetek 184
3.2.1 Centrifugális porfogó 184
3.2.2 Szűrőszerkezet 184
VII. LÉGFÉKSZERELVÉNYEK ÉS EGYÉB PNEUMATIKUS SEGÉDBERENDEZÉSEK 185
1. Légtartályok 185
2. Elzárócsapok 185
3. Vészfékszelepek 185
4. Oldószelepek 186
4.1 Egyszerű oldószelep 186
4.2 Gyorsoldószelepek 186
5. Nyomásmérő műszerek 187
6. Pneumatikus fékberendezések gépelemei 187
6.1 Gyűrűtömítésű dugattyú 187
6.2 Membrán 188
6.3 K-gyűrűs dugattyú 188
6.4 Karimástömítésű dugattyú 189
6.5 Tolattyú 189
6.6 Szelep 189
6.7 Kalibrált átömlési keresztmetszetek 189
6.8 Szelepházak 190
7. Alapvető járműtípusok pneumatikus rendszerének elrendezése 190
7.1 Vontatójárművek 190
7.1.1 Villamosmozdony 190
7.1.2 Dízelmozdony 191
7.2. Vontatott járművek 193
7.2.1 Vezérlőkocsi 193
7.2.2 Teherkocsi 193
7.2.3 Személykocsi 193
VIII. A FÉKBERENDEZÉSEK ÜZEME 195
1. Fékberendezések üzemi vizsgálata 195
2. Fékezés és vasúti forgalom 196
3. Fékkarbantartás 196
4. A féktechnika mint nemzetközi kérdés 197
IX. NAGYSEBESSÉGŰ VASÚTI JÁRMŰVEK FÉKEZÉSE 199
1. A vasúti fékezéstechnika jelene és jövője 199
1.1 A fékezés technikai korlátai 199
2. Elektropneumatikus fékek 202
3. A tapadási tényezőtől függő fékek 206
3.1 Tuskós fékek 206
3.2 Tárcsás fékek 207
3.3 Dinamikus fékek 208
3.3.1 Elektrodinamikus fékek 208
3.3.2 A turbóhajtómű mint fék 209
3.3.3 Forgó örvényáramú fékek 209
3.3.4 Hidrodinamikus fékek 209
4. Tapadási tényezőtől független fékek 210
4.1 Mágneses sínfékek , 210
4.2 Lineáris örvényáramú fékek 212
4.3 Légellenállásos fékek 212
5. Különböző fékkombinációk a nagysebességű vasúti járművek fékezésénél 213

Dr. Bartal Sándor

Dr. Bartal Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Bartal Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem