Előszó | 7 |
Brihadáranyaka-Upanisad | 11 |
A lóáldozat a mindenség | 13 |
Az éhség-halál megteremtette a vizet, a földet és a tüzet | 14 |
Az éhség-halál tűzzé, Nappá és széllé változott | 15 |
Ész (manasz) alakjában szerelmeskedett a szóval (vács) és megteremtette az esztendőt | 15 |
A szóval megteremtette a Védákat | 15 |
Paripaként feláldozta magát | 16 |
A lélegzet (prána) a legkülönb életerő | 18 |
A lélegzet átvitte a halálon a többi életerőket | 20 |
A lélegzet azonos az istenekkel és az áldozati énekkel | 23 |
Az áldozati énekről | 24 |
A Lélek (átman) azonos az Emberrel (purusa) | 25 |
A Lélek félt | 25 |
A Lélek megteremtette magából a férfit és a nőt | 26 |
A Lélek megteremtette a világot, magánál hatalmasabbat teremtett | 26 |
A Lélek névben és alakban a világba hatolt | 27 |
A Lélek mindennél kedvesebb | 28 |
A Brahman megteremtette magából a világot | 28 |
A Brahman megteremtette a kasztot | 29 |
A Lélek minden lény világa | 32 |
A Lélek megteremtette az észt, a szót és a lélegzetet | 32 |
Legfinomabbak: az ész, a szó és a lélegzet | 33 |
A tizenhat részes Teremtőúr a Hold | 38 |
Az Emberek, az Atyák és az Istenek Világa | 38 |
Örökítési szertartás | 39 |
A lélegzet a legkülönb életerő, a szél a legkülönb isten | 40 |
A világ névből (náma), formából (rúpa) és tettből (karma) áll | 42 |
Adzsátasatru és Báláki párbeszéde. Az Ember (purusa) megnyilvánulásai | 43 |
A Lélek az álomban és a szív üregében | 47 |
Az istenek az emberi szemhez kapcsolódnak, az ősi bölcsek az érzékszervekkel azonosak | 49 |
A Brahman azonos a Nappal, a széllel és a levegőéggel | 50 |
A Lélek a szemben lévő kicsiny Emberrel azonos | 51 |
Jádnyavalkja és Maitrájaní párbeszéde Minden a Lélekből születik, és abba tér vissza | 52 |
Nincs tudat a halál után. A megismerő Lelket nem lehet megismerni | 52 |
Méz-tan. A Lélek és a Brahman, mint a mindenséget összetartó erő | 56 |
Tanítólista | 60 |
Hitvita Dzsanka Udvarában. Jádnyavalkja tanításai | 62 |
A szó, a szem, a lélegzet és az ész áldozópapok | 63 |
Az áldozatról | 64 |
A lélegzések az áldozati énekkel azonosak | 65 |
A nyolc megragadó innen és onnan | 66 |
A halál után csak a tettek (karma) maradnak fenn | 67 |
A lóáldozók misztikus útja | 68 |
A Lélek azonos az öt lélegzettel, az az, ami mindenben benne van | 69 |
A Lélek az igazi pap célja | 70 |
A világsíkok | 71 |
A Lélek mint belső vezető (antarjámin) | 72 |
Minden az űrbe van beleszőve, ennek lényege pedig a mulandótlan (aksara) | 77 |
Az istenek értélmezése | 80 |
Az Ember (purusa) megnyilvánulási formái a lételemekben | 82 |
Mindenek alapja a szív | 84 |
Az öt lélegzés | 87 |
Költemény az ember-fáról | 88 |
Jádnyavalkja tanítása Dzsanaka udvarában | 89 |
A Brahman azonos a szóval, a lélegzettel, a szemmel, a füllel, az ésszel, a szívvel, és mindezek alapja az űr | 89 |
Az Ember azonos Indhával és Virádzsal, akik a szív üregében laknak | 94 |
A Lélek az ember világa | 96 |
A Föld és a Menny a Lélek két világa, ezeket köti össze az álom | 97 |
A Lélek vándorlása az ébrenlét, az álom és a mélyálom állapotaiban | 99 |
Hita-erek a szívben | 100 |
A Lélek a mélyálomban vágytalan, nem tapasztal | 101 |
A tudás és a vágytalanság a legfőbb üdv | 103 |
A Lélek távozása a halálba | 103 |
A Lélek vándorlása egy másik testbe | 104 |
Versek a Lélek tudásáról | 106 |
A Lélek az igazi pap célja | 109 |
A Brahman az égbolt | 117 |
Pradzsápati tanítása az isteneknek, embereknek és az ördögöknek | 117 |
A Brahman azonos a szívvel és a mindenséggel | 118 |
A Brahman a valóság | 119 |
A Brahman a valóság és a Nap | 119 |
A testetöltött Lélek a szívben | 120 |
A Brahman a villám | 120 |
Hódolat a szónak | 121 |
Agni Vaisvánara a testi hő ropogása | 121 |
A halál utáni út | 121 |
Az igazi lemondás | 122 |
A Brahman az étel és az életerő | 122 |
A lélegzet himnusz, dal, varázsige és kormányzás | 123 |
Minden benne foglaltatik a gájatrí metrumban | 124 |
Ísa-upanisad 15-18 | 126 |
A lélegzet: a legszentebb, a legnagyobb jótevő, az alap, az elérés, az otthon, a szaporodás | 128 |
A lélegzet a legkülönb életerő | 129 |
Az életerők hódolnak a lélegzetnek | 131 |
Praváhana tanítja Svétakétut és Árunit | 131 |
A Lélek a halottégető máglyáról az Istenek vagy az Atyák Útjára lép | 134 |
Italáldozat-szertartás leírása | 136 |
Mindenek lényege a férfimag | 141 |
Pradzsápati megteremti a nőt | 141 |
Szerelmi varázslás asszonyok elnyerésére | 141 |
Rítus éjjeli magömlés elhárítására | 142 |
Szerelmi varázslás asszonyok elnyerésére | 142 |
Rítus a fogantatás elkerülésére | 143 |
Rítus a fogantatásra | 143 |
Rontás a hűtlen asszony ellen | 143 |
Tennivalók havivérzés idején | 144 |
Rítusok kiváló gyermekek nemzésére | 144 |
Rítusok a gyermek születésekor és utána | 147 |
Tanítólista | 149 |
Cshándógja-Upanisad | 153 |
Mindenek lényege a felcsendesítés (udgítha) | 155 |
A szó és a lélegzés az OM-ban egyesülnek | 155 |
A lélegzet a legkülönb életerő | 156 |
A lélegzés és a Nap egy | 158 |
A szétlélegzés (vjána) azonos a felcsendítéssel | 159 |
A felcsendítés minden | 159 |
A varázsének őrző istenségei | 160 |
Az istenek az OM-ban rejtőznek el | 161 |
A felcsendítés, az OM és a Nap azonosak | 162 |
A lételemek a himnuszon és a dalon alapulnak | 162 |
A Napban lévő Ember mítosza | 162 |
A képességek a himnuszon és a dalon alapulnak | 164 |
A jobb szemben lévő Ember | 164 |
Silaka, Csaikitájana és Praváhana párbeszéde. A felcsendítés az űr, minden ebből származik | 166 |
Usaszti tanítása az áldozópapoknak. Az előének a felcsendesítés és az utóének isteni a lélegzet, a Nap és az étel | 167 |
A kutyák felcsendítése | 171 |
Áldozati varázsigék magyarázata | 172 |
A dal (száman) jó (szádhu) | 173 |
Az ötrészes dal a világokban, az esőben, a vizekben, az évszakokban, nyájakban, az életerőkben | 173 |
A hétrészes dal a beszédben, a Napban, a dalban | 176 |
A dal elvezet a Napba | 178 |
A különféle dallamok az életerőkben, a tűzben, a szerelemben, a Napban, az esőben, az évszakokban, a világokban, a nyájakban, a testben, az istenekben, a mindenségben | 179 |
Az istenek felcsendítése, hangzók és istenségek | 184 |
A Teremtőúr a Bhúh, Bhuvah és a Szvah varázsigékkel teremtette a világot. Ezekből kélt ki az OM | 185 |
Áldozás a Vaszuknak, a Marutoknak, és az Áditjáknak | 186 |
A Nap az istenek méze. Ennek lépei a világtájak és a Védák | 189 |
Az istenek ezt a mézet fogyasztják | 191 |
A Brahman túl van az időn | 195 |
A gájatrí dallam a mindenség | 196 |
A Brahman a külső és a szíven belüli űr | 196 |
A szív öt nyílása és az öt lélegzet | 197 |
A mennyei fény azonos a testi hővel | 198 |
Az ember tettekből áll | 198 |
A Lélek mindennél kisebb és hatalmasabb | 198 |
A mindenség kincsesláda | 19 |
Az emberi élet szóma-áldozat | 200 |
A beavatás, démonűzés, dicshimnusz, szabályozás, áldozati adomány és merítkezés magyarázata | 202 |
A Brahman külső negyedei a tűz, a szél, a Nap és a tér, belső negyedei a szó, a lélegzet, a szem és a fül | 203 |
A Brahman a Nap. A világtojás mítosza | 204 |
Dzsánasruti Pautrájana és Raikva története. Minden a szélbe és a lélegzetbe száll | 206 |
Saunaka és Abhipratárin története. Minden a virádzs dallam és az étel evője | 209 |
Szatjakáma és Háridrumata története. A Brahman tizenhat részből áll: Kelet, Nyugat, Dél, Észak, Föld, Levegőég, Ég, Óceán, tűz, Nap, Hold, villám, lélekzet, szem, fül, ész | 210 |
Upakószala és Szatjakáma története. A Föld, a tűz, az étel és a Nap az otthoni tűzzel, a víz, a tér, A Hold és a csillagok az ételfőző tűzzel, az űr, az ég és a villám pedig az áldozótűzzel azonos | 215 |
A szemben látható Ember és az Istenek Útja | 218 |
A szél, az életerők és a hajnali áldozás | 219 |
A Teremtőúr kiköltötte a világokat és a Védákat | 220 |
A Bhúh, Bhuvah és a Szvah varázsigék | 221 |
A lélegzet a legkülönb életerő, minden az ő étke | 223 |
Italáldozat leírása | 227 |
Lásd: Brihadáranyka-upanisad | 228 |
Asvapati tanítása a mindenember Lelkéről (átman vaisvánara) | 233 |
A lételemek a Lélek testrészei | 234 |
Az öt lélegzés és az érzékszervek | 238 |
Uddálaka tanítja Svétakétut | 242 |
A Létből (szat) lett hő (tédzsasz), a víz (ápasz) és az étel (anna) | 243 |
A Lét az élő Lélekkel szétáradt a világban | 244 |
A három minőség a lételemekben | 245 |
A három minőség az emberben | 246 |
Legfontosabb a víz és a lélegzet | 247 |
Uddálaka tanítása az álomról | 248 |
Az éhség és a szomjúság magyarázata | 249 |
A lét mindenben benne van. A nektár-hasonlat | 250 |
A fa-hasonlat | 252 |
A mag-hasonlat | 252 |
A só-hasonlat | 253 |
A bekötött szemű ember hasonlata | 254 |
A haldokló Lelke az egyetemes Lélekbe száll | 254 |
A tüzes fejsze hasonlat | 255 |
Szanutkumára tanítása Náradának | 256 |
A név | 257 |
A beszéd, az ész, az akarat, az eszme, az elmélyedés, a megismerés, az erő, az étel, a víz, a hő, az űr, az emlékezés, a remény, a lélegzet | 267 |
A Brahman városa és a szív ürege | 273 |
Az igazság vágyával minden elérhető | 274 |
Az igazság a szívben lakozik | 276 |
A Lélek a gát, ami szétválasztja a világokat | 277 |
A tanítványság (brahmacsarja) | 277 |
Az életerők a szívből a Napba szállnak | 278 |
Pradzsápati tanítja Indrát és Virócsanát | 279 |
A víztükörben lakozó Lélek | 281 |
Az álomban lakozó Lélek | 282 |
A mélyálomban lakozó Lélek | 284 |
A Lélek a halál után | 285 |
Varázsmondás | 286 |
A világ név és alak, ami az űrből származik | 287 |
Tanítólista | 287 |
Aitaréja-Upanisad | 289 |
A Lélek megteremti a világokat | 291 |
A vizekből egy Embert emel ki, abból érzékszervek és lételemek születnek | 291 |
Az éhség és szomjúság tápláléka az Ember | 292 |
A lételemek az érzékszervekbe költöznek | 293 |
A kilélegzés (apána) a legkülönb | 293 |
A Lélek első születése a férfimagban | 297 |
A Lélek második születése a gyermekben | 297 |
A Lélek harmadik születése az újraszületésben | 297 |
A Lélek - megismerés (pradnyána) | 299 |
Kausítaki-Upanisad | 301 |
Csitra tanítja Svétakétut és Uddálakát | 303 |
A Lélek a halál után a Holdba száll | 303 |
A Lélek az Istenek Útján | 305 |
A Lélek a Brahman előtt | 305 |
A Lélek és a Brahman párbeszéde | 307 |
Kausítaki tanítása. A Brahman a lélegzet | 310 |
Az érzékszervek a begyűjtés istenei | 310 |
Szerelmi varázslás leírása | 311 |
Pratardana belső tűzáldozata | 312 |
Kausítaki nap-hódolata | 312 |
A Teremtőúr a Hold, minden az ő tápláléka | 313 |
A hazatérő apa köszöntő rítusa | 313 |
