1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Válogatott tanulmányok

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 418 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 18 cm x 12 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A francia Christian Metz írásaiból összeválogatott kötettel nem első ízben kerül a magyar olvasó kezébe filmszemiotikai tárgyú tanulmánygyűjtemény. A szerző ennek az új és sokat vitatott... Tovább

Előszó

A francia Christian Metz írásaiból összeválogatott kötettel nem első ízben kerül a magyar olvasó kezébe filmszemiotikai tárgyú tanulmánygyűjtemény. A szerző ennek az új és sokat vitatott tudománynak, a szemiotikának egy szakágazatát, a filmszemiotikát tekinti fő kutatási területének, noha számos, az általános és a vizuális szemiotika tárgykörébe sorolható írás is tanúskodik tágabb érdeklődési köréről. Épp ezért, a "Film és szemiotika" című kötet nemcsak a szemiotika és a film iránt érdeklődők számára érdekes és gondolatgazdag olvasmány, hanem mindazok érdekes gondolatokat fedezhetnek fel benne, akik a vizuális kultúra közös jellemzőire kíváncsiak. Számos idegen nyelvű fordítás után magyar nyelven kötetbe gyűjtött Mezt-tanulmányok lehetőséget adnak a magyar filmtudományi közvélemény, a filmelmélet iránt érdeklődők, a társtudományok művelői, sőt a film iránt nem szakmai érdeklődést tanúsító olvasóközönség számára is, hogy megismerkedjen azzal a nemzetközi tudományos életben elismert és méltatott (film) szemiotikai elmélettel, amely a szerző nevéhez fűződik. E tanulmányok ismeretében bizonyára érdemi és nem érzelmektől hevített vita alakul majd ki a filmszemiotikai helyéről, eredményeiről, hiányosságairól. Vissza

Tartalom

Christian Metz: Előszó a magyar kiadáshoz5
Szilágyi Gábor: Bevezetés7
Jegyzetek17
A film szemiotikai elméletéből21
A film fogalmán belül a filmi alkotás23
A filmi alkotáson belül maga a film41
A film egy másik értelemben41
Az anyagi egyneműségtől a kódbeli egyneműségig: korai következtetések43
Ugyanaz a kód több "nyelv"-ben, több kód egyetlen "nyelv"-ben48
A filmi sajátosság, filmi nyelv64
Filmi és filmbéli, filmi de nem filmbéli, filmbéli, de nem filmi73
A filmalkotás abszolút értelemben81
Filmalkotás, film81
Filmalkotás és film közös területe és annak határai82
A filmi kódok pluralitása (többértelműsége)87
Általános és sajátos kódok87
Két tengely menti pluralitás91
Még egyszer: A filmi nyelv96
A kódtól a rendszerig, a közléstől a szövegig100
A "filmalkotások tanulmányozásának" két különböző eljárása100
Kód, - egyedi rendszer107
Még egyszer: Általános és sajátos kódok115
A szakszavak kérdése120
A "közlés struktúrája" vagy a szövegé?126
A szövegrendszerek130
A filmalkotás mint egyedi egész130
A filmalkotások rendszere, elrendezésként való értelmezése141
A filmin és a filmin kívüli: valamely kettősségtől a sokféleségig150
Az olvasatok: több szövegrendszer egyetlen szövegért168
Szövegbeliség és "egyediség"
Valamely filmalkotásnál nagyobb vagy kisebb filmbéli szövegek173
Filmalkotások csoportja, filmalkotások osztálya182
A "sajátos kód"-tól az alkódig (harmadszor)186
Egyes alakzatok panszemikus tendenciája189
Kód (alkód) harmadik alkalommal198
A rendszer és a szöveg206
Szövegiség és általánosság212
A paradigmatikus és a szintagmatikus219
A szintagmatikus és a szövegi219
A szintagmatikus és a paradigmatikus, a szintagmatika és a paradigmatika222
A "vizsgált tárgy" előéletének fokozatai227
A paradigmatika és a szintagmatika körkörössége228
A szintagmatikus és az egymásutániság232
A paradigmatikus és a szintagmatikus a szövegrendszerekben233
A pertinens egységek problémája245
A minimális egységek többféle típusa ugyanabban a szövegben245
Több filmi egységtípus a filmalkotásban246
A minimális egységek meghatározása és a nyelvtan együttesének vizsgálata253
Több filmin kívül eső egységtípus a filmalkotásban254
Pertinens egységek: a méretek változatossága256
Pertinens egységek: a formák változatossága258
A "filmi jel" fogalmának kritikája263
"Specifikus", "nem-specifikus": egy betartott felosztás relativitása268
A nyelvek szeminológiai interferenciái268
A specifikus vonások összefonódása: a többszörös specifikusság, a specifikusság fokozatai és módjai273
A nyelv mint a kódok kombinációja289
A nem-specifikus kódok. A tartalom és a kifejezés kódjai296
Összefoglalás: a filmi nyelv és a filmbéli írásmód305
Általános filmi kódok vizsgálata311
A filmi montázs313
A tagolás jelölése a játékfilmekben322
A megszakított filmalkotás322
A folyamatos filmalkotás324
Kötelező interpunkció, "fakultatív" interpunkció329
Néhány különleges esetről333
Az éles vágás337
Az "átmenet" fogalma kapcsán340
Interpunkció, elválasztás342
Visszatérés az éles vágáshoz347
Interpunkciós jelek vagy a jelek interpunkciós használata351
Az elsötétedés és az úsztatás352
A filmtrükk356
A képszalag fogalma356
Trükkök és színtaktikai jelzések358
Taxémák és exponensek359
A film előtti trükkök és filmi trükkök362
Észrevehetetlen trükkök, láthatatlan trükkök, látható trükkök365
A trükk mint bevallott machináció367
A trükk mint a cselekményalakítás eszköze368
Trükkök és retorikai jelölés: bizonytalan határok369
A filmtrükktől a filmig mint trükkig373
A kulturális kódok vizsgálata377
Az elbeszélés problémája a filmben379
Jegyzetek390

Christian Metz

Christian Metz műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Christian Metz könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem