1.062.463

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gépkocsidefektek

Tünetek, behatárolás, kijavítás

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Bukarest
Kiadó: Editura Tehnica
Kiadás helye: Bukarest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 344 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal és fotókkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Majdnem 10 évvel ezelőtt, egy hasonló tárgyú könyv kiadása alkalmával, a bevezetésben egy jövőt kutató pillantást vetettünk az ismeretlen fala mögé, megelőzve az általánosított diagnózis... Tovább

Előszó

Majdnem 10 évvel ezelőtt, egy hasonló tárgyú könyv kiadása alkalmával, a bevezetésben egy jövőt kutató pillantást vetettünk az ismeretlen fala mögé, megelőzve az általánosított diagnózis elterjedését és a hibák automatikus, vagy automata eszközökkel végzett kijavítását bizonyos komplex, szállodát, vendéglőt, filmszínházat, szórakozó helyeket és, természetesen, műszaki körzeteket magukba foglaló szervízállomások keretén belül. Az akkor előrebocsátott év 2085 volt és, habár még csak 1979-ben vagyunk, sok minden már megvalósult, vagy kezd megvalósulni, bebizonyítva ezáltal, hogy milyen hamar járható meg az elmélet és a gyakorlat közötti út. Mindez a tudomány és a technika jelenlegi rohamos fejlődésének eredménye, állítás, melyet alátámaszt az a tény is, hogy a történelem folyamán az emberiség fejlődéséhez hozzájáruló tudósok kilenc tizede ma is él: ismereteink 99%-át az életben levő tudósoknak köszönhetjük, nyilvánvaló tehát, hogy az utóbbi 40 évben a tudomány többet fejlődött, mint 40 évszázad alatt.
A gépkocsigyártás növekedése következtében a világon jelenleg kb. 300 millió gépkocsi van forgalomban és előreláthatólag, 20 év múlva számuk eléri az imponáló 500 milliót; ilyen méretű üzemeltetésnél az ember nem veszítheti idejét leszerelési munkálatokkal a célból, hogy megállapítsa a hibát, vagy bizonyos empirikus ellenőrzéseket végezzen, melyek biztosítanák, hogy tovább használhatja gépkocsiját. Emiatt nagy fejlődésnek indult a leszerelés nélküli diagnosztizáló felszerelések gyártása, melynek következtében a szervizállomások ellátása ilyen készülékekkel tömegjellegűvé vált.
A gépkocsi ellátás mai ritmusának megfelelően, a leszerelés nélküli diagnosztizálás országunkban is a legtöbb nagy szállítási vállalat számára már egy első fokon megoldott kérdést jelent. Diagnosztizáló felszereléssel ellenőrzik: a motort, a hengerek tömítettségét, a vezérművet és á hajtóművet,; a táp- vagy gyújtóberendezés; az erőátviteli szerkezetet - tengelykapcsolót, sebességváltót, kardántengelyeket és a hajtó tengelyhidakat, a kormányszerkezetet, a kerekeket és ezek kiegyensúlyozottságát; a felfüggesztést és a fékeket; a karosszériát stb.
Jelenleg, annak érdekében, hogy a gépkocsik üzemből való kivonásának idejét, melyet üzemeltetési helyükről a diagnosztizáló állomásig való szállításuk igényel, megrövidítsék, „mozgó diagnosztizáló pontokat" létesítettek, felszerelve speciális kocsialvázakra az előbb említett készülékeket. Vissza

Tartalom

1. Az üzemzavarok tünetei 15
1.1. Általánosságok 15
1.2. A gépkocsi üzemzavarai. Általánosságok 16
2. A műszaki ellenőrzés és karbontartás 16
2.1. A tervszerű megelőző műszaki ellenőrzési és karbantartási rendszer 20
2.1.1. Az indulás előtti ellenőrzés 21
2.1.2. Ellenőrzés út közben 22
2.1.3. A naponkénti műszaki ellenőrzés és karbantartás 23
2.1.4. Az időszakos műszaki ellenőrzés és karbantartás 24
2.1.4.1. Az 1. számú műszaki karbantartás (revízió) 24
2.1.4.2. A 2. számú műszaki karbantartás (revízió) 25
2.2. Zsírzás, kenőanyagkiegészítés és -csere 27
2.3. A bejáratás 29
2.4. A gépkocsi megőrzése 32
2.5. A gépkocsin található szükséges szerszámok, berendezések és pótalkatrészek 35
3. A hang-tünet 37
3.1. Általánosságok 37
3.2. Ütések 38
3.3. Kattogások 41
3.4. Kihagyások 42
3.5. Zajok 44
II. Az optikai tünet 54
4.1. A mérőműszerek jelzései 54
4.2. A hűtőberendezés hőmérője vagy jelzőkészüléke által jelzett hibák 54
4.3. Az olaj nyomásmérő (jelzőkészülék) által jelzett hibák 59
4.4. Az ampermérő, irányjelző vagy világítólámpák által jelzett üzemzavarok 61
4.5. A gyújtógyertya és a kipufogógáz színe által jelzett üzemzavarok 62
4.5.1. A gyújtógyertya színe 62
4.5.2. A kipufogógáz színe 63
5. A szag-tünet 65
6. A működési tünet. A motor leáll 66
6.1. A működési tünet 66
6.2. A motor leáll 67
6.2.1. A motor leállásának okai 67
6.2.2. Az üzemanyagellátó berendezés hibái 68
6.2.2.1. Az üzemanyagellátó berendezés felépítése és hibái 68
6.2.2.2. Üzemanyaghiány 68
6.2.2.2.1. Üzemanyaghiány, vagy hibás tartály 69
6.2.2.2.2. A vezércsap el van zárva 71
6.2.2.2.3. Eldugult, vagy megrongált vezetékek 71
6.2.2.2.4. Eldugult, vagy megrongált üzemanyagszűrők 73
6.2.2.2.5. A benzinszivattyú hibái 75
6.2.2.2.6. A gázolajszivattyú hibái 77
6.2.2.3. A légszűrő bedugulása 77
6.2.2.4. A porlasztó hibái 78
6.2.2.4.1. Az indítóberendezés hibái. A légcsappantyú véletlen lezárulása 80
6.2.2.4.2. Az üresjárati berendezés hibái. Az üresjárati fúvóka eldugulása 81
6.2.2.4.3. A főtápberendezés hibái 81
6.2.2.4.4. A gyorsítószivattyú hibái 87
6.2.2.5. Az adagolószivattyú és a befecskendező fúvóka hibái 88
6.2.2.6. Az üzemanyagellátó berendezés karbantartási szabályai 95
6.2.3. A gyújtóberendezés üzemzavarai 99
6.2.3.1. A gyújtóberendezés felépítése és főbb üzemzavarai 99
6.2.3.2. A kis- és magasfeszültségű (primer vagy szekunder) áramkör érintkezőinek, kapcsolásainak és vezetékeinek hibái 104
6.2.3.2.1. A kisfeszültségű (primer) áramkörnél előforduló hibák 105
6.2.3.2.2. A magasfeszültségű (szekunder) áramkör hibái 105
6.2.3.3. A gyújtótekercs hibái 109
6.2.3.3.1. Rövidzárlat a magasfeszültségű tekercsben 109
6.2.3.3.2. Megszakítások a kisfeszültségű tekercsben 111
6.2.3.3.3. A kisfeszültségű tekercs kapcsolásainak meglazulása, vagy leválása 112
6.2.3.3.4. A gyújtótekercs hibáinak más okai 1112
6.2.3.4. A megszakító, a kondenzátor és az elosztó hibái 113
6.2.3.4.1. A megszakító-elosztó felépítése 114
6.2.3.4.2. A platinázott érintkezők felületének oxidálása 115
6.2.3.4.3. A mozgóérintkező karja rövidre van zárva 116
6.2.3.4.4. A mozgóérintkező rugója eltörött vagy deformálódott 117
6.2.3.4.5. Hibás kondenzátor 119
6.2.3.4.6. Átütött szigetelésű elosztópipa 120
6.2.3.5. A gyújtóberendezés karbantartási szabályai 121
6.2.4. Az elektromosenergia-ellátó berendezés hibái 122
6.2.4.1. Az elektromosenergia-ellátó berendezés összetétele és hibái 122
6.2.4.2. A dinamó nem fejleszt áramot 128
6.2.4.3. A dinamó működése alatt a keféknél erős szikrák keletkeznek 129
6.2.4.4. A dinamó zajjal működik, vagy túlmelegedik 129
6.2.4.5. A váltóáramú generátor nem ad áramot, vagy kevés áramot fejleszt 130
6.2.4.6. Rendellenes zajok a váltóáramú generátorban 133
6.2.4.7. A műszerfalon elhelyezett ellenőrzőlámpa vagy jelzőkészülék által jelzett hibák 133
6.2.4.8. Az akkumulátortelep kisül, habár a gyújtóberendezés hibamentes 134
6.2.4.9. A szabályozórelék hibái 136
6.2.4.10. Az elektromosenergiával ellátó berendezés karbantartási szabályai 138
6.2.5. A motor berendezéseinek és szerkezeteinek hibái 141
6.2.5.1. A kenőberendezés hibái 141
6.2.5.1.1. Az olajszivattyú hibái 145
6.2.5.1.2. Nincs elegendő olaj az olajteknőben 147
6.2.5.1.3. Az olaj felhígult vízzel vagy benzinnel 147
6.2.5.1.4. Az olajnyomásjelző rendellenes nyomást mutat a berendezésben 148
6.2.5.2. A kenőberendezés karbantartási szabályai 148
6.2.5.3. A hűtőberendezés hibái 151
6.2.5.3.1. A hűtő hibái 154
6.2.5.3.2. A vízszivattyú hibái 157
6.2.5.3.3. A termosztát; hibái 158
6.2.5.3.4. A ventillátor hibái 158
6.2.5.3.5. A gumicsatlakozócsövek hibái 160
6.2.5.4. A hűtőberendezés karbantartási szabályai 162
6.2.5.5. A forgattyús hajtómű és a vezérmű hibái 164
6.2.5.5.1. A hajtómű hibái 164
6.2.5.5.2. A vezérmű hibái 171
6.2.5.6. A forgattyús hajtómű és a vezérmű karbantartási szabályai 177
6.2.5.6.1. A kompresszió ellenőrzése 177
6.2.5.6.2. Az olajkoksz letisztítása 180
6.2.5.6.3. A szelepszárak és a szelepemelők (szelephimbák) közötti játék beállítása 180
6.2.6. A motort leállító hibák megállapításának sorrendje 184
7. A motor nem indul meg 189
7.1. Az üzemanyagellátó berendezés hibái 189
7.1.1. Üzemanyaghiány 189
7.1.2. A tartály hibái 189
7.1.3. A vezetékek hibái 190
7.1.4. Az üzemanyag- és légszűrők hibái 190
7.1.5. Az üzemanyagszivattyú hibái 190
7.1.6. A porlasztó hibái 191
7.2. Az adagolószivattyú és a befecskendező fúvókák hibái 192
7.2.1. Az adagolószivattyú hibái 192
7.2.1.1. Az adagolószivattyú valamelyik elemének búvárdugattyúja berágódott 192
7.2.1.2. Levegő az adagolószivattyúban 193
7.2.1.3. A nyomószelep beszorult, vagy rúgója eltörött 193
7.2.1.4. Az adagolószivattyú vezérlését a gázpedállal összekötő rúd megrongálása 193
7.2.2. A befecskendező fúvóka tűszélepe beszorult (berágódott) 194
7.2.1.1. A befecskendező fúvókák hibái 194
7.2.2.2. A befecskendező fúvóka tűszelepe tömítetlen 194
7.2.2.3. A porlasztófej nyílásai eldugultak 195
7.2.2.4. A befecskendezési nyomást szabályozó rúgó eltörik 195
7.3. A gyújtóberendezés hibái 195
7.3.1. Az érintkezők, kapcsolások és a kis- és magasfeszültségű vezetékek hibái 195
7.3.1.1. A gyújtógyertyák kábelei összecserélődnek 196
7.3.1.2. A gyújtás beállítása 196
7.3.2. A gyújtótekercs hibái 206
7.3.3. A megszakító, a kondenzátor és az elosztó hibái 206
7.3.4. A gyújtógyertya hibái 207
7.3.4.1. A gyújtógyertya kiválasztása 207
7.3.4.2. Szurkos gyújtógyertya 209
7.3.4.3. Megrepedezett, vagy megrongált szigetelő 211
7.3.4.4. Elolvadt elektródok 211
7.3.4.5. Az elektródok közötti távolság nem megfelelő 211
7.3.5. A gyújtógyertya karbantartása 212
7.4. Az indítóberendezés hibái 215
7.4.1. Az indítóberendezés felépítése és hibái 215
7.4.2. Az elektromos indítómotor nem forgatja a kapcsolószerkezet fogaskerekét 221
7.4.3. Az elektromos indítómotor nem kap áramot 226
7.4.4. Az elektromos indítómotor lassan forgatja a kapcsolószerkezetet és nehezen indul be 226
7.4.5. Az elektromos indítómotor forgatja a kapcsolószerkezetet, de működését erős zaj kíséri 227
7.4.6. Az elektromos indítómotor nem forgatja a kapcsolószerkezetet, habár kap áramot 228
7.4.7. Az elektromos indítómotor nem forgatja, vagy lassan forgatja a kapcsolószerkezet fogaskerekeit 228
7.4.8. Az indítóberendezés karbantartási szabályai 228
7.5. A motor megindítását megakadályozó hibák behatárolásának sorrendje 232
8. A motor rendszertelenül üzemel 233
8.1. A motor megszakításokkal üzemel valamennyi hengernél 233
8.1 1. Igen szegény keverék 233
8.1.2. Igen gazdag keverék 234
8.1.3. A megszakító-elosztó hibái 236
8.1.4. A gyújtógyertyák hibái 237
8.1.5. Az adagolószivattyú hibái 238
8.1.5.1. Az adagolószivattyú dugattyúinak időnkénti beszorulása 238
8.1.5.2. Az adagolószivattyú elemei dugattyúinak tolórúdjai beszorultak 239
8.1.5.3. A fogasléc hüvelyét rögzítő csavar kicsavarodott 239
8.1.5.4. A szabályozó röpsúlyainak berágódása, vagy lerögzítése 239
8.1.5.5. A levegő behatolása a gázolajkörbe és a magasnyomású vezetékek csatlakozásainak helytelen megszorítása 239
8.1.6. A befecskendezés beállítása 239
8.2. A motor üresjáratban megszakításokkal üzemel vagy leáll 241
8.3. A motor nagy fordulatszámnál megszakításokkal üzemel, vagy leáll 244
8.3.1. A tápberendezés hibái 245
8.3.2. Az adagolószivattyú és a befecskendező fúvókák hibái 245
8.3.3. A gyújtóberendezés hibái 246
8.4. A motor egyik hengernél megszakításokkal üzemel 247
8.5. A. motor nem fejleszti ki szokásos teljesítményét 247
8.6. A motor üresjáratban, 40 km/ó sebességnél, valamint nagy sebességnél is kihagyásokkal üzemel 249
8.7. A motor vastag füstöt ereszt és olajkokszot képez 250
8.8. A motor igen sok hűtővizet, olajat és üzemanyagot fogyaszt 251
8.8.1. A túlzott hűtővíz-fogyasztás 251
8.8.2. Túlzott olajfogyasztás 252
8.8.3. Túlzott üzemanyagfogyasztás 252
9. A erőátviteli szerkezet alkatrészei hibáinak tünetei 258
9.1. Az erőátviteli szerkezet alkatrészeinek hibái 258
9.2. A tengelykapcsoló csúszik, vagy nem kapcsol 262
9.2.1. A hajtott tárcsa felülete olajos 283
9.2.2. A kapcsolópedál szabad járata helytelenül van beállítva 263
9.2.3. A nyomórugók meglazulnak, vagy kilágyultak 265
9.2.4. A dörzsbetétek fokozott kopása 265
9.2.5. Megrongált dörzstárcsa 265
9.2.6. Berágódott nyomócsapágy 266
9.2.7. A dörzsbetétek rögzítő szegecsei megrongálódtak 266
9.2.8. A dörzstárcsa agyának hornyai kopottak 266
9.2.9. A tengelykapcsoló vezérlési alkatrészei hibásak 267
9.3. A tengelykapcsoló nem kapcsol ki 267
9.3.1. A kapcsolópedál szabad járata igen nagy 267
9.3.2. Igen erős rugók 268
9.3.3. Piszkos dörzsbetét 268
9.3.4. Deformált dörzstárcsa 268
9.3.5. Elállított kiemelőkarok 269
9.3.6. Törött kiemelőkarok 269
9.3.7. A folyadékos kapcsolószerkezet hibái 269
9.4. A tengelykapcsoló rángatással, vagy erős zajjal kapcsol 270
9.4.1. Beszorult nyomópersely 270
9.4.2. Nem megfelelő minőségű dörzsbetétek 270
9.4.3. Törött nyomótárcsa 270
9.4.4. Meglazult, vagy törött lökésgátló rugók 271
9.4.5. Rögzített lökésgátló szerkezet 271
9.4.6. Beszorult kapcsolópedál 271
9.4.7. A motor elmozdul támaszkeretén 271
9.5. A tengelykapcsoló karbantartása 272
9.6. A gépkocsi nem indul el, vagy leáll 272
9.6.1. A sebességváltó nem kapcsolható be 273
9.6.2. A rögzítő- és záróberendezés megrongálása 273
9.6.3. Törött sebességváltó villák 274
9.6.4. A sebességváltóház eltörik 274
9.6.5. A sebességváltó fogaskerekei fogazatának megrongálása 274
9.6.6. A főáttétel hajtó kúpkerekének fogazata megrongálódott 275
9.6.7. Törött kardánkeresztek, vagy kardántengelyek 275
9.6.8. Törött féltengelyek 275
9.7. A gépkocsi nem fejleszthet ki nagy, sebességet 276
9.7.1. A sebességváltó fogaskerekei fogazatának túlzott kopása 276
9.7.2. Megrongált, vagy kopott gördülőcsapágyak a sebességváltónál 276
9.7.3. A hajtó kúpkerekek vagy a bolygókerekek fogazata igen kopott, vagy meg van rongálva 277
9.7.4. A főáttétel gördülőcsapágyai berágódtak, vagy megrongálódtak 278
9.8. A gépkocsi haladását rezgések és zajok kísérik 278
9.8.1. A rezgések 278
9.8.2. A zajok 279
9.9. A sebességváltó, a kardánhajtás, a főáttétel és a differenciálmű karbantartása 280
10. A kormányszerkezet, a fékberendezés, a felfüggesztés és a futómű hibáinak tünetei 284
10.1. A kormányszerkezet alkatrészei hibáinak tünetei 284
10.1.1. Felépítés és hibák 284
10.1.2. A kormányzás nehezen kezelhető 286
10.1.3. A kormányzott kerekek mérsékelt sebességnél ingadoznak 287
10.1.4. A kormányzott kerekek nagy sebességnél ingadoznak 289
10.1.5. A kormányzás ingadozik, oldalra húz, vagy átadja a terep egyenetlenségeit 290
10.1.6. A kormányszerkezet alkatrészei zajjal működnek, vagy igen kopottak 291
10.1.7. A kormányszerkezet karbantartása 291
10.2. A fékberendezés alkatrészeinél előforduló hibák tünetei 295
10.2.1. Felépítés és hibák 295
10.2.2. A fék nem fog, laza, vagy nem működik 297
10.2.3. A fék súrlódik, habár a fékpedál nincs lenyomva 303
10.2.4. Fékezésnél a gépkocsi oldalra húz 304
10.2.5. Rögzített kerekek 304
10.2.6. A fékezés megszakad (remeg) és a gépkocsi rángat 305
10.2.7. A fékezést zaj kíséri 305
10.2.8. A motorfék nem működik, vagy magától lép működésbe 305
10.2.9. A féklámpa kigyúlva marad 306
10.2.10. A fékberendezés karbantartása 306
10.3. A felfüggesztés alkatrészeinél előforduló hibák tünetei 308
10.3.1. Felépítés és hibák 308
10.3.2. Kemény felfüggesztés 309
10.3.3. A felfüggesztés rezeg 312
10.3.4. A felfüggesztés karbantartása 313
10.4. A gépkocsi kerekeinél előforduló hibák tünetei 315
10.4.1. Felépítés és hibák 315
10.4.2. A kerekek zajt okoznak 316
10.4.3. A gumiabroncsok túlmelegednek 318
10.4.4. A gumiabroncsok rendellenes kopása 318
10.4.4.1. A gépkocsivezető által okozott rendellenes kopás 319
10.4.4.2. A kormányszerkezet és a fékberendezés hibái által okozott rendellenes kopás 328
10.4.4.3. A rossz utakon, vagy a nem megfelelő időjárási viszonyok közötti közlekedés által kiváltott rendellenes kopás 330
10.4.4.4. A gumidefekt 330
10.4.4.5. A gumiabroncsok karbantartása 332
11. A világító, jelző, biztonsági és védelmi berendezések, valamint a mérő- és ellenőrző műszerek hibáinak tünetei 333
11.1. A világítóberendezés 333
11.1.1. Felépítés és hibák 335
11.1.2. A fényszórók nem működnek 335
11.1.3. A fényszóró gyenge, vagy váltakozó fénnyel világít 335
11.1.4. A fényszórók diffúz vagy helytelenül irányított fényt adnak 336
11.2. Jelzőkészülékek 340
11.2.1. Akusztikai jelzőkészülékek és hibáik 340
11.2.2. Optikai jelzőkészülékek és hibáik 340
11.3. Biztonsági és védelmi készülékek és ezek hibái 341
11.3.1. A szélvédőtörlők és hibáik 341
11.3.2. Árambiztosítók és hibáik 341
11.4. A mérő- és ellenőrzőműszerek és ezek hibái 342
Irodalom 344

Vasile Parizescu

Vasile Parizescu műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Vasile Parizescu könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem