Előszó
Az iparművészeti oktatás eredménye az ipar termékeinek esztétikai minőségében jelentkezik. A főiskolai oktatás célja és feladata, hogy az ipar részére az esztétikai és gyakorlati igényeket együtt látó és formáló tervező művészeket neveljen. E tervezők feladata, hogy korunk tárgykultúráját az ipari tevékenységen keresztül új, magasabb szintre emeljék. Ezt a célt szolgálja ankétunk, és tanszékünk egyéb tevékenysége is.
A Szilikátipari Tervező Tanszék a porcelánból, kerámiából és üvegből létrehozható ipari termékek, edények, építészeti elemek, felszerelések, plasztikus és síkfelületek tervezésének oktatását végzi. A Főiskolán folyó formatervező (designer) képzés nem régi keletű. A nagyipari termelés természetéből keletkezett, mint szükséglet, és jelentősége napjainkban meredeken ível felfelé. A formatervező tevékenysége az áru értékét, eladhatóságát, a termelés gazdaságosságát befolyásolja. Az esztétikailag és technológiailag is megoldott épületburkolat vagy fürdőszoba felszerelés ugyanúgy, mint az üvegpohár vagy étkészlet szépsége, a „márka" kialakítása és színvonalának fenntartása kereskedelmi értéket jelent. Kereskedelmi értéke természetesen csak a megvalósult formának, a piacon megjelenő árunak van. A Főiskolán hallgatóink a formák és színek összefüggéseit, értelmét tanulmányozzák, terveket hoznak létre, ritkábban egy-egy prototípust. A tervek megvalósításában a gyártó vállalatoknak a közvetlen termelésen túl különböző feladataik nyílnak a tervezőkollektívák létrehozásától a hiteles tervbírálat megszervezéséig. A jó gyárvezető tulajdonságaihoz, a korszerű iparszervezéshez hozzátartozik a gyár számára legjobb tervek előteremtése is. Ehhez a munkához mindenütt művészek és esztéták, képzett műértők segítségét veszik igénybe.
Ankétunkat kezdeti lépésnek szántuk az ipar és az ipar számára tervezőket képző országos intézmény szándékainak, tevékenységének összehangolására. Elméleti téren e kérdéskomplexummal még kevesen foglalkoznak hazánkban. Ezt a hiányosságot is szeretnénk a következőkben kiküszöbölni.
Az ankéton a hazai tervezés eredményei mellett külföldi példákat is bemutatunk. Ez inkább a tájékozódást szolgálja, mint az összehasonlítás igényét. Az összehasonlítás és értékelés nagyobb anyag összevetését kívánná meg, és csak az ipari, kereskedelmi és művészeti szervek állandó gyakorlati együttműködésének lehet az eredménye. Közös rendezvényünk anyagát, mint egy jelentős folyamat első mérhető eredményét adjuk közre, annak reményében, hogy felhasználása mindannyiunk számára segítséget nyújt a felmerült kérdések és problémák megoldásában és eredménye a folyamatosságot igénylő mindennapi munkában fog jelentkezni.
Vissza