Bevezető | 11 |
A SZEMÉLY FEJLESZTÉSE | |
Személyiséglélektani alapvetés | 13 |
A személyiségpszichológia központi problémája | 13 |
Rubinstein és Leontyev vitája | 17 |
"A tudományos pszichológia két diszciplínája" és áthidalásuk | 19 |
Egy "kibővített motivációs modell" a cselekvés magyarázatára | 22 |
Mi a teljesítménymotiváció? "Mit tud?" Miért érdemes fejleszteni? | 27 |
Egy rohamosan fejlődő kutatási terület | 27 |
A teljesítménymotivációs kutatások nemzetközi fejlődése | 28 |
Hazai teljesítménymotivációs kutatások | 34 |
Milyen területeken és hogyan fejlesztik a teljesítménymotivációt? | 35 |
Mi motiválhat motivációfejlesztésre? | 36 |
Kudarckerülőkből sikerkeresők | 39 |
A sikertanulás elmélete | 41 |
Hazai kísérletek a teljesítménymotiváció fejlesztésével: az akciókutatás első fázisa (1977-78) | 48 |
Modellvalidálás és diagnózis: a "teljesítménynyomás" szindróma | 49 |
A teljesítménymotiváció hatásának két modellje: a "KÉSZTETÉS-KIHÍVÁS" és a "SZEMLÉLET" modellek | 49 |
Elméleti értékű empirikus eredmény: a "szabad kéz" mint a hatékonyság feltétele | 50 |
Diagnoszitkus eredmények | 53 |
A "teljesítménynyomás" szerepe a hatékonyság motivációs alapú előrebecslésében | 56 |
A csoportkohézió motivációs és szemléleti töltete | 58 |
Validálás igényszinttel | 58 |
Teljesítménymotiváció és oksági attribúció | 61 |
A teljesítménymotiváltak súlya a szervezetben | 63 |
Az egyes osztályok motivációs, attribúciós és szociometrikus diagnózisa | 66 |
Teljesítménymotivációs (és kapcsolódó szervezetfejlesztési) tréningek | 69 |
Az első (balatonfüredi) tréning - 1977. május | 70 |
Egy modul a második (dobogókői) tréningről | 73 |
Az első fázis (1977-78) motivációfejlesztés projektje | 76 |
A második fázis (1979-80) motivációfejlesztési projektje | 78 |
Az akciókutatási tervrajz kialakítása, alapvonal-felvétel | 78 |
A szisztematikus motivációfejlesztés programja | 81 |
A személyi autonómia (a motiváció mint önmegerősítő rendszer) elvén alapuló motivációfejlesztés | 82 |
A motivációfejlesztés külső megszilárdítása | 85 |
A motivációstruktúra fejlődését mérő eszközök | 86 |
"A munkakör-gazdagítás új stratégiája" | 87 |
Az akciókutatás eredményei | 91 |
Változások a külső (munkaköri) jellemzőkben | 91 |
Változások a belső tényezőkben (személyiség-diszpozíciókban) | 95 |
A "reciprok oksági modell" hordereje | 100 |
Külföldi és hazai tapasztalatok az emberi erőforrás motivációs szempontú fejlesztésével | 103 |
A SZERVEZET FEJLESZTÉSE | |
A szervezetfejlesztés magatartástudományi diszciplínája | 110 |
Az SzF-innováció folyamatának elemzése szervezetfejlesztési kategóriákkal | 113 |
A "karácsonyfamodell" | 113 |
A "tandem-modell" | 116 |
A "statúramodell" | 116 |
A hazai SzF-innováció problémái | 118 |
A kibontakozás esélyei és akcióhipotézisei | 119 |
Szervezetfejlesztés az alapoknál: a munkakör motivációs potenciálja és ennek javítása | 121 |
A probléma és a modell | 121 |
A modell eddigi ellenőrzési kísérletei | 122 |
Az első fázisban végrehajtott pilotfelvétel eredményei | 124 |
Három munkaköri jellemző hatása a munka jelentőségének érzetére | 124 |
Tanulságok a második fázisra | 126 |
A második fázisban végrehajtott modellvalidálás eredményei | 127 |
A módszer (minta és műszer) | 127 |
Eredmények három metodikai szinten | 128 |
Korrelációs összefüggések a modellváltozók között | 129 |
A "gazdagabb" munkakör közvetlenül kiválthatja-e a munkaszeretetet? | 131 |
A modell ellenőrzése "útelemzéssel" | 137 |
Megvitatás | 139 |
Szervezetfejlesztés egy önálló szervezeti alegységben | 141 |
A szervezetfejlesztés "arkhimédészi pontja": érvényes és hasznos információk | 141 |
Van-e kiút az általánosságokból? | 141 |
Az 1980-as akciókutatás előkészítése | 142 |
A Cunningham-féle akciókutatási ciklusmodell adaptációja | 145 |
Eseménytörténet | 148 |
Felkészülés, belépés | 148 |
Erőfeszítések a célok életközelbe hozására | 149 |
Fordulópont egy konkrét feladat kapcsán | 152 |
A végleges szerződés aláírása | 153 |
Az akciócsoporton kívüli "kulcsemberek" tréningje | 154 |
Az akciókutatás első ciklusának eredményei | 155 |
Eredmények a csoportépítés terén | 155 |
Akciókutatási eredmények | 156 |
Összefoglalás, kitekintés | 159 |
Szervezetfejlesztési kísérletek össz-szervezeti szinten | 161 |
Szervezeti problémák és megoldásuk iránya az 1977-es tréning tapasztalatainak fényében | 163 |
Az integráció problematikája | 163 |
Az "integráló mechanizmusok" bírálata | 165 |
Kritikai észrevételek az "integrálhatóságról" | 166 |
A vállalati kiválóság mint a vezetők és beosztottak közös platformja | 170 |
Kísérletek a vezetési stílus fejlesztésére | 172 |
A vezetési stílus korszerű elméletei | 172 |
A problémamegoldó tréning előzményei | 176 |
A tréning megszervezése, lebonyolítása és tanulságai | 179 |
A szervezeti tanulás rendszerei | 185 |
"Fontos feladatok felülírják egymást" | 185 |
"Reálpolitikus taktikázás": human relations - lefelé | 186 |
A szervezeti tanulás két rendszere | 188 |
A "kukamodelltől" az "arkhimédészi pontig" | 191 |
Szervezeti kultúránk koordinátái | 193 |
A szervezeti léptékben azonosított tünetek a társadalmi környezetben | 193 |
Az öndiagnosztizáló műszer párhuzamos adatgörbéi szervezeten belül és kívül | 194 |
Az adatok értelmezése megvitatásuk alapján | 195 |
A szervezetfejlesztési törekvések hozzáigazítása szervezeti kultúránk dimenzióihoz | 197 |
A vizsgálat funkciói az akciókutatásban | 198 |
A problémák különbözőségétől az adaptálandó rendszerek sokféleségéig | 199 |
A szervezeti kultúrák "világtérképe" | 199 |
"A világtérkép égtájai" | 201 |
Az exportáló szervezeti kultúra és a sajátunk "betájolása a térképen" | 202 |
Első eredmények | 204 |
Helyünk az egyes koordináta-rendszerekben | 205 |
Elhelyezés "finom-skálán": domináns értékeink bemérése | 209 |
Human resource development and organization development in Hungary | 213 |
Irodalom | 223 |
Névmutató | 235 |
Tárgymutató | 237 |