kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Magánkiadás |
---|---|
Kiadás helye: | Szombathely |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött keménykötés |
Oldalszám: | 733 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 29 cm x 21 cm |
ISBN: | 963-00-5036-6 |
I. kötet | |
Bevezetés | 3 |
I. rész | 5 |
A valláspedagógia alapkérdései | 5 |
A valláspedagógia antropológiai megközelítése és természetes jogosultsága | 7 |
Ember és vallás | 7 |
Minden ember vallásos | 7 |
Valláshelyettesítés avagy pótvallás | 8 |
Szükséges különbségtételek | 8 |
Objektív és szubjektív vallás | 8 |
Vallásosnak lenni szűkebb és tágabb értelemben | 9 |
Alaphelyzetek és vallás | 10 |
Eberi alaphelyzetek | 10 |
Szabadon értelmezhető és értelmezésre szoruló alaphelyzetek | 10 |
A vallás egyfajta értelmezést kínál fel | 11 |
A vallás pszichikai vonzatai | 13 |
Szorongás és vallás | 13 |
Ősi bizalom és vallás | 14 |
Értelemkeresés és vallás | 14 |
A valláspedagógia magától értetődése | 16 |
Problémafelvetés | 16 |
Tanterv a valláspedagógia számára | 16 |
A valláspedagógia önértelmezése | 17 |
A vallásos nevelés vezérmotívumai | 17 |
Kiinduló gondolatok | 17 |
Mi a vallás - körülírási kísérletek | 18 |
A vallásosság távoli területei | 18 |
Sokfajta megközelítés | 19 |
Szentek - a konkrétan megélt vallásosság | 21 |
A vallásos nevelés céljai | 21 |
Emberi kibontakozás és vallásos nevelés | 21 |
Nagykorúság, másolat és klisé helyett | 22 |
Részcélok | 23 |
Eszményképek | 24 |
Az ember, aki feltétel nélkül bízni tud | 24 |
Az ember, aki merte az életét átalakítani | 25 |
Az ember, aki ismeri a fejlődést! | 25 |
Az ember, aki képes a párbeszédre | 25 |
Az ember, aki tud ünnepelni és gyászolni | 26 |
Az ember, aki képes az odaadásra és szeretetre | 26 |
Az ember, aki képes a szolidaritásra | 26 |
Az ember, aki képes arra, hogy arról a reményről beszéljen, amelyből él | 26 |
A vallásos nevelés legitimációja | 26 |
Problémafelvetés | 26 |
Fogalomértelmezés | 27 |
Kifogások a kisgyermekkori vallásos "befolyásolás" ellen | 28 |
A vallás szabad választhatósága | 28 |
Kritikai megjegyzések | 28 |
A vallásos nevelés legitimációja | 29 |
Az embernek szüksége van a tanulásra és a nevelésre | 29 |
Az ember átlépi határait és kitágítja a horizontját | 29 |
A vallást és a vallásosságot a törvény védi Magyarországon | 30 |
Meghatározó előnyök | 32 |
Mi a nevelés alapvető célja? | 33 |
Világ- és emberkép | 33 |
Istenkép | 33 |
Összefoglalás | 34 |
A nevelés története az újraevangelizálás szemszögéből | 34 |
Nevelés - keresztény nevelés | 39 |
A nevelés etimológiája, - fogalma és meghatározása | 39 |
A nevelés legfontosabb jegyei és követelményei | 40 |
A nevelés alapját meghatározó kérdések megválaszolása | 41 |
A allásos- kereszténynevelés feladatai | 42 |
A nevelés szakmai megközelítése | 43 |
Az ember nevelhetősége | 47 |
A nevelés joga és kötelessége | 48 |
A nevelés fórumai | 50 |
A keresztény nevelés biblikus és teológiai alapjai | 51 |
Isten nevelési célja és eszközei | 53 |
Jézus Krisztus Izrael nevelője | 56 |
A nevelés biblikus - teológiai jellemzése | 57 |
A teológiai antropológia alapelvei a keresztény nevelésben | 59 |
A tanúságtételre nevelés (Martyria) | 60 |
A személyes igaz beszédtől a vértanúságig | 60 |
Jézus Krisztus Isten kegyelmének tanúja-vértanúja | 62 |
Krisztus, - a megtestesült kegyelem tanúi | 62 |
Liturgikus gyakorlatra nevelés (Liturgia) | 64 |
Liturgia és Isten-tapasztalás | 64 |
Milyen ember tapasztalja meg a liturgiában az Istent? | 65 |
Milyen az Isten-tapasztalásunk a liturgiában? | 67 |
Mi szükséges az Isten-tapasztaláshoz a liturgiában? | 69 |
Milyen az a liturgia, ahol az Isten-tapasztalásunk történik? | 70 |
MIlyen Istent tapasztalunk a liturgiában? | 71 |
A szolgálat szellemére és gyakorlatára nevelés (Diakónia) | 71 |
A szolgálatok sokfélesége | 72 |
Mit jelent "szolgálni"? | 73 |
A keresztény szolgálat nagysága | 74 |
A vallás és a személyiség felépítése | 75 |
Szociabilizáció | 75 |
A kultúrába ágyazás és szocializáció | 75 |
Szociabilizáció | 75 |
A vallásosság kifejezése | 76 |
Mi a vallásosság? | 76 |
A vallásosság alternatív kifejezései | 76 |
A törekvő vallásosság kritériumai | 79 |
Vallásos nevelés, mint meghívás a hitre | 79 |
Spontán részvétel a felnőttek hitében | 79 |
A kérdezésre való bátorítás | 79 |
Vallásos megalapozás és közvetítés | 80 |
A vallásos nevelés ratifikációja | 80 |
A vallásos magatartás felépítése | 80 |
Fogalom meghatározás | 80 |
A magatartások felépítése | 81 |
A magatartás ábrázolása | 81 |
A vallásos magatartások felépítése | 81 |
A funkcionális komponens | 81 |
Az affektív komponens | 82 |
A kognitív komponens | 82 |
Vallásos tapasztalat | 83 |
Odavezető utak | 83 |
Tapasztalathiány és elidegenedés | 84 |
Mi a tapasztalás? | 84 |
Egész és részlet | 84 |
Mások tapasztalata | 85 |
Tapasztalataim keretei | 86 |
Individuális megilletődöttség | 86 |
Keresés és megérzés | 86 |
Tapasztalat és nyelv | 86 |
Összefoglalás | 87 |
Tapasztalat és a Biblia | 87 |
Tapasztalat és vallásos nevelés | 88 |
A mindenkori emberi tapasztalat mint kiindulópont | 89 |
Mások hittapasztalata mint kiindulópont | 89 |
Vallásos tapasztalat mint segítség a tapasztalathiánnyal és a zelidegenedéssel szemben | 90 |
A tapasztalat mint út | 90 |
Vallásos szocializáció | 91 |
Problémafelvetés | 91 |
Vallás az egyes ember életében | 91 |
Honnan veszi az ember az élettudást? | 93 |
Fogalommagyarázat | 94 |
Az emberré válást meg kell tanulni | 94 |
Szocializáció | 94 |
A fejlődés új megoldásokat követel | 95 |
Vallás és társadalom | 96 |
A vallás helyzete a mai társadalomban | 96 |
A vallás "helycseréje" | 98 |
Búcsú a második felvilágosodástól | 99 |
A kereszténység megváltozott szerepe | 100 |
Az egyházi öntudat és önértékelés megváltozása | 100 |
Az ellátottól a gondolkodó közösségig | 102 |
Az egyházi szocializáció megváltozott stílusa | 103 |
Vallási szocializáció hordozói | 104 |
A probléma általános felvázolása | 104 |
A család | 105 |
Óvoda és iskola | 106 |
A keresztény egyházak | 107 |
A szimbólumok és rítusok jelentősége | 109 |
Szimbólumok és rítusok a jelenlegi ipari kultúránkban | 109 |
Szimbólumok szerepe a vallási szocializációban | 110 |
A szentségek | 111 |
Ünnepek és ünneplés | 113 |
Összefoglalás | 114 |
Etikai - erkölcsi nevelés | 114 |
Kiindulópont | 114 |
Erkölcs és önazonosság | 115 |
Az etikai kihívás: Mit tudunk tenni - mit szabad tennünk? | 115 |
Az etikai prularizmus | 116 |
Vallás és etika: "Ti vagytok a föld sója, ti vagytok a világ világossága!" | 117 |
A személyes életorientáció | 117 |
Etika - morál - erkölcs | 118 |
Mit kellene tanulni? | 119 |
A közös világ-környezet, - Én, feladatkörök | 119 |
Jézustól tanulni | 120 |
Tapasztalatko az etikai tanulás számára | 124 |
"Megbízhatok benne": a bizalom élménye | 124 |
"Nem megy": Kontraszt-tapasztalat | 125 |
"Ezt megértem": értelmi tapasztalat | 125 |
"Ami engem illet": motivációs élmény | 126 |
Megtanulni a lelkiismeretet | 127 |
Követtél a lelkiismeretüket | 127 |
A lelkiismeret fejlődése | 130 |
A moráli megítélés fokozatai | 132 |
Hogyan történik az etikai tanulás? | 133 |
Dicséret és büntetés | 133 |
Tanulási modellek | 134 |
Tanulni, belátás által | 135 |
Etikai nevelés az iskolában | 136 |
Érvek pro és kontra | 136 |
Mit tehet az iskola az etikai tanulásért? | 137 |
A vallásoktatás színtere | 139 |
Valláspedagógiai impulzusok | 139 |
Türelem és higgadtság | 139 |
Szociális kreativitás | 140 |
"Nem bűn nélküli, hanem kialakított élet". (Adolf Exeler) | 140 |
Úton lenni | 141 |
Egy további horizont | 141 |
Közös növekedés | 142 |
Hit, remény, szeretet | 142 |
II. rész | 145 |
Vallásos nevelés az iskolában | 145 |
Iskolakultúra | 147 |
A szituációhoz | 147 |
Az iskola humanizálása | 147 |
Iskolai élet és iskolakultúra | 147 |
Realitás és ideál között | 148 |
Az iskola-gettók megnyitása | 148 |
A valláspedagógia érdeke az iskolai kultúrában | 148 |
Az iskolakultúra elemei | 149 |
Tapasztalatok, felfedezések, adalékok | 149 |
Az iskola tere | 149 |
Kapcsolat egymással és a tárgyakkal | 150 |
Út a csendbe | 151 |
A konkrét cselekvés aktiválása | 151 |
Zenei kultúra, ünnep és ünenplés | 152 |
A tantárgy vallásos dimenziója | 153 |
Az Egész megtapasztalása a részben | 153 |
Isten emberré válása | 153 |
Az iskola mint az emberi valóság feltárása | 153 |
A tanár szerepe | 153 |
Az oktatás egyes területei | 154 |
A zenei terület | 157 |
Összefoglalás | 158 |
Az iskolai ima | 158 |
Az iskolai ima története | 158 |
Az iskolai ima problematikája | 159 |
A tanár feladata | 159 |
Az ima formái | 159 |
Ima, szűkebb és tágabb értelemben | 159 |
Összefoglaló áttekintés | 160 |
Kialakítási lehetőségek | 160 |
Motiválás és értelemfeltárás | 161 |
Gyülekezet | 161 |
Variációk | 161 |
Vallásoktatás az általános iskolákban | 162 |
Történeti áttekintés | 162 |
A kezdetek | 162 |
A középkor és az újkor | 162 |
Új kérdésfelvetések | 163 |
Vallásoktatás az iskolában | 163 |
A vallásos nevelés mint az iskola feladata | 163 |
A vallásoktatás megalapozása | 164 |
Általános célok | 165 |
A VO képzési funkciói | 166 |
Jogi alapok | 167 |
A mai vallásoktatás alaptípusai | 170 |
Bibliaorientált VO | 170 |
Problémaorientált VO | 171 |
Terapeutikus VO | 171 |
Interaktív VO | 171 |
A közösségi katekézis | 172 |
A vallástanár, mint illetékes személy | 172 |
A szülők és a tanulók elvárásai | 173 |
Az iskola és az egyház elvárásai | 173 |
A vallástanár szerepe | 173 |
Az istenhit | 174 |
Friedrich Nietzsce "bolond embere" | 174 |
Isten - illúzió? | 175 |
Ateizmus napjainkban | 178 |
A teológia és a valláskritika párbeszéde | 179 |
Mert hiábkból tanul a teológia és a valláspedagógia is | 182 |
"Isten" - képek | 182 |
Vallási torzszülemények | 183 |
A filozófusok Istene avagy a Hit Istene? | 184 |
Az emberek szava mint Isten szavának hordozója | 185 |
Amit a Biblia mond Istenről | 187 |
Isten hívószava a bizonytalan jövőbe | 187 |
Harc és viaskodás Istennel | 189 |
Elcsodálkozni Istenen | 191 |
Az Isten és az Úr Jézus Krisztus | 192 |
"Rabbi, hol lakol?" | 192 |
"Te vagy a Messiás!" | 193 |
A keresztrefeszített, aki feltámadott | 194 |
Ki beszél Istenről? Ki kérdez Isten holléte felől? | 198 |
Miért van valami és miért nincsen semmi? (filozófia) | 198 |
Milyen neveket adtak Istennek? (Összehasonlító vallástörténet) | 199 |
Istenképek és uralkodási formák (szociológia) | 199 |
Isten-érzés? (pszichológia) | 199 |
Isten-felszabadító? (felszabadítási mozgalmak) | 200 |
Isten-megnyilatkozás? (teológia) | 200 |
A hit által adott válaszok | 200 |
Istenben hinni annyit jelent, mint bízni benne és rábízni magunkat | 201 |
Isten fölöttem - velem - bennem | 201 |
"Ne alkoss magadnak képet!" | 202 |
Mesélni - imádkozni - énekelni | 202 |
Az istenkép kialakulása - Valláspedagógiai aspektusok | 204 |
Általános jellemzők | 204 |
Meghatározó élmények és istenkép | 204 |
A szeretet és a közösség élménye | 211 |
A gondolkodás fejlődése és istenkép: A vallásos ítélet lépcsőfokai | 215 |
Személyiségfejlődés és hit: A hit állomásai | 218 |
Társadalom és Istenkép | 220 |
Fogyasztói/termelői társadalom és istenkép | 220 |
Felszabadítási gyakorlat és Istenkép | 222 |
Valláspedagógiai konzekvenciák | 223 |
Identitáskeresés és hit | 224 |
Az identitáskeresés, mint feladat | 224 |
Identitásmodellek | 226 |
Az identitás, mint az egyensúly elnyerése (Erik H. Erikson) | 226 |
Az identitás mint a félelem legyőzése (Fritz Riemann) | 228 |
Az identitás mint út önmagunkhoz (Carl Gustav Jung) | 230 |
Az önmegvalósítás állomásai | 232 |
Az elahtárolódó önmegvalósítás | 232 |
A transzcendentáló önmegvalósítás | 233 |
Az ökológiai önmegvalósítás | 233 |
Összefüggés identitáskeresés és hit között | 234 |
Az önmagunkhoz vezető göröngyös út és a hit ebben betöltött szerepe | 234 |
Az élet természetes velejárói problémává válnak | 235 |
"Akárki legyek is, Te ismersz" | 236 |
Ki vagyok én? - A hit által adott válaszok | 238 |
Ki segít nekem? Önmagunk megtalálása - közösség - fiatalko csoportja | 239 |
Identitáskeresés a fiatalok vallásaiban | 240 |
Ki jelentsen számomra orientációt? - A hit fajtái és életminták | 241 |
Az identitáskeresés útjai | 245 |
A személyes feltételek megtapasztalása és elfogadása | 245 |
Az identifikációktól való megszabadulás | 246 |
Az erős "én" elnyerése | 247 |
Az agresszív és a szexuális ösztönök megváltozása és érettebbé válása | 248 |
Az emberi lét alapvető adottságainak igenlése | 249 |
Útban a teljesség felé | 250 |
Az integráló és infantilissá tevő hit | 250 |
A hit félelmet legyőző és személyiséget erősítő elemei | 251 |
Az identitást elősegítő egyházstruktúrák | 252 |
Vallásos nevelés és identitáskeresés | 255 |
Kitekintés: Induljunk el az új lehetőségek útján | 255 |
A szimbólum mint vallásos beszédforma | 256 |
Így élünk mi emberek | 256 |
Üdvözlés - Ünneplés - Búcsúzás | 256 |
Mindennapi tájékozódási pontok | 256 |
Amilyennek mutatjuk magunkat | 257 |
A Külső és a Belső | 257 |
Éltető források avagy üres vízfolyások | 259 |
Az összeillesztett gyűrű - A szimbólum | 259 |
A szimbólum - jel fogalmak tisztázása | 260 |
A szimbólum megközelítése | 261 |
Szóbeli/cselekedetbeli/tárgybeli szimbólumok | 263 |
A szimbólumok jelentése | 264 |
Ember és világ - világnézet | 264 |
Az emberkép | 265 |
A "totális kommunikáció" és követkeményei | 267 |
Istenkép és emberkép | 267 |
Az inkarnáció - Isten Jézusban emberré lesz | 268 |
Valláspedagógiai következtetések | 269 |
A szimbólumok megnyitják az érzékeket | 269 |
A szimbólumok időt ajánédkoznak - a szimbólumok időbe telnek | 269 |
A szimbólumok új teret nyitnak | 270 |
Újfajta testiség | 270 |
Hagyomány és kreativitás | 271 |
Emberi és vallási műveltség | 272 |
A vallás mint a szimbólumok világa | 272 |
Példák és értelmezések | 273 |
A rózsa | 273 |
A kenyér | 274 |
A kör mint szimbólum | 274 |
A víz | 275 |
A kereszt | 275 |
Mária és Jézus - Anya és Fia | 275 |
Befejezés | 276 |
Keresztény hagyomány a nevelésben | 276 |
Fogalommagyarázat | 277 |
Újból érdeklődünk a hagyomány iránt? | 277 |
A kultúrába ágyazódás problematikája - avagy: Megjegyzések a keresztény hagoymány történetéhez | 278 |
A keresztény hit kultúrába ágyazódása a görög-római világban | 278 |
Hagyomány a középkorban | 278 |
A középkori gyakorlat megkérdőjeleződése a reformációval - a katolikus restauráció - | 280 |
A hagyomány szerepvesztése a felvilágosodástól napjainkig | 280 |
A hagyomány antropológiai dimenziói | 280 |
A hagyomány közösséget teremt | 281 |
A hagyomány identitást sül | 281 |
A hagyomány tudást közvetít | 281 |
A hagyomány segít eltölteni az időt | 281 |
A hagoymány alakítja a teret | 282 |
A hagyomány az érzékekre hat | 283 |
A hagyomány valláspedagógiai dimenziója | 283 |
A hagyomány jelentősége a vallásos tanulási folyamatban | 284 |
A hagoymány szerepe a hit továbbadásában | 284 |
A hagoymány mint hétköznapi szellemiség szerepe | 284 |
A hagoymány jelentőséges a "választott keresztény" számára | 285 |
Az új és megújult hagyomány | 285 |
A hagyomány helye a mai világban | 285 |
Befejező gondolatok | 286 |
Meditálni és ünnepelni a diákokkal | 287 |
Meditálni a diákokkal | 287 |
Valláspedagógiai törekvések | 287 |
Impulzusok saját magunk megtapasztalásához | 288 |
Javaslatok az iskolai gyakorlathoz | 290 |
Megtanulni látni/nézni | 292 |
Valláspedagógiai célkitűzések | 295 |
Az ünnep didaktikájának aspektusai | 296 |
Osztály és ünneplés | 296 |
Gondolatébresztők az osztályünnepségek és - ünnepélyek iskolai gyakorlatához | 297 |
Valláspedagógiai elmélkedések | 302 |
Adventi és karácsonyi szokások | 302 |
Gyakorlati impulzusok | 304 |
Iskola és ökumené | 307 |
A probléma | 307 |
Az evangélikus egyházak és az ökumenikus párbeszéd alakulása | 310 |
Az ökumenizmus helyzete és feladatai hazánkban | 311 |
Ökumenikus feladataink | 316 |
Hittantanárok és hitoktatók ökumenikus találkozója | 321 |
Zárónyilatkozat | 321 |
A középiskolai diákság a vallásokról és az egyházakról | 338 |
Fogalmi magyarázatok | 339 |
Ökuemené | 339 |
Felekezetek és szabadegyházak | 340 |
Világvallások | 340 |
Közös és eltérő vonások | 341 |
A katolikus-evangélikus párbeszéd | 341 |
A felekezetek és a szekták | 342 |
A fiatalok vallásai és az egyházi vallási élet új formái | 342 |
Az ökumenikus mozgalom története | 347 |
Az egyházak világtanácsa | 347 |
A Katolikus egyház és az ökumené | 347 |
A Zsinatot követő párbeszéd | 348 |
A jövő ökumenéje | 348 |
Az ökumené gyakorlatához | 348 |
A kereszténységen belüli ökumené | 349 |
A világvallások ökumenéjének gyakorlatához | 349 |
A szekták tagjaival való ökumenikus bánásmód | 350 |
A vallásoktató és az ökumenizmus | 351 |
Az ökumenizmus és a béke | 351 |
Tanárrá válni - ember maradni | 352 |
Problémafelvetés | 352 |
Olyan könnyen elkallódhatunk | 354 |
Tanárok a nevelési folyamatban | 355 |
Idealizmus és rezignáció között vergődve | 355 |
Félelem és bizalom között vergődve | 356 |
Az élettörténetből fakadó lehetőségek elfogadása | 356 |
A megszabadító hit | 357 |
A feszültséggel küzdő tanár | 357 |
A tanár, mint "önmaga műve" | 357 |
Kapcsolatok felvállalása | 359 |
Belső szabadság és szellemi frissesség | 359 |
A hivatkozási csoportok jelentősége | 360 |
Erősségeim | 361 |
Mi jelent számomra orientációt? | 361 |
A búzaszem ereje | 362 |
Hadd növesszen a lélek szárnyakat | 363 |
Dolgozni: óvni, betelepíteni, hozzásegíteni a növekedéshez | 364 |
Korlátaim | 366 |
"Olyan hangosan kiabál a lényed, hogy nem hallom, amit mondasz" | 366 |
Események, melyek saját korltáainkba ütköztetnek bennünket | 367 |
Hogyan kezeljük ezeket a határélményeket? | 368 |
Jézus mint pedagógus és embertárs | 369 |
A tanító, aki tanul | 369 |
Az emberben rejlő belső erő felfedezője | 370 |
A tanító mint lázadó | 370 |
A tanító, aki "Én"-t mond | 370 |
Impulzusok a változásra | 371 |
Megtalálni saját középpontjunkat - Megnyílni a mélységek előtt | 371 |
Konkrét segítségek | 372 |
A személyes spritualitásom | 373 |
Egyedüllét | 373 |
Tanárként tanárok között | 374 |
Tanárként a társadalomban | 374 |
Tartalomjegyzék | 377 |
II. kötet | |
Isten pedagógiája az Ószövetségben - Jézus pedagógiája az Újszövetségben | 3 |
A tanúságtétel pedagógiai módszere az Ószövetségben | 3 |
A tanúságtétel fontossága általában | 3 |
Ábrahám, Isten első tanúja | 4 |
Mózes, a második nagy tanú | 4 |
Izrael, Isten tanú és misszionárius népe | 5 |
Isten tanúi Izraelben | 7 |
A Messiás, Isten legvégső tanúja | 11 |
Gyakorlati következtetések a mai tanuk számára | 12 |
Jézus pedagógiája | 14 |
Mit gondoljunk jézus pedagógiájáról? | 14 |
Jézus pedagógiájának tökéletesnek kellett lennie | 14 |
Jézus pedagógiájának megismerhetősége | 15 |
Jézus pedagógiája megismerésének korlátai | 16 |
Jézus pedagógiája és Isten pedagógiája az Ószövetségben | 17 |
A tanúságtétel pedagógiai módszere az Újszövetségben | 17 |
Jézussal folytatódik a tanúságtétel pedagógiai módszere | 17 |
Jézus volt Isten eszményi tanúja, akit az Ószövetség megjövendölt | 18 |
Jézus, Isten tökéletes tanújának tartotta magát | 20 |
Jézus, az Atya ideális tanúja maga is tanúkat használ fel tanításának közvetítésére | 23 |
Jézus alapvető fontosságot tulajdonít a tanúságtételnek | 23 |
Gyakorlati következtetések | 26 |
A szenzoriális pedagógiai módszer | 29 |
A szenzoriális pedagógiai módszer az Ószövetségben | 29 |
A gondolat konkrét közlésének általános szükségessége | 29 |
A szenzoriális pedagógiai módszer alkalmazása az Ószövetségben | 30 |
Gyakorlati következtetések | 41 |
A A szenzoriális pedagógiai mdóser az Újszövetségben | 42 |
Jézsu konrkét formában közölte tanítását | 42 |
A Jézus által használt nyelv, képekben igen gazdag | 43 |
Jézus bibliai nyelvezete | 45 |
Jézus alkalmazza a hagymányos izraeli irodalmi formákat | 48 |
Jézus szimbolius cselekedetei | 54 |
Gyakorlati következtetések | 55 |
Az ösztönzés pedagógiai módszere | 57 |
Ösztönzés az Ószövetségben | 57 |
A remény: emberi szükséglet, és az Ósövetség vezérfonala | 57 |
Az első ígéretek | 58 |
Mózes és a bírák kora | 59 |
A királyság korában | 61 |
A babiloni fogság alatt (586-538) | 63 |
A babiloni fogságból történt visszatéréstől a keresztény korszak kezdetéig | 64 |
Gyakorlati következtetések | 65 |
Ösztönzés az Újszövetségben | 66 |
A remény: emberi szükséglet, és a Biblia vezérfonala | 66 |
Jézussal megkezdődik a régi ígéretek megvalósulása, aki nagyobb reményt ad | 66 |
A reménség, az evangélium vezérfonala | 67 |
A megígért ország eljövetele | 68 |
Az elérkezett Országba való azonnali bejutás ígérete | 69 |
Ígéret, hogy az emberek Isten országának tagjai maradnak | 69 |
A már elérkezett Isten országának javaira vonatkozó ígéretek | 70 |
A végleges, mennyei, eszkhatologikus ország ígérete | 72 |
Az eszkhatologikus országhoz kapcsolódó javak ígérete | 73 |
Az ígéretek megerősítése fenyegetésekkel | 74 |
Jézus ígéreteinek alapja | 75 |
Gyakorlati következtetések | 76 |
A kapcsolat pedagógiai módszere | 78 |
A kapcsolat pedagógiai módszere az Ószövetségben | 78 |
A segítő jelenlét megtapasztalása: emberi szükséglet | 78 |
A pátriárkák korában | 78 |
Mózestől Dávidig | 79 |
Dávid korában | 81 |
Salamontól a királyság végéig | 82 |
A babiloni fogságtól a kereszténységig | 84 |
Gyakorlati következtetések | 85 |
A kapcsolat az Újszövetségben | 86 |
A segítő jelenlét megtapasztalása: emberi szükséglet | 86 |
A bibliában Isten megadja az embereknek jelenlétének érzését | 86 |
A kapcsolat pedagógiai eljárása Jézussal eléri a csúcsát | 87 |
Jézus, az isteni jelenlétről szóló bibliai tanítás folytatója | 87 |
Jézus vallásos magatartása megerősíti Isten jelenlétéről szóló tanítását | 88 |
Jézus csodás tevékenysége különösen elősegíti az isteni jelenlét érzését | 90 |
Jézus felfedi személyében az isteni jelenlét immanenciáját | 91 |
Jézus megígéri övéinek az immanens isteni jelenlétét | 93 |
Gyakorlati következtetések | 95 |
A fokozatos kinyilatkoztatás Isten türelme | 97 |
A fkozoatosság pedagógiai elve | 98 |
Az intellektuális fejlődés: az emberi faj törvénye | 98 |
A fokozatosság folyamata a Bibliában | 98 |
Jézus türelme | 99 |
Tanítása során Jézus végtelen türelmet tanúsított | 99 |
Jézus előkészít országának helyes felfogására | 99 |
Jézus felkészült Messiás voltának elfogadására | 102 |
Jézus előkészíti az embereket istenségének elfogadására | 105 |
Jézus állandóan alkalmazza a fokozatosság pedagógiai módszerét | 106 |
Gyakorlati következtetések | 108 |
A valláspedagógus küldetésben | |
Aktuális témák a valláspedagógia szemszögéből az oktatási tárgyak és más témák vallási dimenziójához | 110 |
Bevezetés | 110 |
Nők a társadalomban és az egyházban | |
Feminista teológia: kihívás a valláspedagógiában | 111 |
A "kis különbség" és következményei | 111 |
Gondolatébresztő | 111 |
A feminizmus kialakulása és történelmi fejlődése | 112 |
A patriarchizmus ellen! Nők a társadalomban | 113 |
A társadalompolitikai helyzet | 113 |
Születési hibája: nő. szocializáció, a nemekre jellemző sajátosságok és nevelés | 116 |
Férfias, nőies, vagy emberI? A nemk közötti különbségek | 118 |
Istennek nem csak erős fiai vannak | 121 |
Válogatás a feminista teológia témáiból | 121 |
Mi nők is az egyház vagyunk. Mire várunk még? | 121 |
Nők a bibliában | 121 |
"Nő Isten? - Férfi Isten?" - A istenkép szempontjai | 127 |
Elődeink: nők az egyház történetében | 129 |
Nők az egyházban | 131 |
"Ne hívj minket (fiú)testvérnek!" - Amikor nők imádkoznak | 132 |
A nők előlépnek. Kihívások és impulzusok | 134 |
Kihívások és impulzusok a saját gondolkodásunk és cselekedeteink számára | 134 |
Kihívások és impulzusok a társadalom számára | 137 |
Kihívások és impulzusok az egyház és a vallásos nevelés számráa | 138 |
Zárógondolatok | 139 |
A fundamentalista kísértés | 139 |
A fundamentalizmus jelensége és fogalmi besorolása | 139 |
Történelmi háttér és a jelen megjelenési formái | 140 |
Az ideológia | 142 |
A pszichikai és társadalmi összefüggések | 145 |
"Krízis": Az ember veszélyeztetése és esélye | 145 |
Álmegoldások | 148 |
Vita az igazságról és az érvényességről | 153 |
Minden relatív - relatív minden? | 153 |
A meggyőződés kialakulása és magyarázata | 155 |
A krisztusi küldetés ellenkezést kiváltó hatása | 157 |
A kereszténység az abszolút vallás | 157 |
Valláspedagógiai következmények | 158 |
Fejlődés-pszichológiai szempontok | 158 |
A "pozitív toleranciára" nevelés | 160 |
Környezetetetika - környezetlelkiismeret | 165 |
"A teremtés utolsó napjai" | 165 |
Problémafelvetés: környezeti válság - az ember válsága | 166 |
A környezetetika tételei | 167 |
Az antropocentrikus tétel | 167 |
A patocentrikus tétel | 168 |
A biocentrikus tétel | 168 |
A holisztikus tétel | 169 |
A Szentháromság-egyistenbe vetett hit a környezetetetika kiindulópontja | 170 |
Környezetetetika és teremtéshit | 170 |
Környezetetika és krisztushit | 171 |
Környezetetika és a hit Szentlélekben | 172 |
Környezetetika és a környezetért viselt felelősség | 172 |
A környezettel szembeni felelősségteljes magatartás etikai kritériumai | 174 |
"Álom a teremtés végéről" | 175 |
Az ember helye a társadalomban, államban és a gazdasági életben | 176 |
Az ember a társadalom hálójában | 177 |
A társadalom mint jelenség | 177 |
A társadalom legitimációja | 178 |
Egyén és társadalom | 179 |
Egyén és állam | 179 |
Egyén - társadalom/állam - értékváltozás | 180 |
Multikultúrális társadalom | 182 |
Az ember és a gazdasági élet | 183 |
Ember és munka | 184 |
Ember és szabadidő | 185 |
Ember és technika | 186 |
Ember és haladás | 187 |
Az erőszak legyőzése, mint (vallás)pedagógiai kihívás | 188 |
Erőszak és az iskola | 188 |
Fogalom-magyarázat | 188 |
Az iskola, mitn az erőszak és agresszió helyszíne | 189 |
Az erőszak kialakulása | 189 |
Ösztönelmélet - Az agresszió velünkszületett ösztön | 189 |
A frusztráció-agresszió elmélet: az agresszió a frusztráció követkeménye | 191 |
A tanuláselméleti modell: az agresszió a tanulás terméke | 192 |
Az antropológiai modell: René Girard elmélete | 193 |
Az erőszak legyőzése a Bibliában | 194 |
Az Ószövetség | 194 |
Az Újszövetség | 197 |
(Vallás)pedagógiai kihívások | 199 |
Az elméletek értékelése | 200 |
A gyakorlat problémái | 200 |
Az interkulturális tanulás valláspedagógiai gondolato és gondolatébresztők | 202 |
Élet az idegenekkel | 203 |
Az idegenek | 203 |
Vallás és az idegenek | 203 |
Az interkulturális tanulás etikai túlterhelés? | 205 |
A hit segítség és kihívás az idegenekkel való együttélésben | 205 |
Fogalmi magyarázatok | 206 |
Multikulturális társadalom | 206 |
Interkulturális tanulás | 207 |
"Intervallásos" tanulás | 208 |
Exkurzs: az iszlám | 210 |
Interkulturális tanulás és az iszlám | 212 |
Vallásos képzés a multikulturális társadalomban | 213 |
A vallásos képzés problémája a szekularizált társadalomban | 213 |
Vallásoktatás a multikulturális társadalomban | 213 |
Az iskolai mindennapok konfliktusai | 215 |
Kereszt az osztályban | 216 |
Istentisztelet az egyházi iskolában - Állami iskolák jövőbeni nyitottsága az istentiszteletekre | 216 |
"Közös szállás" | 216 |
Család és iskola | 216 |
Az interkulturális tanulás gyakorlati kérdései | 217 |
Az interkulturális tanulás céljai | 217 |
A didaktikiai szempont | 217 |
Kreatív nyelvoktatás | 218 |
"Sünnet" - a körülmetélés | 218 |
Összehasonlító vallástudomány | 219 |
Karácsony és a muzulmán gyerekek | 219 |
Példa: a böjt | 221 |
Közös történetek a Bibliából keresztény és muzulmán gyerekeknek | 222 |
Ima - a vallások szíve | 224 |
Fontos vallási ünnepek naptára | 224 |
Fogyatékosok vallásos nevelése és pártolása | 228 |
Nehéz a célcsoportot leírni | 228 |
Problémafelvetés | 229 |
Fogyatékosok vallásos nevelése | 229 |
Az "emberré válás" nevelése | 229 |
A fogyatékosok nevelésének céljai | 230 |
Együtt élni és ünnepelni | 231 |
A fogyatékosok vallásos nevelésének lépései | 232 |
Vallásos nevelés az iskolai közegben | 232 |
Képzési tervek | 232 |
"Biztonságos szokások" | 234 |
Az egyházi év mint didaktikai elv | 234 |
Tanulás minden érzékszervvel | 235 |
Láthatóság | 235 |
Terápiafunkciójú gyakorlatok | 235 |
Zene - Beszéd - Mozgás | 236 |
Történetek elmesélése fogyatékosoknak | 236 |
Vallásoktatás a fogyatékosok iskolájában | 238 |
A fogyatékosok iskolájában történő vallásoktatás oka és célja | 238 |
A fogyatékosok iskolájában történő vallásoktatás - vallásoktatás "nehezebb körülmények" között | 238 |
A fogyatékosok iskolájában történő vallásoktatás koncepciója | 238 |
Vallásos nevelés, törődés a közösségben | 239 |
Problémafelvetés | 240 |
A közösség integráló funkciója | 240 |
A keresztény közösségbe integrálás lehetőségei | 242 |
A közösség gondoskodása - a közösség tehermentesítő funkciója | 243 |
A szentségekhez vezetés | 243 |
Konkrét útmutató a szentségek előkészítéséhez, az elsőáldozás példáján | 247 |
II. rész | |
Az oktatási tárgyak vallási dimenziója | 251 |
A kirekesztés helyett a vallásos kérdésfelvetés integrációja az oktatásban | 253 |
Az új fejlemények átgondolásra késztetnek | 253 |
A felnövekvők helyzete | 253 |
A megváltozott iskolai színtér | 254 |
Valláspedagógiai kérdésfelvetés | 254 |
A tanárok mint valláspedagógusok | 255 |
Vallásos nevelés a tantárgyban | 257 |
A világmagyarázat, - értelemkeresés - és találás iránti igény | 257 |
Kapcsolat- és párbeszédkészség fejlesztése | 258 |
A teljes ember iránti felelősség | 258 |
A vallásoktatás szükséges és ésszerű kiegészítése | 259 |
Spontán kérdések és szakszerű válaszok | 259 |
Társadalmunk multikulturális helyzete | 260 |
Az értékre nevelés | 260 |
Összefoglalás | 261 |
"Kezdetben vala az ige..." - vallási dimenziók a nyelvben és a költészetben | 261 |
A nyelv és a költészet funkciói | 261 |
A vallásosság dimenziójának keresésge | 262 |
Költészet elhivatottságból | 263 |
A fiatalok nyelvi lehetőségei - A kibontakozás keresése | 266 |
Az Istenkeresés, mint az útmutatás iránti igény metaforája | 267 |
Emberi kapcsolatok - tükröt mutatnak egymásnak | 267 |
Hit és bizalom | 268 |
A kreatív nyelvi magatartáshoz vezető út | 269 |
A jövőnek múltra van szüksége - gondolatok a történelmiség vallási dimenizóiról | 270 |
Az ember- A történelmi lény | 271 |
Antropológiai megfontolások | 271 |
Emlékezés | 271 |
"Veszélyes emlékezés" | 273 |
Emlékezés "nagy férfiakra"? | 273 |
Bocsánatkérés | 274 |
A múlt elfogadása | 276 |
A történelem, társadalomtudomány ill. más tárgyak oktatásának valláspedagógiai szempontjai | 277 |
A fundamentális - vallásos - keresztény dimenzió | 277 |
Didaktikai megfontolások | 278 |
A világ keletkezése és a teremtés - A hit a természettudomány viszonya | 285 |
A természettudomány és hit, mint mindig aktuális probléma | 285 |
Kozmológiák (világkeletkezés és fejlődési elméletek) | 287 |
Mint emberi jelenségek | 287 |
Az újkor kozmológiái | 288 |
A newtoni kozmológia (Isaac Newton 1643-1727) | 288 |
Az állandó állapot - "steady-state" - elmélete | 289 |
Az ősrobbanás elmélete | 289 |
A tágulás elmélet | 291 |
A "bib bounce" modell | 291 |
A természettudomány és hit | 292 |
Az emberi komponensek | 292 |
Az axiómák szerepe | 292 |
Természettudomány és hit: közös feladat | 294 |
Az egész több mint a részek öszessége - redukcionizmus és holizmus | 294 |
A megismerés határai mint kihívás | 295 |
A természettudomány és hit. Didaktikai útmutató | 300 |
Pedagógiai megjegyzések | 300 |
Kritikus fizikaoktatás | 301 |
Kritikus vallásoktatás | 301 |
Teremtés és Teremtő | 302 |
... még csak tükörben | 301 |
Zene és vallás | 305 |
Megalapozás | 305 |
A kiindulópont: zenével és énekléssel kapcsolatos tapasztalatok | 305 |
A játék mint a transzcendencia nyoma | 308 |
"A zene értelme" | 309 |
Egyházi zene és ének | 310 |
Zene és liturgia | 310 |
A tradicionális egyházi ének | 312 |
Új vallási ének | 313 |
z énekek értékelésének kritériumai és támpontjai | 313 |
Zene és élmények és tapasztalatok | 316 |
A zenei élmény | 316 |
A zene elemei | 318 |
Példák a klasszikus zenéből | 320 |
J. S. Bach: "Magnificat" | 320 |
J. S. Bach interpretációja | 321 |
W. A. Mozart: B-dúr zongoraverseny 2. tétel | 322 |
A művészet mint provokáció | 323 |
Ahogy élünk - gyakorlati útmutató a képekhez | 325 |
A képeknek nincs jelentőségük? | 326 |
A képeknek van jelentőségük? | 326 |
Ahogy a kép kialakul az emberben | 326 |
A képek az egyes ember fejlődésében | 327 |
A képek az emberiség fejlődésében | 327 |
Képeket alkotni - az ember alkotó tevékenysége | 328 |
A gyermekkor rajzolása elbűvölő | 328 |
A kép mint szimbólum | 330 |
Találkozás az anyaggal | 330 |
Találkozás a formával | 331 |
Találkozás a színekkel | 331 |
Találkozás a művésszel és korávalPárbeszéd saját személyiségünkkel | 332 |
Akadályok, melyek gátolják a nyílt párbeszédet | 332 |
A kép összetévesztése a valósággal | 332 |
A gyors képmegértés összetévesztése az "egész felfogásával" | 332 |
Szakértők mint cenzúra | 333 |
A képek funkciói | 333 |
Az esztétikai funkció | 334 |
A megismerés funkció | 334 |
A szabadság funkció | 335 |
Legfontosabb irodalom | 339 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.