Bevezetés | 9 |
Milliók fényképezik a várost | 9 |
Mitől "más" a városfényképezés? | 9 |
Új alkotói elv? | 10 |
Nem építészeti szakfényképezésről van szó | 11 |
Mondanivaló, gesztus, humán tartalom | 12 |
Mi a városiasság? | 12 |
Környezet-építészet-városépítészet | 13 |
A nagy egész: a környezet | 13 |
Környezeti hatások | 13 |
Alkalmazkodás, kölcsönhatás | 18 |
Összhang és változatosság | 18 |
Az emberi tényező szerepe | 18 |
Biztonság, tájékozódás | 19 |
Sokrétűség, kölcsönös áthatások | 20 |
Városképző erők | 20 |
A vároközpont forgatagában | 21 |
A lakónegyed ingerszegény | 21 |
Komplex városiasság, városkép | 23 |
Változatosság, álváltozatosság | 24 |
A városias környezet értéke | 25 |
Alkotás-e a változó város? | 26 |
A városiasság növeli a "szabadságfokot" | 29 |
Sematikus váz, egyedi arculat | 29 |
A nyitott város alternatívája | 29 |
A várostest feje, arca a városközpont | 32 |
A turisztikai érték | 32 |
A rend: győzelem a káosz felett | 33 |
A jó építészet jól szervezett struktúrák ötvözete | 33 |
Utópisztikus álmok | 34 |
Alapelemek az építészetben | 34 |
Térbeliség, tömegesség | 36 |
Anyag és szerkezet | 39 |
Funkció és gondolat | 41 |
Formák, struktúrák | 44 |
Szín és fény | 49 |
Motiváltság és lépték | 50 |
Belső terek, képzőművészeti alkotások | 51 |
Az utca szerepe, az életteliség | 53 |
A legmagasabb rendű környezet: építőművészet | 56 |
Élmény és alkotás | 57 |
Tanulható-e a művészet? | 57 |
A művészet: közlés | 57 |
Nem azt látjuk, amit nézünk | 58 |
A valóságélmény alapja a kivetítés | 58 |
Valóságképünk nem fényképszerű | 59 |
A háttér jelentősége | 59 |
Érdeklődésünk orientált | 60 |
Az optikai csalódások új magyarázata | 60 |
Alak és háttér | 61 |
A legelőször felismert forma | 62 |
Valóság-tükör-tükörkép? | 63 |
Meddig készül az alkotás? | 63 |
Belső összefüggések, egységesség | 64 |
A nagy pillanat | 64 |
Értékrend | 65 |
Mégis tanulható? | 66 |
Értékegyensúly | 67 |
A városfényképezés témái | 69 |
Dokumentálni vagy átírni? | 69 |
A várostáj | 73 |
Panorámakép | 74 |
A városkép | 75 |
Városi tér | 76 |
Utcakép | 77 |
Lakónegyed | 78 |
Épületegyüttesek | 79 |
Téri mélység | 79 |
Önképzés kamera nélkül | 79 |
Kommunikációs zónák | 79 |
Építészeti szakfényképezés | 80 |
Építészeti részletek | 85 |
Belső terek | 85 |
Esti városképek | 88 |
Víz és tűz | 88 |
Modellek, domborművek, emlékművek | 88 |
A történelmi múlt emlékei | 89 |
Képkompozíció és képelemzés | 111 |
A képkompozíció | 110 |
A koncepció | 110 |
Kiemelés, elhagyás, tömörítés | 113 |
A több síkú kifejezés villódzása | 113 |
Az alkotófolyamat | 114 |
Az alkotókészség | 114 |
Variációk értékelése | 115 |
A fotográfia valósághűsége | 116 |
A képalkotás nívója | 116 |
Stílus | 118 |
Hangvétel | 120 |
A felületi tagolás | 120 |
A fő formák térbelisége | 124 |
A kép egységessége | 124 |
A formák jellege | 126 |
Rend és hierarchia | 126 |
A kép szervezője a kompozíció | 126 |
A művészi kép | 128 |
A képalakítás tényezői | 129 |
Témakeresés, feladatmegoldás | 129 |
Körüljárjuk a témát | 129 |
Architektonikus és fotogén jelleg | 129 |
A nézőpont jelentősége | 131 |
Képkivágás, hagsúly | 131 |
Objektívek, látószögek | 131 |
Panorámakép | 136 |
A horizontvonal helyzete | 136 |
Térbeliség, előtér, háttér | 140 |
Motívumcsökkentés, egyszerűsítés | 142 |
A negatívsík és a függőlegesek | 142 |
Architektonikus képfelépítés | 144 |
Dinamikus vonalvezetés, sziluett | 144 |
Tömeg és folt egyensúly | 146 |
Síkok, térfalak | 154 |
Anyagszerűség, plaszticitás, faktúra | 154 |
Komponált rend, lépték | 154 |
Motiválás, ritmus, staffázs | 155 |
Mozgás, gesztus, életteliség | 155 |
Élhelyzetek, hibák | 156 |
Formakapcsolat, reláció | 156 |
Egység, harmónia | 156 |
Arány, aranymetszés | 156 |
Síkszerűség, jelképi vonások | 159 |
Tónus és szín | 159 |
Rajzolat, texturális egység | 160 |
Élesség, mélységélesség | 160 |
Életlenség, lágy rajz | 163 |
Ecsetünk a fény | 163 |
Fénymérés, színhőmérséklet | 188 |
Tónusmódosítás, színszűrő | 188 |
Variációk | 188 |
Eszközök, módszerek | 191 |
Fényképezőgépek | 191 |
Objektívek | 192 |
Szűrők, előtétek, fényellenzők | 193 |
Fénymérő használata | 193 |
Állványok, panorámafej | 194 |
Fényforrások, villanó, derítés | 194 |
Fotótáska, fotóskocsi | 195 |
Expozíció | 196 |
Negatívhívás, tárolás | 196 |
Nagyítási fogások | 198 |
Képmódosító eljárások | 198 |
Retus, kasírozás, reprodukció | 200 |
Kényszermegoldások, trükkök | 201 |
Utószó | 205 |
Irodalom | 207 |