A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógiai tanulmányok

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 591 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-17-7368-X
Megjegyzés: Tankönyvi száma: 52948.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Szuhomlinszkij (1918-1970) e kötetben szereplő két munkája eleddig a legnagyobb lélegzetű írás, amely a kiváló szovjet pedagógus tollából magyar fordításban napvilágot látott. A szívem a gyermekeké és Az állampolgár születése című pedagógiai írások egy osztályközösség létrejöttét, formálódását, mindennapi életének megszervezését mutatják be, amely az iskolába lépés előtt egy évvel kezdődik, s a tízosztályos iskola befejezéséig tart. E folyamat irányítója az osztályfőnök, akit Szuhomlinszkij a "legfőbb nevelőnek" nevez.
Mi jellemzi a Szuhomlinszkij vezette pavlisi iskola életét? Mindenekelőtt a nyugodt, kiegyensúlyozott, derűs légkör, amelyben az egyes osztályok sokszínű közösségi tevékenységet folytatnak. E kedvvel végzett tevékenységnek a tanítási órán folyó ismeretszerzés éppúgy része, mint a rendszeresen végzett otthoni fizikai munka vagy az együttes nyári szünidei országjárás. Szuhomlinszkij pedagógiai hitvallásának lényege: a személyiség (s nemcsak a tanulók, hanem a szülők, a... Tovább

Fülszöveg

Szuhomlinszkij (1918-1970) e kötetben szereplő két munkája eleddig a legnagyobb lélegzetű írás, amely a kiváló szovjet pedagógus tollából magyar fordításban napvilágot látott. A szívem a gyermekeké és Az állampolgár születése című pedagógiai írások egy osztályközösség létrejöttét, formálódását, mindennapi életének megszervezését mutatják be, amely az iskolába lépés előtt egy évvel kezdődik, s a tízosztályos iskola befejezéséig tart. E folyamat irányítója az osztályfőnök, akit Szuhomlinszkij a "legfőbb nevelőnek" nevez.
Mi jellemzi a Szuhomlinszkij vezette pavlisi iskola életét? Mindenekelőtt a nyugodt, kiegyensúlyozott, derűs légkör, amelyben az egyes osztályok sokszínű közösségi tevékenységet folytatnak. E kedvvel végzett tevékenységnek a tanítási órán folyó ismeretszerzés éppúgy része, mint a rendszeresen végzett otthoni fizikai munka vagy az együttes nyári szünidei országjárás. Szuhomlinszkij pedagógiai hitvallásának lényege: a személyiség (s nemcsak a tanulók, hanem a szülők, a pedagóguskollégák személyiségének) feltétlen tiszteletben tartása, s egy pontosan megfogalmazott követelményrendszer, amely az egyéni képességek, a tanulók érzelmi, erkölcsi, testi sajátosságainak s a családi légkörnek az alapos ismeretére épül. Szinte hihetetlen, hogy milyen sokféle módon volt képes teljessé tenni az osztályközösség - s azon belül az egyes tanulók - életét. Fáradhatatlan figyelme az aktuális politikai események megvitatásától az egyes gyermekek egyéniségének megszilárdításáig, a háború okozta lelki sérülések gyógyításától a gondolkodás egyéni sajátosságainak vizsgálatáig mindenre kiterjed.
Szuhomlinszkij oktató-nevelő munkája tehát igazi pedagógiai alkotómunka volt, melynek tapasztalatait most élvezetes publicisztikai formában tárja nemcsak a pedagógustársadalom, hanem az érdeklődő szülők elé is. Vissza

Tartalom

Előszó a magyar kiadáshoz7
Előszó11
Szívem a gyermekeké13
"Az örömteli iskola"15
Az iskolaigazgató15
Az első év a gyermekek tanulmányozásának éve24
Növendékeim szülei25
Iskola a szabad ég alatt34
"Álomkuckónk"46
Az egészség forrása a természet51
Minden gyermek művész56
A szépség és az élet védelme59
"Utazásaink" a munka világába64
"A természet muzsikáját" hallgatjuk65
Téli örömök és elfoglaltságok75
Az első pacsirta ünnepe78
Hogyan tanultunk írni és olvasni?79
Emberek között élsz, gyermekem!88
Baráti, családias közösségünk94
"Az egészség kertjében" élünk96
Gondolatok az első tanítási nap küszöbén97
A gyermekévek101
Mi az alapfokú iskola?101
Egészség, egészség és még egyszer egészség104
A tanulás a szellemi élet része113
Háromszáz oldal "A természet könyvéből"128
A dolgok világától a társadalomig. Mi honnan származik?143
Az élő példatárból vett ezer feladat145
Utazásaink a földgömbön154
Mi az imperializmus?160
A gyermeknek teljék öröme a szellemi munkában, s legyen sikerélménye a tanulásban163
A "meseszoba"177
A mese folytatása - a "csodálatos sziget"185
A dal a világ szépségét tárja fel a gyermek előtt188
A könyv helye a gyermek szellemi életében193
Az anyanyelv szavai200
"Szépségsarkunk"216
Az életeszmény forrásánál217
Gondolatok a kommunista pártról224
Egy napig sem élhetünk az emberrel való törődés nélül225
A munkát nemes érzések hatják át235
Ifjú leninisták, ti vagytok hazátok leendő gazdái!253
A gyermekek belépnek az ifjú leninisták szervezetébe264
Harcolni és győzni - mint Lenin!265
A "Bátrak és rettenthetetlenek" őrse269
Búcsú a nyártól275
Az állampolgár születése277
Mi megy végbe a gyermekben serdülőkorban?279
"Mintha valaki új lelket lehelt volna a fiúba..."279
Minden a gyermekkori neveléstől függ284
A gyermekek és a serdülők nevelésének két forrása293
Fegyelem és önfegyelem. Felelősség a közösséggel és önmagunkkal szemben299
Hogy az ember a többi ember szemével lássa önmagát299
A mai ember lelkivilága és a gyermekek, valamint a serdülők nevelésének módszerei302
A serdülőkor ellentmondásai317
A serdülő test és pszichikai kultúrája. Az ember szinte újra születik335
A személyiségformálódás335
A nemi érés340
Fiúk és lányok - férfiak és nők345
A testkultúra351
Táplálkozási, munka- és pihenési rend354
Munkánk és pihenésünk a nyári szünet alatt357
Ügyesség, rugalmasság, szép mozgás363
Kíméljük a serdülő idegrendszerét!365
A pszichológiai kultúra372
A serdülő értelmi nevelése és képzése377
A tanárok pedagógiai nézeteinek és elveinek egysége377
A világnézet és az elvi meggyőződések381
Hogyan irányítottuk a szellemi munkát a tanítási órákon?393
A kéz és az értelem404
"Az ismeretek forrásai"406
Az értelmi nevelés két programja408
"A gondolatok terme"410
Az önképzés420
A lelki értékek cseréje423
Az emlékezet a gondolkodás és a tanulni tudás427
Az erkölcsiség kialakulása. Az állampolgár megszületése431
A dolgok világától az eszmék világáig431
Lelki kultúra, erkölcsiség és ateizmus435
Az erkölcsi szokások449
Az eszmékből meggyőződések lesznek454
Az ember és a közösség468
A szerelem476
Az úttörő- és komszomolromantika478
Az erkölcsi szilárdság487
Az érzelmi és az esztétikai nevelés495
Az érzelmi és az erkölcsi nevelés egysége495
Az érzékelés és az észlelés kultúrája498
A szó és az ember érzelmi kultúrája503
Az eszmék megismerése507
A serdülő lelki életének érzelmi ösztönzői510
A világnézeti és erkölcsi eszmék, elvek és igazságok iránti érzelmi fogékonyság513
Az érzelmek és az állampolgári méltóság516
Az érzelmi szituációk közös vonásai518
A legfontosabb érzelmi szituációk521
Az esztétikai érzelmi szituációk521
Az esztétikai érzelmek forrásai529
A természet és a szépség534
A zene548
A festészet551
Az alkotás a lelk élet hathatós ösztönzője559
A munka a serdülő lelki életében563
A munka helye az egyén mindenoldalú fejlődésében563
A munka szokássá válása564
A munka és az intellektuális fejlődés565
A munka társadalmi alapja572
A munka és a szépség575
A munka és az akarat nevelése576
Az ifjúkor küszöbén577
Jegyzetek579

V. A. Szuhomlinszkij

V. A. Szuhomlinszkij műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: V. A. Szuhomlinszkij könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem