Előszó
Évszázadokkal ezelőtt élt nagy gondolkodóink neveléssel foglalkozó munkáikban már hitet tettek az ember sokoldalú felkészítése, foglalkoztatása mellett. "Nemcsak lelket, nem is csak testet, hanem embert kell nekünk nevelnünk: ne csináljunk hát egyből kettőt!" - írja Montaigne. Megfogalmazták a szellemi és testi nevelés összhangjának fontosságát, rámutattak az egyoldalú foglalkoztatás veszélyeire, az egyensúly hiányából adódó torzulásokra.
Égető, halaszthatatlanul megoldandó feladattá mégis napjainkban lett a régi igazság maradéktalan érvényesítése. A tudományos technikai forradalom közvetlen igénye, az ismeretek ugrásszerű felhalmozódása következtében a szellemi képzés került kihangsúlyozottan előtérbe, illetve tartott lépést a követelményekkel. A testi nevelés elmaradt ettől a fejlődési ütemtől, aminek negatív hatását még fokozta a nagyarányú automatizáció, urbanizáció, a mozgásszegény életmód térhódítása /hypodémia/.
Az elmúlt évek oktatáspolitikai, ifjúságpolitikai intézkedései számba vették e negatív jelenség hatásait, a párt és állami vezetés által hozott határozatok, törvények kezdetét jelentették a szemlélet megváltozásának, és alapul szolgáltak a gyakorlati munka javításához.
A megnövekedett társadalmi igényeket szem előtt tartva olyan tanárokat kell képeznünk, akik a dinamikus fejlődéssel lépést tartva képesek önmagukat, tanítványaikat, környezetüket a kor emberideáljához közelíteni, egységbe olvasztva a humán,- reál,- műszaki ismereteket, a "biológiai tervszerű karbantartással" a mozgáskultúra szintjének növelésével - mely követlenül kihat az emberi teljesítmény növelésére. /A. I. Berg akadémikus/
A testnevelés egészségügyi megelőző és terápiai jelentősége, fontos transzfer hatásai, a honvédelmi nevelésben, a versenysportra való kiválasztásban és felkészítésben betöltött szerepe, értelemformáló, jellemformáló hatása közismert, magyarázatra nem szorul. Ennek a valóban komplex célnak megvalósításához járul hozzá saját eszközeivel az úszás. Ahhoz, hogy a sportágban rejlő lehetőségeket teljességükben, tudatosan, céljaink elérésének szolgálatába állíthassuk, nyújt igen komoly segítséget a jegyzet.
Anélkül, hogy az úszás hatását fetisizálnánk rá kell mutatnunk sok esetben szinte pótolhatatlan hatásmechanizmusára.
Vissza