Előszó
Az 1968/69. tanévtől kezdve új, átdolgozott környezetismereti munkafüzetet kapnak a budapesti 3. és 4. osztályos tanulók.
Mi tette szükségessé az átdolgozást? Az első környezetismereti...
Tovább
Előszó
Az 1968/69. tanévtől kezdve új, átdolgozott környezetismereti munkafüzetet kapnak a budapesti 3. és 4. osztályos tanulók.
Mi tette szükségessé az átdolgozást? Az első környezetismereti munkafüzetek a tanterv bevezetésével egy időben, gyakorlati tapasztalatok nélkül készültek. A bevezetés óta eltelt időben figyelemmel kísértük a dokumentumok felhasználását, és összegyűjtöttük a tapasztalatokat. Világossá vált, hogy az első munkafüzetek, bár sok segítséget adtak a tanterv koncepciójának megértéséhez és a gyakorlatban való meggyökereztetéséhez, de átdolgozásuk indokolttá vált, mert nem szolgálták kielégítő mértékben az ismeretek körülhatárolását, az értelmi erők fejlesztését. Ábráik, feladatanyaguk nem mindig a legszükségesebbet tartalmazta.
Az átdolgozás irányelveit a következőkben jelöltük meg:
1. Segítsék a munkafüzetek tanulni tanítani a gyerekeket!
A tanulás segítése érdekében meg kell változtatni a munkafüzetek belső logikai rendszerét, felépítését, hogy megkönnyítsük az ismeretek összekapcsolását és rendszeres kifejtésének lehetőségét.
Olyan tartalmú szöveganyag tervezése szükséges, amely a tanterv által megszabott mértékben biológiai, földrajzi stb. ismereteket hordoz, és mennyiségével, minőségével (egyszerű, könnyen érthető) alkalmat ad a szövegtanulás módjának, „technikájának" elsajátítására. E szövegek alkalmazkodjanak a tanulók életkori sajátosságaihoz, alapozzák meg az 5. osztályban folyó tankönyvből való tanulást.
2. Késztessék a feladatok fokozott mértékben aktivitásra és önállóságra a tanulókat mind a megfigyelésekben, mind a tapasztalatok feldolgozásában és a gyakorlatok végzésében.
Vissza