I. A KŐKORSZAKTÓL AZ ELEUSZISZI MISZTÉRIUMOKIG | |
Előszó | |
Kezdetben... Az ősember mágikus-vallásos viselkedése | |
Irányultság (orientáció). Szerszámkészítő szerszámok. A tűz "megszelídítése" | |
Az őstörténeti bizonyítékok "homályossága" | |
A temetkezési helyek szimbolikus jelentései | |
A csontmaradványok körüli vita | |
A sziklafestmények: képek vagy jelképek? | |
A nő jelenléte | |
Rítusok, gondolkodás és képzelet az őskőkor vadászainál | |
Jegyzetek | |
A leghossabb forradalom: a földművelés felfedezése - középső- és újkőkor | |
Elveszett Paradicsom | |
Munka, technológia és képzeletbeli világok | |
Az őskőkori vadászok öröksége | |
A tápláléknövények háziasítása: eredetmítoszok | |
A nő és a vegetáció. Szent tér, és a Világ periodikus megújulása | |
A Közel-Kelet újkőkori vallásai | |
Az újkőkor szellemi építménye | |
A fémművesség vallási kontextusa: a vaskori mitológia | |
Jegyzetek | |
A mezopotámiai vallások | |
"A történelem Sumerben kezdődik..." | |
Az ember istenei előtt | |
Az első vízözönmítosz | |
Az alvilágjárás: Inanna és Dumuzi | |
A sumer-akkád szintézis | |
A Világ teremtése | |
A mezopotámiai uralkodó szentsége | |
Gilgames a halhatatlanságot keresi | |
A végzet és az istenek | |
Jegyzetek | |
Vallási eszmék és politikai válságok az ókori Egyiptomban | |
A feledhetetlen csoda: az "Első alkalom" | |
Theológia és kozmogónia | |
Egy megtestesült isten felelőssége | |
A fáraó égbeemelkedése | |
Ozirisz, a meggyilkolt isten | |
Átmenet: anarchia, reményvesztettség és a túlvilági élet "demokratizálódása" | |
A"szolarizáció" theológiája és politikája | |
Ehnaton, avagy az elmaradt Reform | |
A végső szintézis: Ré és Ozirisz összekapcsolása | |
Jegyzetek | |
Magalith építmények, templomok, szertartási központok: a Nyugat, a Földközi-tenger, és az Indus völgye | |
A kő és a banán | |
Szertartásközpontok és megalithikus építmények | |
A "megalith-rejtély" | |
Etnográfia és őstörténet | |
Az első városok Indiában | |
A történelem előtti vallási elképzelések és párhuzamaik a hinduizmusban | |
Kréta: szent barlangok, labirintusok, istennők | |
A minószi vallás jellemző vonásai | |
A pre-hellén vallási struktúrák folytonossága | |
Jegyzetek | |
A hettiták és kanaániak vallásai | |
Anatóliai együttélés és hettita szinkretizmus | |
"Az isten, aki eltűnik" | |
A Sárkány legyőzése | |
Kumarbi és az uralkodó Hatalom | |
Összeütközések az istenek nemzedékei között | |
Egy kanaáni pantheon: Ugarit | |
Baal megszerzi az uralmat és legyőzi a Sárkányt | |
Baal palotája | |
Baal megütközik Móttal: halál és visszatérés az életbe | |
A kanaáni vallás világszemlélete | |
Jegyzetek | |
"Mikor még gyermek volt Izrael..." | |
A Genezis első két fejezete | |
Az elveszett Paradicsom. Káin és Ábel | |
A Vízözön előtt és után | |
A Pátriárkák vallása | |
Ábrahám, "a hit atyja" | |
Mózes és a kivonulás Egyiptomból | |
"Vagyok, a ki vagyok..." | |
A vallás a Bírák korában: a szinkretizmus első szakasza | |
Jegyzetek | |
Az indoeurópaiak vallása. A védikus istenek | |
Az indoeurópaiak őstörténete | |
Az első pantheon és a közös vallási szókincs | |
A háromosztatú indoeurópai ideológia | |
Az árják Indiában | |
Varuna, az ősistenség: Dévák és Aszurák | |
Varuna: Egyetemes Király és "varázsló"; "rta" és "maya" | |
Kígyók és istenek. Mitra, Arjaman, Adtit | |
Indra, a harcos és démiurgosz | |
Agni, az istenek áldozópapja: szentséges tűz, fény, értelem | |
Szóma isten és a "halhatatlanság" itala | |
A védikus kor két Nagy Istene: Rudra-Siva és Visnu | |
Jegyzetek | |
India Gautama Buddha előtt: A kozmikus áldozattól a végső Átman-Brahman azonosságig | |
A védikus rítusok alaktana | |
A legfőbb áldozatok: "asvamédha" és "purusamédha" | |
A rítusok avatási szerkezete: a felszentelés (díksá), a király felkenése (rádzsaszúja) | |
Kozmogóniák és metafizika | |
Az Áldozat tana a Bráhmanákban | |
Eszkhatológia: azonosulás Pradzsápatival az áldozat révén | |
"Tapasz": a vezeklés technikája és dialektikája | |
Aszkéták és extatikusok: "muni", "vrátja" | |
Az Upanisadok és a risik kutatásai: miként szabadulhat meg az ember saját tettei "gyümölcseitől"? | |
Az "Átman"-Brahman azonosság és a "belső fény" élménye | |
Brahman két modalitása és az Anyagban "foglyul esett" "Átman" misztériuma | |
Jegyzetek | |
Zeusz és a görög vallás | |
Theogónia, és harcok az istenek nemzedékei között | |
Zeusz diadala és uralma | |
Az első emberfajták mítosza. Prométheusz. Pandóra | |
Az első áldozat következményei | |
Az ember és a végzet. Az "életöröm" jelentése | |
Jegyzetek | |
Az olümposziak és a héroszok | |
A jogfosztott főisten és a kovács-varázsló: Poszeidón és Héphaisztosz | |
Apollón: a kibékített ellentétek | |
Isteni jóslatok és megtisztulás | |
A "látomástól" a megismerésig | |
Hermész, "az ember társa" | |
Az istennők: Héra és Artemisz | |
Az istennők: Athéné, Aphrodité | |
A hérosz | |
Jegyzetek | |
Az eleusziszi misztériumok | |
A mítosz: Perszphoné az Alvilágban | |
Az avatások: nyilvános szertartások és titkos rítusok | |
Megismerhetjük-e a Misztériumokat? | |
"Titkok" és "misztériumok" | |
Jegyzetek | |
Zarathustra és az iráni vallás | |
A rejtélyek | |
Zarathustra élete: történelem és mítosz | |
Sámán-önkívület? | |
Ahura Mazdá kinyilatkoztatása: az ember szabadon választhat a jó és a rossz közt | |
A világ "átalakulása" | |
Az Akahimenidák vallása | |
Az iráni király és az Újév ünnepe | |
A Mágusok problémája. A szkíthák | |
A Mazdá-hit új vonásai: a haoma kultusza | |
Mithra isten felmagasztaltatása | |
Ahura Mazdá és az eszkhatologikus áldozat | |
A lélek utazása a halál után | |
A testek feltámadása | |
Jegyzetek | |
Izrael vallása a királyok és próféták korában | |
A királyság: a szinkretizmus csúcspontja | |
Jahve és a teremtmény | |
Jób,a próbára tett igaz férfiú | |
A próféták kora | |
Ámós, a pásztor; Hóseás, a rosszul szeretett | |
Ézsaiás: "Izráel egy maradéka" megtér | |
A Jeremisásnak tett ígéret | |
A "történelem rémuralmának" vallásos értékelése | |
Jegyzetek | |
Dionüszosz, avagy az újra fellelt boldogság | |
Egy "kétszer-született" isten feltűnései és eltűnései | |
Néhány nyilvános ünnep archaizmusa | |
Euripidész és dionüszoszi orgiák | |
Amikor a görögök újból fölfedezik az Isten jelenlétét... | |
II. GAUTAMA BUDDHÁTÓL A KERESZTÉNYSÉG GYŐZELMÉIG | |
Előszó | |
Az ősi Kína vallásai | |
Vallási hiedelmek az újkőkorban | |
A vallás a bronzkorban: az Ég Istene és az Ősök | |
A példaadó dinasztia: a Csou nemzetség | |
A világ eredete és elrendezése | |
Polaritások, váltakozás és reintegráció | |
Konfuciusz: a rítusok hatalma | |
Lao-de éa a taoizmus | |
A hosszú élet technikái | |
A taoisták és az alkímia | |
Jegyzetek | |
Bráhmanizmus és hinduizmus: az üdvözülés első filozófiai és módszerei | |
"Minden csak szenvedés..." | |
Módszerek a végső "ébredésre" | |
Az eszmék története és a szövegek időrendje | |
A rendszerezés előtti Védánta | |
A Szellem a Számkhja-Jóga szerint | |
A Teremtés értelme: segíteni a Szellem megszabadulását | |
A megszabadulás jelentése | |
A Jóga: egyetlen tárgyra történő összpontosítás | |
A jógatechnikák | |
Isten szerepe | |
A szamádhi és a "csodálatos képességek" | |
A végső megszabadulás | |
Jegyzetek | |
Buddha és kortársai | |
Sziddhártha herceg | |
A Nagy Távozás | |
A "megvilágosodás". A Törvény hirdetése | |
Dévadatta egyházszakítása. Az utolsó megtérések. Buddha átlép a parinirvánába | |
A vallási környezet: a vándor aszkéták | |
Mahávíra és a "Világ Megváltói" | |
Dzsaina tankok és gyakorlat | |
Az ádzsívikák és a "Végzet" mindenható volta | |
Jegyzetek | |
Buddha üzenete: az örök visszatérés rémétől a kimondhatatlan boldogságig | |
Az egyszeri ember meg a mérgezett nyíl | |
A négy "Nemes Igazság" és a "Középút" | |
A dolgok múlandósága és az anatta tana | |
A Nirvánába vezető út | |
Meditációs technikák és ezek megvilágítása a "bölcsesség" segítségével | |
A feltételektől megszabadult személy paradoxona | |
Jegyzetek | |
A római vallás: a kezdetektől a bacchanáliák peréig i. e. 186 | |
Romulus és az emberáldozat | |
Az indoeurópai mítoszok "történetivé válása" | |
A római vallásosság sajátos jellemzői | |
A házi kultusz: Penates, Lares, Manes | |
Papok, augurok és vallásos testvériségek | |
Jupiter, Mars, Quirinus és a capitoiumi háromság | |
Az etruszkok: rejtélyek és feltételezések | |
Válságok és katasztrófák: a gall fennhatóságtól a második pun háborúig | |
Jegyzetek | |
Kelták, germánok, thrákok és géták | |
Az őstörténeti elemek továbbélése | |
Az indoeurópai örökség | |
Rekonstruálható-e a kelta pantheon? | |
A druidák és ezoterikus tanításuk | |
Yggdrasill és a régi germánok kozmogóniája | |
Az Ázok és a Vánok. Ódin és az ő "sámáni" varázserői | |
A háború, az extázis és a halál | |
Az Ázok: Tyr, Thór, Baldr | |
A Ván istenek. Loki. A Világvége | |
A thrákok, a Történelem "Nagy Névtelenjei" | |
Zalmocisz és a "halhatatlanná válás" | |
Jegyzetek | |
Orpheusz, Püthagorasz és az új eszkhatológia | |
Orpheusz mítosza: lantos és "beavatások alapítója" | |
Orphikus theogónia és anthropogónia: a lélek vándorlása és halhatatlansága | |
Az új eszkhatológia | |
Platón, Püthagorasz és az orphizmus | |
Nagy Sándor és a hellenisztikus kultúra | |
Jegyzetek | |
A hindú szintézis: a Mahábhárata és a Bhagavad-gítá | |
A tizennyolc napos csata | |
Eszkhatologikus háború és világvége | |
Krisna felismerése | |
"Lemondani tetteink gyümölcséről" | |
"Szétválasztás" és "totalizáció" | |
Jegyzetek | |
A judaizmus megpróbáltatásai: az apokalipszistől a Tóra felmagasztalásáig | |
Az eszkhatológia kezdetei | |
Aggeus és Zakariás, az eszkhatologikus próféták | |
A messiás-Király várása | |
A törvénytelenségtől az új theodiceáig: a Qóhelet és az Ekklésziasztikosz | |
Az első apokalipszisek: Dániel és I. Henoch | |
Az egyedüli reménység: a Világvége | |
A farizeusok válasza: a Tóra magasztalása | |
Jegyzetek | |
Szinkretizmus és alkotókészség a hellenisztikus korban: az üdvösség ígérete | |
A misztériumvallások | |
A misztikus Dionüszosz | |
Attisz és Kübelé | |
Ízisz és az egyiptomi misztériumok | |
Hermész Triszmegisztosz kinyilatkoztatása | |
A hermetizmus beavatási vonatkozásai | |
A hellenisztikus alkímia | |
Jegyzetek | |
Új iráni szintézisek | |
Vallási irányzatok az Arsakidák korában i.e. 247-i. sz. 220 | |
Zurván és a Rossz eredete | |
Az Idő eszkhatologikus szerepe | |
A két Teremtés: ménók és gétik | |
Gajómarttól Szaosjantig | |
Mithra misztériumai | |
"Ha kereszténységet megállították volna..." | |
Jegyzetek | |
A kereszténység születése | |
Egy "rejtélyes szidó": a Názáreti Jézus | |
A Jó Hír: Isten Országa egészen közel van | |
Az egyház születése | |
A pogányok apostola | |
A qumráni esszénusok | |
A Templom lerombolása; a parúszia késlekedése | |
Jegyzetek | |
Pogányság, kereszténység és gnózis a császárkorban | |
Jam redit et Virgo | |
Egy religio illicita viszontagságai | |
A keresztény gnózis | |
A gnószticizmus megközelítései | |
Simon mágustól Valentinusig | |
Gnósztikus mítoszok, képek és metaforák | |
A mártírrá lett Szentlélek | |
A manicheus gnózis | |
A Nagy Mítosz: az isteni lélek bukása és megváltása | |
Az abszolút dualizmus mint mysterium tremendum | |
Jegyzetek | |
Az istenek alkonya | |
Eretnekségek és orthodoxia | |
A Kereszt és az Életfa | |
A "kozmikus kereszténység" felé | |
A theológia kibontakozása | |
A Sol Invictus és az in hoc signo vinces között... | |
A busz megtorpan Eleusziszban... | |
Jegyzetek | |
III. MOHAMEDTŐL A REFORMÁCIÓIG | |
Előszó | |
Az ókori Eurázsia vallásai: török-mongolok, finnugorok, balto-szlávok | |
Vadászok, nomádok, harcosok | |
Tengri, az "Égisten" | |
A világ szerkezete | |
A Teremtés viszontagságai | |
A sámán és a sámánavatás | |
Sámáni mítoszok és rítusok | |
A samanizmus jelentése és jelentősége | |
Az észak-ázsiaiak és a finnugorok vallása | |
A baltiak vallása | |
A pogány szlávok | |
Az ószlávok rítusai, mítoszai és hiedelmei | |
Jegyzetek | |
A keresztény egyházak a képrombolások korának válságáig (VIII-IX. század) | |
Roma non pereat... | |
Ágoston: Tagastétól Hippóig | |
Ágoston nagy elődje: Órigenész | |
Szent Ágoston vitaálláspontjai. Tana a kegyelemről és az eleve elrendelésről | |
A szentek kultusza: martyria, ereklyék, zarándoklatok | |
A keleti egyház és a bizánci theológia felvirágzása | |
Az ikontisztelet és a képrombolás | |
Jegyzetek | |
Mohamed és az iszlám kialakulása | |
Allah, az arabok deus otiosusa | |
Mohamed, "Allah prófétája" | |
Extatikus utazás az Égbe és a Szent Könyv | |
A "menekülés" Medinába | |
A száműzetéstől a győzelemig | |
A Korán üzenete | |
Az iszlám betörése a Földközi-tenger vidékére és a Közel-Keletre | |
Jegyzetek | |
A nyugati katholicizmus Nagy Károlytól Gioachino da Fioréig | |
A kereszténység a kora középkorban | |
A kereszténység előtti hagyományok beolvadása és átértelmeződése: szent királyság, lovagság | |
A keresztes hadjáratok: eszkhatológia és politika | |
