1.062.160

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vállalatgazdaságtan

Oktatási segédanyag

Szerző
Tatabánya
Kiadó: Modern Üzleti Tudományok Főiskolája
Kiadás helye: Tatabánya
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 135 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a kézirat a Kereskedelmi Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskola gondozásában 1996-ban kiadott Vállalkozásgazdaságtan c. könyv rövidített változata. A rövidítést - azaz huszonkét fejezet... Tovább

Előszó

Ez a kézirat a Kereskedelmi Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskola gondozásában 1996-ban kiadott Vállalkozásgazdaságtan c. könyv rövidített változata. A rövidítést - azaz huszonkét fejezet közül tíz kihagyását - az indokolta, hogy a Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján a Vállalatgazdaságtan diszciplína egy más tantárgystruktúrába illeszkedik, önálló ismeretanyagok részletesen foglalkoznak a pénzügy, a számvitel, az adózás stb. kérdéseivel. A kézirat vállalatspecifikus, s így példáiban nem a szakjelleg, hanem a menedzsment - feladat (gazdálkodás, döntés, kockázatvállalás) dominál. A tananyag a szerzői kollektíva többéves oktató és kutató munkájának eredményeként csiszolódott, melyben a hallgatói vélemények, vizsgaeredmények is kifejeződnek. Az anyag bővítése, javítása érdekében a hallgatók észrevételeit, segítő megjegyzéseit a későbbiekben is örömmel várjuk. Jó tanulást kívánunk. A szerzők Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
1. Vállalkozás, vállalat, vállalkozó 5
1.1. Az üzleti vállalkozás főbb jellemzői, tevékenységi körei 5
1.2. A vállalkozások tartalmi és formai sokszínűsége, közös vonásai 6
1.3. A vállalat érintettjei és céljai 8
1.4. A vállalat társadalmi felelőssége 10
1.5. A vállalkozások környezete 11
1.1.1. A nemzeti gazdaságfejlesztési stratégia (gazdaságpolitikai cél- és eszközrendszer) 11
1.1.1. A gazdasági mechanizmus összetevői 12
1.1.3. A piaci környezet : 13
1.1.4. A tudományos - technikai környezet 16
1.1.5. Természeti környezet 16
1.1.6. Kulturális környezet 16
2. A vállalatok típusai, csoportosítása 18
2.1. A vállalkozások választható jogi formái 18
1.1.1. Az egyéni vállalkozás 18
1.1.2. A szövetkezet 18
1.1.3. Gazdasági társaság 19
1.1.4. Közkereseti társaság (KKT) 19
1.1.5. Betéti társaság (BT) 20
1.1.6. Korlátolt felelősségű társaság (KFT) 20
1.1.7. Részvénytársaság (RT) 21
1.1.8. Egyesülés és közös vállalat 22
1.1.9. Az állam szerepvállalása a gazdasági társaságokban 22
1.2. A vállalatok csoportosítása a végzett tevékenységek szerint 22
1.3. A vállalatok méret szerinti csoportosítása 23
1.4. A vállalatok működési terület szerinti csoportosítása 24
3. A vegyes vállalatok 26
1.1. Non-profit szervezetek 27
4. Vállalatalapítás, az üzleti terv elkészítésének főbb szempontjai 30
4.1. Az üzleti elképzelés kialakítása 30
1.2. A jogi formák közötti választás főbb gazdálkodási szempontjai 31
1.3. A telephely kiválasztása 34
1.4. Az üzleti terv 36
1.4.1. Az üzleti terv készítésének céljai 36
1.1.2. Az üzleti terv összeállításának főbb szempontjai 37
1.1.3. Az üzleti terv felépítése 37
1.1.4. A vállalatalapítás menete, a cégalapítással kapcsolatos ügyintézés 40
5. A vállalkozás válsága és megszüntetése 42
5.1. A válságmenedzsment 42
1.2. A válságkezelés jogi és intézményi feltételrendszere 44
1.3. A csődeljárás 45
1.4. A felszámolási eljárás 47
1.5. A végelszámolás 49
6. A vállalkozások erőforrásai 51
6.1. Az erőforrásokról általában
1.2. A tartósan befektetett tárgyi eszközök 51
1.3. A forgóeszközök 52
1.4. Az emberi tényező 53
1.5. Az információ 54
1.6. Az immateriális javak 55
7. Emberi erőforrás gazdálkodás 56
1.1. Az emberi erőforrás tervezése és biztosítása 56
1.2. Erőforrás ösztönzés, motiválás 63
1.2.1. Ösztönző rendszerek 63
1.1.2. Teljesítményértékelés 67
1.3. Erőforrásfejlesztés 68
8. A vállalkozások reálszférája 70
8.1. A reálszféra fogalomrendszere 70
1.2. A beszerzés 72
1.3. Termelés 76
1.4. A készletezés 77
1.1. Minőségellenőrzés, értékesítés 83
9. Vállalati árpolitika, ármunka 84
9.1. Az ár fogalma, gazdasági szerepe 84
1.2. A vállalati ármagatartást befolyásoló külső és belső tényezők 85
1.3. Az árkialakítás és ármagatartás jogi szabályozása 86
1.1.1. Röviden a versenytörvényről 86
1.1.2. Az ártörvény 87
1.1.3. Az árképző tényezőként működő adók és egyéb költségvetési befizetési kötelezettségek beépülése az árba 88
10. Költséggazdálkodás és kalkuláció 92
1.1. A költségekről általában 92
1.2. A költségek csoportosítása 93
1.3. Kalkulációs módszerek 96
1.3.1. Az ipari termelők árkalkulációja 96
1.1.2. A kereskedők árkalkulációja 97
1.4. Költségkorlátok érvényesítése a vállalatoknál 98
1.5. Költségtervezési módszerek 98
11. A vállalkozások finanszírozási tevékenysége 100
11.1. Az induló vállalkozások tipikus pénzügyi problémái 100
1.2. A finanszírozás fogalma, a rövidtávú és hosszú távú finanszírozás szükségessége a vállalat gazdálkodásában 102
1.3. A vállalkozások finanszírozási lehetőségei 103
1.1.1. A belső finanszírozás lehetőségei 103
1.1.1. A külső finanszírozás lehetőségei 105
1.4. A hitelkérelem tartalmi kérdései, a hitelelbírálás szempontjai 107
12. Vagyon- és vállalatértékelés 109
1.1. A vállalati vagyon fogalma 109
1.2. A vagyonértékeléssel kapcsolatos kérdések 109
1.2.1. Vagyonértékelés - vállalatértékelés 109
1.1.2. A vállalatértékelés időszerűsége 110
1.1.3. A vállalati vagyonértékelés szükségszerűsége 110
1.3. A vállalatértékelés menete 111
1.1.1. A vállalatértékelés módszerei 112
1.1.2. A vagyonleltár alapján történő értékelés 112
1.1.3. A tőke jövőbeni hozadéka alapján történő értékelés 113
1.1.4. Egyéb kiegészítő módszerek 114
1.4. A vagyonmérleg készítésénél az egyes vagyoncsoportok értékelési elvei 115
13. A stratégiai tervezés 118
13.1. A stratégiai tervezés fogalma, történeti fejlődése, tartalmi jegyei 118
1.2. A stratégiai közelítések típusai 119
1.3. A stratégiai tervezés folyamata 120
1.1.1. A vállalat egészére készülő stratégiai terv 120
1.1.2. A portfólió kiterjesztése összehúzódó piacokra 125
1.2. Stratégiatípusok és értékelésük, stratégiai menedzsment 127
1.2.1. Stratégiatípusok 127
1.2.2. A stratégiai menedzsment 129
Felhasznált irodalom 130
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem