Előszó
A tejgyüjtő- és fölözőüzem a tej első állomása. Innen indul hosszú útjára, amelynek végeztével fogyasztási tejkánt vagy tejtermék alakjában jelenik meg a fogyasztó asztalán.
Nem a termelő inditja útjára. S ez egyik főoka annak, hogy további sorsa nem is érdekli őt. Felelősséget sem érez ilyen irányban, következésképen: a termelésnél nem fordit kellő gondot arra, amilyenre a tej tartóssága szempontjából okvetlenül szükség van.
A tej tartósságáért és minőségéért a tejgyüjtő- és fölözőüzem vezetőjére hárul a felelősség, mi sem természetesebb tehát, hogy annak is kell utánanéznie, miképen járnak el tejszállitói a tej termelése körül. A jó tejátvevőnek nem elég csak azt tudnia, egy-egy szállitójának hány tehene van, hanem ismernie kell szállítói istállóinak fogyatékosságát, a tehénápolás, a tőgy és fejés tisztasága stb. körüli rossz szokásokat és hanyagságokat, azaz tudnia kell, mely gazdaudvar növeli a helytelen termelés által okozott minőségi bajokból származó felelősségét.
A hiányosságokat és hibákat csupán megismerni azonban nem elég, hanem azok kiküszöbölésében segiteni kell a gazdát, igyekezni kell a hibák elterjedését megelőzni. Igen kivánatos lenne, ha a tejgyüjtő- és fölözőüzemek vezetői ezt a tevékenységet is hivatásuknak tekintenék. S hogy ezen, a tejtermelés minőségi és mennyiségi megjavitására alkalmas tevékenységüket elősegitsük, jelen utmutatót a tejtermelési tudnivalókkal kiegészítve adjuk ki.
Az utmutató egyéb fejezetei természetesen éppoly fontosak, s amikor annak kiadásával a tejgyüjtő- és a fölözőüzemek vezetőinek alkalmat adunk szakismereteik felújítására és gyarapítására, reméljük, hogy az utmutatót gondosan áttanulmányozzák s jobb munkateljesitmény elérésére is fölhasználják.
TEJIPARI ÉS ÉRTÉKESÍTÉSI NEMZETI VÁLLALAT
Vissza