Előszó (Nováky Erzsébet) | 9 |
A változás és a jövő kapcsolata (Nováky Erzsébet) | 13 |
A változásról és a változások hálózatáról | 13 |
A változásokra való felkészülés és felkészítés | 18 |
Felhasznált irodalom | 21 |
Változások a jövőkutatás módszertanában (Nováky Erzsébet) | 23 |
A szűk szakmaiságtól az érintettek bevonásáig | 25 |
Az érintetteket bevonó participatív jövőkutatás célja | 26 |
A participatív jövőkutatás területei | 26 |
A participatív jövőkutatásban résztvevő érintettek | 27 |
A jövőkutató szerepe és feladatai a participatív jövőkutatásban | 28 |
A nem-szakértői jövőinformációk hasznosítása | 30 |
A szemlélődő passzivitástól a cselekvésorientáltságig | 37 |
A cselekvésorientáltság a jövőkutatásban | 37 |
A laikusok és a cselekvésorientáltság | 38 |
A parciális felelősségtől a komplex felelősségig | 40 |
A felelősségről | 41 |
A jövőkutató felelőssége | 42 |
A laikusok felelőssége | 49 |
A jövőkutatók és a laikusok felelősségének összekapcsolódása | 50 |
A régi módszerektől az új módszerekig és módszerkombinációkig | 52 |
Parcipatív jövőkutatási módszerek | 52 |
Régi módszerek - megújítva és kicsit másként | 63 |
További új módszerek és módszerkombinációk | 64 |
Felhasznált irodalom | 68 |
Változás és jövő a globalizációelmélet aktuális szövegösszefüggéseiben (Kiss Endre) | 71 |
A változás természete, a globalizáció és a választott módszertan | 71 |
Az aktorok | 74 |
Az értékek | 82 |
A posztmodern jelenség | 85 |
Politikum és gazdaság | 92 |
Új politikai játékterek - az aktoriális oldal | 103 |
Összegző gondolatok | 117 |
Felhasznált irodalom | 118 |
A változás és a konstruktív aggresszió kölcsönhatása (Kappéter István) | 121 |
Személyes hangú bevezetés | 121 |
Mit tudunk az agresszióról? | 123 |
Az agressziók megismerésében segít a pszichiátria története | 123 |
Az agresszió fogalma, formái és a nárcizmus | 127 |
Az agresszió szerepe a társadalmi változásokban | 135 |
A felelős jövőkutatók belátják a konstruktív agresszió szükségességét | 135 |
A nagy társadalmi változások és a konstuktív agresszió | 137 |
A közösségek belső változásait segítő konstruktív agresszió | 140 |
A boldog családi élet lehet megelőzője a túl- és az alulnépesedésnek | 140 |
A konstruktív agresszió a részfeladatok megvalósításában | 144 |
Konstruktív agresszió kell az emberi szükségletek kielégítéséhez | 144 |
A szociális és egészségügyben vállalni kell a konstruktív agressziókat | 146 |
Agresszióval bánás a nevelő-nevelt viszonylatokban | 152 |
A bűnüldözés és a terror elleni küzdelem lényeges átalakítása szükséges | 157 |
A destruktív agresszió megkedveltetése nagy károkat okoz | 164 |
A konstruktív agresszió nélkülözhetetlen a jövő formálásában | 165 |
Felhasznált irodalom | 167 |
A változás humáncentrikus értelmezése ökofizikai felfogásban (Martinás Katalin) | 171 |
Bevezető gondolatok | 171 |
Az érték fizikai megalapozása | 177 |
A használati érték és az extrópia | 187 |
A használati érték termodinamikai alapjai | 189 |
Az extrópia alapú értékelmélet lehetetlensége | 1914 |
A használati érték extrópikus alapjai | 192 |
Az irreverizibilis mikroökonómia | 194 |
A döntések és az érték | 196 |
Homo Economicus | 199 |
A gazdagságfüggvény tulajdonságai | 200 |
Az érték | 205 |
Modell-gazdaság mikroökonómiai előállítása | 209 |
Termodinamikailag racionális adózás | 212 |
Felhasznált irodalom | 216 |
Változás és a laikus egyén (Kappéter István és Nováky Erzsébet) | 219 |
A változásokhoz való viszonyulás empirikus vizsgálata | 219 |
Változás és egyén viszonya | 222 |
A jövőkutatás iránt érdeklődő BCE hallgatók viszonyulása a változásokhoz | 222 |
A jövőkutatás iránt érdeklődő BCE hallgatók a 2025-beli változásokról | 235 |
Laikus egyének elgondolásainak felhasználása hazai oktatásfejlesztési koncepció formálásában | 246 |
A kutatási metodológia | 246 |
Lehetséges oktatási jövőalternatívák | 248 |
Átmenet a jövőalternatívák között | 257 |
Elfogadható hazai oktatási jövőalternatíva | 258 |
Felhasznált irodalom | 260 |
Összefoglaló (Nováky Erzsébet) | 263 |
A változások és a jövő kapcsolata néhány kiemelt tudományterületen | 264 |
A laikus egyének jövőhöz viszonyulása | 269 |
Következtetések és köszönetnyilvánítás | 271 |
Summary (Nováky Erzsébet) | 273 |
Connections between changes and the future in some prominent scientifie areas | 274 |
Relation of laymen to the future | 279 |
Conclusions and acknowledgements | 281 |