kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Osiris Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 564 oldal |
Sorozatcím: | Osiris Tankönyvek |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-389-728-9 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal. |
Bevezetés | 15 |
A neveléslélektan tárgya | 15 |
A pedagógia és a pszichológia | 16 |
Irodalom | 27 |
ELMÉLETI ÉS TÖRTÉNETI KÉRDÉSEK | |
Utódgondozás és gyermeknevelés - a nevelés evolúciós alapjai | 31 |
A szülői ráfordítás és a szülői motiváció | 33 |
Szülővé válás és gyermekvállalás | 35 |
A szülői szeretet evolúciós alapjai | 36 |
A csecsemő és a kisgyermek különleges sajátosságai | 39 |
A fontos mások szerepe a csecsemő érzelmi fejlődésében | 41 |
Irodalom | 45 |
A szocializáció elméleti kérdései | 46 |
Gyermeknevelés: bevezetés a társadalomba | 48 |
A szocializáció fő kérdéskörei | 51 |
Mit sajátítunk el a szocializáció során? | 53 |
A kultúra és a környezet szerepe - A fejlődés és a környezet dinamikája | 53 |
A kogníció szerepe | 68 |
Hogyan zajlik a szocializációs tanulás? | 76 |
A szocializáció interaktív természete | 76 |
A szocializáció és a normaátadás folyamatai | 88 |
Miért, milyen indíttatásból vesz részt az egyén a szocializációban? | 104 |
Irodalom | 107 |
A gyermekkor és a gyermeknevelés történeti távlatokban | 114 |
Gyermekek és gyermekkor a modernitás előtt | 120 |
A magas csecsemőhalandóság és a családtervezés korlátozott volta | 121 |
A gyerekek szerepe a munkamegosztásban | 124 |
A felnevelkedés eltérő feltételrendszere | 125 |
A gyerekkor és a fejlődés linearitása | 126 |
"Gyerekes" felnőttek és "koravén" gyerekek | 128 |
A gyermekkor és a modernizáció | 130 |
A "posztmodern" gyermekkor | 133 |
Gyermekkép a kultúrszociológiai irodalomban | 137 |
Irodalom | 143 |
FELNEVELKEDÉS: AZ ELSŐDLEGES KÖRNYEZET | |
A család | 147 |
A család a történelemben | 148 |
A nukleáris család | 148 |
Rokoni hálózatok | 152 |
A családi-rokoni hálózatok társadalmi szerveződései | 154 |
Kiterjesztett család | 154 |
Vertikális integráció | 157 |
Rokoni, politikai és területi szerveződés | 160 |
A családformák és a modernizáció | 161 |
Középosztályosodás és nukleáris család | 162 |
A modern család | 164 |
A posztmodern gyerekkor "ökológiai fülkéi": családi élet a XXI. században | 166 |
A nem normatív család | 168 |
Szempontok a hagyományos család vizsgálatához | 170 |
A család funkciói | 171 |
Gazdasági funkció | 171 |
Reprodukciós funkció | 171 |
Segítő-, támogatófunkció | 172 |
A család működése | 177 |
A család mint rendszer | 178 |
A házasság alrendszere | 179 |
A fejlődési aspektus - családi életciklusok | 182 |
A család létrejötte | 182 |
Szülővé válás, a csecsemők és a szülők | 185 |
Kisgyermekes családok | 189 |
Családok iskolás gyerekekkel | 190 |
Családok serdülőkorú gyerekekkel | 192 |
A gyermek leválásának időszaka | 194 |
A család struktúrája | 195 |
Az integráltság foka | 196 |
Hatalom a családban | 197 |
A családi interakciók és kommunikáció | 201 |
Szubkultúrák, szegénység és a családi élet | 203 |
A kultúra és a társadalmi helyzet összefüggéseitől általában és az egyes országokban | 203 |
Strukturális versus szubkulturális megközelítés | 206 |
Párválasztás és családi élet a marginális helyzetű családok körében | 207 |
Gyermekszülés, születésszám | 209 |
Gyermeknevelés | 210 |
A szegénység öröklődése | 213 |
A szociálpolitika szerepe | 215 |
Irodalom | 216 |
Szülői-nevelői attitűdök: a szülők gyermeknevelési eljárásai | 220 |
Szülői-nevelői attitűdök | 220 |
Történeti előzmények | 220 |
Mérési eljárások | 222 |
A gyermeknevelés modelljei | 223 |
Becker modellje | 223 |
Baumrind modellje | 225 |
Maccoby és Martin komplex modellje | 227 |
Irodalom | 230 |
A családtagok és mások szerepe a gyermek nevelésében | 231 |
Az anya szerepe | 231 |
Az anyaság biológiai és kulturális determinánsai | 231 |
Az anyai viselkedés empirikus vizsgálata | 235 |
Az elsődleges kötődés kutatásának három évtizede | 237 |
Az anyaság feminista interpretációi | 240 |
Az anyai nevelés fontossága | 243 |
Anyai munkavállalás | 245 |
Az apák szerepe a gyermeknevelésben | 247 |
Apák a korábbi századokban | 248 |
A mai apák | 250 |
Az apai szerepkör elemzési szempontjai | 253 |
A testvérek szerepe a szocializációban | 259 |
Nagyszülők | 264 |
A kortársak hatása | 265 |
Család vagy kortársak? | 271 |
Irodalom | 272 |
INTÉZMÉNYEK SZEREPE A GYERMEKNEVELÉSBEN | |
Kisgyermekeket gondozó intézmények | 281 |
Bölcsőde | 281 |
Életkori határok | 282 |
A gondozás minősége | 283 |
Anyai szándékok, munkavállalás | 284 |
Alternatív megoldások | 285 |
Óvoda | 286 |
Hermann Alice óvodapedagógiája | 287 |
Az óvodai nevelés mai problémái | 289 |
Irodalom | 291 |
Az iskola | 292 |
Az iskola funkciói | 293 |
Néhány történeti reflexió | 293 |
Az iskola mint átmenet: egyén és közösség | 295 |
Az iskolarendszer társadalmi funkciói | 297 |
Bírálatok a közoktatással és az iskolával szemben | 298 |
Iskolai ártalmak, alternatív törekvések | 298 |
Radikális iskolakritikák | 300 |
A "globális" oktatáspolitika alakulása az elmúlt negyedszázad során | 304 |
Az iskolarendszer intézményi válsága | 308 |
Az iskola működése és szereplői | 310 |
Az iskolai osztály | 311 |
A tanár | 334 |
A tanulók | 344 |
Irodalom | 358 |
Gyerekek, serdülők és a média | 363 |
A szocializációs folyamat és a média | 364 |
A média helye a fejlődést meghatározó környezetben: az ökológiai modell relevanciája | 367 |
A tömegkommunikáció korszaka: változások a felnevelkedés körülményeiben | 372 |
A tömegkommunikáció | 374 |
A tömegkommunikáció fogalma | 375 |
A média hatását magyarázó modellek | 375 |
A média hatásmechanizmusára vonatkozó pszichológiai elméletek | 377 |
Életkori sajátosságok a médiahasználatban | 381 |
A televízió: egy kitüntetett médium | 381 |
Gyerekek és a televízió | 385 |
Médiahasználat serdülőkorban | 399 |
Az internet és más új elektronikus médiaeszközök | 412 |
A szülők, nevelők szerepe a médiaértésben és a médiahasználatban | 420 |
A szülői mediáció szerepe | 420 |
A szülői mediációra vonatkozó hazai vizsgálatok eredményei | 423 |
Összegezés | 427 |
Irodalom | 429 |
Gyermekvédelem | 432 |
A családi nevelés kontrollja: gyermekbántalmazás és hatósági védelem | 436 |
A nevelés minősítésének nehézségei | 436 |
Az ártalomokozó nevelés és a szülői szándék | 438 |
A gyermekek bántalmazásának előfordulása | 441 |
A családi ártalmak okai | 442 |
Egyéni okok | 443 |
Interakcionális megközelítés | 444 |
Szociokulturális elméletek | 444 |
Funkcionális elméletek | 445 |
A gyerekek elhanyagolása | 446 |
Gyerekek erőszakos környezetben | 447 |
A közösségi erőszak mint szocializációs körülmény | 448 |
Az erőszakos környezet hatása a fejlődésre | 449 |
A durva bánásmód és bántalmazás következményei | 450 |
Az ártalomokozó nevelés hatósági kezelése | 452 |
Gyermekvédelmi intézkedések | 453 |
A szexuális zaklatás problémája | 456 |
Gyerekek tanúvallomásai a bíróság előtt | 460 |
Helyettesítő nevelés: nevelőotthonok, nevelőszülők | 462 |
Nevelőotthonok | 463 |
Nevelőszülők | 467 |
Összegzés: a hatóság illetékessége a gyermekvédelemben | 469 |
Irodalom | 470 |
PROBLÉMÁK A NEVELÉSBEN | |
Pszichológiai zavarok | 478 |
Normalitás-abnormalitás, egészség-betegség | 479 |
Az érzelmi élet zavarai | 484 |
Félelem és szorongás | 484 |
Fóbiák | 486 |
Gyermekkori neurózisok | 487 |
Autizmus | 488 |
Hiperaktivitás és koncentrációzavar (ADHD) | 489 |
Gyermekkori depresszió | 495 |
Öngyilkosság, öngyilkossági kísérletek | 500 |
Funkciózavarok | 504 |
A táplálkozás zavarai | 504 |
Enurézis, enkoprézis | 506 |
Alvászavarok | 508 |
Mozgászavarok | 509 |
Dadogás | 510 |
Iskolai teljesítményzavarok | 510 |
Irodalom | 515 |
Szocializációs-alkalmazkodási nehézségek | 517 |
Drog- és alkoholfogyasztás | 518 |
Szintetikus drogok | 520 |
Agresszív viselkedés | 522 |
Agresszív viselkedés gyerekeknél | 525 |
Az agresszív viselkedés és a nevelés | 526 |
Antiszociális viselkedés | 528 |
Lopás, csavargás | 528 |
Fiatalkori bűnözés | 530 |
Irodalom | 532 |
Válsághelyzetek a gyermekek életében | 533 |
Válás, egyszülős családok | 533 |
A válás | 536 |
A gyermek elhelyezése és a kapcsolattartás | 540 |
Halálesetek, gyász | 541 |
Súlyos betegség, hosszas kórházi tartózkodás | 543 |
Örökbefogadás, a nem saját gyerek nevelése | 543 |
Változások az örökbefogadások gyakorlatában | 546 |
Irodalom | 547 |
Névmutató | 549 |
Tárgymutató | 558 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.