A román kori művészet és a lovagi szerelem vallásos jelentése | |
Ezoterizmus és irodalmi alkotások: trubadúrok, Fedeli d'Amore, a Grál-legendakör | |
Gioachino da Fiore: új történelem-theológia | |
Jegyzetek | |
Muszlim theológiák és misztikák | |
A többségi theológia alapjai | |
A sí a és az ezoterikus hermeneutika | |
Az iszmá ílizmus és az Imám dicsőítése; a Nagy Feltámadás; a Mahdí | |
Szúfizmus, ezoterizmus és misztikus élmények | |
Néhány szúfí mester, Dzú'n-Núntól at-Tirmidzíig | |
Al-Halládzs, misztikus és vértanú | |
Al-Ghazálí, a Kalám és a szúfizmus békekötése | |
Az első metafizikusok; Avicenna; filozófia a muszlim Spanyolországban | |
Andalúzia utolsó, legnagyobb gondolkozói: Averroes és Ibn Arabí | |
Szuhrawardí és a Fény misztikája | |
Dzsalálo'd-dín Rúmí: zene, költészet, szent táncok | |
A szúfizmus diadala és a theológusok válasza. Az alkímia | |
Jegyzetek | |
A judaizmus Bar Kokhba felkelésétől a hászídizmusig | |
A Misna összeállítása | |
A Talmud. A rabbinizmus elleni válasz: a karaiták | |
Zsidó theológusok és filozófusok a középkorban | |
Maimonidész, Arisztotelész és a Tóra között | |
A zsidó misztika első kifejeződései | |
A középkori Kabbala | |
Isaac Luria és az új Kabbala | |
A hitehagyott Megváltó | |
A hászídizmus | |
Jegyzetek | |
Vallási mozgalmak Európában a késő középkortól a reformációig | |
Dualista eretnekség a Bizánci Birodalomban: a bogumilizmus | |
A nyugati bogumilok: a katharok | |
Assisi Szent Ferenc | |
Szent Bonaventura és a misztikus theológia | |
Aquinói Szent Tamás és a skolasztika | |
Eckhart mester: Istentől az Istenségig | |
A népi ájtatosság és a jámborság kockázatai | |
Csapások és remények: a flagellánsoktól a devotio modernáig | |
Nicolaus Cusanus és a középkor alkonya | |
Bizánc és Róma. A filioque problémája | |
A hészükhaszta szerzetesek. Palamasz Szent Gergely | |
Jegyzetek | |
Vallás, mágia és hermetikus hagyományok a reformáció előtt és után | |
A kereszténység előtti vallási hagyományok továbbélése | |
Egy megtisztulási tánc szimbólumai és rítusai | |
A "boszorkányüldözés" és a népi vallásosság viszontagságai | |
Luther Márton és a német reform | |
Luther theológiája. Vitája Erasmusszal | |
Zwingli, Kálvin, a katolikus reform | |
Humanizmus, újplatonizmus és hermetizmus a reneszánsz korában | |
Az alkímia új értékelése: Paracelsustól Newtonig | |
Jegyzetek | |
A tibeti vallások | |
"Az emberek vallása" | |
Hagyományos elgondolások: Kozmosz, ember, istenek | |
A bon: ütközések és szinkretizmus | |
A lámaizmus kialakulása és fejlődése | |
Lámaista tanok és gyakorlat | |
A Fény ontológiája és misztikus élettana | |
Egyes tibeti vallási alkotások időszerűsége | |
Jegyzetek | |
Rövidítések jegyzéke | |
Simon Róbert: Mircea Eliade alvilágjárása, avagy a kezdetek nosztalgiája | |
"Találjuk ki" Kelet-Európát? | |
A "thrákok utódja" India és Amerika között: Eliade életútja | |
Odüsszeia a történeti időn túlra (néhány szempont Eliade mítoszfelfogásához) | |
Válogatott bibliográfia | |
Eliade művei | |
Eliadéra vonatkozó munkák | |
Magyarul megjelent művek | |
Rövidítések jegyzéke | |
Kritikai bibliográfia a kérdések jelenlegi állása szerint | |
Név- és tárgymutató | |