Minden isten a szélben oldódik fel | 314 |
A lélegzet a legkülönb életerő | 315 |
A haldokló apa örökítései rítusa | 315 |
Indra a lélegzet és a megismerő Lélek | 321 |
Álomban minden a lélegzetbe húzodik vissza | 322 |
A lélegzet a halál pillanatában magával vonzza a többi életerőt | 323 |
Minden életerő a lélegzet része | 324 |
A megismerésével szárnyalt életerők | 324 |
Megismerés nélkül az érzékszervek tehetetlenek | 325 |
A megismerőt kell megismerni | 326 |
Brihadáranyaka-upanisad | 328 |
Taittiríja-Upanisad | 335 |
A Brahman a szél | 337 |
A hangtan magyarázata | 337 |
Az összekötés (szandhi) a világot összetartó erő | 338 |
Fohász Indrához | 339 |
Mahácsamaszja tanítása. A Brahman a bhúh, bhuvah és szvah mantra | 340 |
A Lélek az előbbi mantrákkal lesz egyetemessé | 340 |
Az ötrétű mindenség | 341 |
A Brahma az OM | 342 |
A lemondás, az igazság és a tanulás | 342 |
Trisanku fohásza | 342 |
Fohász a tanítóhoz | 343 |
Fohász a Brahmanhoz | 344 |
A Lélekből lett az űr, abból az étel, s ez az ember támasztéka. Az ételből (annamaja) Lélek | 345 |
A lélegzetből álló (pránamaja) Lélek | 345 |
Az észből álló (manómaja) Lélek | 346 |
A megismerésből álló (vidnyánamaja) Lélek | 346 |
Az üdvből álló (ánandamaja) Lélek | 347 |
A Lélek a valóság | 347 |
A Lélek az űrben üdvöt teremt | 348 |
Brihadáranyka-upanisad | 349 |
Varuna tanítása Bhrigunak: A Brahman az éltel, a lélegzet, az ész és a megismerés | 351 |
A lélegzet és a test, a fény és a víz, a föld és az űr azonossága | 353 |
Talavakára-Upanisad | 357 |
A Brahman az igazi önvaló | 359 |
A Brahman tudása | 360 |
A Brahman hatalmasabb az isteneknél | 361 |
Indra, mint a Brahmanhoz legközelebb álló isten | 363 |
Prasna-Upanisad | 365 |
A lélegzet és a birtok (raji) | 367 |
A legfőbb isten a lélegzet | 370 |
Az öt lélegzet az emberben | 372 |
A Lélek és a lélegzet az álomban | 374 |
Mit lehet az OM-mantrával elérni | 376 |
A tizenhat részes Ember | 377 |
Mándúkja-Upanisad | 381 |
A Lélek négy állapata | 383 |
Az Om-mantra mértékei és a Lélek állapotai | 384 |
Ísa-Upanisad | 387 |
Az Istenről | 389 |
Az Isten megismerése | 390 |
A Naphimnusz | 391 |
Katha-Upanisad | 393 |
Nacsikétasz a halál házában | 395 |
Első kérés: az apa megengesztelése | 396 |
Második kérés: az égbe vivő tűz | 397 |
Harmadik kérés: a halál utáni lét | 398 |
Nacsikétasz megkísértése | 398 |
A Jobb és az előnyös | 400 |
Az OM-szótag | 402 |
A Lélek halhatatlan | 403 |
A Lélek tulajdonságai | 403 |
Az egyéni és az egyetemes Lélek | 404 |
A Lélek, az elme és az érzékszervek | 404 |
A belső Lélek | 407 |
Az egyetemes Lélek | 408 |
Az egyéni Lélek a szívben | 409 |
A balga és a bölcs | 409 |
Az egyéni Lélek a szívben | 409 |
A Lélek újraszületése | 410 |
A Lélek tulajdonságai | 411 |
Az egyetemes Lélek tulajdonságai | 412 |
A Lélek megtapasztalása a jóga útján | 413 |
Az egyéni Lélek a szívben | 414 |
Mundaka-Upanisad | 417 |
Tanítólista, a lenti és fenti tudás | 419 |
Az igazak és a hamisak áldozata | 420 |
Minden az egyetemes Lélekből származik | 424 |
Az egyéni Lélek a szívben | 426 |
Az egyéni és az egyetemes Lélek | 429 |
Vágytalanság vezet a Lélek megismeréséhez | 431 |
Svétásvatara-Upanisad | 435 |
A Brahman: a világ, az egyéni és az egyetemes Lélek | 437 |
Fohász a Naphoz, a jóga útja | 441 |
Az egyetemes Isten: Rudra-Siva | 443 |
Versek az egyetemes Istenhez | 449 |
Versek az egyetemes Lélekhez | 453 |
Szánkhja tanítások | 456 |