1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Utazás Karthágóba

Kelet és mítosz Flaubert műveiben, a fiatalkori írásoktól a Szalambóig

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Debrecen
Kiadó: Kossuth Egyetemi Kiadó
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 297 oldal
Sorozatcím: Orbis litterarum - Világirodalmi sorozat
Kötetszám: 13
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-472-885-5
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kötet Flaubert fiatalkori írásai, fennmaradt vázlatai, jegyzetei és levelezése segítségével egy viszonylag keveset olvasott és nehezen értelmezhető regény, a Szalambó előtörténetét tárja fel. A mű eredeti koncepciójához visszanyúlva azt az utat próbálja bejárni, mely tágabb értelemben a Flaubert-nek tulajdonított regénymodell körvonalazódása szempontjából is tanulságos lehet, hiszen a különös könyv mintegy hidat képez a szerző korai és érett korszakának alkotásai között.A Szalambó sajátos szintézis, mellyel Flaubert egy korábban több műfaji változatban megálmodott keleti mű tervét valósítja meg, s egyúttal egy aprólékos műhelymunka során formálódó regénykoncepció kiforrott változatáról ad képet.
A kritikusok által gyakran kifogásolt témaválasztás célja nem egy letűnt civilizáció régészeti rekonstrukciója volt. A Szalambó nehezen egyeztethető össze a történelmi regény Walter Scott-i modelljével, ám híven tükrözi szerzője történelemszemléletét, mely a fejlődés látszata mögött... Tovább

Fülszöveg

A kötet Flaubert fiatalkori írásai, fennmaradt vázlatai, jegyzetei és levelezése segítségével egy viszonylag keveset olvasott és nehezen értelmezhető regény, a Szalambó előtörténetét tárja fel. A mű eredeti koncepciójához visszanyúlva azt az utat próbálja bejárni, mely tágabb értelemben a Flaubert-nek tulajdonított regénymodell körvonalazódása szempontjából is tanulságos lehet, hiszen a különös könyv mintegy hidat képez a szerző korai és érett korszakának alkotásai között.A Szalambó sajátos szintézis, mellyel Flaubert egy korábban több műfaji változatban megálmodott keleti mű tervét valósítja meg, s egyúttal egy aprólékos műhelymunka során formálódó regénykoncepció kiforrott változatáról ad képet.
A kritikusok által gyakran kifogásolt témaválasztás célja nem egy letűnt civilizáció régészeti rekonstrukciója volt. A Szalambó nehezen egyeztethető össze a történelmi regény Walter Scott-i modelljével, ám híven tükrözi szerzője történelemszemléletét, mely a fejlődés látszata mögött munkáló pusztítás, hanyatlás elvére és az erőszak ciklikus visszatérésére épül. A feldolgozott történelmi epizód tehát paradigma értékű, Karthágó ugyanakkor egyfajta üres tér, melyet az író szabadon kitölthetett képzelete legvadabb játékaival: a szövegbe belesűrítette mindazt a pompát, kéjt és kegyetlenséget, amelyet számára az ókori Kelet buja színekben tobzódó, gigantikus, embertelen és emberfeletti világa jelentett. Vissza

Tartalom

I. BEVEZETÉS: VÁLTOZATOK EGYSÉGRE ÉS KÉTSÉGRE / 11
1. Flaubert arcai: vonások és választások /11
2. Regény félhomályban: a Szalambó / 13
3. Modern regény antik mezben / 15
4. A regény határvidéke / 21
II. FEJEZETEK A REGÉNY KELETKEZÉSTÖRTÉNETÉBŐL / 27
1. A flamand lánytól a karthágói istennőig: variációk egy témára / 27
2. Anubisz, Szerapisz, Mükerinosz: motívumok kereszteződése / 31
3. Az égi és a földi szerelem: Don Juan éjszakája / 40
4. Az eposz igézetében / 46
III. A KELET KÍSÉRTÉSE / 59
1. Korszakok, klisék, közhelyek / 59
2. Napfény és ópium: elvágyódás és vadromantika Flaubert fiatalkori írásaiban / 61
3. A dervis hetedik fia: szerző és szereplők útkeresése / 70
4. A boldogtalanság bölcsessége / 71
IV. MÍTOSZOK VONZÁSÁBAN / 77
1. Vissza a kezdetekhez / 77
2. Creuzertől Guigniaut-ig: német tudomány francia köntösben / 80
3. Hitek és tévhitek: Creuzer Szimbolikája / 83
4. Gyász és beavatás: Flaubert mitológiai emlékműve / 88
V. A KELETI ÚT (1849-1851) / 95
1. Érkezés és indulás / 95
2. Képek vakító fényben: tájak, tárgyak, épületek / 99
3. „Africa portentosa" / 107
4. A kétértelműség fátyla / 116
5. A felfüggesztett idő melankóliája / 124
VI. UTAZÁS KARTHÁGÓBA / 133
1. Útkeresés /133
2. Útra kelés / 138
VII. A KÖNYVEK LABIRINTUSA / 143
1. Útvesztőben/143
2. A Szfinx és a Khiméra párbeszéde / 146
3. A tudás kísértése és hívsága / 150
4. A regény mint mozaik / 153
5. A regény mint szintézis / 158
VIII. TÖRTÉNELEM ÉS MÍTOSZ / 165
1. Közelség és távolság: a besorolás nehézségei / 165
2. Regény és történelem káosza / 178
3. A keltezés nehézségei / 183
IX. KÖRBEZÁRVA / 191
1. A tér és az idő körei: szimbolika és regénygeometria / 191
2. Hamilkár kertjei: szimbolika és regénybotanika / 197
3. Bizonytalanság és kétértelműség az istenek - és a regény - köreiben / 204
4. Örök visszatérés: rémkép és vágyálom / 213
X. KEZDET ÉS VÉG: MÍTOSZOK SZÉTTÖREDEZÉSE, MOTÍVUMOK ÖSSZEFONÓDÁSA / 229
1. Szent és profán: mitológiai alakok és regényszereplők
szövevényes viszonya / 231
2. Alakmások: nevek és nemek felcserélődése / 237
3. Szalambó ruhái: jel-mezek / 240
4. A kígyó mint hasonlat, jelkép és metafora / 242
XI. A SZÖVEG FÁTYLA: LELEPLEZÉS ÉS ELFEDÉS / 247
1. Szerelmi bájital / 247
2. Alászállás és felmagasztosulás: Orpheusztól Héraklészig / 249
3. Keresztutak / 253
4. A megfeszített oroszlántól a sebzett bikáig / 257
5. Proserpina, Pasziphaé: mitológia és etimológia / 260
6. „Vérszínnel sugárzó hold": a Barkasz család őstörténete / 262
7. A mítosz és a regény labirintusa / 267
Felhasznált irodalom / 271
Névmutató / 287
Idézett művek / 293
Rövidítések, szimbólumok jegyzéke / 297

Lőrinszky Ildikó

Lőrinszky Ildikó műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Lőrinszky Ildikó könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem