I. kötet: Általános rész/II. kötet: A vasuti felépítmény 1. füzet: A vágány/II. kötet: A vasuti felépítmény 2. füzet: Kereszteződések és kitérők/II. kötet: A vasuti felépítmény 3. füzet: Fordító korongok és tolópadok; felépítményi árelemzések
Nem teljes sorozat. Írta Kisfaludi Lipthay Sándor, a vasútépítéstan nyilv. rendes tanára a M. K. József-Műegyetemen. A kötetek kiadási évei: I.: 1885, II/1.: 1886, II/2.: 1891, II/3.: 1892. Az I. kötet a szöveg közé nyomott 258 ábrával, a II/1. kötet 457 ábrával, a II/2. kötet 781 ábrával, a II/3. kötet 344 ábrával illusztrált. A Pesti Lloyd-társulat könyvnyomdája nyomása.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Midőn vasútépítéstanom első kötetével a nyilvánosság elé lépek, nem tagadhatom, hogy az elvállalt felelősség súlyával küzködöm: mert tudom, hogy irodalmi viszonyaink között munkám a vasutépités...
Tovább
Előszó
Midőn vasútépítéstanom első kötetével a nyilvánosság elé lépek, nem tagadhatom, hogy az elvállalt felelősség súlyával küzködöm: mert tudom, hogy irodalmi viszonyaink között munkám a vasutépités terén huzamos ideig egyedül álló lesz és hogy - mint ilyen - vasuti mérnökeink leendő kiképzésére mélyreható befolyást fog gyakorolni.
E felelősség érzete folyton kisért művem megirásánál, de egyúttal ösztönül szolgált arra is, hogy munkaerőmet szivvel-lélekkel kitűzött feladatomnak szenteljem. Tiz éves tanári működésem alatt egyébként bő alkalmam volt a hazai viszonyokkal alaposan megismerkedni, és tapasztalatokat szerezni a szükségletek és a követendő módszerek iránt, melyek kétségtelenül biztató támogatásomra voltak. Csak azt óhajtanám, vajha sikerült legyen munkámban ama buzgóságnak és szeretetnek legalább egy kis részét kifejezésre juttatni, mely annak megirását oly kedve4s foglalkozásommá tette!
Több kötetre tervezett munkám beosztását illetőleg felemlítem, hogy a most közzétett első kötet azon általános kérdésekkel foglalkozik, melyek a későbbi - szorosan az épitésre vonatkozó - részek alapját vetik meg. Vissza
Tartalom
I. kötet
Bevezetés.
1. Történelmi bevezetés --- --- --- --- --1
2. A vasutak műszaki története --- --- --- 2
3. A lokomotivok keletkezése - --- -- --- - - - - 6
4. A vasutak térfoglalása -- --- ---- 13
5. A vasutak hatása -- --- --- -- -- -- --- - --17
6. A vasutak katonai jelentősége --- -- -- -- -- - - --- 20
7. Hazai vasúthálózatunk fejlődésének vázlata -- -- --- -- -- - 21
8. A vágányszélesség --- --- -- --- -- --- - -- --
9. A vasutak osztályozása --- --- --- --- --- -- --- 34
10. Műszaki megállapodások --- --- --- - --- - -- --- 36
11. A belsőség szabványos szelvénye --- --- --- --- --- 39
12. Irodalmi tájékozás - - - - -- --- - - - -- -- 40
I. rész. A vasúti járó-művek.
I. szakasz. A kocsik.
I. fejezet. A kocsik leírása.
13. Bevezetés -- --- -- --- -- --- --- 43
14. A kocsi-szekrény--- --- --- --- --- - - --- 43
15. A kocsi-aljról általában --- -- -- --- --- --- 48
16. A kocsi-keret ___ ... ... ... .... ... ... ... ... --- 49
17. A csapágy-villák ... ... ... ... ... ... ... ... .-- --- -- 50
18. A felfüggesztés ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... - .- - 50
19. A kerekek ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. ... ... .- 51
20. A tengelyek és csapágy-tokok... ... ... ... ... ... ... .-- -- 58
21. A kocsik kapcsolása ... ... ... ... ... ... ... --- --- 56
22. A kocsik fékezése ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... --- --- 58
23. A közúti kocsiktól eltérő szerkezet megokolása .. ... ... ... 61
24. Műszaki megállapodások ... ... ... ... ... ... ... ... --- --- 65
II. fejezet. A vasúti kocsiknak egyenes pályában való közlekedése.
25. Az ellenállásokról általában ... ... ... .- .- - ..- - - 66
26. A csapsurlódás ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... --- 66
27. A gördülő súrlódás ... ... .. ... ... ... ... .- - 67
28. A kerekek körforgatán keletkező egyéb munkaveszteségek ... ... .- 68
29. A nyugvó levegő ellenállása ... ... ... ... ... ... -- -- --- 70
30. A szél hatása ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... - 71
31. Összefoglalás... ... ... ... - ... - - 73
32. A fajlagos ellenállás ... ... ... ... ... ... ... - -- -- 75
33. Gyakorlati képletek 77
34. Emelkedő pályarészekben keletkező ellenállás 77
III. fejezet. A vasuti járó-műveknek a kanyarulatokban való járása.
35. A szabados gördülésről 79
36. A kerékpárok mozgásánál keletkező ellenállások 81
37. A kerékpár sugár irányú nyomása és ferdítő nyomatéka 87
38. Négykerekű merev járó-müvek mozgása 80
39. A kocsi helyzete a vágányban 94
40. A külső érintkezés esete - - - - - - -96
41. A kanyarulati ellenállások- - - - -- - - - - --100
42. A nyomkarima súrlódásából keletkező ellenállás--------- -- - -102
43. Példa ------ --------------------- ------------------103
44. Gyakorlati képletek - - - -- - - - - - - - -105
IV. fejezet. A kanyarulatokban való közlekedést könnyitő berendezések.
45. Általános rész. - --- - --- -- --- --- -- --- --- -- -- --107
46. A csapágy-tokok játéka ... - --- -- -- - --- -- -- -- 107
47. Izült tengelyek - - - - - - - - - -- - -- - 111
48. Három tengelyű járó-müvek izült tengelyekkel 113
49. Amerikai kocsik ... ... ... ... ... ... ... ... .. ... ... . . 114
50. Szabadon forgó kerekek ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... 115
51. A nyomkarima fölfutása ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... 116
52. Kettős sínszálak ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... 118
II. szakasz. A lokomotivok.
I. fejezet. A lokomotlvokról általában.
58. Bevezetés ... ... ... __ ... ... ... 120
54. A lokomotív gőzkazánja ... ... ... ... ... 120
55. A lokomotív mozgató müve ... ... ... ... 124
56. A kormány-mü ... ... ... ... ...126
57. A lokomotív járó-müvének szerkezete ... ... ... ... ... 134
58. A lokomotív fékezése... ... ... ... ... 136
59. A szerkocsi ... ... ... ... ... ...137
60. Szerkocsis lokomotivok ... ... ... ... 138
II. fejezet. A lokomotív vontató erejének meghatározása.
61. Az átlagos vontató erőről ... ... ... 139
62. A lokomotivok saját ellenállásai ... ... ... ... 142
63. Az alkalmazható legnagyobb töltés . 144
63. Az adhaesió 146
65. Példa ------------ -----148
III. fejezet. A lokomotivok különbözö nemei.
65. Általános rész ... ... ... ... 150
66. A lokomotivok sebességének befolyása... 150
67. A vontató erő befolyása ... ... ... ... 152
68. Az egycsatlós lokomotivok ... ... ... 153
69. A kétcsatlós lokomotivok 154
70. A háromcsatlós lokomotivok ... ... 159
71. A négycsatlós lokomotivok ... ... ... 160
72. A szerkocsi súlyának adhaesióra való felhasználása ... ... 161
73. Forgó-aljú szerkocsis lokomotivok ... 166
74. A szállított tehernek adhaesióra való felhasználása ...167
IV. fejezet. Az adhaesió fokozásáról és pótlásáról.
75. Bevezetés --- --- --- -- --- --- -- --- --- --- --- ---168
76. Ékhornyos kerekek --- --- --- --- - - --- --- ---168
77. Mágneses kerekek --- --- --- --- --- --- --- --- --- --169
78. Larmanjat rendszerre-.- --- --- - - -- --- -- --- -- -- --- ---170
79. A Köstlin-féle Superficial-vasút --- --- --- --- --- --- --- --- --- 171
80. Fell vasútja--- --- --- --- --- -- -- --- -- --- -- --- - - 172
81. Wetli rendszere --- --- --- -- --- --- --- --- --- --- --- --- ---172
82. A fogaskerekű vasutakról általában -- -- -- --- --- --- -- --- 174
83. A fogaskerekű vasutak pályájának ismertetése --- --- --- --- --- 176
84. A tisztán fogaskerekű rendszerű lokomotivok --. -.- .-- -- - - --- 179
85. A vegyes rendszerű fogaskerekű lokomotivok --- -- --- -- --- --- 185
86. Kikapcsolható fogaskerekű lokomotivok -- -- --- --- - 188
II. rész. Lejtések és kanyarulatok.
I. szakasz. A pálya lejtései.
I. fejezet. Az emelkedésekről.
87. A vontatásról általában --- --. --- --- -- --- --- -- -- -- --- 193
88. A mértékadó pályarész --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- 195
89. A pálya mértékadó emelkedésének megválasztása --- --- --- -- 196
90. Fogaskerekű vasutak mértékadó emelkedésének megválasztása ---- 200
91. A térszin befolyása a mértékadó emelkedés választására --- --- 204
92. Adhaesiós és fogaskerekű pályák összetartozó emelkedései ---- --- 209
93. Az emelkedések czélszerű határa --- -- --- --- --- --- --- --- --- 206
94. A vonat-kapcsolások erőségének befolyása az emelkedések szélső határának megállapitásánál --- --- --. --- --- --- --- -.- --- -.- --- 210
95. A rohamos emelkedésről --- --- --- --- -- --- --- --- --- 211
II. fejezet. A vontatásról.
96. A vonat-terhelés kiszámítása --. --„ --- -- -- -- - -. -- -.- 218
97. A vonatok fékezése'-- -. .-- -- -- -- --- --. - --. -- 222
98. A vontatás alkalmával fogyasztott gözmennyiség -.- --- --- 225
99. A viz- és szén-állomások távolsága -.- -- 232
III. fejezet. A pályaszínről.
100. A pályaszin megválasztásáról--- --- -- -- --- -- -- -.- -- 235
101. A lejtések sorrendje --- --- --- --- --. - -- --- 236
102. A lejtőknek körivekkel való közvetítése -- - --- -_ 239
103. A pályaszín magasságának kitűzése --- --- , - - 240
II. szakasz. A pálya kanyarulatairól.
I. fejezet. A kanyarulatok részletei.
104. Bevezetés --- --- -- --- ___ ... ___ 243
105. A külső sínszál magasbítása --- --- --- 244
106. Átmeneti görbék.-- - ... 248
107. A nyom bővítése a kanyarulatokban ... --- --. --- .-- 251
108. A kanyarulatok sugarának határértékeiről ... ... ... ... ... ... ... 255
109. A kanyarulatok befolyásáról a szállítás költségeire ... ... 261
II. fejezet. A kanyarulatok kitűzéséről.
110. A kitűzésről általában -- - -. - - - - 263
111. Előkészítő műveletek- -- ... ... 265
112. A körív közbeeső pontjainak az érintőről való kitűzése--- --. 272
113. A köríveknek a húrról való kitűzése - - -- - - -- -- - 274
114. A köríveknek körforgati szögek segítségével való kitűzése - - - 275
115. A szögtükör segítségével való kitűzés - -- - - - - --- -279
116. A meghosszabbított húrról való kitűzés -- - - - -- - - 280
117. Körív-pontok közbeiktatása --- --- --- --- --- -- --- -- 284
118. Kanyarulatok kitűzése, ha a kiindulás a körívek egyes pontjaiból történik 285
119. Érintőleges körívek kitűzése --- --- --- --- -- --- -- --- 290
120. Az átmeneti görbék kitűzéséről általában --- --- --- -- --- 296
121. Feladat: Két adott egyenes közé a körívet átmeneti görbék közvetítésével kitűzni 304
122. Két ellenkező irányú kanyarulatot és azok közös érintőjét már korábban
kitűztük. Feladat: Az átmeneti görbéket beiktatni --- 309
123. Ki van tűzve két egyirányú kanyarulat és ezek közös érintője. Feladat:
az átmeneti görbéket beiktatni ___ ... ... ... ... ... 315
124. Ki van tűzve két egyirányú kanyarulat, melyek - közbeiktatott egyenes
rész nélkül - közvetlenül, de érintőlegesen csatlakoznak egymáshoz. A
kanyarulatok között szükséges átmeneti görbék kitűzendők. ... ... ... 316
125. Feladat: Valamely adott egyenes és körív közé beiktatni az átmeneti görbét,
ha sem az egyenest, sem a körívet nem lehet helyeikből elmozdítani,
úgy hogy a beiktatáshoz szükséges távolság hiányzik ... ... 320
II/1. kötet
III. rész. A vasúti felépítmény.
I. szakasz. A vágány.
I. Fejezet. Általános rész.
1. A vágány alkotó részei. 1
2. A sínszálak, A terjeszkedő hézag. - A sínvégek összeeresztése. - A hevederkötés. - Felváltott és szemközti illesztés a két sinszálban ____________ 1
3. Az aljak. Keresztaljak. - Hosszaljak. - Magánaljak. - A talpas illesztés. -
A szabad illesztés. - Az excentrikus illesztés. ___________ ... 4
4. A kapcsoló szerek. Oldalerők. - Hosszanti erők. - A kapcsoló szerek rendeltetése -5
5. A sinek anyaga. A kovács-vas sinek hámlása. - Aczélfejű sínek. - Az ingotaczél sínek. - Ezek egyenletes kopása _______________________________ 6
6. Az aczélsinek koptatásának mértéke. Az aczél helyes keménységi fokának
kérdése. - A német vasutak egyesülete által gyűjtött adatok. - Franczia adatok _9
7. A sinek beszerzése. Sinek szállítására vonatkozó feltételek. - A) A gyártásra vonatkozó feltételek; - B) A sínpróbák: Hajlító kísérletek, ütő
kísérletek, szakító kísérletek. - A vasutak egyesületének salzburgi megállapodásai. A minőségi szám. Anyagpróbák. - C) A jótállás. - A m. kir.
államvasutak ide vonatkozó feltétfüzete_________________________________ 14
8. Az aljak anyaga. I. A talpfák. Tölgy-, bükk- és fenyőtalpfák. A talpfák vetődése. Tartósságukra vonatkozó tapasztalatok. - II. A vastalpak. Előnyeik a talpfákkal szemben. - III. A kőaljak ______ _______________ 24
9. A talpfák tartósságának fokozása. I. A fa-lé eltávolítása: 1. Téli döntés. -
2. Kilúgozás. - 3. Gőzöltetés. -II. A fa-lé megóvása. - 1. Aszalás (Fréret).
- 2. Bemázolás. - 3. Pörkölés. - 4. Itatás. Áztatás útján (Kyan).
Alacsony nyomás alatt (Boucherie). Magas nyomás alatt (Burnett.
Bethell). - A telítésre használt anyagok. Kéneső sublimat (Rütgers).
Rézgálicz. Czinkchlorid. Kátrányolaj. Utóbbiak keveréke. Kátránygőzzel
való telítés (Faradis, Blythe). - Az itatás gazdasági jelentősége. Az itatás
költsége. A tartósság fokozása. Összefoglalás.. ---------------------- 28
10. Az ágyazás anyaga. Szükséges tulajdonságai. - A homok. - A kavics.
A tört kavics. Egyéb anyagok. Az anyagok közötti választás--------- 35
II. Fejezet. A sínszálak.
11. A sinek keresztszelvényéről. A lapos sinek. - A nyeregsín. - A gombasín. - A kettősfejű sín. - A szélestalpú sín. - A keresztszelvények összehasonlítása_______ 38
12. A sinek hosszúsága. A vassínek hosszúsága. - A hosszúság növekedése az
ingot-aczél sinek alkalmazása óta. - A hosszú sinek alkalmazásának előnye. - Túlságos sínhosszúságok hátrányai. - A sínhosszúság választása.
13. Szélestalpú sinek. A részarányos szelvény megokolása. - A sínméretek
empyrikus fejlődése -Az u. n. szabványos sinszelvény kérdése I. A sínfej
alakja és átlagos méretei. - II. A síntörzs alakja és méretei. III. A síntalp
alakja és méretei. - IV. A szélestalpú sinek súlya. - Közelítő képletek
a súly kiszámítására. - Jegyzet..-------------------- -------42
14. Kettősfejű sinek vagy sarusinek. A részarányos szelvény és annak viszonyszámai - A Bullheaded szelvény és viszonyszámai. - Közelítő súlyképletek a sarusinek részére. - A sínsaruk alakja. - Az ék alkalmazása.- A saruk súlya 58
15. Adott hatásszenvedésnek ellenálló sínszelvények megszerkesztése. A
számítás általános menete és a választott közelítő módszer megokolása.-
A számítás alapjául szolgáló feszültség választása. - Új szelvények szerkesztésénél inkább szilárdságtani alapon történő közbesítést végzünk. -
I. A legnagyobb nyomaték meghatározása kereszt- és magánaljak esetében.
A szélső aljközük választása a talpas és a szabad illesztés esetében. -
II. A legnagyobb nyomaték meghatározása hosszaljak esetében. - E nyomaték megoszlása a vágányszálak különböző alkotó részeire. - III. A
tehetetlenségi nyomaték meghatározása. - Közelítő képletek. - IV. A
sínszelvény meghatározása kereszt- vagy magánaljak esetében. - Közelítő
képletek a megfelelő sínmagasságra. - Az egyenletes kopás figyelembevétele aczélsineknél. - A közelítő sínszelvény ellenőrző számítása. -
V. A hosszaljakon nyugvó felépítményben keletkező feszültségek kiszámítása____66
16. A hevederkötés. I. A hevederkötésről általában. - Átlagos méretei a talpas
illesztésnél. - A sín és a hevederek keresztmetszeti modulusai közötti
helyes arány, szabad illesztés esetében. - II. A hevederszelvény megszerkesztése. - Keréktámasztó hevederek. Példa. - III. A hevederkötés összekapcsolása. - IV. A hevederkötés felhasználása a sinek rögzítésére. -
V. A csavarok részletei. - VI. A csavarházak lazulása és ennek meggátlása- 104
17. Különleges hevederkötések. A Fisher-féle hevederkötés. - Dering hevederjei
18. Összetett sinek 105
III. Fejezet. A keresztaljakon nyugvó vágány.
19. A keresztaljak méreteiről általában. Hosszúságuk. - Alátömködésük
módja. - A keresztaljakra ható hajlító nyomaték nagysága. - A kavicságyra gyakorolt fajlagos nyomás nagysága. - Az aljak alsó és felső
szélességére, valamint a magasságukra befolyó körülmények. - Példa ... 107
20. A keresztaljak egymástól való távolságáról. Az elméletileg legczélszerűbb távolság.-Tényleg választott talpfaközök. - A sínhosszúság visszahatása a talpfaközök pontos megállapítására. - Az alátömködés lehetősége. - Példák 110
21. A talpfákról. Keresztszelvényük és. méreteik. - A kapacsolás kézi erővel
és munkagépekkel________________________________116
22. A sinek megerősítése a talpfákra. I. szegezés. - A szegek alakjának részletei.-Az előfúrás czélszerűségének kérdése. - Különleges szegalakok.-
A szegek száma és elhelyezése a talpfákon. - A sinek hosszanti eltolásának meggátlása a szegek segítségével. - II. A szegezés hatásszenvedése.-
A szegek eltolására és kihúzására ható erők. - A szegek erőbírása. -
A szegezésnek csekély biztonsága. - III. A csavarok alkalmazása -
A síncsavarok. - Ezek előnyei. - Kiterjedésük. - IV. A vágány biztosi-
tása. - Desbriéres-féle gyűrűk. - Cochran lemezei. - A párnalemezek.-
Fa- vagy vasbütykök. - A Speidl-féle sinkapocs. - Vasaljak bevonása. -
V. A sarusineknek a talpfákra való megerősítése. - Faszegek. - Vasszögek. - Vassal bélelt faszegek. - Csavarok _________________________ 118
23. A szélestalpú- és a sarusinek összehasonlítása. A szélestalpú rendszer előnyei. - Építő költségek. - A fentartás költségei. - A sarusines rendszer előnyei. - A vágány biztonsága. - A talpfák mechanikai behatások elleni megvédése. - A sínkiváltás gyorsasága. - Összefoglalás _________138
24. A vastalpakról. I. A vastalpak keresztszelvénye. - Ezek összehasonlítása a
szilárdság szempontjából. - Az ágyazáson való kedvező megfekvés. -
Összefoglalás. - II. A vastalpak hosszmetszete. - Hosszúságuk és alakjuk.
- A végek lezárása. - III. A vastalpak súlya és utóbbinak fokozása. 140
25. A sinek megerősítése a vastalpakra . - 1. Csavarkötés fa-alátétek közvetítésével. - 2. Közönséges csavarkötés fedő lemezkék segítségével. -
3. Csavarkötés excentrikus fedő lemezkékkel. - 4. Csavarkötés excentrikus
oldallemezkékkel. - 5. Csavarkötés fogazott fedő lemezkékkel. - 6. Csavarkötés ékalakú szorító lemezekkel. - 7. Csavarkötés egyetlen csavarral.
- 8. Csavarkötés párnalemezek alkalmazásával. - 9. Csavarkötés párnalemezek és egyoldalú csavarokkal. - 10. Csavarkötés kampók közvetítésével. - 11. Csavarkötés rugalmas fedő lemezkékkel. - 12. Csavarkapcsolás rugalmas szorító lemezekkel. - 13, Kampók és ékekkel való megerősítés. - 14. Megerősítés kampók és rugalmas szegek segítségével. - 16. Megerősítés kampók és rugalmas villákkal. - A legjobb kapcsolás
kérdése ______ ___________________________ ___________________________ 150
26. Vastalpak ócska sínekből. - Oesterreicher szerkezete - Osztr. államvasutak
szerkezete - Wagner javaslata __________________________________ 168
27. A fa- és vaskeresztaljak összehasonlítása a költségek szempontjából . 171
28. A keresztaljak ágyazása. A német ágyazás. - Az angol ágyazás. - Utóbbinak víztől mentesítése. - A padka czélja. - Támaszfalak alkalmazása.
- A megmagasbítás megadása a körívekben. - Az ágyazás felszíne. -
Az ágyazásnak méretei. - A padka méretei. - A földművek képzelt
koronaszélessége -- ------ ------- 175
29. A kereszttalpfákon nyugvó vágány fektetése. Kitűzés. - A vágány lerakása az esetben, ha a kavics a pálya közelében szerezhető be. - Szükséges szerszámok és eszközök. - A terjeszkedő hézag bősége. - A szegezés. - A pályaszín szabályozása. - Az irány szabályozása. - A borító
kavics beszállítása. - A felépítmény fektetése az esetben, ha a kavicsot
távolról kell a helyszínre szállítani _________ ------------ ----184
30. A vágány fektetése kanyarulatokban. A szabványos sínhosszúságon kívül
szükséges rövid sinek mérete. - A belső sínszálba fektetendő rövid
sinek számának meghatározása. - A sínek görbítése. - A görbítendő
sinek ívmagasságának kiszámítása. - Hajlító gépek. - A kanyarulati
vágány bővítése és magasbítása. - Ezek mérésére szolgáló eszközök 190
IV. Fejezet. A hossz- és magánaljak.
31. A hossztalpfák. Kivételes alkalmazásuk. - Ferde hidaknál. - Kövezett útburkolatokban. - Részletek. - Erdei pályák ---------- ------ 201
33. A vasból képzett hosszaljakról általában. A különböző szerkezetek
miként való csoportosítása-------- - 202
33. Az egyrészű rendszer. - Barlow szerkezete. - Hartwich felépítménye. -
Soignie szerkezete. - A Felda-vasút felépítménye . .. 203
34. A kétrészű rendszer szélestalpú sinekkel. A Hilf-felépítmény kezdetleges
alakja. - Különböző módosításai az illesztések elhelyezése dolgában -
Szerkezeti részletek. - A hossztalpak hevederszerű összeköttetésének szük-
ségessége. - A Vautherin szelvényű hosszaljak. - Speidl B. szerkezete.
- A Hagemeister és Wagner-féle keretrendszer. - Hohenegger felépít-
ménye. - A Haarmann-vágány. - Jebens hevederkötése 207
35. A kétrészű rendszer, eltérő alakú sínszelvényekkel. Heusinger szerkezete.
Speidl B. szerkezete. - Pfannkuche szerkezete. - Winkler javaslata. -
Szerző javaslata. - Sohwarczkopff tervezete. - Haarmann legújabb szerkezete 221
36. A háromrészű rendszer. Köstlin-Battig felépítménye. - Scheffler szerkezete.
- A De Serres-Battig-féle felépítmény. - Speidl B. tervezete -------227
37. A hosszaljakon nyugvó vágány ágyazása és fektetése - - - 231
38. Összehasonlítások. I. A hosszaljakkal szerkesztett rendszerek egymás közötti
összehasonlítása. - 1. Építési költségek dolgában. - 2. Fentartási költségek dolgában. - 3. Az ágyazáson való kedvező megfekvést illetőleg. -
4. A hevederkötés tökéletessége. - II. Összehasonlítás a keresztaljakkal.
- A hossztalpak előnyei. - A kereszttalpak előnyei. - A hossz- és
keresztaljak kérdése a gyakorlat mezején ---------------------------233
39. A kő magánaljak. A kőkoczkákról. - A szegezés. A koczkák merőleges
vagy átlós állása. - A vágányszélesség biztosítása. - Magánaljak mesterséges kövekből 238
40. Vas magánaljak. Lapalakú aljak. - Harangaljak. - A Livesey-féle harangok.
- Magánaljak hegesztett vasból __________________ _______________... 239
V. Fejezet. Különleges vágányok.
41. Útátjárók vágánya. - A nyomkarima részére szükséges hézag. - Védő
sinek vagy védő gerendák_________________ ... _________________________241
43. A hidakon fekvő vágány. A külső sínszál miként való megmagasbítás kereszttalpfák és hossztalpak esetében. - Védő sinek és védő gerendák a kizökkenések
meggátlására. - Vashidak hőmérsékleti hosszváltozásai. - Terjeszkedő
készülékek a hídvágány és a folyó pálya között..______________________243
43. A közúti vasutak vágányai. A közönséges rendszer. - A perambulator
rendszer. - Utóbbinak hátrányai. - I. A hossztalpfákon nyugvó közúti
vágány. - A Philadelphia-sín. - A félhold-sín. - A csatorna-sinek. -
II. A vas-hosszaljakon nyugvó közúti vágány. - A Hartwich-sín. -
Féral felépítménye. - Wimby és Levick szerkezete. - Haarmann közúti
felépítmény szerkezetei. - A Demerbe-sín. - Rimbach rendszere. -
Heusinger von Waldegg szerkezete. - III. A sarukon nyugvó közúti
vágány. - Broca rendszere. - Albred és Spielmaim felépítménye. -
Böttcher szerkezete. - IV. Záró észrevételek. - A vágányszélesség választása. - A méretek kiszámítása. - A keresztszelvény előnyös alakja.-
A hevederkötés. - A kövezéshez való jó csatlakozás. - Az ágyazás. -
Körivek fektetése _________ _____________________________250
44. Gyorsan átrakható vágányok. Ezek jelentősége a versenyreképes termelés
szempontjából. - A helytmaradó vágányoktól eltérő rendeltetésük - Feltételek, a melyeknek megfelelniök kell. - Decauville vágánya - A
Fowler-féle jármok. - A Legrand-jármok. - Bernúth-Sasse szerkezete.-
Dietrich szerkezete. - Orenstein és Koppel szerkezete. -Haarmann szer-
kezete - Faaljakkal képzett vágányok. - A Spalding-jármok. - Egyéb -
szerkezetek. - A Junker és Gaertner-féle vágány. ... ... _________ ______ 262
II/2. kötet
III. rész. A vasúti felépítmény.
II. szakasz. A vágányok kereszteződése.
I. Fejezet. A vágányok kereszteződéséről általában.
Hővezetés--------- ---------------------------------------------------1
1. Vágánykeresztezés forgó sinekből_____________________________________ 1
2. Vágánykeresztezés rögzített sínekből. A keresztezés ismertetése. - A könyöksinek magasbítása. - A nyomkarima alátámasztása 2
3. Vágánykeresztezések állítható alkotórészekkel 7
4. Vágánykeresztezések magasbított mellékvágánynyal 8
5. A keresztezés hézagainak bősége. 1. A könyöksinek és a keresztezés csúcsa
közötti hézag bősége. - 2. A vezető sinek hézagának bősége 9
6. A keresztezés hajlásának kifejezése _________________________________ 13
7. A kettős keresztezések vezető sínéiről 14
8. A tompa keresztezésekről -____________________________16
II. Fejezet. A keresztezések szerkezetéről .
9. A keresztezés méreteinek megállapítása. 1. Hosszúsági méretek. - 2. Magassági méretek ______________________________ _________________________ 18
10. Sínekből képzett keresztezések. Vassinekböl. Vassinek acélcsúcscsal. -
Acélsínekből. - Kettős keresztezések acélsínekből - 21
11. Öntött vasból gyártott egyszerű keresztezések. Kéregöntésü keresztezések.
- Öntött vas keresztezések kiváltható könyöksinekkel, illetőleg csúcsokkal 30
12a. Megfordítható öntöttvas- és olvasztottacél-keresztezések_______ ________30
12b. Az egyszerű keresztezések vezető síneiről 42
13. Kéregöntésű kettős keresztezések -- 47
14. Derékszögű keresztezések. Sinekböl. - Öntvényekből 49
15. A szerkezetek összehasonlítása. 1. Költségek dolgában. - 2. A biztosság
szempontjából. - 3. A vonatoknak a keresztezéseken való járása szempontjából 53
16. A megmagasbított mellékvágányú keresztezések szerkezete. Sinekből.
Öntvényekből - - --- -- 56
17. Közuti vasutak keresztezései - 57
18. A keresztezések aljbeosztása -58
19. A vágánykereszteződések kiszámítása és vázlatos megjelölése 62
III. szakasz. A kitérők.
I. Fejezet. A váltókról.
20. Bevezetés 65
21. A váltókról általában. 1. Az egyszerü tolósines váltó. - 2. A páros tolósinű
váltó. - 3. Szemközt fekvő kettős tolósínű váltó. - 4. Leerősített sínekből képezett váltó. - 5. A két csúcssínű váltó. - 6. A fővágány megszakítása nélküli váltó-szerkezet ... ... 67
22. A két csúcssínű váltóról általában. I. A csúcssinek hosszúsága. - II. A
váltó tövénél szükséges sínközök meghatározása. - III. A váltók görbületi
viszonyai. - 1. Az irányeltérítés érintőleges körívvel történik. - 2.
Bizonyos szög alatt elágazó egyenesnek nyomán. - 3. Körívvel, de nem
érintőlegesen. - IV. A váltócsúcsnál szükséges felnyitás nagysága. -
V. Az egyenes és görbe csúcssínű váltók összehasonlítása. - VI. A váltó
körívének nyombővítéséről.. --- --- ..._________ 77
23. A két-csúcssínű váltó szerkezetének ismertetése. A tősinek. - A csúcssinek. - A váltósaruk. - A tősarú. - Az állító készülék. - A vonó rúd.
- A kötő rudak. - A váltórácsozat. - Lemezes váltók. - A váltók
ágyazása -------------------------- --------------------------------- 81
24. A tő- és csúcssinekről. I. A tő- és csúcssinek csatlakozása. - II. A tősinek
illesztéseiről. - III. A csúcssinek rugalmas rezgéseinek meggátlása . 95
25. A kötő- és vonórudakról 110
26. A váltósaruk. Öntött vasból. - Hengerített vasból 115
27. A csúcssinek gyökkötése. A tölemez. - Hevederes kötések. - Forgócsapos
kötés. - Hevederek és forgócsapok együttes alkalmazása______________121
28. Az állító készülékről általában. 1. A rendszerek áttekintése. - Forgattyús
állító készülékek - Emeltyűs állító készülékek. - Egy és két irányban
működő nehezékkel ellátott emeltyűs állító készülékek. - II. Az állító
készülékek fontosabb adatai. - III. A két irányban működő nehezékkel
ellátott emeltyüs állító készülékek fajváltozatai. - 1. Szilárd nehezékkel. - 2. Függőleges síkban mozgó nehezékkel - 3. Vízszintes síkban
mozgó nehezékkel. - 4. Összehasonlítás. - IV. Átcsapó nehezékkel
ellátott állító készülék. - V. A váltóállás jelzése. - VI. A váltó állításának egyéb módjai_________ ________ ___________________... 135
29. Az állító készülékek szerkezetéről. A szerkezet ismertetése. - Használandó
méretek. - A jelzőlámpások berendezése 148
30. Biztosító berendezések. A csúcs elleni menet veszélyei. - Pedálsinek. -
Váltózárak. - Elektromos ellenőrző készülékek. - Különleges saru-
szerkezetek 158
31. A kettős és részarányos váltókról 165
32. A közúti vasutak váltói. Szilárd sinekből. - Egy darab váltónyelvvel. -
Csappanó váltók. - Kettős váltók. - Önműködő nyelves váltók 167
II. Fejezet. A kitérőkről.
33. A vetítő módszer 176
34. Az egyszerű egyenes kitérő. Görbületi viszonyok és sugarak. - I. A kitérő
számítása általánosságban. - II. Közelítő képletek. - III. A rendelkezésre
álló sínhosszúságok befolyásáról a kitérők méreteire. - IV. Táblázatok
- V. A kitérők szerkesztése. - VI. Az egyenes kitérők vázlatos megjelölése.
- VII. Példa 179
35. A kettős kitérő 198
36. Egyszerű egyenes kitérők kereszteződése. Példa 201
37. A részarányos kitérő 214
38. Az ellenkező görbületű köríves kitérő. I. A kitérő pontos kiszámítása. - II. Közelítő képletek. - III. Az ellenkező görbületű köríves kitérők vázlatos megjelölése 217
39. Azonos görbületű köríves kitérő. I. A kitérő pontos kiszámítása. - II. Közelítő képletek. - III. Az azonos görbületű körives kitérők vázlatos
megjelölése 223
40. Táblázatok. A. Köríves kitérők táblázata (y=0.04). - 1. példa. - 2. példa 226
41. Kitérők beiktatása körives vágányokba. 1. Egy egynesnek a beiktatása valamely köríves vágányba. - 2. Két metsződő egyenes beiktatása valamely körives vágányba. - 1. példa. 2. példa 239
42. Az angol kitérő. I. Az angol kitérő kiszámítása. - II. Táblázatok. - Példa. - III. Az angol kitérők szerkezeti részletei. - IV. Az angol kitérő vázlatos megjelölése 244
43. A kitérők összevonása 260
III. Fejezet. A vágányok kapcsolása.
44. Végkitérök egyenes vágányok között. I. A végkitérők párhuzamos vágányok
között. - 1. Ha a vágányok egymáshoz közel fekszenek. - 2. Ha a
vágányok egymástól távol fekszenek. - 3. Ha a vágányok között még egy
átmenő vágány fekszik. - II. Végkitérők ferde vágányok között. - 1. Ha
az összekötendő vágányok hajlásszöge kisebb a kitérő keresztező szögénél.
- 2. Ha az összekötendő vágányok hajlásszöge nagyobb a kitérő
keresztező szögénél. - 3. Ha az összekötendő vágányok egymástól távolabb fekszenek, vagy ha hajlásszögük csak kevésben tér el a kitérő
szögétől. - 4. Közelítő képletek. - Példa ___________________________261
45. Végkitérök egyenes és köríves vágányok között. I. Végkitérök egyenes
fővágányból köríves mellékvágányba. 1. Ha az egyenes vágány a
körív külső oldalán fekszik. - 2. Ha az egyenes vágány a körív belső
oldalán fekszik. - II. Végkitérök köríves fővágányból egyenes mellékvágányba. - 1. Ha az egyenes vágány a körív külső oldalán fekszik. -
2. Ha az egyenes vágány a körív belső oldalán fekszik _________ ______271
46. Végkitérők köríves vágányok között. I. Ha a külső vágányt a belsőbe
vezetjük át. - II. Ha a belső vágányt a külsőbe vezetjük át. - Példa. 278
47. Közbenső kitérők egyenes vágányok között. I. Közbenső kitérők párhuzamos
vágányok között. - 1. Ha a vágányok egymáshoz közel vannak. - 2.
Ha a vágányok egymástól távolabb fekszenek. - II. Közbenső kitérők
ferde vágányok között. - 1. Ha az összekötendő vágányok közel fekszenek.
- 2. Ha a kapcsolandó vágányok egymástól távol vannak. - 3. Ha az
összekötendő vágányok tompa szög alatt kereszteződnek. - Példa ______283
48. Közbenső kitérők egyenes és köríves vágányok között _________________294
4a Közbenső kitérők köríves vágányok között. Példa_________ ______________296
50. Keresztkitérők. I. Párhuzamos vágányok között. - II. Ferde vágányok között 301
51. Több párhuzamos vágány összekötése. 1. Az anyavágány a kitérő hajlásszöge alatt van elhajolva. - 2. Az anyavágány az első és második kitérő
között el van görbítve. - 3. Az anyavágány a kitérő kettős szögével
hajlik a fővágányhoz. - 4. Az anyavágányt részarányos kitérő beiktatásával térítjük el. - 5. Az anyavágányt köríves kitérő beiktatásával térítjük
el. - 6. Különleges elrendezések. - Sokszögű anyavágány. - Angol
kitérőkkel való kapcsolás__________________________________________305
52. Több egyközépes köríves vágány összekötése ________________________316
53. Párhuzamos vágányok összevonása _ .. 320
IV. Fejezet. A kitérők központosítása.
54. A kitérők központosításáról általában. Közvetett és közvetetlen központosítás 323
55. A váltóknak rudazatokkal való állítása. A rudazat. - Támasztó csigák. -
Golyós ágyak. - A csatornák. - A rudazat irány változásai. - A hőmérsékleti hosszváltozások kiegyenlítése. - A vezetéki emeltyűk alapozása 325
56. A központosított váltók állítása. A csúcssinzárók. - A csúcssineket egyszerre
mozgató csúcssínzárók. - A csúcssinek fölhasíthatósága. - A csúcs-
síneket egymásután mozgató csúcssínzárók. - A váltóállításkor végzendő
munkamennyiség. - Az átváltást könnyítő berendezések ... ... 332
57. Lábítók és váltóreteszek. A központból mozgatott állító sinek. - Önállóan
működő lábító sínek. - Légnyomásos lábítók. - Váltóreteszekhez kapcsolt lábítók. - Kettős működésű váltóreteszek 344
58. A váltóknak drótokkal való állítása. A drótvégek illesztése. - Támasztó
csigák. - Vízszintes csigák. - Csuklókban mozgó csigák. - Az irányeltérítést közvetítő láncok. - A láncos csigák. - A csigaszékek alapozása. - A hőmérsékleti kompenzációs készülékek. - A feszítő csavarok. - Önműködő kompenzációs készülékek 353
59. Az állító csiga. A csúcssineket egyszerre átváltó csúcssínzárók. - A csúcssineket egymásután állító csúcssínzárók. - Drótszakadások következményeit elhárító berendezések. -A reteszes csigák __________________361
60. A merev rudazatok és a kettős drótvezetékek közötti választás 371
61. Központosított váltóknak a helyszinén való állítása. (Banovits-féle központosítás) 372
62. A kitérők központosításakor használt Jelző készülékek. A karos jelzők
ismertetése. - Az angol jelzés. - A német jelzés. - A jelzőknek egyszerű drótvezetékekkel való állítása. - A jelzőknek kettős drótvezetékekkel való állítása. - A kétkarú jelzők mindkét karjának közös vezetékkel való állítása. - Különböző árbocokon lévő két karnak közös vezetékkel állítása. - Az örs-jelzőkről. - Forgó-tárcsás jelzők. - Csapó tárcsás jelzők 375
63. A központi állító készülék általános leírása. A váltótornyok és váltóbódék.
- Az állító emeltyűk alakja. - Az emeltyűk kilincse. - Áttétellel működő emeltyűk. - A hajtódobok. - Kétfelé forgató emeltyűk 387
64. A központi készülék emeltyűinek összefüggéséről. I. Általában. - A
vonatok biztosításának föltételei. - A blokkozás. - II. Az emeltyűk
összefüggésének szerkezeti megoldása. - Az emeltyűk reteszelése. - A
Vignier-féle készülékek. - Az emeltyűk kilincselése. - A Saxby-Farmer-
féle központi készülék. - A Schnabel és Henning-féle készülék. - A
Rüppel-féle készülék. - A Froitzheim-féle készülék. - Záróemeltyükkel
ellátott készülékek. - A Büssing-féle készülék. - A Zimmennann és
Buchloch-féle készülék. - A Banovits-féle készülék - 394
65. A jelzőemeltyűk blokkozása. A Siemens-féle induktor. - A Siemens-Halske-féle blokk-készülék ismertetése. - Az ébresztő csengetyűk. - Az áramkapcsolások. - Ellenséges jelzők kiblokkozásának meggátlása. - A jelző- és váltó-emeltyük közötti összefüggés a Siemens-Halske-féle állító készülékekben. - A Schnabel-Henning-féle készülék blokkozása. - A Rüppel-féle készülék blokkozása. - A Zimmermann-Buchloch-féle készülék blokkozása. - A Banovits-féle blokk-készülék. - A mechanikai blokkozás 424
66. Egyszerűbb összefüggések váltók és jelzők között. I. Ha a váltók,
valamint a jelzők állító készülékei a váltók tőszomszédságában vannak
elhelyezve. - II. Ha a váltó állító-készüléke annak tőszomszédságában
van elhelyezve, a jelzö-állító készülék pedig- nagyobb távolságra fekszik
a váltótól. - III. Ha nemcsak a jelzőknek, de a váltóknak állító készülékei
is távol fekszenek a váltók helyszínétől 443
67. Az ellenséges váltókról. Az elterelésre szolgáló csonka vágányok. -
Vágányzárók.-----------------------------------------------------449
68. A központosítandó vágánycsoportok általános elrendezése. A központi
készülék helyének megválasztása. - A központosított kerületek kiterjedése. - Régi vágánycsoportok kitérőinek összetolása. - A váltók kapcsolása. - Az átváltás erőszükséglete. - Az összekapcsolandó váltók
megválasztása. - A váltók szabványos állása. - Útátjárók központosítása 453
69. A kitérők központosítására vonatkozó tervezetek külső alakjáról. A porosz
államvasutak erre vonatkozó határozmányai. - A helyszínrajz. - A zárótáblázatok. - A magyarázó jelentés. - A költségvetés ---------------457
70. Pályaelágazások biztosítása. 1. Valamely egyvágányú pályából történő elágazás. - 2. Valamely egyvágányú pálya elágazása kétvágányú pályából.
- 3. Kétvágányú elágazás kétvágányú pályából. - 4. Kétvágányú pályából
ugyanabból a csomópontból valamely szintén kétvágányú pályán kivül
még egy egyvágányú vasút is elágazik. - 5. Kétvágányú összeköttetés
két kettős vágányú pálya között. - 6. Ellenkező értelmű pályaelágazások
csoportosítása kettős vágányú pályákon. - Az ismertetett biztosítások
szerkezeti megoldása 465
71. A nyilt pályán előforduló kitérők biztosítása. Ipari elágazás egyvágányú
pályából. - Ipari elágazás kétvágányú pályából. - Kétvágányú pálya
ideiglenes összevonása egyvágányú pályába ____________ ____________472
72. Kisebb állomások biztosítása. A csúcs elleni menet biztosítása egyvágányú
pályák állomásain. - A vágány kereszteződésén való biztosítás kétvágányú pályák állomásain. - A közbenső állomások két vége felöl érkező vonatok összeütközésének meggátlása magasan és mélyen fekvő
közbenső állomások eseteiben. - A vonatok biztosítása őket követő
vonatok ellen, közbenső állomásokon 474
73. Nagyobb állomások kitérőinek központosítása. Általában. - A m. k. államvasutak budapesti személypályaudvarának biztosítása. - A m. k. államvasutak hatvani állomásának biztosítása________________________________480
74. Függelék. A központosítás különleges módjai. - 1. Az elektromos váltóállítás. - Közvetetlenül ható készülékek. - Közvetett működésű készülékek. - 2. A víznyomásos központosítás. - 3. A légnyomásos központosítás - 488
II/3. kötet
III. rész.. A vasúti felépítmény.
IV. szakasz. A fordító korongok és toló padok.
I. Fejezet. A fordító korongok.
1. Bevezetés. Kis, közép és nagy fordító korongok. - A korongokat pótló vágányelrendezések ___________ ... 1
2. A fordító korongok szerkezetének általános ismertetése. - I. Az alátámasztás módjai. - II. A fordító korongok kerekeiről. - III. A fordító korongok központi csapjáról. - IV. A korongok forgatásakor keletkező ellenállások kiszámítása. - Példák. - V. A korongok hajtására és rögzítésére szolgáló berendezések. - Példa. - VI. A korong verme és ennek
befödése. - Jegyzet. Martorelli javaslata ------------------------------ 5
3. A kis korongok szerkezetének részletesebb ismertetése. - A m. kir. államvasutak 4.6 m. átm. korongja. - Az osztrák-magyar államvasúttársaság
4.7 m. átm. korongja. - A rajnai vasút 4.08 m. átm. korongja. - Az
Union-gyár korongja. - Weikum korongja. - Buresch korongja______... 26
4. A nagy fordító korongok részletesebb ismertetése. - A m. kir. államvasutak
régibb korongja. - A dortmundi Union-gyár szerkezete. - Az osztrák-magyar államvasút-társaság nagy fordító korongja. - A m. kir. államvasutak újabb szerkezete ------------ 39
5. Apró korongok szerkezetének részletesebb ismertetése. - A francia keleti vasút
szerkezete. - A hannoverai lóvasút korongja. - A lyoni vasút korongja. -
Tárcsás korong. - Golyós korong. - Középcsapon nyugvó tárcsás korong 52
6. A főtartókra, valamint a homlok- és csaptartókra ható nyomatékok megállapítása. - 1. A főtartókra ható nyomatékok. - 1. Ha az alátámasztás kizárólag a középső csapon történik. - 2. Ha az alátámasztás
kizárólag a körfogaton történik. - 3. Ha az alátámasztás a középcsapon
és a körfogaton közösen történik. - 1. Példa. - 2. Példa. - II. A homloktartókra ható nyomatékok. - A főtartók támaszponti nyomása. - A keletkező nyomatékok. - 3. Példa. - III. A csaptartókra ható nyomatékok. - 4. Példa ________________ 56
7. A tartók méreteinek megállapítása és szerkezeti részleteik. - I. A fából való korongtartók. - II. Öntött vasból való tartók. - III. Hengerelt kettős-T tartók. - IV. Szögecselt kovácsvas és acéltartók. - V. Sinekből képzett tartók. - VI. A korongtartók egymással való összeköttetése. - Példa 67
8. A padlózattartókról. - I. A teljesgerincű padlózattartók. II. A taámasztékos padlózattartók. - III. A rácsos padlózattartók. - IV. Öntöttvaspadlózattartók 88
9. Az alátámasztó alkotórészek. - I. A kerekek. - II. A tengelyek. - III. A középcsap 94
10. A fordító korongok hajtószerekezete. - Fa hajtórudak. - Fogaskerekű hajtógépek - A fogaskerekek szerkezete és kiszámítása. - Jegyzet. I. A fogazásra vonatkozó általános tételek. - II. A fogazásra használt görbe vonalak. - 1. A cikloisok, - 2. A körevolvens. - III. A fogak oldalainak alakítása. - 1. A ciklois fogazás. - 2. Az evolvens fogazás. - A kúpos
kerekek szerkezete ----------------------------------------------------105
11. A fordító korongok verméről. - A királykö. - Támaszfalburkolás. - Öntött
vasból készült körfogati burkolás - 122
13. A fordított korongokkal foganatosított vágánykapcsolásokról. -I, Nagy fordító korongokkal. - 1. Általában. - 2. A koronghoz csatlakozó szomszédos vágányok hajlásszögéről. - 3. Több párhuzamos vágánynak összekötése valamely nagy fordító koronggal. - 4. Valamely nagy fordító korongnak egy mellette elhaladó vágánynyal való összeköttetése. - II. Kis fordító korongokkal - 126
II. Fejezet. A toló padok.
13. Bevezetés - ... 135
14. A sülyesztett toló padokról általánosságban. I. A toló padok tartóinak elrendezése. - II. A toló padok kerekeinek átmérője és száma. - III. A toló padok
mozgatásáról. - Ellenállások. Kézi toló készülékek. - Fogaskerekű
hajtógépek. - Rögzítés. - Lejtős toló pályával elérhető munkamegtakarítás.
- Példa. - IV. A toló padok tartóinak hatásszenvedése. - 1. A főtartókra
ható nyomatékok. - 2. A kereszttartókra ható nyomatékok. - 3. Az
ikertartók egybekötése. - Példa. - V. A toló padok kerekeinek szerkezete... 136
15. A sülyesztett toló padok szerkezetének részletesebb ismertetése. 4 m.
hosszú, síntartós tolópad. - 5-7 m hosszú, szegecselt tartós toló pad. -
5.5 m. hosszú lokomotív toló pad. - Az Union-gyár toló padja. - A berlin-stettini vasút toló padja. - A francia „Nord«-vasút gőz toló padja. - Gázzal
hajtott toló pad.-Kötéllel hajtott toló pad. - Viznyomással hajtott toló pad 165
16. A pályaszinti toló padokról általánosságban. I. Bevezetés. - II. Aprókerekü
toló pad. - Klett-féle toló pad. - Dünn-féle toló pad. - III. Nagyobb
kerekű pályaszinti toló pad. - Sülyesztett kereszttartókkal. - Sülyesztett
kereszttartókkal és kerekekkel. - Konzóltartós toló padok. -- Jegyzet
Zimmermann szabadalma 193
17. Az apró kerekű pályaszint toló padok szerkezetének közelebbi ismertetése.
A francia "Midi" vasút toló padja. - Klett-féle gőz toló pad. - A Paris-Lyon
Mediterrannée vasút Dünn-féle toló padjai... 200
18. A nagyobb kerekű pályaszinti toló padok. Az osztr.-magy. állam vasúttársaság
toló padja. - Clauss-féle gőz toló pad. - A francia "Nord"-vasút toló padja.
- A francia „Est"-vasút konzolos toló padja. - A francia „Nord"-vasút
konzólos toló padja___________________________ --- ----------------------208
19. A toló padoknak és fordító korongoknak szerkezeti egyesítése. Egyszerű
fordító toló pad. - A párisi „St.-Lazare" pályaudvar lokomotiv-fordító
toló padja. - A víznyomásos forgató dobok___________________________ 221
20. A vágányzárók. A helytálló vágányzárók. - Fából. - Ócska sínekből. -
Szegecselt vasból, ütközőkkel. - Mozgó vágányzárók _______________ 225
V. szakasz. A vasúti felépítmény költségeiről.
31. Általában. A felépítményi anyag mennyiségének kifejezése. - Példák. Felépítményi anyagkimutatások szabványos fő- és mellékvasutak, valamint
keskeny pályák folyó vágányai, kitérői, angol kitérői, kereszteződései részére.
Nagy fordító korong anyagkimutatása. - Jegyzet. Az erősbített sínek
térfoglalása _________________________________________________230
22. A felépítményi anyagok egységárai. I. A felépítményi vasanyagok egységára. - A folyó vágány alkotórészének egységára. - B) A vágánykapcsolások vasszerkezetének egységárai. - II. A felépítményi faanyag
egységára. - III. A felépítményi vas- és faanyagok szállító költségei. -
A) A közúti szállítás költsége. - B) A vasúti szállítás költsége. - IV. A
felépítményi ágyazó anyag egységára. - Jegyzet. A Ganz-gyár átlagos
árai. - Példák. Szabványos fő- és mellékvasutak, valamint keskenypályák folyó vágányainak és kitérőinek költsége. - Kereszteződések és
angol kitérők költségei ------------------ ---------------------247
23. A felépítmény fektetésének munkaköltségei. I. A folyó vágány munkaköltsége. - A kitérők és kereszteződések fektetésének munkaköltségei. - Példa__________________________________________________----------265
24. Költségvetések. Egész vasútvonalak felépítményi kötségvetésének összeállítása
a m. kir. államvasutaknál szokásos minta szerint------------------------274
25. Függelék. A kitérők központosításának költségvetésére vonatkozó példa---------280
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.