Előszó
Kedves Kollégák!
Reméljük, hogy az 1-2. osztályos rajz kézikönyvünkhöz hasonlóan ezzel a kézikönyvvel is segíthetjük értékes munkájukat, szolgálhatunk néhány - a tanítási órákon hasznosítható kreatív ötlettel, tanáccsal.
Az általunk összeállított program megfelel a Kerettantervben előírt tantárgyi követelményeknek, amelynek alapját a NAT követelményrendszere képezte.
A kerettantervi követelmények szigorú megtartása mellett tiszteletben tartottuk az egyéni választás szabadságát mind a pedagógus, mind a gyerekek szempontjából. Ezért alkalmaztunk sokszor több - hasonló szempontokat szem előtt tartó - választható feladatvariációt. Az anyagválasztást, ill. a technikai megoldásokat tekintve is csak indokolt esetben kötöttük meg, hogy mivel és hogyan készíthetők el az egyes feladatok. A munkánk során fontosnak tartottuk még az alábbiakat.
Az alsó tagozatos gyerekekre nagyon jellemző a világ iránti nyitottság, az ösztönös és könnyen mozgósítható kíváncsi rácsodálkozás. Érdeklődőek, aktívak, a látványban rejlő jelentést, művészi kifejezését, a közlések tartalmát adott szempontok alapján olvassák, elemzik. Szívesen alkalmaznak szokatlan, egyéni megoldásokat.
Képzelőerejük igen eleven. Ez a konkrét belső képekben, képzetekben való gondolkodásmódjuk, valamint képzettársításaik könnyedségében, tartalmi sokrétűségében és a képi-plasztikai kifejezőerejükben, konstruáló képességük bátorságában nyilvánul meg.
Nagyon eredeti expresszív gondolatvilággal rendelkeznek, arány- és színkeverésükben szubjektívek. Ez a szubjektivitás az erőteljes képi fokozásokban, kiemelésekben mutatkozik meg leginkább.
A konkrét tevékenységük során lelkesek, szinte azonnal szeretnének nekilátni a feladatnak, de ugyanazzal a lendülettel képesek abbahagyni - főleg az első osztályosok - a még be nem fejezett munkát. Ezért fontos kitartásukat - biztató szavakkal, kedves mosollyal, pozitív kisugárzással, sok-sok türelemmel, dicsérettel - növelni, fejleszteni. A harmadik, negyedik évfolyamon tanuló gyermekeknél ez a jelenség már kevésbé figyelhető meg. Egyre inkább képesek a bonyolultabb, összetettebb jelenségek, tárgyak, formák részletgazdag megjelenítésére.
Vissza