1.067.325

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Változatok az alternatív gyermekellátásra

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kiadványunkkal a napközbeni gyermekellátás civil formáinak, módszereinek összegyűjtésére és minél szélesebb körű megismertetésére, elterjesztésére vállalkoztunk. Főként a szakmai továbbképzések... Tovább

Előszó

Kiadványunkkal a napközbeni gyermekellátás civil formáinak, módszereinek összegyűjtésére és minél szélesebb körű megismertetésére, elterjesztésére vállalkoztunk. Főként a szakmai továbbképzések résztvevőinek körében kívánjuk bemutatni, terjeszteni a napközbeni gyermekellátás civil szervezeti formáit, új módszereit, de kínáljuk tapasztalatgyűjteményünket mindazoknak a szakembereknek, önkénteseknek, akik idejük, lelkesedésük, tudásuk, tapasztalatuk jelentős részét a napközbeni gyermekellátás ügyének, vagy éppen mindennapjainak szentelik.

Előzmények: Józsefvárosban működő alapítványunk 1992-ben indított hosszú távú programjának tevékenységei között központi helyen szerepelt a komplex humánszolgáltatás - a szociális munka, a gyermek- és ifjúságvédelem, a családsegítés, valamint a hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése, a gyermekek nevelése és a képességfejlesztése.

Alapítványunk ez irányú tevékenységét az EU-HEFOP IH (Európai Unió - Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium Humánerőforrás-fejlesztés Operatív Program Irányító Hatósága) által kiírt és elnyert (HEFOP-2.2.1-P.-2004- 07-0026/4.0): A társadalmi befogadás elősegítése a szociális területen dolgozó szakemberek képzésével című pályázattal nyílt lehetőségünk erőteljesebbé tenni.

Templom Józsefné vezetésével 2004-ben megírtuk az Egy kútra járunk című pályázatunkat, melynek célja: az azonos gondokkal küzdő szociális szolgáltatást nyújtó szervezetek szakembereinek, önkénteseinek humánerőforrás-fejlesztése Budapest VIII. kerületében. 2005 áprilisában elkezdődött az érdemi munka, amely példaértékű a kerületben, és a szociális területen dolgozó szakemberek között nagy érdeklődést keltett. Konzorciumi partnereink: Konszenzus Alapítvány, Szigony Alapítvány. Közreműködő partnereink: Budapesti Városvédő Egyesület, Józsefvárosi Önkormányzat, Práter Ének-zene Tagozatos Általános Iskola, Magyarországi Gyermekbarátok Mozgalma Gyermekbarát Ház, Menhely Alapítvány, Rügyecskék Ember- és Környezetvédelmi Közhasznú Alapítvány, Külső Józsefvárosi Református Diakónia Alapítvány, Rév8 Rt., Tisztviselőtelepi Önkormányzati Egyesület. Vissza

Tartalom

Győri Jolanda:
Előszó 9
Englerné Rajkort Ildikó:
Az alternatív napközbeni gyermekellátás jogi szabályozása 11
Az alternatív napközbeni ellátások létjogosultsága és szükségessége
Törvényi háttér 14
NAP KLUB ALAPÍTVÁNY 17
Horváth Judit:
A Nap Klub Alapítvány és a gyermekek napközbeni ellátásának civil alternatívái 19
I. A helyi problémák, a szükségletek és a feladatok megfogalmazása 19
A családok és gyermekek helyi szükségletei, a napközbeni ellátásban való feladatvállalás kialakulása 21
A helyi, sajátos réteghelyzetű és etnikumú gyermekek hátrányairól 21
II. A napközbeni gyermekellátás civil modelljei 25
Modell-változatok a gyermekek civil alternatív napközbeni ellátásában 26
Néhány elméleti alaptétel a műhelyek feladatrendszeréről, a működés alapelveiről és módszereiről 27
A feladatrendszer alapelvei 27
A gyermekek védelme, az elsődleges prevenció, mint feladat 27
A hátrányos helyzet okai és az iskolai eredményességre való hatásai 32
A hátrányok kiegyenlítése és a kulturálisan alkalmazkodó pedagógia 33
A tehetségről 34
Az intelligenciáról 35
A kreativitásról 36
A tehetséggondozó és védő-óvó műhely-modellek pedagógiai munkájának közvetlen céljai és feladatai 37
A prevenció és tehetségfejlesztés metodikai alapjai 38
A műhelyek szervezeti keretei és módszerei 39
A műhely-modellek szervezési módjai, időbeosztása és munkaformái 42
Az I. és II. műhely-modell (Tehetséggondozó és Védő-óvó műhely) 42
A III. modell, a Grund Tehetséggondozó Műhely 42
A műhely-modellek külső kapcsolatai 43
A műhely-modellek szakmai vezetéséről 46
Összefoglalva 46
Szabó Márta:
Műhely évnyitóval és évzáróval - de mégsem iskola 49
A műhely helyisége és berendezése 50
A csoportról, a csoportfejlődésről 51
Gyermekek közötti kapcsolatok, konfliktusok 52
A műhelyben folyó komplex munkáról 53
Légkörteremtés, hangulati átmenet az iskola és a műhely között 54
Projektmódszer 56
A projekt értékelése 60
A foglalkozás hangulati levezetése, a foglalkozás zárása 60
Értékelés, motiválás 61
Szabályalkotás 62
Tehetséggondozás és felzárkóztatás egyszerre? 62
A pedagógusok felkészülése 63
A műhely szabadidős tevékenységei 64
A Grund Tehetséggondozó Műhely és a közösségfejlesztés 65
Nagy Józsefné:
Alternatív napközbeni gyermekellátás a Grund Tehetséggondozó Műhelyben 67
A tehetségről 67
Híres emberek 67
... jelenlegi vélekedés 69
A tehetség „felfedezése" 69
A Grund Tehetséggondozó Műhely előkészítése 71
A tanítók kiválasztása 72
A gyerekek kiválasztása 72
Startra készen 73
A gyermekcsoport fejlődéséről 74
A Grund pedagógiai programjának tartalmai az első évben 74
Összefoglalva 76
Dulai Ágoston:
Grund Tehetséggondozó Műhely - szülőcsoport 77
Előkészítő szakasz 77
Beindítás szakasza 78
Működési szakasz 78
Értékelő, lezáró szakasz 79
Látogatási és megelégedettségi tapasztalatok 79
A családok jellemzői 81
Heiszman Éva - Szabó Márta:
A Grund Tehetséggondozó Műhely kapcsolatai 85
Szülők és családok 85
Szülőcsoport 85
Kirándulások 85
Rendezvények 90
Nyílt foglalkozások 91
Iskolák, társintézmények, partnerek 91
Heiszman Éva - Szabó Márta
Műhely a gyakorlatban 95
Foglalkozásvázlatok 95
Virágosat álmodtam 95
Húsvétoló 99
Fürge róka lábak 105
Indulhat a vonatunk 109
Nyári tábor 113
Előkészítés 113
A tábor célja 114
Módszerek 115
Helyszín, programok és a keretjáték 116
Munkatervek 120
I. évfolyam I. félévi program 120
I. évfolyam II. félévi program 125
Csőke Zita:
Ifjúságvédelem, utcai szociális munka 129
Néhány józsefvárosi adat, melyek befolyásolják a fiatalok helyzetét 129
A Nap utcai szomszédság helyzete 130
Szolgáltatásaink és programjaink 130
Nap Napok Játszótéri Játékok 132
Győri Jolanda:
Alternatív gyermekellátás - egy projekt kiegészítő tevékenységeként 135
Gyermekfelügyelet szervezése 135
Szükséges feltételek 136
Foglalkozásaink 137
Nehézségek, akadályok 138
Sikerek, tanulságok 138
Faragó Mária:
A gyerekek helye, szerepe a Nap utcai szomszédságban 141
A szomszédságban élő gyermekek, szüleik és felnőttek együttműködésének főbb
területei 142
Tiszta, virágos lakótelepért! 142
Szemétért ajándék 143
A szelektív hulladékgyűjtés népszerűsítése 144
Pál Jánosné:
Játszóház a Nap Klubban 145
Játékosság - fejlesztés 145
Sajátos módszerek 147
Játék, játék és játék 147
Néphagyományok és az évszakok 147
Más programok 148
Összefoglalva 148
Pál Jánosné:
Játékgyűjtemény 149
Ügyességfejlesztő játékok 149
Érzékelési, észlelési gyakorlatok, tanulási képességek fejlesztése 152
Emlékezetfejlesztő játék, tanulási képességek segítése 153
Gondolkodási funkciókat segítő játékok 153
Dr. Szikora Zsoltné:
Programjaink pénzügyi feltételeiről 155
JÓZSEFVÁROSI TUDOR MŰHELY 157
Mendi Rózsa:
Esélyteremtés a Józsefvárosi Izidor Műhelyben 158
Előzmények 158
Missziónk 159
Milyen pedagógiai elvek, célok alapján dolgozunk? 159
Az első tanév 159
A kezdetek 159
Hogy történt a gyerekek kiválasztása? 160
Milyen volt a tanodai oktatás az első tanévben? 161
Konkrét napi, illetve heti munkarend 161
Amivel nem sikerült az első évben megbirkóznunk: lemorzsolódás, tanulságokkal 162
A második tanév 162
Struktúraváltás 162
A struktúraváltás nehézségeiről röviden 163
A foglalkozásokról 164
Informatika 164
Angol nyelv 164
Tantárgyi fejlesztő foglalkozás 165
Szülőcsoport 165
Szabadidős foglalkozások 166
Összegzés 166
Támogatóink, együttműködő partnereink 167
FAZEKAS MIHÁLY GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM 168
Szakolczai Katalin:
Csoportfoglalkozás a Magyar Nemzeti Múzeum történeti kiállításán 169
Szakolczai Katalin:
A Rákóczi szabadságharc és a XVIII. század elején zajlott török háborúk kora 174
NÉMETH LÁSZLÓ ANGOL-TESTNEVELÉS SZAKOS ÁLTALÁNOS ISKOLA 178
Tatainé Dobcsányi Erzsébet:
Angol órák a Magyar Természettudományi Múzeumban 179
Bevezető 179
Az állandó kiállítás épülete - a múzeum sajátosságai 179
Témák, melyek lehetőséget adnak a múzeumban megtartható órákra 182
PRÁTER ÉNEK-ZENE TAGOZATOS ÁLTALÁNOS ISKOLA 185
Vadász Gusztávné:
Beszélni nehéz! kör 186
Névadók 186
A szakköri munkáról 186
Rendezvények, versenyek 187
Mi szerveztük az első anyanyelvi napot 187
Vermes Györgyné:
Gyermekvédelem „más szemmel" 188
LOSONCI TÉRI ÁLTALÁNOS ISKOLA 190
Jéri Gergelyné - Smuk Antalné:
Felmérés a tanulók önálló tanulási szokásairól 191
A kérdőív 191
Értékelés 193
Összegezve 199
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem