A vizsgálat szempontjai | |
A filmtörténeti kutatás | 9 |
A kutatás indoka | 9 |
A filmtörténet objektivitása | 10 |
A filmművészeti irányzatok | 13 |
Művészeti és társadalmi körülmények | 15 |
Az egyetemes filmművészet fejlődése | 15 |
A népi demokráciák társadalmi körülményeinek néhány vonása | 22 |
A lengyel filmművészet | |
A hagyományok továbbélése | 27 |
A lengyel filmművészet és a hagyományok | 27 |
Út a Start-hoz | 30 |
A folytonosság megteremtése | 34 |
Még egyszer a hagyományokról | 36 |
A múlt átélése | 38 |
Az átmenet | 38 |
Ének a viharban | 40 |
Az utolsó állomás | 41 |
Dokumentumfilm vagy játékfilm | 44 |
A wislai filmszemle | 46 |
Öten a Barska utcából | 49 |
A személyiség rehabilitációja | 51 |
Emlékek és élmények | 53 |
A fordulat kezdete | 58 |
A valóság új arca | 58 |
A fekete széria követelményei | 62 |
Az experimentalizmus | 66 |
A tudat önállósága? | 70 |
A határ | 75 |
Az emberi kapcsolatok | 78 |
A film és az irodalom a művészeti általánosítás vonatkozásában | 83 |
A filmművészet és a valóság | 86 |
Andrzej Wajda | 91 |
Csatorna | 91 |
Hamu és gyémánt | 97 |
A lengyel dráma és a dráma | 104 |
Sámson | 106 |
Andrzej Munk | 112 |
Hitek és tények | 112 |
Eroica | 117 |
Kancsal szerencse | 123 |
Egy nő a hajón | 126 |
A továbblépés lehetősége | 129 |
Jerzy Kawalerowicz | 129 |
Mater Johanna | 132 |
Ártatlan varázslók | 136 |
Kés a vízben | 137 |
Jerzy Skolimowski | 142 |
A lengyel filmiskola | 147 |
A lengyel film születése | 147 |
A lengyel filmiskola kialakulása és fejlődése | 148 |
A csehszlovák filmművészet | |
A kezdeti körülmények hatása | 155 |
A csehszlovák film változékonysága | 155 |
A csehszlovák némafilm | 156 |
Gustav Machaty | 164 |
Nemzeti filmművészet? | 169 |
A cseh élet tanulmányozása | 172 |
A kommunikatív funkció előtérbe kerülése | 177 |
Irodalom - színház - film | 178 |
A német fenyegetés ideje | 182 |
Következmények | 184 |
A háború utáni helyzet | 189 |
Folyamatosság? | 189 |
A reprezentatív sorozat | 191 |
A bábfilm | 195 |
Az első lendület | 199 |
Ideálkeresés | 199 |
Kritikai kísérletek | 202 |
Esztétizmus vagy pszichológiai ábrázolás? | 210 |
Az új ideál kialakulása | 220 |
A humanisztikus átélés | 220 |
Tilalmak ellen | 223 |
A morális aspektus | 232 |
Lehetőség és valóság | 239 |
A csehszlovák új hullám | 245 |
Hagyomány és újítás | 245 |
A régi és az új között | 247 |
Milos Forman | 257 |
A deheroizálás | 267 |
Pavel Juracek és Evald Schorm | 272 |
Jan Nemec | 281 |
Az új hullám problémája | 289 |
Az önálló csehszlovák filmművészet | 291 |
Az önállóság - kiindulópont | 291 |
A jugoszláv filmművészet | |
A kezdet | 299 |
Manakitól - Manakiig | 299 |
Slavica | 301 |
A kezdet korlátai | 302 |
A keresés | 306 |
Az ábrázolás változása | 306 |
A rajzfilm | 312 |
A kritika kezdete | 314 |
A nemzeti filmművészet keletkezése | 319 |
Veljko Bulajic | 319 |
Fadil Hadzic | 326 |
Aleksandar Petrovic | 328 |
Purisa Dordevic és Zivojin Pavlovic | 335 |
Vatroslav Mimica | 344 |
Dusan Makavejev | 347 |
Változás vagy alkalmazkodás | 353 |
A nemzeti filmművészet | 358 |
Dokumentum vagy esztétikum | 358 |
Bulgária filmművészete | |
Az újrakezdések | 369 |
Az államosítás előtt | 369 |
A felszabadulás és az államosítás lehetőségei és korlátai | 373 |
Művészeti és társadalmi konfliktusok | 378 |
A hagyományos tematika fellazítása | 378 |
1966 - a fordulat éve? | 385 |
A művészeti önállósodás problámája | 393 |
Románia filmművészete | |
Sikertelenségek után | 397 |
Irodalom - színház - külföld | 397 |
Távolodás az illusztrálástól | 401 |
Ion Popescu-Gopo | 406 |
Próbálkozások | 409 |
A motiváció szerepe | 409 |
A fordulat művészeti lehetősége | 417 |
A kritika hiánya | 421 |
A film a Német Demokratikus Köztársaságban | |
Politika és film | 425 |
Tematikai kötöttségek | 425 |
A német társadalom mint történelem | 430 |
A társadalom a német filmben | 430 |
Az első filmek | 431 |
Az ember és a történelem | 437 |
Konrad Wolf törekvése | 440 |
Kapcsolat az egyetemes filmművészettel | 445 |
Az európai népi demokráciák filmművészete | |
Az általánosítás szükségtelensége | 449 |
Közös vonások vagy tanulság | 449 |
A filmművészet társadalmi funkciója | 450 |
A filmművészet formai átalakulása | 452 |
Elmélet vagy történet | 453 |
Függelék | |
Jegyzetek | 457 |
Irodalomjegyzék | 476 |
Filmcím-mutató | 483 |
Névmutató | 494 |