Előszó
A SZÖVETSÉG „SZÜLETÉSE
Szakértői vélemények szerint az elmúlt évtizedekben több százmilliárd forint értékű szükséges fejlesztési ráfordítás maradt el a MÁV-nál. Ennek következményeképpen főként a mellékvonali, de több fővonali pályatest is olyan mértékben elhasználódott, hogy a szerelvények számos lassújel mellett tudnak közlekedni. Nem kevésbé elhasználódott a vasúti járműpark is, a felújítások nem tudtak lépést tartani az igényekkel. Új mozdonyok és vontatott járművek beszerzésére jóval kevesebb pénz jutott, mint amennyire szükség lett volna.
E két fontos tényező miatt a vasút igen erőteljes mértékben veszített versenyképességéből, hiszen nem képes arra, hogy akár a személyforgalomban, akár a teherforgalomban felvegye a versenyt a közúti személy- és árufuvarozással. A mesterségesen alacsonyan tartott fogyasztói árkiegészítés is hozzájárult ahhoz, hogy a vasút vesztesége egyre nőtt, s immár több esetben is szükség lett arra, hogy a felgyülemlett adósságot az állam kezelje.
A MÁV átvilágítása és szervezeti elemzése keretében különböző tanulmányok azt is kimutatták, hogy Magyarországon az európai átlaghoz képest jóval hosszabb a vasúthálózat, s ennek egy jelentős része veszteséges.
A felújításokhoz a költségvetés nem tudott, s jelenleg sem tud belső forrásokat biztosítani, tehát külföldi hitelfelvétellel lehetne azokat megfinanszírozni. Ehhez viszont valamilyen formában mérsékelni kellett volna a pályák hosszúságát. Minden valószínűség szerint ennek a jegyében született meg a rendszerváltást követően az Antal-, majd a Horn-Kormány határozata. Mindkét határozat a vasútvonal karcsúsítását tűzte ki célul, éspedig olyanképpen, hogy a veszteséges - mellékvonali - vasútvonalak hosszát több száz kilométerrel csökkenteni kívánta. Ennek egyik módja a megszüntetés, másik pedig a forgalom „átmeneti" szüneteltetése lett volna.
A megszüntetéssel érintett települések lakossága ezeket a kormányzati elképzeléseket - finoman szólva - nem támogatta. Az ügy főként a Horn-Kormány által hozott 2117/1994. (XI.8.) Korm. határozat tartalma kapcsán fordult komolyra, amikor több spontán tiltakozó akció indult el a mellékvonali vasútvonalak bezárása ellen.
Vissza