1.062.439

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vállalkozói környezet az Európai Unióban

Az Európai Uniós tagságból következő adójogszabályok alkalmazását segítő kézikönyv - vállalkozóknak

Szerkesztő
Tatabánya
Kiadó: Komárom-Esztergom Megyei Iparszövetség "KISZÖV"
Kiadás helye: Tatabánya
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 236 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-212-000-0
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tisztelt Olvasó!

Amire évek óta vártunk, 2004. május 1-én megvalósult. Tagjai lettünk az Európai Uniónak.
Ez különösen a kis- és középvállalkozások számára jelent kihívást. Hiszen ahhoz, hogy... Tovább

Előszó

Tisztelt Olvasó!

Amire évek óta vártunk, 2004. május 1-én megvalósult. Tagjai lettünk az Európai Uniónak.
Ez különösen a kis- és középvállalkozások számára jelent kihívást. Hiszen ahhoz, hogy prosperálni tudjanak, gyakorlattá kell tenni az EU-piacokkal Való ismerkedést és a megnyíló piaci résekbe való beépülést. Folyamatosan, jó minőségben, jó áron, határidőre, precízen kell szállítani.
Az EU sajátossága, hogy nincs uniformizált adórendszere. Ezért a most már új piaci környezetben működő vállalkozásoknak egyidejűleg sokféle szempontot kell figyelembe venniük, különös tekintettel az adózási összefüggésekre. Jövedelmezőségük színvonalának emelése érdekében, együttes akarattal, fegyelmezett jó munkával kell a piacokat megtartani, vagy megszervezni.
Általános tapasztalat, hogy a jó alapokon nyugvó felkészültség szilárdabb piaci pozíciót eredményez.
A kézikönyv a magyar adózási rendszer alapelveit mutatja be az Európai Unió adózási filozófiájának tükrében, azzal az eltökélt szándékkal, hogy a csatlakozás hatásai pozitív irányban befolyásolják a vállalkozásokat érintő legfontosabb változásokat.
Remélem, és kívánom, hogy e kézikönyv „munkafüzetként" minden vállalkozás segítségét szolgálja.

Tisztelettel:
Benkovics Alajos
Komárom-Esztergom Megyei Iparszövetség „KISZÖV" Elnöke Vissza

Tartalom

Dr. Őry Tamás: A magyar adóigazgatás az
Európai Uniós csatlakozást követően 12.
1. A közösségi adóigazgatási
együttműködés jogi alapjai 12.
2. A jogsegély-irányelv 14.
1. Az irányelv hatálya 14.
212. Az információcsere típusai 15.
2p. A tagállamok adótisztviselőinek együttműködése 15.
2.4. Titokvédelmi szabályok 16.
2B. Az információcsere korlátai 16.
2p. A jogsegély-irányelv 2003-as módosítása 17.
3. A közösségi ÁFA-információcsere 18.
3,1. A rendelet 2003-as rekodifikációja 19.
4. A behajtási irányelv 19.
4.1. Az információkérésre irányuló megkeresés 20.
4.2. A kézbesítés iránti megkeresés 21.
4.3. A behajtási és a biztosítási intézkedés 21.
iránti megkeresés
4.4. A behajtási eljárás felfüggesztése 22.
4.5. A behajtási kérelem elutasítása 23.
4.6. Az irányelv 2001. évi módosítása 23.
5. A magyar harmonizáció 24.
5.1. Az adóeljárást érintő jogalkotás kérdése 24.
Kapcsolódó harmonizációs lépések 30.
Adótitok és statisztikai adatszolgáltatási kötelezettség 30.
Bejelentési kötelezettség 31.
5.2. A harmonizációs célú hazai intézményfejlesztés, 32.
jogalkalmazás
A Központi Kapcsolattartó Iroda (KKI) létrehozása 32.
Lucz Zoltánné: A személyi jövedelemadó Európai Uniós
csatlakozást követően
1. A magánszemély által nem az illetősége szerinti tagállamban 34,
szerzett egyes jövedelmek adóztatásáról szóló 94/79/EGK.
bizottsági ajánlás alkalmazása
1.1. A bizottsági ajánlás előírásai 34.
1.1.1. Az érintett magánszemélyek 35.
1.1.2. Az ajánlás szempontjából érintett jövedelmek 36.
1.1.2.1. Nem önálló tevékenység 37.
1.1.2.2. Nyugdíj 38.
1.1.2.3. Önálló tevékenység, önfoglalkoztatás 38.
1.1.2.4. Mezőgazdaság, erdőgazdálkodás 39.
1.1.2.5. Ipari és kereskedelmi tevékenység 39.
1.1.3. Az egyenlő elbánás 41.
1.2. Az egyenlő elbánás elvének érvényesülése a SZJA törvényben 43.
2. Egyéb, személyi jövedelemadózáshoz is kapcsolódó 44.
közösségi joganyag alkalmazása
2.1. A különböző tagállamok társaságait érintő egyesülésekre, 44.
szétválásokra, eszközátruházásokra és részesedéscserékre
Alkalmazandó közös adózási rendszerről szóló 90/434/EGK.
Tanácsi irányelv
2.2.1. Az irányelv rendelkezései 44.
2.2.2. A személyi jövedelemadózást érintő kérdések 45.
2.2.3. A kamatozó megtakarítási formákból eredő jövedelmek 47.
adóztatásáról szóló 2003/48/EK irányelv
3. A kettős adózás elkerüléséről szóló egyezmények gyakorlati 48.
alkalmazásának EU-val összefüggő kérdései
3.1. A hazai adószabályok és a nemzetközi szerződések viszonya 48.
3.2. Az illetőség meghatározása 51.
3.2.1. Az illetőség meghatározása az egyezmények szerint 52.
3.2.2. Az illetőség meghatározása az SZJA törvény szerint 53.
3.3. A külföldi illetőségű magánszemélyek adózása (korlátozott
Adókötelezettség) 54.
3.3 1. A jövedelemszerzés helye 54.
3.3.2. Bejelentési kötelezettség 57.
3.3.3. Eljárási rend 57.
3L4. A belföldi illetőségű magánszemélyek külföldről származó 60.
jövedelme (korlátlan adókötelezettség)
3.5. A jövedelem jogcímének meghatározása 61.
3.6. A kettős adóztatás elkerülése 62.
3.6.1. Az egyéni vállalkozók kettős adóztatásának elkerülése 62.
3.7. Átszámítási szabályok 63.
3.8. Egyes támogatások elszámolása 64.
3.8.1. Az utólag folyósított támogatásokra vonatkozó szabályok 64.
3.8.2. Az előre folyósított támogatások 65.
B.2.2. Az önálló tevékenységet folytatóra, átalányadózó egyéni 65.
vállalkozóra vonatkozó szabályok
3.8.2.3. Az egyéni vállalkozóra vonatkozó szabályok 66.
B.3. Az értékcsökkenés elszámolása támogatás elszámolása esetén 66.
3.9. A kisvállalkozói kedvezmény és a kisvállalkozói 67.
adókedvezmény érvényesítése
Pölöskei Pálné: Társasági- és osztalékadó az 68.
Európai Uniós csatlakozás követően
I. Társasági adó 68.
1. A Tanács 90/434/EGK, a különböző tagállamok 68.
társaságait érintő egyesülésekre, szétválásokra,
eszköz átruházásokra és részesedés-cserékre
alkalmazandó közös adózási rendszerről szóló
irányelvének való megfelelésről
1.1. A 90/434/EGK irányelv célja, hatálya, lényege 68.
1.2. Az irányelvnek megfelelő rendelkezések a hazai 68.
szabályozásban
1.2.1. Átalakulás, kedvezményezett átalakulás 69.
1.2.2. Adókötelezettség a jogelődnél és a jogutódnál 70.
1.2.3. Adókötelezettség a jogelőd tagjainál, részvényeseinél 76.
1.2.4. Kedvezményezett részesedéscsere 83.
1.2.5. Veszteségelhatárolás 84.
2. A Tanács 90/435/EGK, a különböző tagállamok anyavállalati 85.
és leányvállalatai esetében alkalmazandó közös
adózási rendszerről szóló irányelvének történő megfelelés
2.1. Az irányelv célja, hatálya, lényege 85.
2.2. A hazai szabályozás 85.
3. A Tanács 03/49/EK, a különböző tagállamok kapcsolt 86.
vállalkozásainak fizetett kamat, jogdíj közös adózási
rendszeréről szóló irányelvének való megfelelés
3.1. A 03/49/EK irányelv célja, hatálya, lényege 86.
3.2. Az irányelvnek megfelelő rendelkezések a hazai 86.
szabályozásban
4. Az Üzleti Vállalkozások Magatartási Kódexe 87.
WW (Cod of Conduct) elvárásainak történő megfelelés
IM| 4.1. Külföldön tevékenységet végző társaságok adózása 88.
4.1.1. A csatlakozási Okmány előírása 88.
4.1.2. Külföldön tevékenységet végző társaság adózása 88.
4.1.2.1. Külföldön tevékenységet végző társaság a magyar jogban 89.
4.2. Az ellenőrzött külföldi társaság 90.
4.2.1. Az ellenőrzött külföldi társaság a magyar jogban 91.
5. A vállalkozásoknak nyújtott állami támogatás tilalmáról 93.
szóló, a Római Szerződésben megfogalmazott előírásnak
történő megfelelés
5.1. A Római Szerződés előírása 93.
5.2. A hazai szabályozás 94.
5.2.1. A kis- és középvállalkozások beruházási adóalapkedvezménye 94.
5.2.1.1. Csekély összegű támogatás a társasági adóból 97.
érvényesíthető kedvezmények közül
5.2.2. Adókedvezmények a társasági adóból 99.
5.2.2.1. A kis- és középvállalkozások adókedvezménye 99.
5.1.2.2. A fejlesztési adókedvezmény 101.
5.2.2.2.1. Az adókedvezmény általános feltételei 2004-ben 105.
5.2.2.2.2. Az adókedvezmény összege 106.
5.2.2.2.3. Nem engedélyezhető adókedvezmény 108.
5.2.2.2.4. Az adókedvezmény igénybevétele 109.
I 5.2.2.2.5. Az engedélyezési eljárás, adatszolgáltatás 110.
5.2.2.3. Beruházási adókedvezmény 113.
5.2.2.3.1. A Csatlakozási Okmány előírása 113.
5.2.2.3.2. A hazai szabályozás 113.
6. Az adókedvezmény igénybevétele 116.
II. Osztalékadó 117
III. Tanács 90/435/EGK, a különböző tagállamok anyavállalati
és leányvállalatai esetében alkalmazandó közös adózási
rendszerről szóló irányelvének történő megfelelés
1. Az irányelv célja, hatálya, lényege 117.
2. A hazai szabályozás 117.
Görözdi Zsuzsanna: Jövedéki termékek uniós
kereskedelmének adózása a
csatlakozást követően 119.
I. Jövedéki jogharmonizáció az Unióban 119.
1. A harmonizált jövedéki szabályok alá tartozó
termékkörök 120.
1.1. Ásványolaj termékek 120.
1.2. Alkoholok, alkoholtartalmú italok 121.
1.3. Dohánygyártmányok 121.
2. Adózási alapelvek harmonizálása 122.
2.1. Az adókötelezettség és az adófizetési 122.
kötelezettség keletkezése
2.2. Adófelfüggesztési eljárás 123.
2.3. Fogyasztásra bocsátás 123.
3. Az adóraktári rendszer 124.
4. Új szereplők: a bejegyzett és a nem bejegyzett
kereskedő, az adóképviselő 125.
5. Tagállamok közötti jövedékitermék-forgalmazás 126.
5.1. Rendeltetési ország elv szerinti adózás 126.
5.2. Adózatlan jövedékitermék-forgalom
tagállamok között 127.
5.3. Adózott jövedékitermék-forgalom
tagállamok között 128.
6. Jövedéki termékek forgalma harmadik országokkal 130.
7. Jövedéki biztosíték 131.
8. Jövedéki információs és ellenőrzési rendszerek 131.
8.1. ELO-irodák 132.
8.2. SEED-rendszer 132.
8.3. MVS, EWSE, EMCS 133.
II. Magyar jövedéki szabályok az Unión belüli
jövedékitermék-kereskedelemre 133.
1. Jövedéki termékek adózatlan forgalma adófelfüggesztési eljárásban 134.
1.1. Kereskedelmi adóraktárak Magyarországon 134.
1.2. Bejegyzett/nem bejegyzett kereskedők
Magyarországon 135
1.3. Adóképviselő 135
1.4. Szállítás magyar adóraktárból - más tagállam
adóraktárába, bejegyzett/nem bejegyzett
kereskedőjének 136.
1.5. Szállítás más tagállam adóraktárából - magyar
adóraktárba, bejegyzett/nem bejegyzett
kereskedőnek 137.
1.1. Szállítási jövedéki biztosíték 138.
2. Adózott jövedéki termékek forgalma
tagállamok között 139.
2.1. Adózott jövedéki termékek gazdasági tevékenység
keretében történő behozatala 139.
2.2. Adózott jövedéki termékek gazdasági tevékenység
keretében történő kivitele 140.
2.3. Csomagküldő kereskedelem 141.
2.4. Magáncélú beszerzés más tagállamból 141.
1.sz. melléklet: A jövedéki adózásra vonatkozó
közösségi joganyag 143.
2.sz. melléklet: Adminisztratív kísérőokmány 145.
3.sz.melléklet: Egyszerűsített kísérőokmány 155.
Magony Krisztina: Altalános forgalmi adó az Európai
Uniós csatlakozást követően 162.
1. Termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás 162.
1.1. Termékértékesítés 162.
1.2. Szolgáltatásnyújtás 167.
2. A közösségen belüli ügyletek kezelése az áfa-rendszerben 167.
2.1. Közösségen belülről történő beszerzés (adóalanyok közötti
ügyletek) 169.
2.2. Közösségen belülről történő beszerzés (speciális vevői
körnek értékesített termékek) 170.
2.3. Közösségen belülről történő beszerzés (új közlekedési
eszközök és jövedéki termékek adózása) 173.
2.4. A Közösségen belülről történő beszerzés (saját termék
tagállamok közötti „mozgatása") 177.
2.5. Az import és a Közösségen belülről történő termékbeszerzés összefüggései 177.
2.6. Adómentes Közösségen belüli termékértékesítés 180.
2.7. Alanyi adómentességet választott adóalany által a
Közösség másik tagállamába történő értékesítések 182.
2.8. Új közlekedési eszköz értékesítése 182.
2.9. Távértékesítés 183.
2.10. Háromszögügyletre vonatkozó egyszerűsítések 187.
2.11. Adómentes Közösségen belülről történő beszerzés 188.
2.12. Építési szerződés, bérmunka (tennék feldolgozás, 189.
megmunkálás)
2.13. Közösségen belüli árufuvarozás, közlekedéshez 190.
járulékosan kapcsolódó szolgáltatás, ügynöki
szolgáltatás
2.14. Egyéb teljesítési helyre vonatkozó változások a 194.
szolgáltatások esetében
3.Termékexport és termékimport 197.
3.1. Termékexport 197.
3.2. Termékimport 199.
4.Számlázásra, összesítő jelentésre vonatkozó szabályok 203.
5. Az adófizetési kötelezettség teljesítése 205.
6. Az adó visszaigénylése 207.
7. Különleges adózási módok 208.
Csüllög Endréné: A számvitel hazai szabályozása 212.
az Európai Uniós csatlakozást követően
1. A jelenlegi szabályok 212.
2. A számvitel szabályozása az Európai Unióban 212.
3. Nemzetközi számviteli standardok 213.
4. A jövő számvitele: törvény és nemzeti standardok 214.
5. A számviteli szabályok 2004. évi változásai 216.
5.1. Valós értéken történő értékelés 217.
5.1.1. Valós érték 218.
5.1.2. Pénzügyi instrumentum 218.
5.1.3. A nem fedezeti célú pénzügyi instrumentumok 219.
besorolása
5.1.4. Átsorolások a pénzügyi instrumentumok között 223.
5.1.5. Az értékelési különbözet elszámolása 224.
5.2. Az európai belső határok megszűnésével kapcsolatos 227.
intézkedések
5.2.1. Fióktelepekre vonatkozó szabályozás 227.
5.2.2. Devizakülföldi gazdasági társaságokra vonatkozó 228.
szabályozás
5.2.3. Devizajogszabályokra utalás a számviteli törvényben 229.
5.2.4. Az export és import fogalma 229.
5.3. Kiegészítő melléklet 230.
5.3.1. Adózott eredmény felhasználása 230.
5.3.2. Konszolidált éves beszámoló készítése 230.
5.3.3. Valós értéken történő értékelés bemutatása 231.
5.3.4. Egyéb változások 232.
5.4. Gazdasági társaságokról szóló törvény és a cégtörvény 232.
változtatásaival összefüggő módosítások
5.4.1. Jegyzett, de be nem fizetett tőke 233.
5.4.2. Visszavásárolt saját részvény, saját üzletrész, 233.
visszaváltható részvény megszerzése
5.4.3. Osztalék fizetés 234.
5.4 4. Osztalékelőleg fizetése 234.
5.4.5. Közbenső mérleg készítés 235.
5.5. A számla aláírásával, számlázással, elektronikus 235.
bizonylatokkal kapcsolatos változások
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Vállalkozói környezet az Európai Unióban
Állapot:
2.740 ,-Ft
22 pont kapható
Kosárba