1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Üzleti informatika

Nyitott rendszerű képzés, távoktatás, oktatási segédlet/Felsőoktatási jegyzet

Szerző
Budapest
Kiadó: LSI Informatikai Oktatóközpont
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 246 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az informatika és ezen belül az üzleti informatika pár évtizedes története során állandó változáson ment és megy keresztül. Ennek a szakterületnek a kezdetei az elmúlt évszázad ötvenes-hatvanas... Tovább

Előszó

Az informatika és ezen belül az üzleti informatika pár évtizedes története során állandó változáson ment és megy keresztül. Ennek a szakterületnek a kezdetei az elmúlt évszázad ötvenes-hatvanas éveire nyúlnak vissza, amikor az adatfeldolgozás volt a vállalati számítógép alkalmazások megjelenési formája. Az adatfeldolgozást követő fázisban, a hatvanas évek végén, a hetvenes években fokozott mértékben kezdik felismerni az információ, a naprakész informáltság jelentőségét; ezt az igényt a vezetői (menedzsment) információs rendszerekkel elégítették ki. A vállalati működés hatékonyságának fejlesztését szolgálták a 80-as évektől kezdődően a vezetői információs rendszerek szolgáltatási készletének kibővítése a döntéstámogatások és a felső vezetést szolgáló, a főbb folyamatok összegzett eredményeit grafikusan is megjelenítő, a főbb vállalati működési paraméterek változásainak hatásait is modellező információs rendszerek. A hagyományos vállalati információs rendszerek itt bemutatott fejlődése, szolgáltatási spektrumának kiszélesedése egyrészt az információtechnológia és a távközlés eszköztárának mindenkori lehetőségeire épült, másrészt tükrözte azt a folyamatot, amely a számítástechnika és alkalmazásai korabeli vállalati megítélésében a „szükséges rossz"-tól az „irányítás nélkülözhetetlen eszköze" vélekedésig terjedt. A 90-es években már nyilvánvalóvá vált, hogy az egyes vállalatok versenyképességének megszerzéséhez és megtartásához naprakész információk szükségesek a vállalat működési körét érintő műszaki, tudományos, technológiai, gazdasági témákról, a piac alakulásáról, a versenytársakról, a jogszabályokról (külső információk) és természetesen fokozott mértékben vonatkozott ez az összes vállalati folyamatra is (belső információk). Ezek összegyűjtése, tárolása, feldolgozása és a műszaki-gazdasági döntések alapjául szolgáló szolgáltatása egyre nagyobb anyagi és szellemi ráfordításokkal járó terheket ró a gazdálkodó szervezetekre. A piaci verseny és a technológiai fejlődés miatt a rendszerek - természetesen elsődlegesen a nagyobb vállalkozások rendszerei - kiegészülnek üzleti intelligenciaalkalmazásokkal. Az utóbbi néhány évben vált meghatározó igénnyé, a nagyobb vállalkozások számára már követelménnyé az Interneten való megjelenés, vált általánossá a vállalatok információs rendszerében az internetes megoldások alkalmazása. Az üzleti élet egyes területein napjainkban egyre jelentősebb szerepet kap az e-Business, ahol valójában maga az „üzlet" tevődik át a korábbi fizikai térből az IT és a kommunikáció, mai kifejezéssel élve az infokommunikáció által képzett virtuális térbe. A világgazdaság fejlődésével összhangban természetesen a vállalatok működése, az egyes vállalati tevékenységek végzésének módja és kapcsolatrendszere is változott. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS................................................5
I l. Meghatározások, definíciók.......................................................................9
2. VÁLLALATOK INFORMATIKAI STRATÉGIÁM.............................. 15
2.1. Az IT és a vállalati információs rendszerek fejlődése...............................17
2.2. Az IT szerepe a vállalati stratégiában........................................................24
2.3. Információs rendszerek használatát kikényszerítő tényezők.....................30
2.4. Stratégiai információs rendszerek.............................................................33
3. INFORMÁCIÓS RENDSZEREK FEJLESZTÉSE ......................37
3.1. Stratégiai szakasz.......................................................................................43
3.2. Módszertani szakasz..................................................................................44
3.3. Számítógéppel segített rendszerfejlesztés (CASE)...................................47
4. VÁLLALATI FOLYAMATOK FEJLESZTÉSÉNEK INFORMATIKAI VONATKOZÁSAI...49
4.1. Minőségirányítás, teljes körű minőségmenedzsment (TQM)....................52
4.2. Üzleti folyamatok átalakítása (BPR).........................................................55
5. VÁLLALATI INFORMÁCIÓS RENDSZEREK ALKALMAZÁSÁNAK ELŐKÉSZÍTÉSE...59
5.1. Vállalati adatbázisok.................................................................................61
t| 5.1.1. Cikktörzs.......................................................................................62
5.1.2. Darabjegyzék és receptura............................................................63
5.1.3. Technológiai műveletterv.............................................................64
5.1.4. Homogén munkahelyek................................................................65
5.1.5. Egyéb adatbázisok........................................................................65
5.1.6. Adatbázisok nagysága...................................................................66
5.2. Vállalati számrendszerek, bizonylatok......................................................68
5.3. Termelő vállalatok modellezése................................................................69
5.4. A gyártás típusa, jellege és a gyártási rendszer.........................................71
5.5. Logisztikai rendszerek és filozófiák..........................................................73
5.5.1. „Éppen időben.(JIT)................................................................74
5.5.2. Kanban..........................................................................................75
5.5.3. Anyagszükséglet- és termelési erőforrás tervezés (MRP)............76
5.5.4. Optimalizált termelési technológia (OPT)....................................79
5.5.5. Logisztikai filozófiák összehasonlítása........................................79
5.6, Készletezési politika...................................................................................80
5.6.1. Beszerzési lehetőségek..................................................................81
5.6.2. Készletezési szempontok...............................................................81
5.6.3. ABC analízis..................................................................................83
6. Üzleti folyamatok támogatási lehetőségei.........................................87
6.1. Számítógéppel integrált gyártás megvalósítása..........................................89
6.2. Termelésütemező rendszerek......................................................................92
6.3. Hálótervezés a termelésmenedzsmentben..................................................93
6.4. Integrált erőforrás tervező és vállalatirányítási információs (ERP) rendszerek ....97
6.5. Szolgáltató cégek vállalatirányítási rendszerei.........................................102
6.6. Vállalati eszközmenedzsment (EAM)......................................................104
6.7. Workflow rendszerek...............................................................................105
6.8. Folyamatok szimulációja.............................. ............................................106
6.9. Archiválás.................................................................................................108
6.10. Elektronikus adatcsere (EDI)....................................................................110
6.11. Internet.....................................................................................................111
6.11.1. Intranet.........................................................................................115
6.11.2. Extranet........................................................................................117
6.11.3. Az Internet néhány üzleti alkalmazása........................................118
6.11.4. Az elektronikus kereskedelem (e-Commerce) biztonsági problémái ......121
6.11.5. Az elektronikus (digitális) aláírás és dokumentum......................122
6.12. Mesterséges intelligencia, szakértői rendszerek.......................................128
6.13. Üzleti intelligencia alkalmazások.............................................................131
6.13.1. Vezetői Információs Rendszerek.................................................131
6.13.2. Döntéstámogató rendszerek.........................................................132
6.13.3. Adattárházak................................................................................132
6.13.4. Stratégiai döntéstámogató rendszerek (BSC)..............................135
6.13.5. Ellátási lánc kezelés (SCM).........................................................136
6.13.6. Ügyfélkapcsolat kezelés (CRM)..................................................136
1. INFORMÁCIÓS RENDSZER KIVÁLASZTÁSA ÉS BEVEZETÉSE............................141
7.1. Követelményrendszer és elvárások megfogalmazása...............................145
7.2. Kiválasztási szempontok..........................................................................146
7.3. Kiválasztás................................................................................................149
7.4. A bevezetés lépései, projekt nehézsége, kockázata..................................153
7.5. A bevezetéshez kapcsolódó szervezési kérdések......................................158
7.6. Mibe kerül egy vállalati információs rendszer?.......................................159
8. INFORMÁCIÓS RENDSZEREK ÜZEMELTETÉSE ................163
8.1. Problémakezelés.......................................................................................165
8.2. Konfigurációkezelés.................................................................................166
8.3. Változáskezelés........................................................................................167
8.4. Kapacitás menedzsment...........................................................................167
8.5. Rendelkezésreállás menedzsment...........................................................168
8.6. Információs rendszerek fizikai és operatív védelme................................168
8.7. Erőforrás kihelyezés (Outsourcing)..........................................................170
8.8. Alkalmazás szolgáltatás (ASP).................................................................173
9. JÖVŐKÉP.......................................177
9.1. Információs társadalom............................................................................179
9.2. A konvergencia.........................................................................................191
9.3. A digitális kor üzleti világa .....................................................................193
Irodalomjegyzék..................................................................................................201
MELLÉKLETEK...........................................................................205
1. sz. Rövidítések jegyzéke.........................................207
2. sz. Integrált vállalatirányítási információs rendszerek és forgalmazóik
Magyarországon.......................................................................211
3. sz. Szerződés egy megoldásszállítóval ERP rendszer bevezetésére (minta).........215
4. sz. Diszkrét termelési folyamatok modellezése ERP rendszerrel..........................231
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Üzleti informatika
Állapot:
1.940 Ft
970 ,-Ft 50
8 pont kapható
Kosárba