A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasútépítéstan I.

Szerző
Budapest
Kiadó: Magyar Mérnök- és Építész-Egylet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félbőr
Oldalszám: 324 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: 258 fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezetés
Történelmi bevezetés1
A vasútak műszaki története2
A lokomotivok keletkezése6
A vasutak térfoglalása13
A vasutak hatása17
A vasutak katonai jelentősége20
Hazai vasúthálózatunk fejlődésének vázlata21
A vágányszélesség30
A vasutak osztályozása34
Műszaki megállapodások36
A belsőség szabványos szelvénye39
Irodalmi tájékoztatás40
A vasúti járó-művek
A kocsik
A kocsik leírása
Bevezetés43
A kocsi-szekrény43
A kocsi-aljról általában48
A kocsi-keret49
A csapágy-villák50
A felfüggesztés50
A kerekek51
A tengelyek és csapágy-tokok53
A kocsik kapcsolása56
A kocsik fékezése58
A közuti kocsiktól eltérő szerkezet megokolása61
Műszaki megállapodások65
A vasúti kocsiknak egyenes pályában való közlekedése
Az ellenállásokról általában66
A csapsurlódás66
Agördülő surlódás67
A kerekek körfogatán keletkező egyéb munkaveszteségek68
A nyugvó levegő ellenállása70
A szél hatása71
Összefoglalás73
A fajlagos ellenállás75
Gyakorlati képletek77
Emelkedő pályarészekben keletkező ellenállás77
A vasuti járó-műveknek a kanyarulatokban való járása
A szabados gördülésről79
A kerékpárok mozgásánál keletkező ellenállások81
A kerékpár sugár irányú nyomása és ferdítő nyomatéka87
Négykerekű merev járó-művek mozgása90
A kocsi helyzete a vágányban94
A külső érintkezés esete96
A kanyarulati ellenállások100
A nyomkarima surlódásából keletkező ellenállás102
Példa103
Gyakorlati képletek105
A kanyarulatokban való közlekedést könnyítő berendezések
Általános rész107
A csapágy-tokok játéka107
Izült tengelyek111
Három tengelyü járó-művek izült tengelyekkel113
Amerikai kocsik114
Szabadon forgó kerekek115
A nyomkarima fölfutása116
Kettős sínszálak118
A lokomotivok
A lokomotivokról általában
Bevezetés120
A lokomotív gőzkazánja120
A lokomotív mozgató műve124
A kormány-mű126
A lokomotív járó-művének szerkezete134
A lokomotív fékezése136
A szerkocsik137
Szerkocsis lokomotivok138
A lokomotiv vontató erejének meghatározása
Az átlagos vontató erőről139
A lokomotivok saját ellenállásai142
Az alkalmazható legnagyobb töltés144
Az adhaesió146
Példa148
A lokomotivok különböző nemei
Általános rész150
A lokomotivok sebességének befolyása150
A vontató erő befolyása152
Az egycsatlós lokomotivok153
A kétcsatlós lokomotivok154
A háromcsatlós lokomotivok159
A négycsatlós lokomotivok160
A szerkocsi súlyának adhaesióra való felhasználása161
Forgó-aljú szerkocsis lokomotivok166
A szállított tehernek adhaesióra való felhasználása167
Az adhaesió fokozásáról és pótlásáról
Bevezetés168
Ékhornyos kerekek168
Mágneses kerekek169
Larmanjat rendszerre170
A Köstlin-féle Superficial-vasút171
Fell vasútja172
Wetli rendszere172
A fogaskerekű vasutakról általában174
A fogaskerekű vasutak pályájának ismertetése176
A tisztán fogaskerekű rendszerű lokomotivok179
A vegyes rendszerű fogaskerekű lokomotivok185
Kikapcsolható fogaskerekű lokomotivok188
Lejtések és kanyarulatok
A pálya lejtései
Az emelkedésekről
A vontatásról általában193
A mértékadó pályarész195
A pálya mértékadó emelkedésének megválasztása196
Fogaskerekű vasutak mértékadó emelkedésének megválasztása200
A térszín befolyása a mértékadó emelkedés válsztására206
Adhaesiós és fogaskerekű pályák összetartozó emelkedései209
Az emelkedések célszerű határa209
A vonat-kapcsolások erőségének befolyása az emelkedések szélső határának megállapításánál210
A rohamos emelkedésről211
A vontatásról
A vonat-terhelés kiszámítása218
A vonatok fékezése222
A vontatás alkalmával fogyasztott gőzmennyiség225
A víz- és szén-állomások távolsága232
A pályaszínről
A pályaszín megválasztásáról235
A lejtések sorrendje236
A lejtőknek körívekkel való közvetítése239
A pályaszín magasságának kitűzése240
A pálya kanyarulatairól
A kanyarulatok részletei
Bevezetés243
A külső sínszál magasbítása244
Átmeneti görbék248
A nyom bővítése a kanyarulatokban251
A kanyarulatok sugarának határértékeiről255
A kanyarulatok befolyásáról a szállítás költségeire261
A kanyarulatok kitűzéséről
A kitűzésről általában263
Előkészítő műveletek265
A körív közbeeső pontjainak az érintőről való kitűzése272
A köríveknek a húrról való kitűzése274
A köríveknek körforgati szögek segítségével való kitűzése275
A szögtükör segítségével való kitűzés279
A meghosszabbított húrról való kitűzés280
Körív-pontok közbeiktatása284
Kanyarulatok kitűzése, ha a kiindulás a körívek egyes pontjaiból történik285
Érintőleges körívek kitűzése290
Az átmeneti görbék kitűzéséről általában296
Feladat: Két adott egyenes közé a körívet átmeneti görbék közvetítésével kitűzni304
Két ellenkező irányú kanyarulatot és azok közös érintőjét már korábban kitűztük. Feladat: Az átmeneti görbéket beiktatni309
Ki van tűzve két egyirányú kanyarulat és ezek közös érintője. Feladat: az átmeneti görbéket beiktatni315
Ki van tűzve két egyirányú kanyarulat, melyek - közbeiktatott egyenes rész nélkül - közvetlenül, de érintőlegesen csatlakoznak egymáshoz. A kanyarulatok között szükséges átmeneti görbék kitűzendők316
Feladat: Valamely adott egyenes és körív közé beiktatni az átmeneti görbét, ha sem az egyenest, sem a körívet nem lehet helyeikből elmozdítani, úgy hogy a beiktatáshoz szükséges távolság hiányzik320

Kisfaludi Lipthay Sándor

Kisfaludi Lipthay Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kisfaludi Lipthay Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem