Fülszöveg
Vannak a művészet világában tetőző Vagy hanyatló periódusok - azok az évek azonban, amelyekben Róbert Schumann az általa alapított és szerkesztett Neue Zeitschriít für Musik tanulmányait, cikkeit, kritikáit írja, a születés esztendői. Ez idő tájt - a 19. század harmincas éveiben - alakul ki a szó modern értelmében vett opera- és hangversenyélet, a zenei sajtó, a zenekritika és zenei 'publicisztika, az intézményes zeneoktatás, sőt az első kritikai i: kiadások - összkiadások -is ekkoriban születnek meg.
Schumann avatott tollforgató, de nem hagyhatjuk ügyeimen kívül, hogy egyrészt igazi hivatása a zeneszerzés, másrészt korának hű gyermeke, tehát nem idegen tőle az indulat, sőt a csapongás sem. Ezért írásaiban megfigyelhető bizonyos B rapszodikus jelleg, ez azonban nem hiányosság, hanem „ szín, személyiségjegy, érték. Izgalmas élmény megismerni a megháromszorozott alkotói-kritikusi szubjektum alteregóit: a harcias Florestant, a szelíd Eusebiust és a kiegyensúlyozott Raro mestert. Az...
Tovább
Fülszöveg
Vannak a művészet világában tetőző Vagy hanyatló periódusok - azok az évek azonban, amelyekben Róbert Schumann az általa alapított és szerkesztett Neue Zeitschriít für Musik tanulmányait, cikkeit, kritikáit írja, a születés esztendői. Ez idő tájt - a 19. század harmincas éveiben - alakul ki a szó modern értelmében vett opera- és hangversenyélet, a zenei sajtó, a zenekritika és zenei 'publicisztika, az intézményes zeneoktatás, sőt az első kritikai i: kiadások - összkiadások -is ekkoriban születnek meg.
Schumann avatott tollforgató, de nem hagyhatjuk ügyeimen kívül, hogy egyrészt igazi hivatása a zeneszerzés, másrészt korának hű gyermeke, tehát nem idegen tőle az indulat, sőt a csapongás sem. Ezért írásaiban megfigyelhető bizonyos B rapszodikus jelleg, ez azonban nem hiányosság, hanem „ szín, személyiségjegy, érték. Izgalmas élmény megismerni a megháromszorozott alkotói-kritikusi szubjektum alteregóit: a harcias Florestant, a szelíd Eusebiust és a kiegyensúlyozott Raro mestert. Az a körülmény, hogy az ő eltérő beszéd-| és gondolkodásmódjuk érzékeny többszólamúsága az írásoknak
finoman ellenpontos jelleget ad, arra is figyelmeztet, hogy Schumann szövegeit olvasni mindig személyes tapasztalat, hogy a kritikákon keresztül bizalmas közelségbe kerülünk a zeneszerző személyiségéhez.
A Schumann írásaiból válogató kötet régi adóssága a magyar zenei könyvkiadásnak. A többségében rövid, mindössze néhány !oldal terjedelmű szövegek nemcsak a 19. századi zenei élet I fontos dokumentumai, amelyek többek között Liszt, Chopin vagy Mendelssohn korabeli recepciójára vetnek fényt, hanem a modern zenekritika műfajának születését is nyomon , követhetjük belőlük.
Vissza