Előszó
A tartósan növekvő vállalati nyereséget a termékek elöállitása és eladása során kifejtett összes tevékenység együttes hatékonysága eredményezi, A saját és megrendelt kutatási-fejlesztési munkáktól kezdve, az anyag és alkatrészbeszerzésen, készlettartáson, valamint a szorosabb értelembe vett termelő tevékenységen át, egészen az értékesítésig, minden egyes müvelet kihat az éves nyereség tömegére. A vállalatnak ezért minden területen résen kell lennie; körültekintő, jól informált fejlesztési politika mellett igen hatékony beszerzési és készletezési politikát, munka-, termelésszervezesi, s a nyereségre kedvezően ható piacszervezési és értékesítési politikát /árpolitika, reklám, propaganda, stb./ kell folytatnia. A vállalati nyereség érdekében végzendő minden tevékenységben a gazdaságosságnak, az üzleti szellemnek kell dominálni, úgy is mondhatjuk, hogy a vállalat üzletpolitikája az, amely döntően meghatározza eredményességét. Az üzletpolitika tehát - bár e fogalmat gyakran a marketinggel egyenértékűen használják - szélesebb értelmezésben kiterjed az alapanyag és alkatrész beszerzéssel és készletezéssel, a munka-, termelés- és ügyvitelszervezéssel, a készáru készletezéssel, valamint a piacszervezéssel és értékesítéssel kapcsolatos összes tevékenységre, sőt a kutató- fejlesztő munkára is. A helyes vállalati üzletpolitika célkitűzései között ezért fontos helyet kap:
- Az egyenletes anyag- és alkatrészellátásra való törekvés;
- A termelési és egyéb gazdasági folyamatok optimalizálásának követelménye;
- Gazdaságmatematikai módszerek alkalmazása;
- Korszerű irányitástechnika bevezetése;
- Az ügyvitel gépesitése nemcsak a számvitelben, hanem minden területen pl. a karbantartásban is;
- Gyors szállítóképességet biztositó készáru-készletezés;
- A vállalat piaci versenyképességét biztositó müszaki fejlesztés;
- Korszerű marketing /piackutatási, valamint egyéb piacszervezési és értékesítési feladatokat ellátó/ szervezet létrehozása.
Vissza