1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Út- és vasútépítés II.

Vasútépítéstan/Kézirat/Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki Kar

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 335 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: J 9-1241. Kézirat. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Készült 332 példányban. Kihajtható oldalakkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A közlekedés - és ezen belül a vasúti közlekedés - a gazdasági életben alapvetően fontos szerepet tölt be. Ez a szerep fejlettebb társadalmakban még fokozottabb jelentőségű, minthogy a termelőmunka... Tovább

Előszó

A közlekedés - és ezen belül a vasúti közlekedés - a gazdasági életben alapvetően fontos szerepet tölt be. Ez a szerep fejlettebb társadalmakban még fokozottabb jelentőségű, minthogy a termelőmunka és a társadalmi munkamegosztás növekedésével a közlekedés a gazdasági élet szükségszerű és nélkülözhetetlen részévé válik. A vasúti közlekedés - mint a szárazföldi közlekedés egyik ágazata - személyeknek és áruknak olyan szabályszerűen ismétlődő, tömeges helyváltoztatása, amely a vasút sajátos műszaki eszközeinek (pálya, jármű, mozgatóerő) igénybevételével, a termelő munka révén valósul meg. A vasúti közlekedés megjelenése forradalmi változást jelentett a korábbi szárazföldi közlekedésben, a pálya-jármű kapcsolatában. A sínpálya és a mozgatóerővel rendelkező gőzmozdony (Stephenson, 1814) találkozása megsokszorozta azokat az előnyöket, amelyekkel a sínpálya és j a gőzgép külön-külön rendelkezett. A vasút esetében az acél sínpályán gördül az acél járműkerék, aminek következtében - az egyéb, kerekeken I gördülő szárazföldi közlekedéshez képest - sokszorosan nagyobb felületi nyomások engedhetők meg, lényegesen lecsökkent értékű fajlagos menetellenállás mellett. Vissza

Tartalom

1. Bevezetés....................................................................................................7
2. ALAPFOGALMAK..........................................................................................10
2.1. Pálya alapfogalmak......................................................10
2.2. Jármű alapfogalmak........................................................15
3. KÖZLEKEDÉSDINAMIKAI ISMERETEK....................................................19
3.1. Az ellenállások....................................................................................19
3.1.1. A menetellenállás..................................................................20
3.1.2. Gyakorlati menetellenállási képletek................................24
3.1.3. Az ívellenállás........................................................................26
3.1.4. Az emelkedési ellenállás ....................................................27
3.1.5. A kitérőellenállás...................................28
3.1.6. Belső ellenállások.............................................28
3.1.7. Gépezeti ellenállás................................................................28
3.1.8. Gyorsítási ellenállás és a tömegtényező........................29
3.2. A vonóerő..............................................................................................30
3.3. Gyakorlati példák a közlekedésdinamikai ismeretek felhasználására ..........................33
3.3.1. A mértékadó emelkedő meghatározása............................33
3.3.2. A fajlagos gyorsítóerő ........................................................34
3.3.3. A vontatási munka................................................................35
3.3.4. A pálya virtuális hossza......................................................35
3.3.5. A fékút......................................................................................36
4. KÖZLEKEDÉS KINEMATIKAI ISMERETEK..............................................39
4.1. A pálya vektoregyenlete és a mozgás kinematikai jellemzői...............39
4.2. íves vasúti vágányok túlemelése......................................................41
4.2.1. A köríves vasúti vágány kialakítása.....................41
4.2.2. A túlemelés átmenet....................................................30
4.2.3. Túlemelés átmenet számítása egyenes és körív között 51
4.3. Az átmeneti ív ....................................................................................53
4.3.1. Görbületátmeneti geometriák......................................54
4.3.2. Az átmeneti ívek kitűzési képletei......................54
4.3.2.1. A klotoid átmeneti ív kitűzési képletei..........56
4.3.2.2. A koszinusz átmeneti ív kitűzési képletei... 57
4.3.3. Az átmeneti ív hosszának megállapítása..........................59
4.4. Gyakorlati példák a közlekedéskinematikai ismeretek felhasználására......................60
4.4.1. Az átmeneti ív elhagyásának vizsgálata..........................60
4.4.2. A megengedhető legnagyobb sebesség meghatározása
nem túlemelt, átmeneti ív-nélküli körívben....................61
4.4.3. A megengedhető legkisebb körívsugár vizsgálata átmeneti íves körívnél..............62
4.4.4. A megengedhető legnagyobb sebesség meghatározása
átmeneti ives köriv esetén............................................63
4.4.5. A függőleges lejttöréseket lekerekítő körívsugár meghatározása....................63
ÍVEK KITŰZÉSE.....................................................66
5.1. Műpontok kitűzése..............................................................................55
5.1.1. Átmenetiív-nélküli körív főpontjainak kitűzése......66
5.1.2. Átmenetiíves körív főpontjainak kitűzése........................68
5.2. Ívrészletpontok kitűzése.............................................................70
5.2.1. A részletpontok távolsága....................................................70
5.2.2. Körív részletpontjainak kitűzése ....................................71
5.2.2.1. Körív részletpontok kitűzése kerületi szögekkel .................................71
5.2.2.2. Körív részletpontok kitűzése derékszögű
koordinátákkal, kerek Ívhosszak esetén ............74
5.2.2.3. Körív részletpontok kitűzése derékszögű
koordinátákkal, kerek abszcisszák esetén ..............75
5.2.2.4. Részletpontok kitűzése húrról..........................75
5.2.2.5. Részletpontok kitűzése sokszögeléssel......76
5.2.3. Átmeneti iv részletpontjainak kitűzése ............................77
5.2.3.1. Átmeneti iv részletpontjainak kitűzése derékszögű koordinátákkal...................78
5.2.3.2. Átmeneti iv részletpontjainak kitűzése kerületi szögekkel .....................................78
5.3. Kosáriv főpont kitűzése......................................................................79
5.4. Inflexiós elleniv főpontkitüzése........................................................81
5.5. Főpontkitüzés hozzáférhetetlen sarokpont esetén........................83
5.6. Függőleges siku lekerekítő körivek kitűzése ..............................84
Ívek szabályozása................................................................................85
6.1. Az érintőszög eljárás..........................................................................85
6.2. A kéthuros ivkiigazitási eljárás......................................................88
7. VASÚTVONALAK NYOMOZÁSA ÉS NYOMJELZÉSE..............90
7.1. Általános vonalvezetési elvek......................90
.7.2. Az állomások elhelyezése ........................94
7.3. A semleges vonal.................................96
7.3.1. A semleges vonal nyomozása a térképen...........98
7.3.2. A semleges vonal kitűzése a terepen..............100
7.4. Az állomások közötti nyíltvonal nyomozása ...............101
7.4.1. Hegyvidéki vasutak nyomozása.....................104
7.4.2. Dombvidéki vasutak nyomozása....................104
7.4.3. Síkvidéki vasutak nyomozása......................104
7.5. Vasútvonalak nyomozása, tervezése és kitűzése...........105
7.5.1. A terepfelvétel elkészítése........................105
7.5.2. A pályatengely befektetése........................108
7.5.3. A pálya nyomjelzése..............................109
8. A VASÚTI VÁGÁNY SZERKEZETE...........................110
8.1. A sin ..................................................110
8.1.1. A sin alakja.....................................114
8.1.2. Hazai sínrendszerek..............................114
8.1.3. A sin anyaga és gyártása.........................115
8.1.4. A sínek hossza..................................116
8.1.5. A sínek elhasználódása ...........................117
8.2. Az aljak................................................119
8.2.1. A faaljak........................................121
8.2.2. A betonaljak.....................................123
8.2.3. A vasaljak.......................................124
8.3. A sínleerősítések.....................................127
8.3.1. A sínleerősítésre ható igénybevételek és a sínleerősítés elforgási ellenállása ........................128
8.3.2. A sínleerősítések csoportosítása..................130
8.3.3. Az Államvasutak mellékvonali közvetlen sínleerősítése .............................................135
8.3.4. Az Államvasutak fővonali sínleerősítése.............140
8.3.5. Rugalmas sínleerősítések..........................144
8.4. A hevederkötések ........................................144
8.5. A sínhegesztések ........................................145
8.5.1. A villamos ellenállás hegesztés.....................145
8.5.2. Az aluminotermikus sínhegesztések.................145
8.5.3. A kézi villamos ívhegesztés .......................146
8.5.4. A sajtoló lánghegesztés............................147
8.5.5. Az autogén hegesztés ..............................147
8.5.6. Az egyes sínhegesztés! eljárások összehasonlítása...147
8.6. Hidak különleges felépítményi szerkezetei....................................148
8.6.1. Ágyazat átvezetés nélküli hidak sínleerősítése..............149
8.6.2. Dilatációs sínillesztések........................... 157
8.6.3. A híd dilatálásának biztosítása..................... 153
8.6.4. Terelőberendezések............................... 159
8.6.5. Közúti villamosvasúti pálya átvezetése hidakon...... 161
8.7. Egyéb különleges felépítményi szerkezetek................. 163
8.7.1. Az útátjárók felépítménye ......................... 163
8.7.2. A vezetősínes felépítmény......................... 164
8.7.3. Nagysebességű vasúti pályák különleges felépítménye........165
8.8. Az ágyazat............................................... 166
8.8.1. Az ágyazat anyaga................................ 166
8.8.2. Az ágyazat méretei............................... 168
8.8.3. Az ágyazat hossz- és oldalirányú ellenállása........ 169
A VASÚTI VÁGÁNY TEHERBÍRÁSA............................ 170
9.1. A sínre hatóerők...........................................170
9.2. A vasúti vágány elméleti igénybevételének számítása................173
9.3. A vasúti vágány mértékadó igénybevételének meghatározása.. 180
9.4. Az ágyazási tényező kísérleti meghatározása..............................182
9.5. A sínben ébredő feszültségek..........................................................183
9.5.1. Állandó feszültségek a sínben............................................184
9.5.2. Üzemi feszültségek a sínben..............................................186
9.6. A keresztalj méretezése ..................................................................188
9.7. Az ágyazat vastagságának vizsgálata..............................................190
HOSSZÚSÍNES ÉS HÉZAGNÉLKÜLI VÁGÁNYOK.................. 192
10.1. A hőmérsékletváltozás hatása............................ 192
10.2. A vágányok megkülönböztetése a sínszálak hosszúsága szerint........................... 194
10.3. A hosszúsínes vágányok..................................197
10-.4. A hézagnélküli vágányok.................................197
10.4.1. A semleges hőmérséklet.........................198
10.4.2. A hézagnélküli vágányok meghibásodása...........199
10.4.2.1. A hézagnélküli vágány kivetődésbiztonsága...........................................199
10.4.2.2. A téli síntörések hézagnélküli pályában............203
10.4.3. Hézagnélküli vágányok csatlakozása..............................204
KITÉRŐK ÉS ÁTSZELÉSEK.................................... 205
11.1. A kitérők és átszelések fajtái............................ 205
11.1.1. A kitérők felosztása ............................ 205
11.1.2. Az átszelések felosztása......................... 207
11.1.3. Átszelési kitérők..............................................................208
11.2. A kitérők részei és szerkezetei....................................208
11.3. A kitérők fontosabb jellemzői ................................................212
11.3.1. A kitérő körívének sugara, és a kitérőben megengedhető sebesség .............................212
11.3.2. A kitérő hajlása..............................................................213
11.4. A kitérők tengelyábrái ..................................................................214
11.5. A kitérők ívesítése .................................................................218
11.5.1. Körívesített kitérők........................................................219
11.5.2. Átmeneti ívesített kitérők..............................................220
11.6. Vágányátszelések és átszelési kitérők..................................222
11.7. Az Államvasutak legfontosabb kitérői......................224
12. VÁGÁNYKAPCSOLÁSOK ..................................... 231
12.1. Szabványos vágány kapcsolások........................... 231
.12.1.1. Egyszerű vágány elágazás........................ 231
12.1.2. Egyszerű vágány kapcsol ás..............................................232
12.1.3. Kettős vágánykapcsolás................................233
12.1.4. Egyalfás líra...............................234
12.1.5. Kétalfás líra ....................................................................235
12.2. Egyedi vágány kapcsol ás ok..............................................................241
12.2.1. Vágánykapcsolások számítása vetítési módszerrel.........241
12.2.1.1. Az ismeretlen egy vagy két hosszúság. 241
12.2.1.2. Az ismeretlenek: szög és hosszúság... 242
12.2.2. Vágány kapcsol ások számítási háromszögmegoldásos módszerrel................................246
12.2.3. Néhány egyedi vágánykapcsolat..................247
12.2.3.1. Hurokvágány.........................247
12.2.3.2. Deltavágány .........................248
12.2.3.3. Vágányfonódás........................248
12.2.3.4. Fordítókorong bekötése ............... 248
12.3. A biztonsági határjel...................................249
13. ÁLLOMÁSOK, PÁLYAUDVAROK....................250
13.1. Alapfogalmak.................................250
13.1.1. A menetrend .........................250
13.1.2. Az állomások feladatai................252
13.1.3. Az állomások csoportosítása..........252
13.1.4. Az állomási vágányok megnevezései ...253
13.1.5. A vágányok használható hossza........254
13.1.6. Fontosabb tervezési előírások........255
13.2. Állomási létesítmények, magasépítések .....257
13.2.1. A felvételi épület és az állomási előtér...........257
13.2.2. A peronok...........................257
13.2.3. Az áruraktár...........................259
13.2.4. A rakodók, ............................260
13.3. Szolgálati helyek.................................263
13.3.1. Megállóhelyek.........................263
13.3.2. Megálló-rakodóhelyek...........................264
13.3.3. Forgalmi kitérők .................................264
13.3.4. Nyíltvonalú elágazások.............................265
13.4. Állomások vágányhálózata.................................265
13.4.1. Középállomások...................................268
13.4.2. Csatlakozó állomások..............................268
13.4.3. Elágazó állomások.............................268
13 4.4. Keresztező állomások.............................270
13.5. Pályaudvarok........................................... 270
13.5.1. Személypályaudvarok..............................271
13.5.2. Üzemi pályaudvarok............................272
13.5.3. Teherpályaudvarok.............................272
13.5.4. Rendezőpályaudvarok...........................272
13.6. Állomások víztelenítése.................................277
14. ÉPÍTÉSI ÉS FENNTARTÁSI MUNKÁK.........................285
14.1. Pályaépítési munkák ...................................285
14.1.1. A pálya építéséről általában ....................285
14.1.2. A felépítmény cserélése........................286
14.1.3. Hézagnélküli pályák építése.....................286
14.1.4. Gépesített vágánycsere .........................287
14.1.5. A cserélővonatos eljárás .......................293
14.1.6. Kitérők lekötése és beépítése...................293
14.2. Pályafenntartási munkák................................293
14.2.1. A szórványos pályafenntartási rendszer..........294
14.2.2. Az Államvasutak tervszerű fenntartási rendszere. 294
14.2.3. A felépítménykarbantartó gépláncos (FKG) fenntartási rendszer................................299
14.2.4. A kitérők fenntartása........................... 300
15. MŰTÁRGYAK, KERESZTEZÉSEK, VÉDMŰVEK, JELZŐK.......301
15.1. Vizátvezetési műtárgyak................................301
15.1.1. Átereszek.....................................301
15.1.2. Boltozott műtárgyak............................302
15.1.3. Hidak.............................................306
15.1.3.1. Sin- és tartóbetétes, valamint vasbeton teknőhidak...........................306
15.1.3.2. Vasbeton szegélybordás hidak.........306
15.1.3.3. Acélszerkezetű hidak.................312
15.1.4. Hidprovízóriumok.............................312
15.2. Szintbeni útátjárók .....................................312
15.2.1. Biztosítás nélküli útátjáró......................312
15.2.2. Biztosított szintben! útátjáró....................314
15.3. Keresztezések.........................................314
15.4. Védművek.............................................315
15.5. Jelzők.................................................316
16. KÜLÖNLEGES VASUTAK.....................................317
16.1. Keskeny-nyomtávolságú vasutak.........................317
16.1.1. Vonalvezetés...................................317
16.1.2. Felépítmény...................................317
16.2. Városi közúti vasutak..................................319
16.2.1. Vonalvezetés ..................................319
16.2.2. Felépítmény ..................................320
16.3. Városi gyorsvasutak ...................................321
16.4. Fogaskerekű vasutak ...................................322
16.5. Siklóvasutak...........................................324
16.6. Kötélpályák ...........................................325
16.7. Különleges kötöttpályás közlekedési rendszerek...........326
Ajánlott irodalom.............................................................328

Dr. Megyeri Jenő

Dr. Megyeri Jenő műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Megyeri Jenő könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem