Előszó
Ez az útmutató a 2561. és a 2562.sz. tankönyvhöz készült és mint segédeszköz azt a célt szolgálja, hogy a levelező oktatáson résztvevő hallgatók számára megkönnyítse a híradástechnika alapelemeinek elsajátítását. A híradástechnika kettős tagozódásának megfelelően az útmutató is két részből áll, um. egy vezetékes és egy vezeték nélküli, illetve rádiótechnikai részből.
A híradástechnika - vagy a régebbi, de a szakmában még mindig használatos elnevezés szerint gyengeáramú elektrotechnika - az elektrotechnikának az a része, amelyben jeleknek vagy hangoknak az elektromos úton való átvitelével foglalkozunk. Ennek tanulmányozásához feltétlenül szükség van az általános elektrotechnika alapelveinek ismeretére. Ha úgy látjuk, hogy ezen a téren tudásunkban hiányosságok mutatkoznak, akkor ezeket feltétlenül pótolni kell. Az Ohm- és Kirchhoff-törvény, a soros, párhuzamos és vegyes kapcsolás, a villamosáram különböző hatásainak ismerete nélkül az elektromosság semmiféle gyakorlati alkalmazását nem tudjuk megérteni. Különösképpen fontosak: az indukció, kölcsönös indukció és önindukció törvényei, a váltakozóáramú alapfogalmak, az önindukció és kapacitás viselkedése váltakozóáramú áramkörben, a rezonancia különböző esetei. Semmiképpen sem elegendő azonban az általános elektrotechnika törvényeinek és képleteinek pusztán emlékezetből való gépies megtanulása, hanem ezeket érteni is kell, mert enélkül nem tudjuk őket helyesen alkalmazni. Az erre vonatkozó tananyag, a múlt évi elektrotechnikai tankönyvben és útmutatóban található. Az alábbiakban egyrészt a hetekre beosztott tananyag összefoglaló áttekintését adjuk, másrészt kiemeljük azokat a szempontokat, amelyek figyelembevételével a tananyag könnyebben elsajátítható.
Annak ellenére, hogy a tananyag két, egymástól élesen elhatárolt részre oszlik, az egész anyagot összevontan, egy tantárgy gyanánt tanuljuk. A vezetékes és a rádiótechnikai fejezeteket egymással párhuzamosan kell megtanulni. Ez világosan kitűnik abból, hogy mindkét anyagrészt az egész tanév terjedelmét figyelembe véve, harminckét tanulmányi hétre bontottuk fel. Érthető tehát, hogy a két rész nem egymás után, hanem az előírt heti beosztás szerint párhuzamosan végzendő el.
Az egyes témakörök összefüggő tárgyalásának rovására ment volna az, ha a két anyagrésznek ugyanarra a hétre szóló tananyagát az útmutatóban egymás mellé helyeztük volna. A jelenlegi elrendezés mellett mind a vezetékes, mind pedig a rádiótechnikai rész önálló kerek egységet alkot.
Az útmutatóban mindkét részre megadott heti tananyag-beosztást a legszigorúbban be kell tartani. Még kisebb kimaradások is pótolhatatlan mulasztást jelenthetnek.
Vissza