1.066.319

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Képzés, tudás, munka

A magyar szak- és felnőttképzési rendszer szerepe és funkciója a társadalmi-gazdasági térben a 21. század elején

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Új Mandátum Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 254 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-287-044-1
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A homo faber, az eszközhasználó ember léte minden kor társadalmának, gazdaságának egyik fontos feltétele. Az eszközök, amelyeket használ, a tárgyak átalakítása, megmunkálása minden korszakban másképpen jelenik meg. Az a képzési folyamat, amellyel ezek tudatos használatáig eljut, szintén a történelmi változások mentén alakul. Vámosi Tamás kötete az Európai Unióba tagolt Magyarország - mint térség - szakképzésének sokágú kapcsolatrendszerét, a feladatok sokrétűségéből adódó megoldási változatokat mutatja be, gazdag adatbázisra alapozottan. Minden korszak igyekszik országa teljesítménye érdekében az átlátható, célorientált szakképzésfejlesztésre. A kötet a társadalmi és gazdasági tér oldaláról közelítve nyújt stratégiai értékű ismereteket a magyar szakképzés 21. századához.

Tartalom

BEVEZETÉS................9
I. A SZAKKÉPZÉSI RENDSZER FOGALMI MEGHATÁROZÁSA................11
II. AZ ISKOLARENDSZERŰ SZAKKÉPZÉS INTÉZMÉNYRENDSZERE................14
III. A FELNŐTTOKTATÁS ÉS -KÉPZÉS TÁRSADALMI-GAZDASÁGI FUNKCIÓJA ÉS SZÍNTEREI................19
IV. AZ OKTATÁSI RENDSZERRE HATÓ FŐBB DEMOGRÁFIAI FOLYAMATOK.............32
V. A GLOBALIZÁCIÓ ÉS MŰKÖDŐTŐKE-ÁRAMLÁS ÁLTAL KIVÁLTOTT HATÁSOK................38
VI. A TÁRSADALMI-GAZDASÁGI TÉRSZERKEZET SZEREPE A SZAK- ÉS FELNŐTTKÉPZÉSI RENDSZER KORSZERŰSÖDŐSÉBEN................43
VII. MUNKAERŐ-PIACI FOLYAMATOK ÉS HELYZETKÉP................52
VII.1 A MUNKAERŐPIAC RENDSZERVÁLTÁS UTÁNI ÁLLAPOTA ÉS A HOSSZÚ TÁVÚ FOLYAMATOK................52
VII.2 FOGLALKOZTATOTTSÁG................56
VII.3 MUNKANÉLKÜLISÉG................57
VII.4 INAKTIVITÁS................58
VII.5 SPECIÁLIS CÉLCSOPORTOK, TERÜLETI ASPEKTUS, ÉS ANNAK SZAKKÉPZÉSI VONZATA................58
VIII. A KÖZÉPFOKÚ SZAKKÉPZÉSI RENDSZER IRÁNYVÁLTÁSA A RENDSZERVÁLTÁST KÖVETŐEN................65
IX. A SZAKKÉPZÉSI RENDSZER SZERKEZETÉNEK ÁTALAKULÁSA, INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI PRIORITÁSOK...............75
X. A SZAK- ÉS FELNŐTTKÉPZÉSI RENDSZER MAKROSZINTŰ KERETEI ÉS FŐBB TARTALMI ELEMEI................87
X.1 AZ ORSZÁGOS KÉPZÉSI JEGYZÉK................87
X.2 AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁS STRATÉGIÁJA................90
X.3 SZAKKÉPZÉS FEJLESZTÉSI STRATÉGIA 2005-13................94
X.4 FELNŐTTKÉPZÉSI TÖRVÉNY................96
XI. A SZAKKÉPZÉSI RENDSZER FŐBB KAPCSOLÓDÁSI PONTJAI A TÁRSADALMI-GAZDASÁGI SZEREPLŐKKEL ÉS ENNEK PROBLÉMAKÖREI................101
XI.1 PÁLYAVÁLASZTÁS, PÁLYAORIENTÁCIÓ................102
XI.2 A 9-10. OSZTÁLYOK „FUNKCIÓJA"................105
XI.3 AZ ELŐREHOZOTT SZAKKÉPZÉS................106
XI.4 A TANKÖTELEZETTSÉGI KORHATÁR MEGVÁLTOZÁSA................109
XI.5 A NEVELÉSI OKTATÁSI FOLYAMAT SZEREPLŐI................111
XI.6 FELZÁRKÓZTATÁS................112
XI.7 A GAZDASÁGI SZFÉRA IGÉNYTÁMASZTÁSA ÉS VISSZAJELZÉSE................115
XI.8 KERESETT FOGLALKOZÁSOK, HIÁNYSZAKMÁK................116
XI.9 HELYI ÉRDEKEK, VIDÉKI TANULÓK................119
XI.10 KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁK IRÁNYÍTÁSA................119
XI.11 FINANSZÍROZÁSI ZAVAROK................121
XI.12 GYAKORLATI KÉPZÉS, ÜZEMI ÉS ISKOLAI TANMŰHELYEK................123
XI.13 SZAKMAKÖVETÉSI, PÁLYAKÖVETÉSI RENDSZER................123
XII. A SZAK- ÉS FELNŐTTKÉPZÉSI RENDSZER REGIONÁLIS MEGKÖZELÍTÉSE.........125
XII.1 INTÉZMÉNYI KONCENTRÁCIÓ, A TÉRSÉGI INTEGRÁLT SZAKKÉPZŐ KÖZPONTOK (TISZK) LÉTREJÖTTE ÉS SZEREPE................127
XII.2 A REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI ÉS KÉPZÉSI BIZOTTSÁGOK (RFKB) MEGALAKULÁSA................132
XII.3 A REGIONÁLIS KÉPZŐ KÖZPONTOK................137
XIII. KAMARAI SZEREPVÁLLALÁS A SZAK- ÉS FELNŐTTKÉPZÉSI RENDSZERBEN................143
XIII.1 A TANULÓSZERZŐDÉS................146
XIII.2 A TANULÓFOGLALKOZTATÁS SZEMÉLYI ÉS TÁRGYI FELTÉTELEI................148
XIII.3 BEVEZETŐ ELLENŐRZÉS, ÉVKÖZI ELLENŐRZÉS, AKKREDITÁCIÓ................149
XIII.4 GYAKORLATI SZINTVIZSGA................149
XIII.5 VIZSGADELEGÁLÁS................151
XIII.6 SZAKMA KIVÁLÓ TANULÓJA VERSENY................152
XIII.7 MESTERKÉPZÉS A MAGASABB SZAKMAI SZÍNVONALÉRT................153
XIII.8 PÁLYAORIENTÁCIÓ................154
XIII.9 MKIK FELMÉRÉS A REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI SZERKEZET KIALAKÍTÁSÁRA VONATKOZÓAN................155
XIV. A HÁTRÁNYOS HELYZET ÉRVÉNYESÜLÉSE AZ OKTATÁSI RENDSZERBEN................162
XV. A SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM................168
XVI. FOGLALKOZTATÁSPOLITIKÁHOZ SZOROSAN KAPCSOLÓDÓ KÉPZÉSI PROGRAMOK................171
XVI.1 A TRANZIT-MODELL................176
XVI.2 A „LÉPJ EGYET ELŐRE!" PROGRAM LÉNYEGE ÉS TANULSÁGAI................178
A „Lépj egyet előre" program I. fázisa................179
A „Lépj egyet előre" program II. fázisa................185
XVII. A FELSŐOKTATÁSBAN ZAJLÓ FOLYAMATOK................193
XVII.1 A FELSŐOKTATÁS ALAPFUNKCIÓJA................194
XVI 1.2 A JELENTKEZÉSEK ALAKULÁSA A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBE................196
XVIII.3 MUNKAERŐ-PIACI RELEVANCIA ................198
Az államilag támogatott férőhelyek statisztikai összetétele................200
A Bologna-folyamat sajátosságai................203
A felsőoktatási szektor kutatás-fejlesztési tevékenysége................206
XVIII. VERSENYKÉPESSÉGI ASPEKTUS................210
XVIII.1 NEMZETI ÉS REGIONÁLIS VERSENYKÉPESSÉG................213
XVIII.2 A MERCEDES-GYÁR ESETE...................219
XIX. A PÓLUS PROGRAM................222
XIX.1 FELEJTSÜK EL A RÉGIÓKAT................222
XIX.2 A PÓLUS PROGRAM VERSENYKÉPESSÉGI ASPEKTUSA................224
XIX.3 A PÓLUS PROGRAM ELMÉLETI HÁTTERE................225
XIX.4 A PÓLUS PROGRAM JELLEMZŐI MAGYARORSZÁGON................226
XIX.5 KÉPZÉSI ASPEKTUS................229
XX. AZ EURÓPAI UNIÓ VERSENYKÉPESSÉGE................231
XXI. A NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV ÉS ANNAK SZAK- ÉS FELNŐTTKÉPZÉSI VONATKOZÁSAI................240
FELHASZNÁLT ÉS AJÁNLOTT SZAKIRODALOM................252

Vámosi Tamás

Vámosi Tamás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Vámosi Tamás könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem