1.062.332

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Út- és vasútépítés I.

Vasútépítéstan/Vízépítőmérnöki Szak hallgatói számára/Kézirat/Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki Kar

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 173 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 272 példányban. 113 fekete-fehér ábrákkal. Tankönyvi szám: J9-1150. Kihajtható melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A közlekedés - és ezen bellii a vasúti közlekedés - a gazdasági életben alapvetően fontos szerepet tölt be. Ez a szerep fejlettebb társadalmakban még fokozottabb jelentőségű, minthogy a... Tovább

Előszó

A közlekedés - és ezen bellii a vasúti közlekedés - a gazdasági életben alapvetően fontos szerepet tölt be. Ez a szerep fejlettebb társadalmakban még fokozottabb jelentőségű, minthogy a termelőmunka és a társadalmi munkamegosztás növekedésével, a közlekedés a gazdasági élet szükségszerű és nélkülözhetetlen részévé válik.
A vasúti közlekedés megjelenése forradalmi változást jelentett a korábbi szárazföldi közlekedésben, a pálya-jármű kapcsolatában. A sínpálya és a mozgatóerővel rendelkező gőzmozdony (Stephenson, 1814) találkozása megsokszorozta azokat az előnyöket, amelyekkel a sínpálya és a gőzgép külön-külön rendelkezett.
A vasút esetében az acél sínpályán gördül az acél járműkerék, aminek következtében - az egyéb, kerekeken gördülő szárazföldi közlekedéshez képestsokszorosan nagyobb felületi nyomások engedhetők meg, lényegesen lecsökkent értékű fajlagos menetellenállás mellett (1.táblázat). Figyelembe véve továbbá, hogy mindez a nagy teljesítményű mozdonyok, motorkocsik nagymértékű vonóerőkifejtésével párosul, többezer tonnás vonatok esetén is tekintélyes utazási sebesség érhető el. Ezekből adódik a vasút legnagyobb és napjaink körülményei között is minden más közlekedési ágazathoz viszonyított felülmúlhatatlan előnye: a tömegszállítás nagy hatékonyságú, optimális elvégzésének alkalmassága. Vissza

Tartalom

1. Bevezetés 7
2. ALAPFOGALMAK 9
2.1 Pálya alapfogalmak 9
2.2 Jármű alapfogalmak 13
3. KÖZLEKEDÉSDINAMIKAI ISMERETEK 15
3.1 Az ellenállások 15
3.1.1 A menetellenállás 16
3.1.2 Az ívellenállás 19
3.1.3 Az emelkedési ellenállás 20
3.1.4 A kitérőellenállás 21
3.1.5 Belső ellenállások 21
3.1.6 Gépezeti ellenállás 21
3.1.7 Gyorsitási ellenállás és a tömegtényező 22
3.2 A vonóerő 24
3.3 A mértékadó emelkedő meghatározása 25
4. KÖZLEKEDÉSKINEMATKAI ISMERETEK 27
4.1 A pálya vektoregyenlete és a mozgás kinematikai jellemzői 27
4.2 A köríves vasúti vágány kialakítása 29
4.3 Az átmenetiív 32
4.4 Az átmenetiívek kitűzési képletei 33
5. ÍVEK KITŰZÉSE 37
5.1 Ívfőpontok kitűzése 37
5.1.1 Az átmenetiív nélküli körív főpontjainak kitűzése 37
5.1.2 Átmenetiives körív főpontjainak kitűzése K 40
5.2 Ívrészletpontok kitűzése 41
5.2.1 Körív részletpontok kitűzése kerületi szögekkel 42
5.2.2 Körív részletpontok kitűzése derékszögű koordinátákkal, kerek ívhosszak esetén 43
5.2.3 Körív részletpontok kitűzése derékszögű koordinátákkal, kerek abszcisszák esetén 44
5.2.4 Átmenetiiv részletpontjainak kitűzése derékszögű
koordinátákkal 44
5.2.5 Átmenetiiv részletpontjainak kitűzése kerületi
szögekkel 45
5.3 Főpontkitüzés hozzáférhetetlen sarokpont esetén 45
5.4 Függőleges síkú lekerekítő körívek kitűzése 46
6. A PÁLYA VONALVEZETÉSÉNEK ÉS AZ ÁLLOMÁSOK
ELHELYEZÉSÉNEK IRÁNYELVEI 48
6.1 Általános vonal vezetési elvek 48
6.2 Az állomások elhelyezése 53
7. vasútvonal nyomozása, nyomjelzése 55
7.1 A semleges vonal nyomozása a térképen 55
7.2 A semleges vonal kitűzése a terepen 56
7.3 A pálya nyomjelzése 59
8. A VASÚTI FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETE 61
8.1 A sín 62
8.1.1 Hazai sínrendszerek 64
8.1.2 A sin anyaga és gyártása 65
8.2 Az aljak 66
8.2.1 A betonaljak 67
8.2.2 A faaljak 70
8.2.3 A vasaljak 71
8.3 A sínleerősítések 71
8.3.1 A sínleerősítésre ható igénybevételek és a sínleerősítés elforgási ellenállása 71
8.3.2 A sínleerősítések csoportosítása 73
8.3.3 Az Államvasutak mellékvonali közvetlen sínleerősítése 75
8.3.4 Az Államvasutak fővonali sínleerősítése 77
8.3.5 Rugalmas sínleerősítések 79
8.4 A hevederkötések 83
8.5 A sínhegesztések 84
8.5.1 A villamos ellenálláshegesztés 84
8.5.2 Az aluminotermikus sínhegesztések 85
8.5.3 A kézi villamos ívhegesztés 86
8.6 Különleges felépítményi szerkezetek 86
8.6.1 Az útátjárók felépítményei 86
8.6.2 A vezetősínes felépítmény 87
8.6.3 A dilatációs sínillesztések 88
8.7 Az ágyazat 88
8.7.1 Az ágyazat anyaga 88
8.7.2 Az ágyazat méretei 90
8.7.3 Az ágyazat hossz- és oldalirányú ellenállása 90
9. A VASÚTI VÁGÁNY TEHERBÍRÁSA 92
9.1 A sínre ható erők 92
9.2 A vasúti vágány elméleti igénybevételének számítása 94
9.3 A vasúti vágány mértékadó igénybevételének meghatározása 98
9.4 A sínben ébredő feszültségek 101
9.5 A keresztalj méretezése 102
9.6 Az ágyazat vastagságának a vizsgálata 103
10. HÉZAGNÉLKÜLI ÉS NAGYSEBESSÉGŰ PÁLYÁK 106
10.1 A hőmérsékletváltozás hatása 106
10.2 A vágányok megkülönböztetése a sínszálak hosszúsága
szerint 108
10.3 A hézagnélküli vágányok 110
10.4 Nagysebességű pályák 111
11. KITÉRŐK ÉS ÁTSZELÉSEK 113
11.1 A kitérők fajtái 113
11.2 Az átszelések felosztása 116
11.3 Átszelési kitérők 116
11.4 A kitérő részei és hajlása 117
11.5 A kitérők tengelyábrái 118
11.6 Az Államvasutak legfontosabb kitérői 120
11.7 A kitérők ívesítése 125
12. VÁGÁNYKAPCSOLÁSOK 127
12.1 Szabványos vágánykapcsolások 127
12.1.1 Egyszerű vágányelágazás 127
12.1.2 Egyszerű vágánykapcsolás 128
12.1.3 Kétalfás lira 131
12.2 Egyedi vágánykapcsolások 131
12.2.1 Vágánykapcsolások számítása vetítési módszerrel 132
12.2.2 Vágánykapcsolások számítása háromszögmegoldásos módszerrel 135
13. ÁLLOMÁSOK ÉS PÁLYAUDVAROK 137
13.1 Az állomáson csoportosítása 137
13.2 Az állomási vágányok megnevezései és használható
hosszuk 138
13.3 Állomási létesítmények, magasépítmények 140
13.4 Középállomás vágányhálózata 141
13.5 Pályaudvarok 142
13.5.1 Személypályaudvarok 142
13.5.2 Üzemi pályaudvarok 144
13.5.3 Teherpályaudvarok 144
13.5.4 Rendezőpályaudvarok 148
13.6 Állomások vízszükséglete és víztelenítése 149
14. MŰTÁRGYAK, KERESZTEZÉSEK, VÉDMÜVEK 153
14.1 Vizátvezetési műtárgyak 153
14.1.1 Átereszek 153
14.1.2 Boltozott műtárgyak 156
14.1.3 Hidak 156
14.2 Szintbeni útátjárók 157
14.2.1 Biztosítás nélküli útátjárók 157
14.2.2 Biztosított szintbeni útátjárók 158
14.3 Keresztezések 159
14.4 Védmüvek 159
14.5 Jelzők 160
15. KÜLÖNLEGES VASUTAK 162
15.1 Keskenynyomtávolságú vasutak 162
15.2 Városi közúti vasutak 162
15.3 Városi gyorsvasutak 165
15.4 Fogaskerekű vasutak 165
15.5 Sikló vasutak 165
15.6 Kötélpályák 167
15.7 Különleges kötöttpályás közlekedési rendszerek 168
Ajánlott irodalom 169

Dr. Megyeri Jenő

Dr. Megyeri Jenő műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Megyeri Jenő könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem