1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Válogatott ifjúságszociológiai tanulmányok

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Szeged
Kiadó: Belvedere Meridionale
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 311 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-9573-85-7
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

„Sokszor egy művészeti alkotás többet jelent számomra egy probléma felvetésénél, mint egy szakmai tanulmány. Nagyon szeretek tanítani, a tanításban az a művészet, hogy minden emberben megtaláljam a mást, a tehetséget. Szerintem egy tanárnak az a feladata, hogy ezt megtalálja, sajnos nem mindig sikerül. Amíg a 20. század a tömegek társadalma volt, addig a 21. század mindenféle problémák ellenére a visszatalálás az egyénhez. Egyre szélesebb rétegek tudnak filozofálni, nemcsak pár ember, mint a görögöknél. Az individualizálódás a társadalmasodás egyik oldala, hogy találjunk valami olyasmit másban, ami érdekes, és megoldást adhat. Az elmagányosodó világot szerintem felváltja majd ez a társkereső'kommunikáló világ. A tömegesedő egyetem juttat el minket ahhoz az egyetemhez, ami minden egyénben meg tudja találni azt az értéket, tudást, ami megkülönbözteti társaitól." Gábor Kálmán

Tartalom

I. BEVEZETÉS
II. ELMÉLETI KERETEK ÉS FOGALMAK 15
1. Korszakváltás és társadalmi feltételek 15
2. Változó struktúra, változó ipari társadalom 17
3. Civilizációs fejlődés és az ifjúsági kultúra korszakváltása 20
4. A felsőoktatás változása 22
5. A kulturális és gazdasági társadalmi reprodukció módozatai.
A két ifjúsági korszak 24
5.1. Az átmeneti ifjúsági korszak 29
5.1. Az iskolai ifjúsági korszak 30
6. A két ifjúsági korszak dimenziói 31
7. Az ifjúság fogalmának az újraértelmezése 32
8. Korszakváltás és nemzedéki szerveződés 34
9. Az ifjúsági életszakasz a nyugat-európai társadalmakban 37
10. Az ifjúsági életszakasz a kelet európai társadalmakban 39
11. Az ifjúsági kultúra korszakváltása - két ifjúsági modell 48
11.1. Az ifjúsági életszakasz két típusa 48
11.l.a. A család 51
ll.l.b. A munkaidő, szabadidő 52
ll.l.c. Kultúra, politika 53
III. A MAGYAR FIATALOK IFJÚSÁGI KORSZAKVÁLTÁSÁNAK KEZDETEI 59
1. A magyar és a nyugatnémet fiatalok a nyolcvanas években 59
1. A klasszikus ifjúsági modell bővülése 62
1. Az ifjúkori életút eltérései a kulturális színvonal szerint 68
2. A magyar fiatalok önállósodásának a nyugat-európaitól eltérő útja ... 73
3. A középiskolát végzettek középosztályosodása 73
3.1. A fiatalok társadalmi státusza 73
3.2. Iskola és társadalmi reprodukció 75
3.3. A középiskolások rekrutációs köre 78
3.4. Az iskolatípusok különbségei 79
3.5. A családi háttér és a középiskola 80
3.6. Gyerekkori környezet. Családi nevelés 81
3.7. A tanulmányi eredmények alakulása. Homogenizáció és szelekció. 84
3.8. A középiskolát végzettek céljai 87
3.9. A családi és középiskolai státusz kölcsönhatása és életkarrier 91
3.10. A fiatalok társadalmi csoportjai - életstratégiák 95
3.11. A magyar fiatalok „lázadásának" kifejezője: a privatizáló konformizmus 102
4. Értékek, orientációk, ideológiák az egyetemi hallgatók körében.
Az értelmiségi minták erodálódása 103
4.1. Célok, aspirációk, csoport-hovatartozási tudat 108
4.2. Burzsoá és/vagy citoyen - polgárosodás? 112
4.3. Polgárosodás felemássága: a dzsentrizálódás 114
5. A középiskolát végzettek középosztályosodásának kérdőjelei 117
6. Az ifjúsági kultúra és a fiatalok társadalmi orientációs mintái 119
6.1. A fiatalok önállósodása és ifjúságcentrizmus 119
6.2. A fiatalok társadalmi orientációs mintái 121
6.3. A társadalmi orientációs minták összehasonlítása és a történeti
háttér (Nyugatnémet fiatalok 1984 - magyar fiatalok 1985.) 123
6.3.a. A nyugatnémet fiatalok 123
6.3.b. A magyar fiatalok 1985 125
6.3.c. Az ötvenes évek nyugatnémet és a hatvanas évek magyar ifjúsága 125
6.3.d. A társadalmi orientációs minták két iránya 127
6.4. A társadalmi orientációs minták az átmenetben 128
7. A magas és tömegkultúra elkülönülése 129
8. Az ifjúsági korszakváltás kezdetei a nyolcvanas években 133
IV. AZ ISKOLAI IFJÚSÁGI KORSZAK MAGYARORSZÁGON
A KILENCVENES ÉVEKBEN
1. Az ifjúsági korszakváltás felgyorsulása a kilencvenes években 137
2. Kétféle forgatókönyv és társadalom-értelmezés 139
3. A kettős társadalmi szerkezet következménye. A gazdasági-társadalmi
átmenet Soltvadkert példáján 142
4. Esélykülönbségek és az ifjúsági korszakváltás kezdete (Két város:
Salgótarján és Sopron esete) 154
5. Növekvő esélyek, növekvő önállósodás és konfliktusai.
A fiatalok sebezhetősége. A tamási fiatalok helyzete 159
6. Az iskolai ifjúsági korszak kialakulása a '90-es években. 159
A győri fiatalok esete 163
7. A szocializmusok különbsége. A fiatalok és az etatista forgatókönyv:
kitekintés a határon túlra I75
7.1. A kelet-közép-, és kelet-európai fiatalokat érintő változások 176
7.2. Az individualizációs modell. Az átmenet sokszínű volta 179
V. A FIATALOK SZOCIALIZÁCIÓJÁNAK MEGVÁLTOZÁSA:
A MÉDIA ÉS FOGYASZTÁS SZEREPE: A FIATALOK INDIVIDUALIZÁLÓDÁSA 191
1. Ifjúsági korszakváltás - globalizáció - posztmodern társadalom 191
2. A fiatalok individualizálódása 195
2.1. Progresszív individualizáció 197
2.2. Regresszív individualizáció 197
2.3. Alternatív individualizáció 198
3. A média és a fogyasztói ipar növekvő szerepe 200
4. A középosztályosodás és a fiatalok fogyasztói státusza 201
5. Az új kommunikációs státusz és a generációs szakadék 203
6. Elektronikus eszközök és új szóbeliség 206
7. Az iskolai korszakváltás, az „iskolátlanítás" és az átalakulás megkésettsége 208
8. Alternatív világok; TAZ-ok, MUD-ok és blogok 210
9. A médiafogyasztás és átlépés az információs társadalomba 211
10. Az ifjúsági kultúrát befolyásoló tényezők modellje 213
VI. AZ OKTATÁSI RENDSZER EXPANZIÓJA ÉS A FIATALOK ESÉLYEI - ÁTMENET AZ ISKOLÁBÓL A MUNKÁBA 215
1. Az oktatási rendszer és egyenlőtlenségek 215
2. Az oktatási rendszer átalakulása 216
3. Az iskolázottsági szint emelkedése. Átmenet az iskolából a munkába 217
4. Iskolázottság és a regionális különbségek 221
5. Etnikai egyenlőtlenségek - roma fiatalok 223
6. Növekvő bizonytalanság és sebezhetőség 225
7. A magyar fiatalokat érintő kihívások az iskolai ifjúsági korszakban
- növekvő esélyek, növekvő sebezhetőség 226
VII. A MÉDIA ÉS AZ INTERNET SZEREPE A FIATALOK
ÉRTÉKORIENTÁCIÓJÁNAK, VALAMINT POLITIKAI
CSELEKVÉSI MINTÁINAK ÁTALAKULÁSÁBAN 231
1. Ifjúsági kultúra megváltozása - a piac szerepének térhódítása
- ifjúsági lázadás 231
2. Az ifjúsági korszakváltás és a nyolcvanas évek középosztályosodása . 232
3. Fordulat az új fiatal középosztály politikai orientációjában 238
4. A felsőoktatás expanziója és az új fiatal középosztály 239
5. Az új fiatal középosztály - fogyasztási és kommunikációs státusz.
(a fejezet ismétlés) 240
6. Média, fogyasztás és ifjúsági kultúra 242
7. A kommunikációs státusz kiépülése és az értékrend változása 244
8. A posztkonvencionális politikai cselekvés alakulása és a média 245
VIII. A MAGYAR FIATALOK A VILÁGKOCKÁZATI TÁRSADALOMBAN. ÖSSZEGZÉS 251
1. A perifériáról a centrumba. Ifjúsági korszakváltás - társadalmi
átalakulás- globalizáció és a magyar fiatalok 251
2. A fiatalok és a világkockázati társadalom 256
3. A fiatalok fogyasztói stílusának megváltozása 258
4. Globális és lokális polaritások 259
5. Származási és generációs különbségek 260
6. Néhány megjegyzés a jelenlegi válsághoz 261
IX. IRODALOM 263
X. GÁBOR KÁLMÁN (1948-2009) PUBLIKÁCIÓINAK BIBLIOGRÁFIÁJA 297

Gábor Kálmán

Gábor Kálmán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Gábor Kálmán könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem