A magyar kiadás bevezetője | 5 |
A szerkesztőség előszavával | 13 |
Előszó | 15 |
A pedagógiai gondolkodás forrásai a XX. században | 17 |
A biológia, a pszichológia és a szociológia hatása | 20 |
A XX. század pedagógiai áramlatai és irányzatai | 26 |
A naturalista - liberális pedagógia | 32 |
A pszicho-biológiai pedagógia | 39 |
Herbert Spencer (1820-1903) | 39 |
Ellen Key (1849-1926) | 43 |
Granville Stanley Hall (1846-1924) | 45 |
Frederick Elmer Bolton (1866-?) | 58 |
Johannes Kretzschmar (1876-1945) | 60 |
Sir T. Percy Nunn (1870-1944) | 62 |
A pedagógiai pragmatizmus | 66 |
William James (1842-1910) | 66 |
Edouard Claparéde (1873-1940) | 75 |
A pedagógiai behavorizmus | 87 |
William Chandler Bagley (1874-1949) | 88 |
Edouard Lee Thorndike (1874-1949) | 93 |
John Broadus Watson (1878-1958) | 99 |
William McDougall (1871-1938) | 101 |
Pierre Bovet (1878-1944) | 105 |
A terapeutikus irányzat | 109 |
A pszichoanalízis | 110 |
Sigmund Freud (1856-1939) | 110 |
Oskar Pfister (1873) | 117 |
Szexuálpedagógia | 119 |
Albert Dryjski (1889-1956) | 119 |
Individuál-pszichológia | 121 |
Alfred Adler (1870-1937) | 121 |
Pszichagógia | 127 |
Artur Kronfeld | 127 |
A pszichoanalízis új irányai | 128 |
Erich Fromm (1900-) | 129 |
Karen Horney (1885-1952) | 131 |
Harry Stack Sullivan (1892-1949) | 133 |
Ludwika Jelenska | 137 |
A szuggesztió mint nevelési módszer | 139 |
Jean Marie Guyau (1854-1888) | 139 |
Henri Bernheim (1837-1919) | 140 |
Émile Coné (1857-1926) | 141 |
A pedagógiai perszonalizmus | 142 |
A régi iskola reakciója | 144 |
Ernst Linde (1864-1943) | 145 |
Az esztétikai nevelésért | 148 |
Ernst Weber (1873) | 151 |
Pedagógiai impresszionizmus | 155 |
Fritz Gansberg (1871-1950) | 155 |
Heinrich Scharrelmann (1871-1940) | 157 |
Pedagógiai aktivizmus | 159 |
A Lipcsei Tanítószövetség | 160 |
Hugo Gaudig (1860-1923) | 161 |
Első kísérletek az "új nevelés"-sel | 166 |
Ovide Jean Decroly (1871-1932) | 167 |
Maria Montessori (1870-1952) | 170 |
A genfi "Kicsinyek háza" | 174 |
Carleton D. Washburne (1889) | 174 |
Helena Parkhurst (1887-1957) | 177 |
Roger Cousinet (1891-) | 179 |
Célestin Freinet (1896-) | 179 |
Janusz Korczak (Henryk Goldszmidt; 1878-1942) | 182 |
Adolf Ferriére (1879-1960) | 183 |
Henri Bouchet (1896-) | 186 |
Józefa Jateyko (1866-1928) | 188 |
Maria Gzegorzewska (1888) | 192 |
Henryk Rowid (1877-1944) | 195 |
A munkaiskola | 198 |
Georg Kerschensteiner (1854-1932) | 200 |
Az életközösség pedagógiája | 210 |
Wilhelm Wundt (1832-1920) | 212 |
Freiderich Paulsen (1846-1906) | 213 |
Életközösségi iskolák | 214 |
Gustav Wyneken (1875) | 215 |
A hamburgi közösségi iskolák | 216 |
Peter Petersen (1884-1952) | 217 |
Egzisztencialista pedagógia | 225 |
Oswald Kroh (1887-1955) | 229 |
Henri Hubert (1872-1927) | 233 |
A szociológia és a pedagógia | 235 |
A szociológiai pedagógia | 240 |
Emile Durkheim (1858-1917) | 240 |
Paul Bergemann (1862-1922) | 252 |
Paul Barth (1858-1922) | 255 |
Jan Stanislaw Bystron (1892) | 261 |
John Dewey (1859-1952) | 262 |
William Heard Kilpatrich (1871) | 282 |
Georg Sylvester Counts (1889) | 284 |
Állampolgári nevelés | 289 |
Kazimierz Sosnicki (1883) | 290 |
A nacionalista pedagógia útja Németországban | 292 |
Ernst Krieck (1882-1947) | 293 |
A lengyel nemzeti pedagógia | 301 |
Stanislaw Prus-Szczepanowski (Piast; 1846-1900) | 301 |
Lucjan Zarzecki (1873-1925) | 303 |
A társadalmi pedagógia | 305 |
Jan Wladislaw Dawid (1859-1914) | 306 |
Stanislaw Karpowicz (1864-1921) | 312 |
Helena Orsza-Radlinska (1876-1954) | 317 |
Antoni Boleslaw-Dubrowolski (1872-1954) | 320 |
Józef Mirski | 324 |
Józef Chalasinski (1904) | 327 |
Az idealista pedagógia | 330 |
Paul Natorp (1854-1924) | 331 |
A kultúrpedagógia | 340 |
Az axiológaiai irányzat | 343 |
Wilhelm Dilthey (1833-1911) | 343 |
Hermann Nohl (1879) | 349 |
Eduard Spranger (1882-1963) | 352 |
Theodor litt (1880-1962) | 364 |
Georg Kerschensteiner működésének második szakasza | 370 |
Alain (Émile Chartier) (1868-1951) | 379 |
Bertrand Arthur William Russell (1872) | 386 |
Bogdan Nawroczynski (1882) | 391 |
Florian Witold Znaniecki (1882-1958) | 394 |
Stefan Szuman (1889) | 399 |
Bogdan Suchodolski (1903) | 402 |
Aktualista irányzat | 406 |
Benedetto Croce (1866-1952) | 406 |
Giovanni Gentile (1875-1944) | 409 |
Giuseppe Lombardo-Radice (1879-1938) | 414 |
A vallásos pedagógia | 416 |
Friedrich Wilhelm Foerster (1869-1956) | 417 |
Jacques Maritain (1882) | 426 |
Az európai munkásmozgalom pedagógiai irányzatairól | 434 |
Robert Seidel (1850-1933) | 435 |
Heinrich Schulz (1872-1932) | 436 |
Az "Elszánt Iskolareformerek Szövetsége" | 436 |
Georg Siegfried Kawerau (1886) | 438 |
Max Adler (1873-1940) | 439 |
Luigi Volpicelli (1900) | 442 |
Paul Langevin (1872-1946) | 444 |
Heinrich Deiters (1887) | 447 |
Antonio Banfi (1887-1957) | 451 |
Wladislaw Spasowski (1878-1941) | 453 |
Stefan Rudnianski (1887-1941) | 457 |
Bogdan Suchodolski működésének második szakasza | 460 |
Függelék | |
A szovjet pedagógia kialakulása és fejlődése (Illés Lajosné) | 467 |
Vlagyimir Iljics Lenin (1870-1924) | 470 |
Nagyezsda Konsztantyinovna Krupszkaja (1869-1939) | 475 |
Anatolij Vasziljevics Lunacsarszkij (1875-1933) | 481 |
Pavel Petrovics Blonszkij (1884-1941) | 486 |
Albert Pinkevics (1884-1939) | 491 |
Mojszej Mihajlovics Pisztrak (1888-1940) | 494 |
Sztanyiszlav Tyeofilovics Sackij (1878-1934) | 497 |
Anton Szemjonovics Makarenko (1888-1939) | 500 |
Mihail Ivanovics Kalinyin (1875-1946) | 508 |
A neveléselmélet alakulása | 510 |
A kommunista nevelés célja: a sokoldalúan fejlett ember formálása | 511 |
Az iskolarendszer fejlődése | 519 |
A korszerű didaktikáért | 522 |
Rokontudományok és segédtudományok | 531 |
A legújabb fejlődési szakasz | 536 |
Felhasznált irodalom | 553 |
Névmutató | 557 |