1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vállalati stratégiák és szervezetek a rendszerváltást követően

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Aula Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 217 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-947-893-8
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A könyv az 1990 és 2002 között folytatott kutatási munkám eredményeit foglalja össze. 1990-ben a Soros Alapítvány támogatásával lehetőségem volt arra, hogy fél évet töltsek a kaliforniai Stanford... Tovább

Előszó

A könyv az 1990 és 2002 között folytatott kutatási munkám eredményeit foglalja össze. 1990-ben a Soros Alapítvány támogatásával lehetőségem volt arra, hogy fél évet töltsek a kaliforniai Stanford Egyetemen. Az ott töltött idő alatt kerültem kapcsolatba James G. March professzorral, amikor végighallgattam „Organizational Analysis" című Ph.D. tárgyát. Az egyik beszélgetés során March profeszszor felvetette, hogy ki kellene használni azt az egyedülálló történelmi lehetőséget, hogy egy régióban koncentráltan mennek végbe radikális szervezeti átalakulások a társadalmi-politikai változásokkal összefüggésben. Kétségkívül kedvet éreztem egy ilyen kutatás elindításához. A szervezeti változások vizsgálatának első koncepcióját Stanfordban fogalmaztuk meg, amelyben részt vett még Dobák Miklós és a bolgár Júlia Dilova is (Balaton, Dilova, Dobák és March, 1990). Hazatérve, 1990 nyarán hozzákezdtem a vizsgálatokhoz, s elkészítettem az első esettanulmányt a Budapesti Elektromos Művekről (Balaton, 1991). Ezzel párhuzamosan tanszéki kollégáimmal közösen létrehoztuk az „Organizational Change in Eastern Europe" nevű kutatócsoportot a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem Vezetési és Szervezési Tanszékén. Kezdetben az volt az elképzelésünk, hogy az empirikus kutatás nemcsak Magyarországra terjed ki, hanem - együttműködő kollégákat keresve a környező volt szocialista országokban - nemzetközi összehasonlító vizsgálatot végzünk. Sikerült is partnereket találni Bulgáriában (Júlia Dilova és Hristo Todorov), Csehszlovákiában (Milán Maly), Lengyelországban (Lena Kolarska), sőt Ausztriában is (Rudolf Kern). Az elkészült első esettanulmányok megvitatására 1991 májusában Budapesten került sor, s ezen James G. March is részt vett. A későbbiekben azonban - főleg amiatt, hogy külföldi partnereink kutatási érdeklődése más irányba fordult - nem tudtuk fenntartani a vizsgálat nemzetközi jellegét. A hazai kutatócsoport aktivitása is lecsökkent, sőt 1992-től lényegében meg is szűnt. 1992-től kezdve már nagyrészt egyedül folytattam tovább az eredeti koncepció szerinti vizsgálatokat. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 9
1. A SZERVEZETI VÁLTOZÁSOK ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEI 13
1.1. A szervezet- és vezetéselmélet fejlődésének rövid áttekintése -
a stabilitástól a változások előtérbe kerüléséig 13
1.2. A piacgazdaságokban kialakult elméletek a szervezeti változások magyarázatára 17
1.2.1. Stratégiai döntési folyamatok 18
1.2.2. Szervezeti tanulás 24
1.2.3. Intézményi folyamatok 28
1.2.4. Populációs ökológiai (szervezet-demográfiai) folyamatok 31
1.3. A társadalmi-politikai átalakulás időszakában végbemenő
szervezeti változások elméleti megközelítése 34
2. KUTATÁSI MÓDSZERTAN, PROJEKTEK ÉS A VIZSGALATI MINTA JELLEMZŐI 43
2.1. A kutatás módszerei 43
2.2. Kutatási projektek és a vizsgálati minták jellemzői 45
3. STRATÉGIAI ÉS SZERVEZETI VÁLTOZÁSOK AZ ÁTALAKULÁS
ELSŐ IDŐSZAKÁBAN 48
3.1. Vállalati stratégiai magatartás Magyarországon a kilencvenes évek
elején (1990-1994) 48
3.1.1. A stratégiaalkotás általános jellemzői 48
3.1.1.1. A stratégiaalkotás nemzetközi tapasztalatai 48
3.1.1.2. Előzmények a hazai vállalatok gyakorlatában 49
3.1.1.3. A stratégiaalkotás vizsgálatának szempontjai 50
3.1.2. Az elemzés fontosabb megállapításai 51
3.1.2.1. A stratégiai magatartás általános jellemzői 51
3.1.2.2. A stratégiák tartalma az egyes vállalati kategóriákban 53
3.1.2.3. A stratégiaalkotási folyamatok jellegzetességei az egyes vállalati
kategóriákban 57
3.1.3. Következtetések 62
3.2. A privatizációval kapcsolatos stratégiai és szervezeti változások 63
3.2.1. A vállalatok helyzete és a változások jellemzői a privatizációt
megelőző időszakban 65
3.2.2. Változások a privatizációval párhuzamosan 66
3.2.3. Változások a vállalatok privatizációját követően 67
3.2.4. Következtetések 68
4. MAGYARORSZÁGON MŰKÖDŐ KÜLFÖLDI TULAJDONÚ VÁLLALATOK ÉS VEGYES VÁLLALATOK STRATÉGIAI ÉS SZERVEZETI STRUKTÚRÁI AZ ÁTALAKULÁS IDŐSZAKÁBAN (1994-2000 KÖZÖTT) 70
4.1. A hazánkban működő holland, osztrák/német és dél-afrikai tulajdonú
vállalatok összehasonlító elemzése 70
4.1.1. A mintát alkotó vállalatok általános jellemzése 71
4.1.2. A külföldi befektetők stratégiai céljai 75
4.1.3. Vállalati stratégiák és azok változásai a működés során 77
4.1.4. A szervezeti és vezetési struktúrák kialakítása 78
4.1.5. A szervezeti tagok alkalmazkodása a változásokhoz 82
4.1.6. A nemzeti kulturális tényezők szerepe a magyarországi vállalkozások
stratégiáinak és struktúráinak kialakításánál 83
4.2. Stratégiai magatartás és szervezeti változások az autóiparban 85
4.2.1. Az Opel Hungary stratégiája és szervezeti struktúrája (esettanulmány) 85
4.2.2. Az autóipari beszállító vállalatok fejlődése Magyarországon 101
4.2.3. Az A vállalat fejlődésének jellemzése 102
4.2.4. A B vállalat fejlődésének jellemzése 103
5. STRATÉGIAI ÉS SZERVEZETI JELLEMZŐK A MAGYARORSZÁGON MŰKÖDŐ VÁLLALATOKNÁL - A KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS TAPASZTALATAI -..104
5.1. Stratégiaalkotási folyamatok és módszerek 104
5.1.1. A formalizált stratégiai tervezési rendszerek elterjedtsége 105
5.1.2. A stratégiaalkotási folyamat jellemzői a formalizált stratégiai tervezési
rendszereket alkalmazó vállalatoknál 107
5.1.3. A formalizált stratégiai tervezési rendszereket nem alkalmazó
vállalatok stratégiaalkotási jellemzői 114
5.1.4. A stratégiaalkotási módszerekben 1996 és 1999 között bekövetkezett
változások értékelése 114
5.2. A vállalati stratégiák típusai 115
5.3. A szervezeti struktúrák változása és az ezzel kapcsolatos vezetői
magatartás főbb jellemzői 120
6. A STRATÉGIAI ÉS SZERVEZETI ÁTALAKULÁS ÁTFOGÓ
ÉRTÉKELÉSE, MAGYARÁZÓ MODELLJÉNEK KIALAKÍTÁSA 128
6.1. Átmenet versus átalakulás - a folyamatmegközelítés szükségessége 129
6.2. A történeti nézőpont jelentősége 131
6.3. A politikai és makrogazdasági tényezők szerepe 133
6.4. A tulajdonosi struktúra és a privatizáció szerepe 134
6.5. Korlátozott figyelem és problémamegoldási képesség a bonyolult
átalakulási időszakban 136
6.6. A tanulás szerepe az átalakulás időszakában 138
6.7. A tudás és a képességek transzferjének szerepe az átalakulási folyamatban 140
6.8. Az intézményi vagy diffúziós folyamatok jelentősége 141
6.9. A hatalmi-politikai tényezők szerepe a szervezeti változási folyamatokban 142
6.10. A szervezeti változások fázisai az átalakulás időszakában 146
6.11. Az elemzési modell összefoglalása 149
6.11.1. A struktúrák szerinti megközelítés 156
6.11.2. A folyamat és annak fázisai 158
6.11.3. A szereplők hozzájárulása 163
7. A Magyarországon működő vállalatok stratégiai kihívásai és lehetőségei az Átalakulási időszak végén 170
7.1. A jelenleg magyar állami tulajdonban lévő vállalatok kihívásai
és stratégiai lehetőségei 172
7.1.1. Tartósan állami tulajdonban maradó vállalatok 173
7.1.2. Privatizálásra kerülő állami vállalatok 175
7.2. Magyar eredetű, magántulajdonban lévő vállalkozások kihívásai
és lehetőségei 175
7.2.1. Nemzetközileg terjeszkedő, önálló tevékenységet folytató vállalkozások 176
7.2.2. A hazai és/vagy nemzetközi munkamegosztásba bekapcsolódó
beszállító és szolgáltató vállalatok 177
7.2.3. Helyi piacra dolgozó, specializált tevékenységet folytató vállalkozások 179
7.2.4. Foglalkoztatási lehetőséget biztosító családi vállalkozások 180
7.3. Külföldi (magán és/vagy állami) tulajdonban lévő vállalatok, illetve
külföldi dominanciájú vegyes vállalatok kihívásai és lehetőségei 181
Irodalom 187
Mellékletek 203

Balaton Károly

Balaton Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Balaton Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem