1.060.504

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Valláspedagógia az újraevangelizálás szellemében I-II.

Szerző
Lektor
Szombathely
Kiadó: Magánkiadás
Kiadás helye: Szombathely
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 733 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN: 963-00-5036-6
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

I. kötet
Bevezetés3
I. rész5
A valláspedagógia alapkérdései5
A valláspedagógia antropológiai megközelítése és természetes jogosultsága7
Ember és vallás7
Minden ember vallásos7
Valláshelyettesítés avagy pótvallás8
Szükséges különbségtételek8
Objektív és szubjektív vallás8
Vallásosnak lenni szűkebb és tágabb értelemben9
Alaphelyzetek és vallás10
Eberi alaphelyzetek10
Szabadon értelmezhető és értelmezésre szoruló alaphelyzetek10
A vallás egyfajta értelmezést kínál fel11
A vallás pszichikai vonzatai13
Szorongás és vallás13
Ősi bizalom és vallás14
Értelemkeresés és vallás14
A valláspedagógia magától értetődése16
Problémafelvetés16
Tanterv a valláspedagógia számára16
A valláspedagógia önértelmezése17
A vallásos nevelés vezérmotívumai17
Kiinduló gondolatok17
Mi a vallás - körülírási kísérletek18
A vallásosság távoli területei18
Sokfajta megközelítés19
Szentek - a konkrétan megélt vallásosság21
A vallásos nevelés céljai21
Emberi kibontakozás és vallásos nevelés21
Nagykorúság, másolat és klisé helyett22
Részcélok23
Eszményképek24
Az ember, aki feltétel nélkül bízni tud24
Az ember, aki merte az életét átalakítani25
Az ember, aki ismeri a fejlődést!25
Az ember, aki képes a párbeszédre25
Az ember, aki tud ünnepelni és gyászolni26
Az ember, aki képes az odaadásra és szeretetre26
Az ember, aki képes a szolidaritásra26
Az ember, aki képes arra, hogy arról a reményről beszéljen, amelyből él26
A vallásos nevelés legitimációja26
Problémafelvetés26
Fogalomértelmezés27
Kifogások a kisgyermekkori vallásos "befolyásolás" ellen28
A vallás szabad választhatósága28
Kritikai megjegyzések28
A vallásos nevelés legitimációja29
Az embernek szüksége van a tanulásra és a nevelésre29
Az ember átlépi határait és kitágítja a horizontját29
A vallást és a vallásosságot a törvény védi Magyarországon30
Meghatározó előnyök32
Mi a nevelés alapvető célja?33
Világ- és emberkép33
Istenkép33
Összefoglalás34
A nevelés története az újraevangelizálás szemszögéből34
Nevelés - keresztény nevelés39
A nevelés etimológiája, - fogalma és meghatározása39
A nevelés legfontosabb jegyei és követelményei40
A nevelés alapját meghatározó kérdések megválaszolása41
A allásos- kereszténynevelés feladatai42
A nevelés szakmai megközelítése43
Az ember nevelhetősége47
A nevelés joga és kötelessége48
A nevelés fórumai50
A keresztény nevelés biblikus és teológiai alapjai51
Isten nevelési célja és eszközei53
Jézus Krisztus Izrael nevelője56
A nevelés biblikus - teológiai jellemzése57
A teológiai antropológia alapelvei a keresztény nevelésben59
A tanúságtételre nevelés (Martyria)60
A személyes igaz beszédtől a vértanúságig60
Jézus Krisztus Isten kegyelmének tanúja-vértanúja62
Krisztus, - a megtestesült kegyelem tanúi62
Liturgikus gyakorlatra nevelés (Liturgia)64
Liturgia és Isten-tapasztalás64
Milyen ember tapasztalja meg a liturgiában az Istent?65
Milyen az Isten-tapasztalásunk a liturgiában?67
Mi szükséges az Isten-tapasztaláshoz a liturgiában?69
Milyen az a liturgia, ahol az Isten-tapasztalásunk történik?70
MIlyen Istent tapasztalunk a liturgiában?71
A szolgálat szellemére és gyakorlatára nevelés (Diakónia)71
A szolgálatok sokfélesége72
Mit jelent "szolgálni"?73
A keresztény szolgálat nagysága74
A vallás és a személyiség felépítése75
Szociabilizáció75
A kultúrába ágyazás és szocializáció75
Szociabilizáció75
A vallásosság kifejezése76
Mi a vallásosság?76
A vallásosság alternatív kifejezései76
A törekvő vallásosság kritériumai79
Vallásos nevelés, mint meghívás a hitre79
Spontán részvétel a felnőttek hitében79
A kérdezésre való bátorítás79
Vallásos megalapozás és közvetítés80
A vallásos nevelés ratifikációja80
A vallásos magatartás felépítése80
Fogalom meghatározás80
A magatartások felépítése81
A magatartás ábrázolása81
A vallásos magatartások felépítése81
A funkcionális komponens81
Az affektív komponens82
A kognitív komponens82
Vallásos tapasztalat83
Odavezető utak83
Tapasztalathiány és elidegenedés84
Mi a tapasztalás?84
Egész és részlet84
Mások tapasztalata85
Tapasztalataim keretei86
Individuális megilletődöttség86
Keresés és megérzés86
Tapasztalat és nyelv86
Összefoglalás87
Tapasztalat és a Biblia87
Tapasztalat és vallásos nevelés88
A mindenkori emberi tapasztalat mint kiindulópont89
Mások hittapasztalata mint kiindulópont89
Vallásos tapasztalat mint segítség a tapasztalathiánnyal és a zelidegenedéssel szemben90
A tapasztalat mint út90
Vallásos szocializáció91
Problémafelvetés91
Vallás az egyes ember életében91
Honnan veszi az ember az élettudást?93
Fogalommagyarázat94
Az emberré válást meg kell tanulni94
Szocializáció94
A fejlődés új megoldásokat követel95
Vallás és társadalom96
A vallás helyzete a mai társadalomban96
A vallás "helycseréje"98
Búcsú a második felvilágosodástól99
A kereszténység megváltozott szerepe100
Az egyházi öntudat és önértékelés megváltozása100
Az ellátottól a gondolkodó közösségig102
Az egyházi szocializáció megváltozott stílusa103
Vallási szocializáció hordozói104
A probléma általános felvázolása104
A család105
Óvoda és iskola106
A keresztény egyházak107
A szimbólumok és rítusok jelentősége109
Szimbólumok és rítusok a jelenlegi ipari kultúránkban109
Szimbólumok szerepe a vallási szocializációban110
A szentségek111
Ünnepek és ünneplés113
Összefoglalás114
Etikai - erkölcsi nevelés114
Kiindulópont114
Erkölcs és önazonosság115
Az etikai kihívás: Mit tudunk tenni - mit szabad tennünk?115
Az etikai prularizmus116
Vallás és etika: "Ti vagytok a föld sója, ti vagytok a világ világossága!"117
A személyes életorientáció117
Etika - morál - erkölcs118
Mit kellene tanulni?119
A közös világ-környezet, - Én, feladatkörök119
Jézustól tanulni120
Tapasztalatko az etikai tanulás számára124
"Megbízhatok benne": a bizalom élménye124
"Nem megy": Kontraszt-tapasztalat125
"Ezt megértem": értelmi tapasztalat125
"Ami engem illet": motivációs élmény126
Megtanulni a lelkiismeretet127
Követtél a lelkiismeretüket127
A lelkiismeret fejlődése130
A moráli megítélés fokozatai132
Hogyan történik az etikai tanulás?133
Dicséret és büntetés133
Tanulási modellek134
Tanulni, belátás által135
Etikai nevelés az iskolában136
Érvek pro és kontra136
Mit tehet az iskola az etikai tanulásért?137
A vallásoktatás színtere139
Valláspedagógiai impulzusok139
Türelem és higgadtság139
Szociális kreativitás140
"Nem bűn nélküli, hanem kialakított élet". (Adolf Exeler)140
Úton lenni141
Egy további horizont141
Közös növekedés142
Hit, remény, szeretet142
II. rész145
Vallásos nevelés az iskolában145
Iskolakultúra147
A szituációhoz147
Az iskola humanizálása147
Iskolai élet és iskolakultúra147
Realitás és ideál között148
Az iskola-gettók megnyitása148
A valláspedagógia érdeke az iskolai kultúrában148
Az iskolakultúra elemei149
Tapasztalatok, felfedezések, adalékok149
Az iskola tere149
Kapcsolat egymással és a tárgyakkal150
Út a csendbe151
A konkrét cselekvés aktiválása151
Zenei kultúra, ünnep és ünenplés152
A tantárgy vallásos dimenziója153
Az Egész megtapasztalása a részben153
Isten emberré válása153
Az iskola mint az emberi valóság feltárása153
A tanár szerepe153
Az oktatás egyes területei154
A zenei terület157
Összefoglalás158
Az iskolai ima158
Az iskolai ima története158
Az iskolai ima problematikája159
A tanár feladata159
Az ima formái159
Ima, szűkebb és tágabb értelemben159
Összefoglaló áttekintés160
Kialakítási lehetőségek160
Motiválás és értelemfeltárás161
Gyülekezet161
Variációk161
Vallásoktatás az általános iskolákban162
Történeti áttekintés162
A kezdetek162
A középkor és az újkor162
Új kérdésfelvetések163
Vallásoktatás az iskolában163
A vallásos nevelés mint az iskola feladata163
A vallásoktatás megalapozása164
Általános célok165
A VO képzési funkciói166
Jogi alapok167
A mai vallásoktatás alaptípusai170
Bibliaorientált VO170
Problémaorientált VO171
Terapeutikus VO171
Interaktív VO171
A közösségi katekézis172
A vallástanár, mint illetékes személy172
A szülők és a tanulók elvárásai173
Az iskola és az egyház elvárásai173
A vallástanár szerepe173
Az istenhit174
Friedrich Nietzsce "bolond embere"174
Isten - illúzió?175
Ateizmus napjainkban178
A teológia és a valláskritika párbeszéde179
Mert hiábkból tanul a teológia és a valláspedagógia is182
"Isten" - képek182
Vallási torzszülemények183
A filozófusok Istene avagy a Hit Istene?184
Az emberek szava mint Isten szavának hordozója185
Amit a Biblia mond Istenről187
Isten hívószava a bizonytalan jövőbe187
Harc és viaskodás Istennel189
Elcsodálkozni Istenen191
Az Isten és az Úr Jézus Krisztus192
"Rabbi, hol lakol?"192
"Te vagy a Messiás!"193
A keresztrefeszített, aki feltámadott194
Ki beszél Istenről? Ki kérdez Isten holléte felől?198
Miért van valami és miért nincsen semmi? (filozófia)198
Milyen neveket adtak Istennek? (Összehasonlító vallástörténet)199
Istenképek és uralkodási formák (szociológia)199
Isten-érzés? (pszichológia)199
Isten-felszabadító? (felszabadítási mozgalmak)200
Isten-megnyilatkozás? (teológia)200
A hit által adott válaszok200
Istenben hinni annyit jelent, mint bízni benne és rábízni magunkat201
Isten fölöttem - velem - bennem201
"Ne alkoss magadnak képet!"202
Mesélni - imádkozni - énekelni202
Az istenkép kialakulása - Valláspedagógiai aspektusok204
Általános jellemzők204
Meghatározó élmények és istenkép204
A szeretet és a közösség élménye211
A gondolkodás fejlődése és istenkép: A vallásos ítélet lépcsőfokai215
Személyiségfejlődés és hit: A hit állomásai218
Társadalom és Istenkép220
Fogyasztói/termelői társadalom és istenkép220
Felszabadítási gyakorlat és Istenkép222
Valláspedagógiai konzekvenciák223
Identitáskeresés és hit224
Az identitáskeresés, mint feladat224
Identitásmodellek226
Az identitás, mint az egyensúly elnyerése (Erik H. Erikson)226
Az identitás mint a félelem legyőzése (Fritz Riemann)228
Az identitás mint út önmagunkhoz (Carl Gustav Jung)230
Az önmegvalósítás állomásai232
Az elahtárolódó önmegvalósítás232
A transzcendentáló önmegvalósítás233
Az ökológiai önmegvalósítás233
Összefüggés identitáskeresés és hit között234
Az önmagunkhoz vezető göröngyös út és a hit ebben betöltött szerepe234
Az élet természetes velejárói problémává válnak235
"Akárki legyek is, Te ismersz"236
Ki vagyok én? - A hit által adott válaszok238
Ki segít nekem? Önmagunk megtalálása - közösség - fiatalko csoportja239
Identitáskeresés a fiatalok vallásaiban240
Ki jelentsen számomra orientációt? - A hit fajtái és életminták241
Az identitáskeresés útjai245
A személyes feltételek megtapasztalása és elfogadása245
Az identifikációktól való megszabadulás246
Az erős "én" elnyerése247
Az agresszív és a szexuális ösztönök megváltozása és érettebbé válása248
Az emberi lét alapvető adottságainak igenlése249
Útban a teljesség felé250
Az integráló és infantilissá tevő hit250
A hit félelmet legyőző és személyiséget erősítő elemei251
Az identitást elősegítő egyházstruktúrák252
Vallásos nevelés és identitáskeresés255
Kitekintés: Induljunk el az új lehetőségek útján255
A szimbólum mint vallásos beszédforma256
Így élünk mi emberek256
Üdvözlés - Ünneplés - Búcsúzás256
Mindennapi tájékozódási pontok256
Amilyennek mutatjuk magunkat257
A Külső és a Belső257
Éltető források avagy üres vízfolyások259
Az összeillesztett gyűrű - A szimbólum259
A szimbólum - jel fogalmak tisztázása260
A szimbólum megközelítése261
Szóbeli/cselekedetbeli/tárgybeli szimbólumok263
A szimbólumok jelentése264
Ember és világ - világnézet264
Az emberkép265
A "totális kommunikáció" és követkeményei267
Istenkép és emberkép267
Az inkarnáció - Isten Jézusban emberré lesz268
Valláspedagógiai következtetések269
A szimbólumok megnyitják az érzékeket269
A szimbólumok időt ajánédkoznak - a szimbólumok időbe telnek269
A szimbólumok új teret nyitnak270
Újfajta testiség270
Hagyomány és kreativitás271
Emberi és vallási műveltség272
A vallás mint a szimbólumok világa272
Példák és értelmezések273
A rózsa273
A kenyér274
A kör mint szimbólum274
A víz275
A kereszt275
Mária és Jézus - Anya és Fia275
Befejezés276
Keresztény hagyomány a nevelésben276
Fogalommagyarázat277
Újból érdeklődünk a hagyomány iránt?277
A kultúrába ágyazódás problematikája - avagy: Megjegyzések a keresztény hagoymány történetéhez278
A keresztény hit kultúrába ágyazódása a görög-római világban278
Hagyomány a középkorban278
A középkori gyakorlat megkérdőjeleződése a reformációval - a katolikus restauráció -280
A hagyomány szerepvesztése a felvilágosodástól napjainkig280
A hagyomány antropológiai dimenziói280
A hagyomány közösséget teremt281
A hagyomány identitást sül281
A hagyomány tudást közvetít281
A hagyomány segít eltölteni az időt281
A hagoymány alakítja a teret282
A hagyomány az érzékekre hat283
A hagyomány valláspedagógiai dimenziója283
A hagyomány jelentősége a vallásos tanulási folyamatban284
A hagoymány szerepe a hit továbbadásában284
A hagoymány mint hétköznapi szellemiség szerepe284
A hagoymány jelentőséges a "választott keresztény" számára285
Az új és megújult hagyomány285
A hagyomány helye a mai világban285
Befejező gondolatok286
Meditálni és ünnepelni a diákokkal287
Meditálni a diákokkal287
Valláspedagógiai törekvések287
Impulzusok saját magunk megtapasztalásához288
Javaslatok az iskolai gyakorlathoz290
Megtanulni látni/nézni292
Valláspedagógiai célkitűzések295
Az ünnep didaktikájának aspektusai296
Osztály és ünneplés296
Gondolatébresztők az osztályünnepségek és - ünnepélyek iskolai gyakorlatához297
Valláspedagógiai elmélkedések302
Adventi és karácsonyi szokások302
Gyakorlati impulzusok304
Iskola és ökumené307
A probléma307
Az evangélikus egyházak és az ökumenikus párbeszéd alakulása310
Az ökumenizmus helyzete és feladatai hazánkban311
Ökumenikus feladataink316
Hittantanárok és hitoktatók ökumenikus találkozója321
Zárónyilatkozat321
A középiskolai diákság a vallásokról és az egyházakról338
Fogalmi magyarázatok339
Ökuemené339
Felekezetek és szabadegyházak340
Világvallások340
Közös és eltérő vonások341
A katolikus-evangélikus párbeszéd341
A felekezetek és a szekták342
A fiatalok vallásai és az egyházi vallási élet új formái342
Az ökumenikus mozgalom története347
Az egyházak világtanácsa347
A Katolikus egyház és az ökumené347
A Zsinatot követő párbeszéd348
A jövő ökumenéje348
Az ökumené gyakorlatához348
A kereszténységen belüli ökumené349
A világvallások ökumenéjének gyakorlatához349
A szekták tagjaival való ökumenikus bánásmód350
A vallásoktató és az ökumenizmus351
Az ökumenizmus és a béke351
Tanárrá válni - ember maradni352
Problémafelvetés352
Olyan könnyen elkallódhatunk354
Tanárok a nevelési folyamatban355
Idealizmus és rezignáció között vergődve355
Félelem és bizalom között vergődve356
Az élettörténetből fakadó lehetőségek elfogadása356
A megszabadító hit357
A feszültséggel küzdő tanár357
A tanár, mint "önmaga műve"357
Kapcsolatok felvállalása359
Belső szabadság és szellemi frissesség359
A hivatkozási csoportok jelentősége360
Erősségeim361
Mi jelent számomra orientációt?361
A búzaszem ereje362
Hadd növesszen a lélek szárnyakat363
Dolgozni: óvni, betelepíteni, hozzásegíteni a növekedéshez364
Korlátaim366
"Olyan hangosan kiabál a lényed, hogy nem hallom, amit mondasz"366
Események, melyek saját korltáainkba ütköztetnek bennünket367
Hogyan kezeljük ezeket a határélményeket?368
Jézus mint pedagógus és embertárs369
A tanító, aki tanul369
Az emberben rejlő belső erő felfedezője370
A tanító mint lázadó370
A tanító, aki "Én"-t mond370
Impulzusok a változásra371
Megtalálni saját középpontjunkat - Megnyílni a mélységek előtt371
Konkrét segítségek372
A személyes spritualitásom373
Egyedüllét373
Tanárként tanárok között374
Tanárként a társadalomban374
Tartalomjegyzék377
II. kötet
Isten pedagógiája az Ószövetségben - Jézus pedagógiája az Újszövetségben3
A tanúságtétel pedagógiai módszere az Ószövetségben3
A tanúságtétel fontossága általában3
Ábrahám, Isten első tanúja4
Mózes, a második nagy tanú4
Izrael, Isten tanú és misszionárius népe5
Isten tanúi Izraelben7
A Messiás, Isten legvégső tanúja11
Gyakorlati következtetések a mai tanuk számára12
Jézus pedagógiája14
Mit gondoljunk jézus pedagógiájáról?14
Jézus pedagógiájának tökéletesnek kellett lennie14
Jézus pedagógiájának megismerhetősége15
Jézus pedagógiája megismerésének korlátai16
Jézus pedagógiája és Isten pedagógiája az Ószövetségben17
A tanúságtétel pedagógiai módszere az Újszövetségben17
Jézussal folytatódik a tanúságtétel pedagógiai módszere17
Jézus volt Isten eszményi tanúja, akit az Ószövetség megjövendölt18
Jézus, Isten tökéletes tanújának tartotta magát20
Jézus, az Atya ideális tanúja maga is tanúkat használ fel tanításának közvetítésére23
Jézus alapvető fontosságot tulajdonít a tanúságtételnek23
Gyakorlati következtetések26
A szenzoriális pedagógiai módszer29
A szenzoriális pedagógiai módszer az Ószövetségben29
A gondolat konkrét közlésének általános szükségessége29
A szenzoriális pedagógiai módszer alkalmazása az Ószövetségben30
Gyakorlati következtetések41
A A szenzoriális pedagógiai mdóser az Újszövetségben42
Jézsu konrkét formában közölte tanítását42
A Jézus által használt nyelv, képekben igen gazdag43
Jézus bibliai nyelvezete45
Jézus alkalmazza a hagymányos izraeli irodalmi formákat48
Jézus szimbolius cselekedetei54
Gyakorlati következtetések55
Az ösztönzés pedagógiai módszere57
Ösztönzés az Ószövetségben57
A remény: emberi szükséglet, és az Ósövetség vezérfonala57
Az első ígéretek58
Mózes és a bírák kora59
A királyság korában61
A babiloni fogság alatt (586-538)63
A babiloni fogságból történt visszatéréstől a keresztény korszak kezdetéig64
Gyakorlati következtetések65
Ösztönzés az Újszövetségben66
A remény: emberi szükséglet, és a Biblia vezérfonala66
Jézussal megkezdődik a régi ígéretek megvalósulása, aki nagyobb reményt ad66
A reménség, az evangélium vezérfonala67
A megígért ország eljövetele68
Az elérkezett Országba való azonnali bejutás ígérete69
Ígéret, hogy az emberek Isten országának tagjai maradnak69
A már elérkezett Isten országának javaira vonatkozó ígéretek70
A végleges, mennyei, eszkhatologikus ország ígérete72
Az eszkhatologikus országhoz kapcsolódó javak ígérete73
Az ígéretek megerősítése fenyegetésekkel74
Jézus ígéreteinek alapja75
Gyakorlati következtetések76
A kapcsolat pedagógiai módszere78
A kapcsolat pedagógiai módszere az Ószövetségben78
A segítő jelenlét megtapasztalása: emberi szükséglet78
A pátriárkák korában78
Mózestől Dávidig79
Dávid korában81
Salamontól a királyság végéig82
A babiloni fogságtól a kereszténységig84
Gyakorlati következtetések85
A kapcsolat az Újszövetségben86
A segítő jelenlét megtapasztalása: emberi szükséglet86
A bibliában Isten megadja az embereknek jelenlétének érzését86
A kapcsolat pedagógiai eljárása Jézussal eléri a csúcsát87
Jézus, az isteni jelenlétről szóló bibliai tanítás folytatója87
Jézus vallásos magatartása megerősíti Isten jelenlétéről szóló tanítását88
Jézus csodás tevékenysége különösen elősegíti az isteni jelenlét érzését90
Jézus felfedi személyében az isteni jelenlét immanenciáját91
Jézus megígéri övéinek az immanens isteni jelenlétét93
Gyakorlati következtetések95
A fokozatos kinyilatkoztatás Isten türelme97
A fkozoatosság pedagógiai elve98
Az intellektuális fejlődés: az emberi faj törvénye98
A fokozatosság folyamata a Bibliában98
Jézus türelme99
Tanítása során Jézus végtelen türelmet tanúsított99
Jézus előkészít országának helyes felfogására99
Jézus felkészült Messiás voltának elfogadására102
Jézus előkészíti az embereket istenségének elfogadására105
Jézus állandóan alkalmazza a fokozatosság pedagógiai módszerét106
Gyakorlati következtetések108
A valláspedagógus küldetésben
Aktuális témák a valláspedagógia szemszögéből az oktatási tárgyak és más témák vallási dimenziójához110
Bevezetés110
Nők a társadalomban és az egyházban
Feminista teológia: kihívás a valláspedagógiában111
A "kis különbség" és következményei111
Gondolatébresztő111
A feminizmus kialakulása és történelmi fejlődése112
A patriarchizmus ellen! Nők a társadalomban113
A társadalompolitikai helyzet113
Születési hibája: nő. szocializáció, a nemekre jellemző sajátosságok és nevelés116
Férfias, nőies, vagy emberI? A nemk közötti különbségek118
Istennek nem csak erős fiai vannak121
Válogatás a feminista teológia témáiból121
Mi nők is az egyház vagyunk. Mire várunk még?121
Nők a bibliában121
"Nő Isten? - Férfi Isten?" - A istenkép szempontjai127
Elődeink: nők az egyház történetében129
Nők az egyházban131
"Ne hívj minket (fiú)testvérnek!" - Amikor nők imádkoznak132
A nők előlépnek. Kihívások és impulzusok134
Kihívások és impulzusok a saját gondolkodásunk és cselekedeteink számára134
Kihívások és impulzusok a társadalom számára137
Kihívások és impulzusok az egyház és a vallásos nevelés számráa138
Zárógondolatok139
A fundamentalista kísértés139
A fundamentalizmus jelensége és fogalmi besorolása139
Történelmi háttér és a jelen megjelenési formái140
Az ideológia142
A pszichikai és társadalmi összefüggések145
"Krízis": Az ember veszélyeztetése és esélye145
Álmegoldások148
Vita az igazságról és az érvényességről153
Minden relatív - relatív minden?153
A meggyőződés kialakulása és magyarázata155
A krisztusi küldetés ellenkezést kiváltó hatása157
A kereszténység az abszolút vallás157
Valláspedagógiai következmények158
Fejlődés-pszichológiai szempontok158
A "pozitív toleranciára" nevelés160
Környezetetetika - környezetlelkiismeret165
"A teremtés utolsó napjai"165
Problémafelvetés: környezeti válság - az ember válsága166
A környezetetika tételei167
Az antropocentrikus tétel167
A patocentrikus tétel168
A biocentrikus tétel168
A holisztikus tétel169
A Szentháromság-egyistenbe vetett hit a környezetetetika kiindulópontja170
Környezetetetika és teremtéshit170
Környezetetika és krisztushit171
Környezetetika és a hit Szentlélekben172
Környezetetika és a környezetért viselt felelősség172
A környezettel szembeni felelősségteljes magatartás etikai kritériumai174
"Álom a teremtés végéről"175
Az ember helye a társadalomban, államban és a gazdasági életben176
Az ember a társadalom hálójában177
A társadalom mint jelenség177
A társadalom legitimációja178
Egyén és társadalom179
Egyén és állam179
Egyén - társadalom/állam - értékváltozás180
Multikultúrális társadalom182
Az ember és a gazdasági élet183
Ember és munka184
Ember és szabadidő185
Ember és technika186
Ember és haladás187
Az erőszak legyőzése, mint (vallás)pedagógiai kihívás188
Erőszak és az iskola188
Fogalom-magyarázat188
Az iskola, mitn az erőszak és agresszió helyszíne189
Az erőszak kialakulása189
Ösztönelmélet - Az agresszió velünkszületett ösztön189
A frusztráció-agresszió elmélet: az agresszió a frusztráció követkeménye191
A tanuláselméleti modell: az agresszió a tanulás terméke192
Az antropológiai modell: René Girard elmélete193
Az erőszak legyőzése a Bibliában194
Az Ószövetség194
Az Újszövetség197
(Vallás)pedagógiai kihívások199
Az elméletek értékelése200
A gyakorlat problémái200
Az interkulturális tanulás valláspedagógiai gondolato és gondolatébresztők202
Élet az idegenekkel203
Az idegenek203
Vallás és az idegenek203
Az interkulturális tanulás etikai túlterhelés?205
A hit segítség és kihívás az idegenekkel való együttélésben205
Fogalmi magyarázatok206
Multikulturális társadalom206
Interkulturális tanulás207
"Intervallásos" tanulás208
Exkurzs: az iszlám210
Interkulturális tanulás és az iszlám212
Vallásos képzés a multikulturális társadalomban213
A vallásos képzés problémája a szekularizált társadalomban213
Vallásoktatás a multikulturális társadalomban213
Az iskolai mindennapok konfliktusai215
Kereszt az osztályban216
Istentisztelet az egyházi iskolában - Állami iskolák jövőbeni nyitottsága az istentiszteletekre216
"Közös szállás"216
Család és iskola216
Az interkulturális tanulás gyakorlati kérdései217
Az interkulturális tanulás céljai217
A didaktikiai szempont217
Kreatív nyelvoktatás218
"Sünnet" - a körülmetélés218
Összehasonlító vallástudomány219
Karácsony és a muzulmán gyerekek219
Példa: a böjt221
Közös történetek a Bibliából keresztény és muzulmán gyerekeknek222
Ima - a vallások szíve224
Fontos vallási ünnepek naptára224
Fogyatékosok vallásos nevelése és pártolása228
Nehéz a célcsoportot leírni228
Problémafelvetés229
Fogyatékosok vallásos nevelése229
Az "emberré válás" nevelése229
A fogyatékosok nevelésének céljai230
Együtt élni és ünnepelni231
A fogyatékosok vallásos nevelésének lépései232
Vallásos nevelés az iskolai közegben232
Képzési tervek232
"Biztonságos szokások"234
Az egyházi év mint didaktikai elv234
Tanulás minden érzékszervvel235
Láthatóság235
Terápiafunkciójú gyakorlatok235
Zene - Beszéd - Mozgás236
Történetek elmesélése fogyatékosoknak236
Vallásoktatás a fogyatékosok iskolájában238
A fogyatékosok iskolájában történő vallásoktatás oka és célja238
A fogyatékosok iskolájában történő vallásoktatás - vallásoktatás "nehezebb körülmények" között238
A fogyatékosok iskolájában történő vallásoktatás koncepciója238
Vallásos nevelés, törődés a közösségben239
Problémafelvetés240
A közösség integráló funkciója240
A keresztény közösségbe integrálás lehetőségei242
A közösség gondoskodása - a közösség tehermentesítő funkciója243
A szentségekhez vezetés243
Konkrét útmutató a szentségek előkészítéséhez, az elsőáldozás példáján247
II. rész
Az oktatási tárgyak vallási dimenziója251
A kirekesztés helyett a vallásos kérdésfelvetés integrációja az oktatásban253
Az új fejlemények átgondolásra késztetnek253
A felnövekvők helyzete253
A megváltozott iskolai színtér254
Valláspedagógiai kérdésfelvetés254
A tanárok mint valláspedagógusok255
Vallásos nevelés a tantárgyban257
A világmagyarázat, - értelemkeresés - és találás iránti igény257
Kapcsolat- és párbeszédkészség fejlesztése258
A teljes ember iránti felelősség258
A vallásoktatás szükséges és ésszerű kiegészítése259
Spontán kérdések és szakszerű válaszok259
Társadalmunk multikulturális helyzete260
Az értékre nevelés260
Összefoglalás261
"Kezdetben vala az ige..." - vallási dimenziók a nyelvben és a költészetben261
A nyelv és a költészet funkciói261
A vallásosság dimenziójának keresésge262
Költészet elhivatottságból263
A fiatalok nyelvi lehetőségei - A kibontakozás keresése266
Az Istenkeresés, mint az útmutatás iránti igény metaforája267
Emberi kapcsolatok - tükröt mutatnak egymásnak267
Hit és bizalom268
A kreatív nyelvi magatartáshoz vezető út269
A jövőnek múltra van szüksége - gondolatok a történelmiség vallási dimenizóiról270
Az ember- A történelmi lény271
Antropológiai megfontolások271
Emlékezés271
"Veszélyes emlékezés"273
Emlékezés "nagy férfiakra"?273
Bocsánatkérés274
A múlt elfogadása276
A történelem, társadalomtudomány ill. más tárgyak oktatásának valláspedagógiai szempontjai277
A fundamentális - vallásos - keresztény dimenzió277
Didaktikai megfontolások278
A világ keletkezése és a teremtés - A hit a természettudomány viszonya285
A természettudomány és hit, mint mindig aktuális probléma285
Kozmológiák (világkeletkezés és fejlődési elméletek)287
Mint emberi jelenségek287
Az újkor kozmológiái288
A newtoni kozmológia (Isaac Newton 1643-1727)288
Az állandó állapot - "steady-state" - elmélete289
Az ősrobbanás elmélete289
A tágulás elmélet291
A "bib bounce" modell291
A természettudomány és hit292
Az emberi komponensek292
Az axiómák szerepe292
Természettudomány és hit: közös feladat294
Az egész több mint a részek öszessége - redukcionizmus és holizmus294
A megismerés határai mint kihívás295
A természettudomány és hit. Didaktikai útmutató300
Pedagógiai megjegyzések300
Kritikus fizikaoktatás301
Kritikus vallásoktatás301
Teremtés és Teremtő302
... még csak tükörben301
Zene és vallás305
Megalapozás305
A kiindulópont: zenével és énekléssel kapcsolatos tapasztalatok305
A játék mint a transzcendencia nyoma308
"A zene értelme"309
Egyházi zene és ének310
Zene és liturgia310
A tradicionális egyházi ének312
Új vallási ének313
z énekek értékelésének kritériumai és támpontjai313
Zene és élmények és tapasztalatok316
A zenei élmény316
A zene elemei318
Példák a klasszikus zenéből320
J. S. Bach: "Magnificat"320
J. S. Bach interpretációja321
W. A. Mozart: B-dúr zongoraverseny 2. tétel322
A művészet mint provokáció323
Ahogy élünk - gyakorlati útmutató a képekhez325
A képeknek nincs jelentőségük?326
A képeknek van jelentőségük?326
Ahogy a kép kialakul az emberben326
A képek az egyes ember fejlődésében327
A képek az emberiség fejlődésében327
Képeket alkotni - az ember alkotó tevékenysége328
A gyermekkor rajzolása elbűvölő328
A kép mint szimbólum330
Találkozás az anyaggal330
Találkozás a formával331
Találkozás a színekkel331
Találkozás a művésszel és korávalPárbeszéd saját személyiségünkkel332
Akadályok, melyek gátolják a nyílt párbeszédet332
A kép összetévesztése a valósággal332
A gyors képmegértés összetévesztése az "egész felfogásával"332
Szakértők mint cenzúra333
A képek funkciói333
Az esztétikai funkció334
A megismerés funkció334
A szabadság funkció335
Legfontosabb irodalom339

Dr. Pem László

Dr. Pem László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Pem László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem