Vári Péter: A Monitor '97 vizsgálat főbb szempontjai és eredményei | 11 |
A korábbi vizsgálatok | 13 |
A Monitor-vizsgálatok koncepciója | 13 |
Mintavételi szempontok | 15 |
Az alkalmazott statisztikai módszerek | 16 |
A Monitor-vizsgálatokban részt vevő korosztályok és tudásterületek | 20 |
Visszajelzések | 22 |
Elemzési szempontok | 25 |
A tanulói teljesítmények alakulása | 26 |
Olvasás-szövegértés | 27 |
Matematika | 31 |
Természettudományok | 34 |
Számítástechnika | 38 |
Kognitív képességek | 44 |
A háttéráltozók hatása a teljesítményekre | 47 |
Bérczes Judit: Olvasás-szövegértés | 65 |
Hogyan olvasnak a magyar fiatalok? | 67 |
Miért van szükség az olvasás-szövegértés mérésére? | 67 |
A korábbi vizsgálatok erdményei a jelen tükrében | 68 |
A tanulók olvasása és szövegértése | 72 |
A szövegek kiválasztása | 72 |
A tesztelemzéshez szükséges szintek | 75 |
A tanulók teljesítményének jellemzése | 78 |
A teljesítmények összehasonlítása a láncfeladatok megoldottsága alapján | 78 |
Az alteszteken nyújtott teljesítmények összehasonlítása | 84 |
Az olvasásmegértés országos megoszlása | 85 |
A fiúk és a lányok teljesítménye közötti különbség | 93 |
A fiúk és a lányok teljesítménye közötti különbség altesztenként | 95 |
Hogyan változott az olvasásképesség 1995-höz képest? | 97 |
MIlyen olvasási képességgel rendelkeznek a mai fiatalok? | 99 |
Az írásbeliség értelmezésének változása | 101 |
Összegzés | 103 |
Irodalom | 105 |
Krolopp Judit: Matematika | 107 |
Matematikaoktatás és tudásmérés Magyarországon | 109 |
A matematikaoktatás változásai az elmúlt három évtizedben | 109 |
A Monitor-felérések hagyománya Magyarországon | 110 |
Milyen matematikatudással rendelkeznek a tanulók? | 113 |
A matematikatudás mely részét tekintjük eszköztudásnak? | 113 |
Hogyan mértük a tanulók matematikatudását? | 114 |
A tanulók tudásának jellemzése | 116 |
A tudásvizsgálat célja és módszerei | 116 |
A negyedikesek teljesítménye | 119 |
A hatodikusok teljesítménye | 123 |
A nyolcadikosok teljesítménye | 126 |
A tizedikesek teljesítménye | 129 |
A tizenkettedikesek teljesítménye | 129 |
A fiúk és a lányok matematikatudása közötti különbségek | 135 |
Hogyan mértük a fiúk és a lányok matematikatudása közötti különbségeket? | 135 |
Amit a fiúk tudnak jobban | 137 |
Amiben a lányok tájékozottabbak | 138 |
Tudásgyarapodás az egyes évfolyamok között | 139 |
Hogyan mértük az évfolyamok közötti tudásgyarapodást? | 139 |
Az öt évfolyam közötti tudásnövekedés | 141 |
A matematikatudás változása 1995-höz képest | 144 |
A matematikatudás változásának vizsgálata | 144 |
Hogyan változott a tanulók tudása 1995 és 1997 között? | 145 |
Mit tudtak jobban és mit rosszabbul a tanulók 1997-ben, mint két évvel korábban? | 146 |
Irodalom | 148 |
Szalay Balázs: Természettudomány | 149 |
A természettudomány-oktatás és tudásmérés áttekintése | 151 |
A magyar természettudomány-oktatás 1960 és 1997 között | 151 |
Felmérések 1970 és 1997 között | 153 |
A tanulók természettudományos tudása | 154 |
Kulturális eszköztudás a természettudományos tárgyakban | 154 |
Hogyan mértük a tanulók természettudományos tudását? | 154 |
A tanulók tudásának jellemzése | 158 |
A tudásvizsgálat célja és módszerei | 158 |
Mit tudnak a 4. osztályosok? | 160 |
MIt tudnak a 6. osztályosok? | 1667 |
Mit tudnak a nyolcadik osztályosok? | 171 |
Mit tudnak a 10. osztályosok? | 178 |
Mit tudnak a 12. osztályosok? | 184 |
A fiúk és a lányok tudása közötti különbségek | 187 |
Amiben a lányok tájékozottabbak | 191 |
Amit a fiúk tudnak jobban | 192 |
Tudásgyarapodás az egyes évfolyamok között | 193 |
Hogyan jellemezhető a tudásgyarapodás az általános iskolában? | 193 |
Tudásnövekedés a középiskolában | 196 |
A gyakorlati oktatás helyzete a teszteredmények tükrében | 199 |
Mit árul el a Monitor '97 a diákság gyakorlati tudásáról? | 200 |
Összegzés, következtetések | 203 |
Irodalom | 208 |
Andor Csaba - Vári Péter: Számítástechnika | 209 |
A számítástechnikai kultúra változása | 211 |
A tanulók számítástechnikai tudásána mérése | 213 |
A teszt jellemzői | 213 |
A számítástechnikai tudás szintjei | 216 |
A tanulók tudásának jellemzése | 219 |
Általános alapismeretek | 219 |
Programhasználat és géphasználat | 222 |
Programozási ismeretek | 224 |
Az egyes évfolyamok közti teljesítménykülönbségek | 226 |
A részteszteken elért eredmények | 227 |
Teljesítménykülönbségek a település- és iskolatípus szerint | 229 |
Hogyan változott a számítástechnikai tudás 1995-höz képest? | 233 |
A háttérváltozók hatása a tanulói teljesítményekre | 237 |
Teljesítménykülönbségek a számítástechnikai háttérváltozók szerint | 237 |
A számítástechnikai tudás és a tanulói háttérváltozók | 251 |
A tanulók számítástechnikával kapcsolatos beállítódásai | 257 |
Bánfi Ilona: A háttéradatok elemzése | 265 |
A háttérkérdőívek szerepe | 267 |
A hazai és a nemzetközi kutatások tanulságai | 268 |
A korábbi Monitor-felmérések | 270 |
A háttéradatok és a tanulói teljesítmények elemzése | 276 |
Településtípusok szerinti különbségek | 276 |
Iskolatípusok szerinti különbségek | 289 |
Nemek közötti különbségek | 295 |
A szociokulturális és a szocioökonómiai státusbeli háttérváltozók hatása | 306 |
Összegzés | 319 |
Irodalom | 321 |
Melléklet | 322 |
Rövidítések | 327 |