Előszó
Az Országgyűlés 1968-ban fogadta el a Közlekedéspolitikai Koncepciót, amely kijelölte hazánkban a közlekedés fejlesztésének fő irányait. Az ötéves népgazdasági tervekben meghatározott közlekedésfejlesztési tervek e koncepció alapján kerültek kidolgozásra.
Az időközben bekövetkezett műszaki-gazdasági fejlődés, a környezetvédelmi és az energiagazdálkodási feladatok szükségessé teszik a tervek időszakos felülvizsgálatát, finomítását. Az 1968-ban készített „Budapest Közlekedésfejlesztési Terv" felülvizsgálatát 1972-ben készítették el. Megállapítható, hogy a terv koncepciójában és legtöbb részletében is helyesnek bizonyult. Alapelve, hogy a főútvonalakon a tömegközlekedés szintben elkülönüljön a közúti forgalomtól. A tömegközlekedés alapja teljesítőképes gyorsvasúti hálózat, amelyre az autóbusz, a villamosvasút, a trolibusz a helyi forgalmat egyidejűleg kielégítve ráhordó és elosztó szerepet tölt be.
A gyorsvasúti hálózat megépítése, a szükséges járműpark beszerzése, üzemeltetése igen jelentős feladatot ró a közlekedési létesítményeket építő és üzemeltető vállalatokra.
Hazai viszonylatban a szükséges járműpark beszerzésekor messzemenően támaszkodni lehet a KGST-integrációra. A földalatti gyorsvasút (metró) járműveit a Szovjetunióból, az elővárosi gyorsvasút (HÉV) járműveit a Német Demokratikus Köztársaságból, a korszerű városi villamosvasúti járműveket Csehszlovákiából szerezték be. E járművek üzemeltetése, fenntartása azonban már hazai feladat.
A technikai fejlődés szükségessé tette az elektronikus berendezések alkalmazását e járműveken, mert az automatizálás ma már nélkülözhetetlen a városi nagy teljesítőképességű járművek üzemében.
A bonyolult járművek üzemben tartásához, működésük megértéséhez a járművek karbantartási rendszerének ismertetése mellett szükségesnek tartottuk, hogy röviden ismertessük a budapesti tömegközlekedés szempontjából fontosabb járműtípusokat, gépészeti és villamos berendezéseiket, mert a hazai műszaki irodalomban nehezen hozzáférhetők. A könyv terjedelme természetesen nem tette lehetővé a járművek részletes ismertetését, ezért csak a fontosabb jellemzőket adtuk meg.
A már üzembe állított járműveken kívül ismertetjük a fejlesztés várható irányát képviselő szerkezeti megoldásokat, az automatikus vonatüzemet, mert bevezetésük a hazai közlekedésben is várható.
A gyorsvasúti járművek javítása és karbantartása ma már megvalósíthatatlan járműdiagnosztikai berendezések nélkül. A vasúti járművekben alkalmazott elektronikus eszközök vizsgálata, hibakeresése hagyományos mérőberendezésekkel nem végezhető.
Vissza