1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Útépítéstan I.

Szakközépiskolai tankönyv/Út- és Vasútépítési Szakközépiskola Útépítési Ágazat III. osztálya számára

Szerző
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 328 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-10-0385-x
Megjegyzés: 2. kiadás. Tankönyvi szám: 28621/I. Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva. Kihajtható mellékleteket tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:

"A közlekedés személyek, tárgyak gyakori, rendszeres és tervszerű helyváltoztatása. Helyváltoztatás az erre alkalmas pályán, megfelelő műszaki eszközökkel történik. Személyek és tárgyak... Tovább

Előszó

Részlet:

"A közlekedés személyek, tárgyak gyakori, rendszeres és tervszerű helyváltoztatása. Helyváltoztatás az erre alkalmas pályán, megfelelő műszaki eszközökkel történik. Személyek és tárgyak helyváltoztatása úton, vasúton, vízen, levegőben és csővezetéken történhet.
Közlekedés az ember alapvető szükségletei közé tartozik, mert nélküle a létfenntartás eszközeit megszerezni, illetve megtermelni nem lehetséges.
Az egyén közlekedési szükséglete a társas élet fejlődésével fokozottan növekszik. A fejlettebb társadalom fajlagos (1 főre eső) közlekedési szükséglete nagyobb mint az elmaradotté. A közlekedési szükséglet együtt fejlődik a politikai és kulturális színvonal emelkedésével, a gazdasági élet és államigazgatás fejlődésével, a honvédelem korszerűsítésével és az életszínvonal emelkedésével. A közlekedési politika feladata ennek a fejlődő szükségletnek az adott társadalmi szinten való kielégítése.
1. A KÖZLEKEDÉS RÖVID TÖRTÉNETE
Az ember legősibb helyváltoztatása, a gyaloglás már közúti közlekedés. Az ősember, amikor a terep adta lehetőségek közül a számára legkedvezőbbet választotta, már utat tervezett, amikor az útjában álló akadályokat eltávolította, már utat épített.
A kezdeti gyalogos közlekedés, illetve a tárgyak cipelése után a szárazföldi közlekedés jellegét döntő módon meghatározta a kerék feltalálása. A kerékhez viszont szilárd felületű, egyenletes pálya kellett, s így alakultak ki az utak.
Európában és hazánk területén az első összefüggő, kiépített úthálózatot a rómaiak építették meg. Dunántúl területén több helyen találták meg, a jól kiépített, mélyen alapozott, kőburkolatú római út maradványait (1. ábra).
A népvándorlás korában, majd a középkorban ez az úthálózat tönkrement. A középkori Európában, kőburkolatú utak csak a városokon belül épültek, a kereskedelmi úthálózat anyaga kavics vagy földanyag volt. Az újkor első századaiban az utak minősége egyre javult, és a XVIII. században, elsősorban Franciaországban megépültek az első zúzottkő burkolatú utak. Nagy jelentőségű volt a skót Mac Adam által alkalmazott tömörített zúzottkőút. Ez kielégítette a lovaskocsiforgalom igényeit, gépjárműforgalomra azonban már nem felelt meg.
A közúti közlekedés nagyméretű fejlődése a gépkocsi megjelenésével (1886) kezdődött. Az azóta eltelt időben a gépkocsi hatalmas fejlődésen ment keresztül, sebesség, teljesítőképesség, gazdaságosság és kényelem tekintetében, s így a közúti személy- és teherszállításban a fogatolt járműveket teljesen kiszorította." Vissza

Tartalom

I. A közlekedés
1. A közlekedés rövid története 3
2. Közlekedési ágak 5
3. A magyar közúthálózat 5
Országos közutak 5
Tanácsi közutak 6
Saját használatú utak 7
Nemzetközi utak 7
4. A közúti járművek fajtái 7
5. Gépjárművek megengedett méretei és súlya 8
II. A közlekedés dinamikája
1. Útpályára jutó erőhatások 11
Az útpályára merőleges erők 11
Az útpálya síkjába eső erők 12
a) Hosszirányú erők 12
b) Keresztirányú erők 16
2. Útpályák teherbírása 17
3. Megállási látótávolság 19
4. Előzési látótávolság 19
5. Tervezési sebesség 21
6. Teljesítőképesség 23
7. Forgalomszámlálás 24
8. Gazdaságosság 26
9. Kényelmes közlekedés biztosítása 26
III. Az út alkotórészei
1. A térszín befolyása 29
2. Alépítmény és felépítmény fogalma 29
Töltés, bevágás és vegyes szelvény 31
Rézsűhajlás, terephajlás 32
Anyagnyerő és anyaglerakó helyek 36
3. Keresztmetszeti elrendezés 37
Burkolatszélesség 37
Koronaszélesség 40
Kerékpár utak 45
4. Vízelvezetés 46
Oldalesés 46
Árkok, folyókák 48
Szivárgók 51
5. Mintakeresztszelvények 55
IV. Az utak vízszintes vonalvezetése
1. Egyenes útszakaszok 59
2. Körívek kialakítása 60
Centrifugális erő hatása 60
Minimális sugár és középponti szög 61
Átmeneti ív 62
ívek összekötése 65
Pályaszélesítés 67
Szabad látótávolság biztosítása ívekben 68
Túlemelés kialakítása 69
V. Az utak magassági vonalvezetése
1. Maximális és minimális emelkedő 77
2. Hosszszelvény lekerekítő ívek alkalmazása 78
Domború lekerekítő ívek sugarai 79
Homorú lekerekítő ívek sugarai 81
Hosszszelvénytörés lekerekítésének számítása 82
3. Térbeli vonalvezetés, útesztétika 84
Vízszintes és magassági vonalvezetés összehangolása 84
Tájfásítás 88
VI. Az útépítés műszaki terveinek készítése
1. A tervezés feladata 91
2. Utak nyomozásának szempontjai 91
3. Tervezéssel kapcsolatos mérések 95
Nyomvonal kijelölése 95
a) Egyenesek kitűzése 96
b) Körívek kitűzése 97
c) Átmeneti ívek kitűzése 107
Szelvényezés 111
Hossz- és keresztszelvény szintezés 112
Vonalas talajfeltárás 112
4. Műszaki tervek és munkarészeik 113
Bejárási terv 113
Építési terv 114
a) Műszaki leírás 114
b) Átnézeti térkép 114
c) Részletes helyszínrajz 114
d) Részletes hosszszelvény 114
e) Mintakeresztszelvények 115
f) Keresztszelvények 115
g) Kisebb műtárgyak általános és részlettervei 118
h) Úttartozékok tervei 118
i) Alappontok jegyzéke 118
j) Tömegszámítás és elosztás 118
k) Méret-és mennyiségkimutatás 122
l) Előméret költségvetés és mellékletei 122
m) Talajmechanikai szakvélemény és mellékletei 122
n) Általános organizációs terv 122
o) Tájrendezési terv 122
p) Kisajátítási terv és összeírás 122
VII. Földmunkák
1. Alapfogalmak 125
2. Talajok osztályozása és minősítése 127
3. Földmunkák kitűzése 129
4. A munkatér előkészítése és a töltések alapozása 134
5. A fejtés eszközei 138
6. A fejtés 139
7. Szállítóeszközök 142
8. Töltések építése 144
9. Tömörítőeszközök 146
10. Különleges földmunkák 148
11. Földrézsűk biztosítása 150
12. Földművek rongálódása és helyreállítása 155
VIII. Földutak és talajstabilizációk
1. Földutak 159
2. Talajstabilizációk 162
IX. Közúti műtárgyak
1. A műtárgyak felosztása 167
2. A fedlapos átereszek és kitűzésük 169
3. A fedlapos áteresz építése 170
4. Csőátereszek 172
5. Előregyártott csőáteresz 174
6. Támfalak és bélésfalak 175
X. Makadámok
1. A makadámok fejlődése és mai szerepe 179
2. A makadám anyagai 181
3. Az anyagmennyiség számítása 182
Számpélda 183
4. Az útszekrény kitűzése 184
Számpélda 186
5. Tükörkészítés 186
6. Zúzottkő alap készítése 187
7. A makadám készítése 188
8. A makadám portalanítása 189
XI. Kőburkolatok
1. A kőburkolatok anyaga és fejlődése 191
2. A kőburkolatok építését megelőző munkák 195
3. A kőburkolatok fektetése 197
4. Nagyméretű kövekből készíthető burkolatok 199
Terméskő burkolatok 199
Nagykő burkolatok 200
5. Kisméretű kövekből készíthető burkolatok 201
6. A kőburkolatok jelentősége 204
7. Téglaburkolatok 204
XII. Betonburkolatok
1. A betonburkolat és fejlődése 205
2. Betonalapok 206
3. A betonburkolatú pályaszerkezet felépítése 207
4. A betonburkolat erőjátéka és a hézagok szerepe 208
5. A burkolatkészítés munkafolyamatai 212
6. A betonburkolatépítés gépei 214
7. A keverőtelep 215
8. Az útbeton alapanyagai és vizsgálatuk 219
9. A beton előállítása 220
10. A beton bedolgozása 222
11. A hézagok kiképzése 223
12. A beton utókezelése 225
13. A kész beton vizsgálata 226
14. Különleges betonburkolatok 228
15. A burkolatépítés hibái 228
XIII. Aszfaltburkolatok
1. Általános ismeretek 233
Az aszfalt fogalma. A hazai aszfalt útépítés fejlődése 233
Útpályaszerkezetekben használt aszfalttípusok csoportosítása és alkalmazási területük 233
Az aszfaltburkolatú útpályaszerkezetek létesítésével kapcsolatos alapfogalmak 238
Korszerű és gazdaságos aszfalt burkolatú útpályaszerkezetek kialakítása 240
Az aszfaltburkolatú útpályaszerkezetek keresztszelvényének kialakítása és a burkolatok szegélyezése 245
2. Permetezéssel előállított burkolatok 248
A permetezéssel előállított burkolatok anyagai 248
A felületi bevonás előkészítő munkái és a felhasználandó anyagok mennyiségének megállapítása 249
A felületi bevonás kivitelezése 252
Itatott aszfalt makadámburkolat 254
3. Keveréssel előállított aszfaltburkolatok 256
A kevert burkolatok előállításánál használt gépek 256
Az aszfaltkeverékek kővázának megtervezése 258
Az aszfaltkeverékek kötőanyagadagolásának megtervezése 262
Az aszfaltkeverékek előállítása és beépítése 266
A kötőzúzalékos aszfaltmakadám burkolat 268
A kevert aszfaltmakadám burkolatok 271
Az aszfaltbeton burkolatok anyagai 272
Az aszfaltbeton burkolatok összetétele 275
Az aszfaltbeton burkolatok kivitelezése 278
A melegbitumenes szerkezeti rétegek anyagai 281
A melegbitumenes szerkezeti rétegek összetétele és az építés kivitelezése 282
4. Habarcsosítással előállított burkolatok 285
Az öntöttaszfalt burkolatok építésénél használt gépek. Az öntöttaszfaltoknál használt
anyagok 285
Az öntöttaszfalt burkolatok összetétele és kivitelezése 287
5. Az elkészült aszfaltburkolatok vizsgálata 289
A burkolatok érdekességének mérése és a csúszós burkolatok utólagos érdesítése 289
Az elkészült burkolatok hullámmentességének és egyéb alakhelyességi követelményeinek vizsgálata 290
Az elkészült aszfaltrétegek összetételének vizsgálata 292
Függelék 297
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem