René Zazzo: Egy marxista pszichológus - Henri Wallon (Ford. Molnár Irén) | 5 |
Mérei Ferenc: Henri Wallon élete, munkássága, pszichológiája | 13 |
Élete | 17 |
Művei | 22 |
A Wallon - Piaget-vita. A fejlődés dialektikája | 33 |
Wallon rendszere | 49 |
Wallon műveinek hatása Magyarországon | 53 |
A személyiség fejlődésének szakaszai a gyermekkorban (Ford. V. Binét Ágnes) | 56 |
A jellem eredete | 66 |
A személyes érzelmek előtörténete (Ford. Mérei Ferenc) | 66 |
Bevezetés. A jellem problémája | 66 |
Az éntudat | 79 |
Pszichofiziológiai előzmények az első hat hónapban | 79 |
A szinkrétikus szociabilitás | 87 |
A differenciált szinkrétizmus | 96 |
A féltékenység | 96 |
Az együttérzés (A szimpátia) | 99 |
Érzelmi mimikri és szociabilitás | 100 |
Poszturális képlékenység és belső megformulázás | 104 |
Az érzelmi mimikritől az együttérzés megnyilvánulásáig | 106 |
Együttérzés és képzet | 109 |
Együttérzés és beszéd | 111 |
A "felcserélhető személyiségek" szakasza | 115 |
A személyiség világa (A hároméves kor) | 122 |
Az én hangsúlyozása és az objektivitás | 122 |
Összefoglalás | 128 |
A cselekvéstől a gondolkodásig. Összehasonlító lélektani tanulmány (Ismerteti: Mérei Ferenc) | 134 |
Piaget magyarázóelvei: az izomorfia és a mozgásos sémák | 136 |
Piaget fejlődéselméletének kritikai elemzése | 139 |
A gesztus helyettesítheti a tárgyat | 142 |
Az utánzás | 144 |
A rítus | 146 |
A szimbolikus funkció | 148 |
A szinkrétikus gondolkodás | 151 |
A gondolkodás eredete (Ford. Kiss Árpád) | 156 |
Bevezetés | 156 |
Az intelligencia kétféle magyarázata | 157 |
Az ösztön és az intelligencia | 159 |
A gyakorlati intelligencia és a gondolkodás | 161 |
Az ismeretelméletek | 163 |
A kikérdezés módszere | 168 |
Az elemi struktúrák | 170 |
A "párok" | 170 |
A "gondolatszökellés" | 172 |
A molekuláris gondolkozás | 174 |
Első próbálkozások a pár túlhaladására | 180 |
A helyfogalom | 183 |
A hely és a dolog egybefolyása | 184 |
A tér mint minőség | 189 |
A tér mint ok | 191 |
Helyrajzi meghatározatlanság | 194 |
A konkrét kiterjedés és a környezeti tér | 199 |
Az érzékelhető és a gondolható tér | 203 |
A fogalomalkotás kezdetei | 207 |
A gyermek értelmi magatartása | 207 |
A fogalmi-szóbeli magatartás | 211 |
A gyermeki gondolkodás szaggatottsága | 215 |
A páros szerkezettől a sorig | 218 |
Általános következtetések | 227 |
A gondolkodás szervi és értelmi struktúrái | 229 |
Értelmi struktúrák és a dolgok struktúrái | 233 |
A szubjektív létezés és a dolgok léte | 236 |
A szellem és az anyag dialektikája | 243 |
A fejlődés és a valóság tartományainak rangsora | 245 |
A lehetséges elgondolása objektiválja a valóságot | 254 |
Funkcionális átvitel és műveleti szimbolizmus | 258 |
Az "én" és a "másik". A "socius" szerepe az éntudatban (Ford. V. Binét Ágnes) | 260 |
Az éntudat szintjei és ingadozásai (Ford. Mérei Ferenc) | 274 |
A szociabilitás fejlődési fokozatai a gyermeknél (Ford. V. Binét Ágnes) | 292 |
A fiziológiai szimbiózis | 294 |
Az érzelmi szimbiózis | 297 |
A váltakozó és a kölcsönös reakciók | 299 |
A családi konstelláció és a személyi differenciálódás | 299 |
Az individuáció és a csoport | 303 |
A társadalmi értékekhez vezető őt | 309 |
A felelősség szelleme | 313 |
A környezet, a csoport és a gyermek lelki fejlődése (Ford. V. Binét Ágnes) | 317 |
Metafizikai lélektan vagy dialektikus lélektan (Ford. V. Binét Ágnes) | 334 |
A közölt tanulmányok lelőhelye | 350 |
Jegyzetek (Mérei Ferenc) | 351 |
Névmutató | 358 |
Tárgymutató | 361 |
Irodalom | 367 |
Henri Wallon művei | 367 |
Önálló kötetek | 367 |
Tanulmányok, cikkek, előadások | 368 |
A Wallon munkásságát ismertető irodalom | 369 |