1.061.872

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyermek pszichológiai fejlődése

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Saxum Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 359 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-248-235-4
Megjegyzés: 4. bővített, átdolgozott kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Közel egy évtizeddel a népszerű harmadik kiadás megjelenése után elkészült A gyermek pszichológiai fejlődése negyedik, átdolgozott, bővített változata. A könyv nemcsak a szakemberek, hanem mindenki számára fontos lehet, aki szeretné megérteni, hogyan lépkednek a felnőtté válás útján a gyerekek, hogyan bontakozik ki az értelmük, és miért
okoznak alkalmanként nehéz perceket? A szerző a hagyományosabb szemléletet követve életkorok szerint tagolja az élet első másfél-két évtizedében zajló fejlődést, hogy a szülők, tanárok, a gyerekekkel szak-
szerűen foglalkozók ne az érzelem vagy az értelem fejlődéséről, hanem a három-, hat-, tizenkét éves, vagy éppenséggel serdülő lányról vagy fiúról alkothassanak képet. A korábbiaknál ugyanakkor hosszabb fejezet
foglalkozik a felnevelkedés utáni életúttal, a felnőttség alternatíváival. A könyv átfogó ismereteket ad a fejlődéslélektan, mint tudomány történeti kialakulásáról, hazai és nemzetközi kutatóinak munkásságáról,
a legújabb irányzatokról,... Tovább

Fülszöveg

Közel egy évtizeddel a népszerű harmadik kiadás megjelenése után elkészült A gyermek pszichológiai fejlődése negyedik, átdolgozott, bővített változata. A könyv nemcsak a szakemberek, hanem mindenki számára fontos lehet, aki szeretné megérteni, hogyan lépkednek a felnőtté válás útján a gyerekek, hogyan bontakozik ki az értelmük, és miért
okoznak alkalmanként nehéz perceket? A szerző a hagyományosabb szemléletet követve életkorok szerint tagolja az élet első másfél-két évtizedében zajló fejlődést, hogy a szülők, tanárok, a gyerekekkel szak-
szerűen foglalkozók ne az érzelem vagy az értelem fejlődéséről, hanem a három-, hat-, tizenkét éves, vagy éppenséggel serdülő lányról vagy fiúról alkothassanak képet. A korábbiaknál ugyanakkor hosszabb fejezet
foglalkozik a felnevelkedés utáni életúttal, a felnőttség alternatíváival. A könyv átfogó ismereteket ad a fejlődéslélektan, mint tudomány történeti kialakulásáról, hazai és nemzetközi kutatóinak munkásságáról,
a legújabb irányzatokról, kutatási módszerekről, a fejlődés fogalma körül kibontakozó elméleti vitákról. Szó esik a fejlődés társadalmi hátteréről, a káros környezeti hatásokról, a gyermekekkel kapcsolatos babonákról és téveszmékről, a szülő-gyermek kapcsolatra rátelepülő „pszichobizniszről" is. Vajon mindig hasznos a fejlődés spontán menetét más csatornába terelő fejlesztési Hol a határ a gyerekesség és a deviancia között? Milyen hamis mítoszokat épített fel a mi korunk a bölcsőhalál-
ról az első életévek örökre meghatározó tapasztalatairól, bizonyos fel nőttkori magatartások kisgyermekkori eredetéről? Rendelkezünk-e lelki értelemben az öngyógyítás képességével? Milyen hatással lehet a gyermekkori szegénység a felnőtt életére? Kérdések özöne, amelyekre Vajda Zsuzsanna pszichológus a szakmában eltöltött évtizedek után felelősségteljesen és óriási szakmai tudással kínál választ. Vissza

Tartalom

Tartalom
Előszó a negyedik kiadáshoz 5
Elmélet és történet 7
Mit nevezünk fejlődéslélektannak? 7
A modern pszichológiai gondolkodás előzményei 9
Rousseau és Robinson 10
A fejlődéslélektan születése 12
Német hagyományok 14
Pszichoanalízis 15
Fejlődéslélektan az Egyesült Államokban 16
Az amerikai behaviorizmus 17
Hogyan javítsuk a gyerekeket? 17
Szovjet és francia fejlődéslélektan 19
A rousseau-i hagyomány 20
Fejlődéslélektan az 1950-1970-es években 21
A pszichoanalitikus gyermeklélektan új központja: London 21
Az elsődleges kötődés felismerésének története 22
Charlőtte Bühler naplójegyzete 23
A pszichoanalízis és az elsődleges kötődés 23
Jean Piaget 25
Piaget értelmi fejlődésre vonatkozó modellje 25
Egyesült Államok 26
A gyermeknevelési szokások változatossága 29
Longitudinális kutatások 30
Humanisztikus pedagógia és pszichológia 30
Kohlberg: az erkölcsi fejlődés szakaszai 31
Fejlődéslélektan az 1990-es években 32
Elavult-e Piaget? 34
Kognitív és evolúciós megközelítés 36
Közelebb jutottunk a definíciós problémák megoldásához? 38
A mai helyzet 40
Fejlődéslélektan Magyarországon 41
Fejlődéslélektan Magyarországon a második világháború után 45
Mérei Ferenc élettörténete 46
A forradalom után 47
A rendszerváltás után 47
A fejlődéslélektan elméleti problémái hazai szerzők értelmezésében 48
Lehetséges-e egyáltalán a fejlődés vizsgálata ilyen körülmények között? 50
Válasz a definíciós kérdésekre ebben a könyvben 50
Néhány alapfogalom: érés, tanulás, fejlődés 52
A fejlődéslélektan kutatási módszerei 55
Együttjárás és oki kapcsolat 56
Műszeres mérések 58
Fejlődési naplók 58
1 év 4 és fél hónap
1 év és 11 hónap
Képességvizsgálatok
Mennyibe kerül a zsemle?
Kísérletek, laboratóriumi vizsgálatok
Az „idegen helyzet1" leírása
Megfigyelés 62
Esettanulmány
Iskolaérettség
Kérdőív, interjú, klinikai beszélgetés 63
Televíziózási szokások zo
Piaget beszélget 64
Longitudinális kutatások 64
Kultúrközi és történeti kutatások 65
„.Minden monroviai nőférjezett" 66
Fogyatékos gyermekek nevelése 67
Etikai kérdések 67
Szülő nélkül 68
Fejlődéslélektan a gyakorlatban 69
Családi nevelés 69
Truby King baba 69
Intézményes felhasználók: óvoda, iskola 70
Gyermekgyógyászat 71
Gyermek-pszichoterápia 72
Gyámügy, gyermekvédelem 72
Ellentmondások a gyakorlatban 73
A lélek irányítása? 73
Akikről szó van: gyerekek a XXI. században 75
Mediatizált gyerekkor 77
Gyerekkor a számok tükrében 80
Természet - vagy környezet? 81
Az öröklés és a gének 82
Domináns és recesszív öröklésmenet 82
Néhány testi tulajdonság öröklése 83
Sejtmag, kromoszóma, DNS 83
Genotípus és fenotípus
Epigenetikus öröklés
Az éhezés nemzedékeken át tartó hatása 86
Az öröklés és az aktív egyén
Férfiak és nők 87
Különbségek a testi adottságokban
Kétneműek a Dominikai Köztársaságban
Biológiai és társadalmi különbségek
Egynemű - kétnemű
Gyermekre várva
A gyermekvállalás
Meddőség, béranyaság, klónozás 91
A terhesség 92
Anya-magzat kapcsolatanalízis 93
A társasági ivás következményei 94
A magzati fejlődés 95
1. Csíraszakasz 95
2. Embrionális szakasz 95
3. Magzati szakasz 96
A szülés 97
Szülés, vagy császármetszés? 98
Az új anyaság 98
Ujszülöttkortól az első évvégéig 99
Pszichológiai fejlődés az első év során 99
Újszülöttkor - Szűkebb értelemben: az első hét - tágabb értelemben: az első hónap . 100
A születés 100
Mi történik az újszülött szervezetében, amikor a világra jón? 100
Testi sajátosságok 101
A születés élménye 102
A születés - trauma? 102
Mozgás 103
Percepció 103
Mit tud az újszülött? 104
Érzelmek, kommunikatív jelek 106
Életmód, tulajdonságok 108
Csecsemőkor 109
Az 1. hónap végétől az 1. év végéig 109
2. hónap 109
3-4. hónap 110
4-5. hónap 111
6-7. hónap 111
8-9. hónap 112
10-12. hónap 113
Bölcsőhalál 114
Érzelmi fejlődés az első év során 115
Az elsődleges kötődés 116
Az elsődleges kötődés jellegzetességei 117
A kibucok gyermekotthonai 118
A gondozó és a gyerek szerepe az elsődleges kötődés kialakulásában 118
Az elsődleges kötődés hosszabb távú hatásai 119
Életkedv, motiváció, a fejlődés hajtóereje 120
Freud az anya szerepéről 122
A kisdedkor (1-3, év) 127
Testi fejlődés és mozgásfejlődés 127
Érzelmek, félelmek, altruizmus 128
Söprökész és fürdőkádfóbia 128
Értelmi fejlődés 130
Az értelmi fejlődés más aspektusai 130
Fejlődés és fejlesztés
A kisgyermekkori emlékezet 132
Amnézia az első évekre vonatkozóan 133
Beszédtanulás és nyelvelsajátítás 134
Jelek)jelrendszerek.. 135
A beszédértés és a beszédkészség fejlődésének folyamata 135
A beszédértés 135
Az első hangadások 136
A szóbeli kommunikáció kezdete 137
Egyszavas beszéd 137
Kétszavas beszéd 138
Túlszabályozás, kreatív általánosítás 139
Igekötők 140
A nyelvtan használata 140
Judy esete Diana hercegnővel 141
Metalingvisztikai kérdések 142
A szociális környezet és a beszéd 143
A beszédtanulás pszichológiai háttere 144
Tanuláselmélet 145
Noam Chomsky - veleszületett „készülék" 146
Siket gyerekek kommunikációja 148
Piaget - a nyelvtanulás kognitív elmélete 148
Cselekvésközpontú (interakcionalista) elmélet 149
Időablak, kritikus periódus, szenzitív szakasz 150
Kétnyelvűség 151
Szimultán kétnyelvűség 153
Szukcesszív nyelvelsajátítás 154
Szórványban élők nyelvhasználata 154
A kétnyelvűség szintjei 154
Az én és az önmagunkról való tudás 155
A genetikus szociálpszichológiai nézőpont 156
A pszichoanalitikus és a tárgykapcsolat-elméletek 158
Kognitív megközelítések, tudatelmélet 160
Az én mint narratívum 162
Az én többdimenziós modelljei 163
Életkor hónapokban 164
Az én mint szubjektum fejlődésének interjús vizsgálata Dámon és Hart tanulmányában. . 165
Az erkölcsi fejlődés alapjai 166
Az erkölcs eredete 166
Normativitás és szabálykövetés hároméves kor előtt 167
Azonosulás, szociális tanulás 170
Az akaraterő fejlődése 170
Füllentés, a felnőttek becsapása 171
Kapcsolatok felnőttekkel és gyerekekkel 172
Játék csecsemő- és kisdedkorban 173
Baby Einstein: kisgyermekek és a tömegkommunikáció médiumai 174
Mágikus gyermekkor - az óvodáskor (3-6 éves kor)
Testi fejlettség, mozgás yyy
Érzelmek óvodáskorban
Értelmi fejlődés 179
A mágikus gondolkodás
72. megfigyelés
Egocentrizmus és szociális környezet 181
„Elbújtam!* 182
Látszat és valóság, okság, osztályba sorolás
Univerzalitás
Erkölcsi fejlődés
Hazugság és szuggesztibilitás
Gyerekek a bíróság előtt
Kapcsolat a felnőttekkel
Az én és a személyiség
Személypercepció, társas viselkedés
A nemi identitás fejlődése
A gyermeki fantázia és önkifejezés - a játék, a rajz és a mese 193
A játék
Utazás
A gyermekrajz jellegzetességei
A gyermeki világ megjelenítői: a mesék 199
Gyermekkultúra ma
Óvodások a képernyő előtt 201
Gyermekfilmek 202
Hogyhogy a nagypapa nem emlékezett? 202
Iskoláskor (A 6-10 éves kori fejlődés) 205
A testi - intellektuális fejlődés jellegzetes szakasza 205
Testi változások 206
Érzelmi fejlődés 206
Értelmi fejlődés - konkrét műveletek 207
Kognitív részfunkciók és metakogníció 209
Figyelem 210
Emlékezet és metaemlékezet 211
Problémamegoldás, metagondolkodás 213
A gondolkodás motivációja 215
Vicc és hazugság 215
Az iskolai tanulás 216
Számolás és matematikai gondolkodás 216
Gyerekek rajzai a földgolyóról 217
Olvasás 218
írás 221
Az iskolai tanulás jellegzetességei 222
Készségfejlesztés, vagy lexikai tudás? 223
A motivált tanulás fejlődéslélektani feltételei 223
Hátrányos helyzetű gyerekek az iskolában 224
Az énkép és a személyiség 225
Az iskolai sikerek és az önértékelés 226
Digitális bennszülöttek 226
Kapcsolatok a felnőttekkel - útban az erkölcsi függetlenség felé 228
Igazmondás és hazugság 229
Kapcsolatok a kortársakkal 230
A kisiskolások csoportjai 231
Barátok 233
Magányosság 234
Altruizmus, empátia 235
Altruista viselkedés bántalmazott gyermekeknél 235
Agresszív viselkedés 236
Kegyetlenkedés 237
Serdülőkor (11-21 éves kor) 239
Serdülőkor és ifjúság a huszadik század végén 240
Testi-szervi fejlődés a serdülőkorban 241
Szexuális felvilágosítás Angliában 243
Nemekés szexualitás 245
Szexuális szerepek és kulturális elvárások 245
Vonzódás azonos neműek iránt 247
Intim kapcsolatok és társadalmi változások 247
Érzelmek, hangulatok 248
Értelmi fejlődés 249
Az emlékezet fejlődése 249
Az elvont műveleti gondolkodás 249
Igaz, vagy nem igaz? 251
Az intelligencia az élet folyamán 253
Az énkép (self) serdülőkori változásai, a személyiség 255
Az én és a társadalmi ideológiák 256
Személyiség és identitás 257
Serdülőkori identitás a kutatások tükrében 258
Az identitás és a kulturális változások 259
Készlet két fiatalnak a huszadik század első évtizedeiben született önvallomásából 261
Posztmodern identitás 262
Identitásszabászat 262
Az erkölcsi fejlődés 263
Az erkölcsi fejlődés szakaszai Kohlberg szerint 264
Abszolút, vagy relatív erkölcs? 266
Erkölcsös viselkedés 267
Mások személyiségének, viselkedésének megítélése 269
A serdülők és a felnőttek kapcsolatai 270
Érzelmi leválás a családról 272
Kortárs csoportok 273
Csoportválasztás és társadalmi származás 274
Élet a hálóvilágban 275
Normaszegések és válságok tizenéves korban
Szegények és gazdagok 280
A felnőttség 281
Az egyéni élet és a történelem 282
Felnőttség a 21. században 283
Elveszett világok 283
Az átlagos élettartam alakulása különböző országokban 285
Mama hotel?" 286
Szegények és gazdagok 287
A felnőttkor és a fejlődés 288
Életkorok és történelmi események 289
A felnőtté válás és az életút pszichológiai szakaszai 292
Sziget-emberek 298
Az életkor előrehaladásának biológiai következményei 301
Szellemi képességek 303
79 évig vagy tovább élő egyének alkotó teljesítménye 304
A személyiség alakulása az élet folyamán 305
Az öröklés és a korai tapasztalatok hatása 305
Egyéni különbségek - öröklés 305
Colorado Adoption Project (CAP) 306
Az első évek tapasztalatai 308
A személyiség kontinuitása 310
A megküzdés és az ellenálló képesség 313
Megküzdési stratégiák » 315
A megküzdés és ellenálló képesség életkorral összefüggő változásai 316
Ellenálló képesség a prepubertás előtt 316
Megküzdés a prepubertás és a serdülőkor folyamán 318
A körülmények kumulatív hatása 319
Ellenálló képesség és alkotás 320
Johannes Kepler gyermekkora 320
Egészséges és patológiás fejlődés 323
Fejlődési pszichopatológia 325
Irodalom 329
Tárgymutató 349

Vajda Zsuzsanna

Vajda Zsuzsanna műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Vajda Zsuzsanna könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem