Köszönetnyilvánítás | 9 |
Bevezető | 11 |
"Mit tanít..."? A vanitatum vanitas és a romantikus irónia | 17 |
Bevezető | 19 |
Szarkazmus, pesszimizmus, agnoszticizmus - irónia - A Vanitatum vanitas hagyománytörténetének kulcsfogalmai | 23 |
Humor és szarkazmus | 23 |
Pesszimizmus és heroizmus | 27 |
Agnoszticizmus és irónia | 29 |
Az irónia romantikus kontextusai - Az irónia (és a humor) Kölcsey, Jean Paul és Friedrich Schlegel műveiben | 32 |
Kölcsey és a humor | 32 |
Jean Paul és a humor | 37 |
Friedrich Schlegel, a romantika és az irónia | 40 |
Irónia, romantika és humor | 45 |
A romantikus irónia "történeti" és "archetipikus" jelentősége | 48 |
Az irónia és a romantika kontextusai | 53 |
A romantika és a "kritériumok" | 54 |
A "kritériumok" ellentmondásai | 57 |
"Hazai" és "szóromantika" | 62 |
"Szoros" és a "történeti" olvasatok feszültsége | 65 |
Összegzés - "Vanitatum vanitas"? Az elemzés mint a verselemzés hiánya | 72 |
Az irónia és a romantika kapcsolata az "irányzatosság" három változatának összefüggésében | 75 |
Korsó és díszedény - "Irányzatosság" és irónia A falu jegyzője értelmezésében | 77 |
Fegyverkezés, jajveszékelés, gyógyulás | 78 |
Leírás és elbesélés. Az "irányzatosság" (ön)veszélyes következményei | 82 |
Az (ön)irónia és a fenséges. A veszélyek kiküszöbölése | 88 |
Irányzatosság és au(k)toritás | 98 |
Összegzés: "Miért írom mindezt?" | 103 |
Prófécia és irónia között - A példázatos értelmezés lehetőségei Petőfi Sándor Az apostol című művében | 106 |
A tragikus-ironikus Szilveszter | 112 |
Puszta-Kánaán | 112 |
"A szőlőszem-hasonlat" | 117 |
Összegzés | 120 |
"Ez a homeopátia nem sikerülhetett" - Fejlődéshit és irónia Vörösmarty Mihály Gondolatok a könyvtárban című művében | 122 |
A zárlat tematikus genealógiája | 124 |
A "romantikus" Vörösmarty | 126 |
Bábel papírformája. Két allegória | 129 |
Összegzés | 136 |
"Nem ez a teljes igazság" - Példázatosság és (romantikus) irónia Kemény Zsigmond három regényében (A szív örvényei, Férj és nő, Ködképek a kedély láthatárán) | 139 |
Bevezető | 141 |
Nyaralók a tűzhányónál - A Kemény-életmű értelmezésének kérdései | 144 |
Pesszimizmus, emberszeretet és Kemény olvas(hat)atlansága | 144 |
A "forrongó egyéniség" és Kemény olvashatósága | 147 |
"Csak allegóriai kép"? - A Férj és nő allegorikus olvasatának lehetőségeiről | 154 |
Allegorikusság a jellemekben | 155 |
"Nem ez a teljes igazság" - A példázatos jelentésnek ellenszegülő elemek | 159 |
Történet a "szekrényben" - A szív örvényei mint "önpéldázat" | 167 |
Elbeszélők és elbeszéltek | 168 |
A szív örvényei allegorikusságáról | 171 |
Romantikus irónia? - Kemény regényeinek ironikussága és a "ködképek" | 177 |
Két elbeszélés tanulsága | 177 |
Az elbeszélés szintjei a Ködképekben | 179 |
Összegzés helyett: "Ködképek", avagy példázatosság és irónia viszonya | 183 |
Az irónia vége - Az irónia meghaladásának kérdései Eötvös József A nővérekjében és Arany János Bolond Istókjában | 187 |
A történet csendje - Téma és elbeszélés kapcsolata Eötvös József A nővérek című regényében | 189 |
Ki integet a túlsó partról? Eötvös József, A nővérek és a hagyománytörténet "csendje" | 190 |
"Csend" és "világ-fájdalom". Az elbeszélő a regény olvasásmódjáról | 196 |
"Tényfelülbírálás", népiesség az Eötvös "népiessége" | 199 |
"...benn a farkas" Farkas mint a nevelés "szócsöve" | 207 |
Konzervativizmus és utópia | 211 |
A "működés csendje" Ködkép, ideológia és irónia | 213 |
"Kettős fiók" vagy "ördögi kör"? - Humor és irónia kapcsolatának kérdései Arany János Bolond Istókjának értelmezésében | 220 |
Burjánzó "humornövényzet" | 221 |
Humor és magyar. A humor jelentésének sajátos nemzeti meghatározottsága | 228 |
"Töredék ez is, az is" Arany "humorelmélete" | 232 |
A humor "ördögi köre" | 237 |
Összegzés | 241 |
Összegzés | 243 |
A felhasznált szövegkiadások | 247 |
Irodalom és rövidítésjegyzék | 248 |