1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vállalkozástan

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Szókratész Külgazdasági Akadémia
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 262 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 15 cm
ISBN: 963-7163-04-2
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tisztelt Olvasó!

Feltételezhetően évtizedünk tankönyvtörténetének a sikerekről szóló fejezetébe sorolható a vállalkozástan kötet kialakulásának és a pedagógiai alkalmazásba való bevezetésének... Tovább

Előszó

Tisztelt Olvasó!

Feltételezhetően évtizedünk tankönyvtörténetének a sikerekről szóló fejezetébe sorolható a vállalkozástan kötet kialakulásának és a pedagógiai alkalmazásba való bevezetésének története. Az 1992-ben még kísérleti oktatás céljaira készült tananyag iskolai fogadtatása a tanulók és a tanárok részéről rendkívül kedvező volt. A 90-es évek elején a mindennapi valóságot is teljesen átalakító, növekvő számú kisvállalkozás és a privatizáció által formálódó új gazdasági környezet az előző évtizedekben tanultakat igencsak átírta. E kötet szerzői - Dr. Barta Tamás és Tóth Tihamér - akkor fogalmazták meg a szakképzésben tanulók számára szükséges, a vállalkozással kapcsolatos korszerű ismereteket, amikor az számukra égetően szükségessé vált: a munka világába történő belépés kezdőpillanatában. Vállalkozásuk nem volt kis feladat, mégis, mint e több kiadásban megjelent könyv igazolja, a szerzők műve jól vizsgázott a pedagógiai gyakorlatban. A vállalkozástan a kétségtelenül számos elemében piac- és versenyszerűen működő hazai szakképzési tankönyvpiac egyik népszerűségi listavezetőjeként a legátfogóbb pedagógiai felhasználást biztosító könyvként szinte alapművé vált.
E könyv arra a kérdésre kíván a tanulók által is sikeresen elsajátítható választ adni, hogy miként lehetséges a vállalkozóvá válás bonyolult, kockázatoktól sem mentes folyamatában megjelenő új ismeretek és tevékenységek szakmai-pedagógiai rendszerezése. A tankönyv taníthatóságának és tanulhatóságának folyamatos értékelésére alapozva az újabb kiadások korszerűsítésével a szerzők a hazai igényekből kiindulva nem elégedtek meg a sikeres nyugati tankönyvek adaptációjával. Tankönyvünk tartalmában és nyelvezetében kifejezetten a diákoknak szól. Azoknak a diákoknak, akik a hazai feltételek között, a lehetőségek változó kereteinek figyelembevételével készülnek a gazdasági életben való részvételre, s a reális kockázatokat tudatosan mérlegelve törekszenek a sikerre. E tankönyv olyan ismereteket tartalmaz, amelyek a vállalkozástan immár általános műveltségere is hatással bíró folyamatát erősítik, elsősorban azzal, hogy képesek a fiatalokat segíteni a piac és a verseny keretei között szaktudásuk alkalmazásában.
Ahogy sikertörténetté vált e könyv, úgy kívánom az olvasóknak, e tankönyvet tanító-tanuló pedagógusoknak és diákoknak, hogy számukra is legyen jól hasznosítható eszköz e mű a vállalkozásokra való felkészülésben, a vállalkozások világában történő eligazodásban, az egyén és a közösség által igényelt siker elérésének útján.

Dr. Benedek András Vissza

Tartalom

Előszó7
Bevezető9
A vállalkozás11
A vállalkozások kialakulása13
Család - vállalkozás - vállalat13
Vállalkozási mozzanatok13
Az üzleti vállalkozás céljai, érdekeltjei14
Az üzleti vállalkozás típusjegyei15
Az üzleti vállalkozás szerkezete16
Gazdálkodás, gazdaságosság17
Az üzleti vállalkozás gazdálkodása17
A vállalkozás költségei18
Árbevétel - Költség - Profit21
Vállalkozási formák22
Gazdasági társaságok22
A közkereseti társaság (kkt)24
A betéti társaság (bt)25
A közös vállalat (kv)25
A korlátolt felelősségű társaság (kft)26
A részvénytársaság (rt)28
Az egyéni vállalkozás30
A vállalkozás emberi tényezői31
A jó vállalkozó hét alaptulajdonsága32
Értékeljük önmagunkat34
A vállalkozó sikerének legfontosabb tényezői36
Hogyan vívhatjuk ki üzletfeleink bizalmát?38
Fogalmak40
Ellenőrző kérdések41
A vállalkozás színtere: a piac43
A piac45
A piac osztályozása46
Piaci szereplők47
Piaci formák, piaci szerkezetek47
Piaci koordináció48
A piac működése50
A kereslet és a kínálat50
Az egyensúlyi ár51
Az ár funkciói52
A piackutatás54
A piac részekre bontása54
Piackutatási módszerek57
A kereslet prognosztizálása59
Marketing60
A marketing fejlődési szakaszai60
A marketingmix62
Marketing terv63
A termék-életgörbe koncepció65
Piacbefolyásolás, értékesítésösztönzés67
Reklám67
A Public Relations (PR)- kapcsolatszervezés68
Eladásösztönzés, sales promotion69
A személyes eladás70
Fogalmak71
Ellenőrző kérdések72
A vállalkozás környezete73
A vállalkozás társadalmi-kulturális, természeti és gazdasági környezete75
A társadalmi-kulturális környezet75
A természeti környezet75
A tudományos-technikai környezet76
A gazdasági környezet77
Az állam gazdasági szerepe a vállalkozásokban77
A vállalkozási szféra működési feltételeinek szabályozása78
A gazdasági szereplők kapcsolatainak szabályozása79
A gazdaságirányítás szervezete79
A gazdasági kamarák79
A számviteli kötelezettség80
A vállalkozás eszközei és forrásai80
A könyvvitel feladatai82
Leltár - Leltározás82
Mérleg83
Könyvvitel (Könyvvezetés)92
Egyszeres könyvvitel92
Kettős könyvvitel93
Az eredménymegállapítás módszerei95
Az év számviteli lezárása100
Bizonylati rend101
Beszámolási és könyvvezetési kötelezettség101
Nyilvánosságra hozatal és közzététel104
Könyvvizsgálat104
Az adók és egyéb járulékok104
Adókötelezettség105
Az adók csoportosítása106
Általános forgalmi adó106
A társasági adó és az osztalékadó107
Személyi jövedelemadó108
Egyszerűsített vállalkozási adó110
Helyi adók111
A jövedéki adó112
Egyéb adók és járulékok113
Bankhitelek - A vállalkozás finanszírozása117
Bankhitelek117
Vállalati hitelkonstrukciók118
Speciális hitelfajták Magyarországon118
A hitel- igénybevételi eljárás119
A hitel ára: a kamat120
Kötvénykibocsátás120
Fogalmak 121
Ellenőrző kérdések122
Mielőtt üzleti tervet készítenénk...123
A vállalkozói folyamat125
Befektetési formák128
A kockázati tőkebefektetés változatai129
Az üzleti elképzelés kialakítása130
A vállalkozás működési formájának előzetes megválasztása133
Az induláshoz szükséges tőke nagysága133
A vállalkozás kötelezettségeiért vállalt anyagi felelősség mértéke134
A vállalkozás irányításában való részvétel lehetősége vagy kényszere134
Finanszírozási lehetőségek135
A külső ellenőrzés mértéke135
A befektetési cél136
Alapítási költségek, illetve a jogi formához kötődő költségek136
Az alapok lefektetése stratégiai tervezéssel136
A stratégia kialakításának folyamata137
Piackutatás. A piac szegmentálása137
A környezet jövőorientált elemzése139
A versenyelőnyök meghatározása. Diagnosztika145
Célok kitűzése, vállalkozási filozófia. A stratégiai szándék146
Stratégiai változatok149
A stratégia realizálása150
A stratégia felülvizsgálata150
Fogalmak152
Ellenőrző kérdések153
Készítsünk üzleti tervet155
Az üzleti terv célja, szerepe a vállalkozásban157
Az üzleti terv elkészítésének kilenc (9) lépése 158
1. lépés: Határozza meg azt, hogy a ráfordítani szándékozott ideje és a befektetendő tőkéje után mekkora hozamot akar elérni159
2. lépés: Vizsgálja meg a piacot és derítse ki, hogy van-e lehetőség az 1. lépésben meghatározott nyereséget biztosító mennyiség értékesítésére?164
3. lépés: Készítse el a felhasználandó eszközök jegyzékét!165
4. lépés: Készítsen nyitó mérleget!168
5. lépés: Készítse (készíttesse) el a marketing tervet!169
6. lépés: Tervezze meg a vállalkozást: készítse (készíttesse) el a vállalkozás műszaki és termelési terveit!173
7. lépés: Készítse el a szervezeti tervet!179
8. lépés: Készítsen költség-, pénzügyi és kockázati tervet!180
9. lépés: Alakítsa ki a vállalkozás vezetésének koncepcióját!192
Az üzleti terv dokumentálása194
Az üzleti terv bemutatkozó része194
A vállalkozás tőkeszükségletének leírása195
Egy üzleti terv vázlata196
Fogalmak201
Ellenőrző kérdések202
Az üzleti terv megvalósítása203
Gyakorlati teendők a vállalkozás megalapításánál205
Gazdasági társaság alapítása205
Egyéni vállalkozás alapítása209
Az új vállalkozás indítása211
A vállalkozás szervezete212
Tipikus szervezeti formák214
Gazdálkodás az emberi erőforrásokkal218
Arculatteremtés219
A pénz körforgása220
Költségek és árképzés221
Marketing és értékesítés221
Kutatás és fejlesztés (K+F)223
Gyártmány- és gyártástervezés224
Anyaggazdálkodás - beszerzés225
Gyártásigazgatás226
A vállalkozás operatív vezetése227
A vezetés folyamata és funkciói228
A vezetési funkciók jellemzői230
A kommunikáció232
A beszéd232
A kapcsolattartás két sajátos formája233
Az írás és a telefonálás234
Az írás főbb szabályai234
A telefonálás főbb szabályai236
Az üzleti tárgyalás237
A vállalkozói csapat kialakítása240
Konfliktusok és megoldási lehetőségek242
Időgazdálkodás245
A vállalkozás válsága. A vállalkozás megszűntetése247
Fogalmak249
Ellenőrző kérdések250
Tíz tanács, amit érdemes megtartani251
Ábrajegyzék255
Irodalomjegyzék256
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem