kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Editio Musica |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 296 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-330-693-0 |
ELSŐ RÉSZ | |
A ZENEI ÉRTÉK ÉS ÉRTELEM NEVELÉSE | |
I. A zenei hallásról | |
1. Ritmikus, melodikus, harmonikus hallás | 15 |
2. Abszolút és relatív hallás | 16 |
3. Az auditív zenetanítás | 19 |
4. Természetes, intellektuális és belső hallás | 21 |
5. az auditív tanítás hatása a gondolkodás és a zenei képességek fejlődésére | 22 |
II. A hallás fejlesztése | |
6. A hallásgyakorlatok kiindulópontja. Az ösztönös hallás fejlesztése | 24 |
7. Az értelmi hallás fejlesztése; a művészi hallás nevelése | 26 |
8. A tonális hallás fejlesztése | 27 |
9. A ritmikus hallás értelmi nevelése | 29 |
10. Zenei fogalmak tisztázása a növendék közreműködésével | 31 |
11. A szóratészi tanítási módszer alkalmazása | 33 |
III. Az elméleti alapfogalmak összekapcsolása a játszott anyaggal | |
12. Összhangzattani alapismeretek szerzése a játszandó tananyag kapcsán | 35 |
13. Formatani alapismeretek szerzése a tananyag elemzésével | 37 |
14. Szakterminológia és gyermekterminológia | 39 |
15. A transzponlálásról | 40 |
16. A zeneelmélet és a zenei gyakorlat szoros összefüggése | 42 |
IV. A tanulás technikája | |
17. A memorizálás módjai | 44 |
18. Auditív memorizálás | 46 |
19. Kottaolvasás és -írás, lapról olvasás | 47 |
20. Memorizálás kottaolvasással. - A figyelem beosztása | 50 |
21. Memorizálás belső hallással (hangszer nélkül, csak elképzeléssel) | 52 |
22. A zenei emlékezés | 53 |
V. A zenei ízlés és ítélőképesség nevelése | |
23. Az ösztönös szépérzék fejlesztése | 56 |
24. A metrum, tempó, hangulat és karakter iránti érzék felkeltése | 57 |
25. Zenei átélés és előadás | 58 |
26. Tudnivalók a helyes frazeálásról | 59 |
27. Dinamika és hangszínérzék | 60 |
28. Az önálló felfogásra való nevelés, kritikafejlesztés | 62 |
29. Az improvizálásról és gyermekkompozíciókról | 64 |
MÁSODIK RÉSZ | |
A ZONGORATANÍTÁS TECHNIKAI RÉSZE | |
I. A modern zongoratechnikáról | |
30. Mi a technika? - A művészi játéktechnika meghatározása | 73 |
31. A művészek játéka mint a tanítási gyakorlat példaképe | 74 |
32. Ujjtechnika és súlytechnika: félreértett jelszavak - Mindkettő szükségessége. - Mi jellemzi a természetes játékmódot? | 75 |
33. A zongora mechanizmusának működése billentéskor | 78 |
34. A zongorázás alapvető mozgásformái | 80 |
35. A billentésben felhasznált erőforrások | 81 |
36. Lazítás és rözítés. - A rögzítés célja és fajtái | 84 |
37. A különböző ízületek alkalmazása | 86 |
38. A különböző játék- és billentésmódok elemzése | 89 |
39. Összefoglaló mozgások | 97 |
II. A kezdőtanítás módszertana | |
40. Miből kell kiindulnunk a gyermek zongoratechnikájának megalapozásnál? - Milyen mozgásfajtákat vezessünk be egymás után és egyszerre? | 102 |
41. A gátoltság nélküli mozdulatok nem alkalmasak eo ipso | 104 |
42. Hogyan üljünk a zongoránál? | 105 |
43. Előkészítő gyakorlatok a kar- és ujj-játékhoz. - A hallásgyakorlatok kezdete | 106 |
44. A tanulmányok megváltoztatása - az első év tananyaga. - Első lépcsőfok: hogyan neveljük a kezeket a játék mozgásirányaira? | 109 |
45. Második lépcsőfok: hogyan neveljük a kezeket a ritmikai önállóságra? | 113 |
46. Harmadik lépcsőfok: hogyan neveljük a kezeket a billentési és dinamikai önállóságra? | 116 |
47. Negyedik lépcsőfok: a játéktér megnövelése alátevés nélkül | 121 |
48. Ötödik lépcsőfok: a skálajáték és a korábbiak fejlesztése | 126 |
49. A második tanév tananyagának vázlata | 130 |
50. A harmadik tanév tananyagának vázlata | 138 |
51. A technikai anyag megválasztása | 145 |
52. Az ujjrend | 147 |
III. Hogyan foglalkozzunk az elrontott technikájú növendékekkel? Áttanítás | |
53. A játékzavarokról. - Mechanikai gátlás | 149 |
54. Pedagógiai elemzés. - A leggyakoribb játékhibák rejtett okai | 151 |
55. Diagnózis és terápia | 153 |
56. Egy példa a gyakorlatból: kezdő művész technikájának áttanítása | 154 |
57. A művészi kifejezőeszközök számbavétele | 156 |
58. A pedálhasználat felülvizsgálata; a pedál alkalmazásának esztétikai szempontjai | 157 |
59. Mit vegyünk figyelembe az áttanítás folyamán? | 162 |
IV. A zongoragyakorlásról | |
60. A gyakorlás céljáról. - Figyelmet megtakarító automatizmusok megszerzése | 165 |
61. Nevelés: a figyelem megosztása és koncentrálása | 167 |
62. Hogyan tanítsunk gyermekeket a helyes gyakorlásra? - A gyakorlás higiénje | 168 |
63. A magasabb osztályosok mechanikus és szellemi gyakorlása. - Előtanulmányok: a rubato | 169 |
64. A művész gyakorlás-technikájáról. - A zenei benyomástól a művészi reprodukcióig vezető út | 174 |
HARMADIK RÉSZ | |
A ZENEOKTATÁS VONATKOZÁSAI | |
I. Útmutató a tanuló lélektani megfigyeléséhez | |
65. A kezdők tanításáról általában | 183 |
66. Miért kellene minden tanárnak gyermeklélektannal foglalkoznia, és mit kell abból tudnia? | 185 |
67. Három tanulóportré: példák a tanulók karakterének, hajlamainak és képességeinek megfigyelésére | 186 |
68. Zenei képességvizsgálat a tanítás kezdetén | 192 |
69. Szisztematikus feljegyzések: kérdő- és kiegészítő ív | 194 |
70. A tanuló képzelőtípusa és annak jelentősége a tanításban | 196 |
71. Ugyanazon anyag különböző (vizuális, motorikus, auditív, logikai) felfogása; különböző kérdések, képzettársítások és tanulási segítség a képzelőtípustól függően | 197 |
72. A képzetsorok összekapcsolásának zavarai. - A zenei elemek és alakzatok egyidejű felfogásának nehézségei | 203 |
73. Egy kislány tanulótípusának megállapítására szolgáló kísérletsorozat | 207 |
74. Az első beidegződések makacsságáról | 211 |
II. A tanuló tipikus és egyéni taulajdonságai a zenetanulásban | |
75. A gondolkodásmód tipikusan gyermeki sajátosságai | 214 |
76. A zenei beleérzőképesség segélyforrásai | 221 |
77. A különböző érdeklődési körök összekapcsolása | 227 |
78. A pubertáskor problémái | 235 |
79. Miért marad abba a zenetanulás oly gyakran a pubertáskorban? | 238 |
III. A tanár és a tanuló közt kapcsolat | |
80. A gyermekek; alkalmazkodás és távolságtartás | 241 |
81. A szülők | 245 |
82. Mikor kezdődjék el a zeneoktatás? | 247 |
83. Csoportos és egyéni oktatás | 247 |
84. A serdülő | 251 |
85. A felnőtt növendék | 253 |
IV. A lélektani játékgátlások és kezelésük | |
86. A zenei előadás funkcionális analízise és a játékgátlások keletkezési pontjai | 256 |
87. Általános gátlások. Belső és külső tartás | 261 |
88. Mi a lámpaláz? | 263 |
89. A lámpaláz enyhébb formái | 264 |
90. A kisebbségi érzés mint a helytelen bánásmód következménye | 265 |
91. Belső konfliktusok mint a kisebbségi érzés forrásai | 267 |
92. Saját magunk és mások értékelése | 268 |
93. A reális én és az én-ideál. A kisebbésgi érzés más területekről származó áttolódásai | 269 |
94. Hogyan lehet a lámpalázat pedagógiai módszerekkel befolyásolni? | 272 |
95. Önismeret és önmegvalósítás | 273 |
FÜGGELÉK | |
Zeneműjegyzék | 277 |
Irodalmi áttekintés | 281 |
Varró Margit zenepedagógiai elvei - életrajzi adatokkal (Ábrahám Mariann) | 282 |
Név- és tárgymutató | 293 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.