Fülszöveg
A történettudomány tanítómestere az életnek. Ha ez valóban így van - már pedig így van - ebből önként következik, hogy a történettudomány felépítésében valahol hiba van, akár szemléletében, akár történetlátásában, akár módszereiben, a hibák veszélyekkel telítik a nemzet életét s a nemzeti élet egészséges fejlődését. Más szóval: ha a nemzeti élet folyamatosságában bajok, zökkenők mutatkoznak, nem utolsó sorban a nemzet történettudományát kell a bajokért felelőssé tenni. A történettudománynak kell a bajok s veszedelmek elhárítására s feltárására veszélyfelderítő-osztagok munkáját elvégeznie."
„ a magyar történetírás »módszeresen« mindig azt bizonyítja, hogy a magyar parasztkultúra csak a felső rétegeknek felülről lefelé haladó szivárgása. Ezt tették a magyar parasztzenével,, amikor »barokk-dallá« degredálták, ezt teszik az egész magyar parasztkultúrával: benne mindig csak a »nagy művészetnek« a népművészetbe való beszűrődéseit figyelik s állapítják meg. A felső osztályok művészete...
Tovább
Fülszöveg
A történettudomány tanítómestere az életnek. Ha ez valóban így van - már pedig így van - ebből önként következik, hogy a történettudomány felépítésében valahol hiba van, akár szemléletében, akár történetlátásában, akár módszereiben, a hibák veszélyekkel telítik a nemzet életét s a nemzeti élet egészséges fejlődését. Más szóval: ha a nemzeti élet folyamatosságában bajok, zökkenők mutatkoznak, nem utolsó sorban a nemzet történettudományát kell a bajokért felelőssé tenni. A történettudománynak kell a bajok s veszedelmek elhárítására s feltárására veszélyfelderítő-osztagok munkáját elvégeznie."
„ a magyar történetírás »módszeresen« mindig azt bizonyítja, hogy a magyar parasztkultúra csak a felső rétegeknek felülről lefelé haladó szivárgása. Ezt tették a magyar parasztzenével,, amikor »barokk-dallá« degredálták, ezt teszik az egész magyar parasztkultúrával: benne mindig csak a »nagy művészetnek« a népművészetbe való beszűrődéseit figyelik s állapítják meg. A felső osztályok művészete termékenyíti meg« a parasztot. A magyar történetírás doktorai u. i, még itt tartanak. így magyarázzák következetesen a nagy művészet »megmagyarosodását«. Ezen az alapon t. i. azt prédikálta a magyar történet, hogy a parasztkultúrának európaivá kell átértékelődnie. A paraszti kultúra eszerint csak arravaló lenne, hogy »európaivá« nevelje magát"
„A magyar ne zárkózzék el a nagy európai kultúráramlatoktól. De nem szabad a nyugatizmus szolgájává lennie. Ne is csak arra törekedjék, hogy a nyugati értékek »színezésével«, »kultúrfogékonyságot« mutasson. Ne is az legyen csak legfőbb vágya, hogy »rásugározza a keleti steppékre az európai művészet értékeit«. Ne legyen szolgája, se ügynöke, se másolója, se színezője, se árnyalója a Nyugatnak. Hanem önnönmagát adja, önnönlelkét adja. A maga múltját, a maga földrajzi helyzetén át sugározza szét. Sugározza szét annak a rögnek ezernyi adottságát, amelyet ezredéve véd. Véd pedig nem másoknak, hanem önnönmagának, önnönlelke boldogulásáért. Törekvéseit történeti, földrajzi helyzete határozza meg. Törekvéseinek értéktermését pedig ne csak Keletnek, ne is csak Nyugatnak mutassa, hanem a szélrózsa minden irányában lakó valamennyi népnek. De mindig s mindenfelé a magáét mutassa s magát adja."
Főnix Téka 16.
Vissza